Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets met naafversnelling - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Racefiets met naafversnelling

140 berichten
Is dat een naafdynamo met schijfrem montage? Dan zou ik die aan de linkerkant houden. De mijne hebben een aangegeven draairichting namelijk.
Goeie!
Jurr - Je hebt helemaal gelijk. De band heb ik er goed om gedaan maar hij zit verkeerd om in de vork. Even veranderen...

Wbt de remmen.. dat vereist nog wel even wat afstelling want de blokken zaten idd niet netjes in het midden, nu wel, maar de blokken komen nog steeds een beetje schuin op de velg.
afstellen van cantilever-remmen vind ik nog steeds een drama: ik kom handen te kort.
wat helpt is dit gereedschapje van Tacx:
Afbeelding
hij heet brakeshoe tuner T4580 en misschien is het iets voor als je je schoen nog zet (ik wel, zeker als ik er wat in krijg :D 8) )
Hoogvliet - dank je voor de tip. Ga ik maar eens bestellen bij de volgendr grote bestelling.

Gisteren nog wat aangerommeld en de remmen lijken nu redelijk goed te staan.

Ook de fiets even gewogen - 12.1kg zonder gereedschapsbidon en zadelpendrager. Dus ruim 2kg minder dan de Giant.

Wel is de stuurhoogte een klein probleem. Dit moet echt wat hoger, de reach is wel goed. Dus wellicht had ik toch een groter /ander frame moeten hebben waarbij de balhoofsbuis hoger zit. Maar goed.. dat ga ik nu wel oplossen met een verstelbare stuurpen ofzo. Komt goed..

Weer veel geleerd.. nu fietsen!
Zo... inmiddels aangekomen bij versie 3 :)

Het vorige frame bleek toch echt te klein te zijn. Dus weer op zoek gegaan naar een ander frame.
Nu ook een extra remhendel gemonteerd. Toch wel fijn.

Waar ik nog niet zo blij mee ben is de bekabeling van de verlichting. Al die tie-rips is niet zo netjes. Daar moet ik nog iets voor bedenken. Tips?

Binnenkort nog even nieuwe spatborden bestellen en de Thule bagagedrager terug plaatsen.

En dan kunnen we in het najaar wellicht weer ww-ritjes gaan doen op deze fiets.

Bijlagen

Zo... inmiddels aangekomen bij versie 3 :)

Het vorige frame bleek toch echt te klein te zijn. Dus weer op zoek gegaan naar een ander frame.
Nu ook een extra remhendel gemonteerd. Toch wel fijn.

Waar ik nog niet zo blij mee ben is de bekabeling van de verlichting. Al die tie-rips is niet zo netjes. Daar moet ik nog iets voor bedenken. Tips?

Binnenkort nog even nieuwe spatborden bestellen en de Thule bagagedrager terug plaatsen.

En dan kunnen we in het najaar wellicht weer ww-ritjes gaan doen op deze fiets.
20200624_093729.jpg
20200624_093738.jpg
20200624_093751.jpg
20200624_093755.jpg
Ik zou achter gewoon een batterijlicht monteren, setje eneloops er in en als je het licht niet nodig hebt ontladen die ook nauwelijks. Voor kun je kijken of je de draad door de vorkpoot kan laten lopen, wordt waarschijnlijk wel prutsen, maar mogelijk dat je met een stofzuiger en een dun draadje je de stroomdraad er toch door weet te krijgen.
Tie-wraps alleen op het zwarte deel van je frame monteren scheelt ook al.

Je hebt ook nog plakkers met dubbelzijdig tape voor remkabel/schakelkabel montage. Rohloff heeft ze onder andere, maar er zijn er wel meer te koop.
@ Jurr - Heb je soms een voorbeeld (link?) van die tape. Ik kon tot op heden niet echt iets vinden..
Ik heb van die zwarte plakvoetjes voor tywraps;
A1160E40-386A-4989-B292-63D2C0913142.jpeg
A1160E40-386A-4989-B292-63D2C0913142.jpeg (22.6 KiB) 2567 keer bekeken
Zoals rechts boven, die zijn met dubbelzijdig tape beplakt en ik help ze altijd nog een beetje met secondelijm, zit muurvast en je bent van je tiewraps om je vork heen af. Krimpkous om je draad heen, op die voetjes vast tywrappen en klaar!
lunitic schreef:
wo 24 jun, 2020 19:35
Heb je soms een voorbeeld (link?) van die tape. Ik kon tot op heden niet echt iets vinden..
Zoals Shadow ze bijvoorbeeld noemt is een prima oplossing. Die Rohloff levert zijn deze:

https://www.bike4travel.nl/rohloff/5366 ... -5201.html

Als je zoekt op 'Rohloff Cable Manager Kit' met je favoriete zoekmachine kom je ook online nog wat praktijkvoorbeelden tegen van hoe dit setje er in de praktijk uitziet.
Beetje off-topic maar ook weer niet..
Een partime collega van me rijd op een oude stalen race single speed, tot voor kort was hij bijna olympisch nivo roeier dus veel kracht in de benen, sleet zn ketting als een dolle en dat was hij zat, samen met hem gekeken en de fiets voorzien van een Gates CDX riemset,
Van de staande achterbrug een poot [ die van gelijke diameter is] door gezaagd, riem door het frame, passend stalen buisje over de poot, gaatjes geboord door het buisje en de poot en boutjes er door en vast gezet.
Rijd er nu al dik 2 jaar mee en geen noemenswaardige slijtage, heb al redelijk wat extreem snel versleten riemsets gezien door verkeerde uitlijning of een te slap frame maar deze constructie blijkt stijf genoeg om de boel netjes in lijn te houden.
Hij rijd single speed maar je zou er ook een versnellingsnaaf in kunnen zetten :wink:
Ik zou niet op dat frame willen zitten :shock:
Afbeelding
Dapper 8)
If it works, it aint stupid!
Shadow schreef:
wo 24 jun, 2020 20:45
Ik zou niet op dat frame willen zitten :shock:
Tja ik had ook mn twijfels maar als de boel bij hem meer dan 2 jaar heel blijft dan blijft het veel langer heel bij de meeste van ons :wink:
Er zijn tegenwoordig ook deelbare riemen, dat zou een operatie als deze overbodig maken, of je nu een oud beestje hebt waarbij het de eigenaar niet uitmaakt of niet.
@ Jurr, @Shadow - bedankt. Ik ga het eens bekijken

Ik heb idd al dat soort klemmetjes geprobeerd (van rose?) maar helaas bleef de kabel daar niet tussen zitten.
De kabel is te dun voor de klem. Ook las ik ergens iets over de kabel door een oude remkabel halen.. maar daar is de elektra kabel dan weer de dik (2-aderig) voor.
lunitic schreef:
do 25 jun, 2020 08:04

Ik heb idd al dat soort klemmetjes geprobeerd (van rose?) maar helaas bleef de kabel daar niet tussen zitten.
De kabel is te dun voor de klem.
Als je een tie-wrap door de klem en de draad haalt is dat optisch voor sommigen al een stuk beter dan de tie-wrap om de hele framebuis heen. Stukje krimpkous ertussen wat Shadow zei is wel een goed idee.