Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tocht VS, hulp aanschaf nieuwe fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tocht VS, hulp aanschaf nieuwe fiets

Tijden geleden (1994) de oversteek gemaakt van Boston naar Florence OR. Mijn vrouw en ik op een toen nieuwe en voor dit doel gemaakte Vittorio en mijn broer op een Giant van 700 gulden. Niks dan ellende met die Giant. Kapotte wielen, bagagedragers, noem maar op. Voor zo'n afstand heb je een goede fiets nodig. Zeker is die te vinden op MP maar dan moet je weten wat je koopt. De goedkoopste Santos met derailleurversnelling is zeker geschikt.

Verder eens met Inge. Vertrek in mei vanuit het westen kan betekenen dat het in de bergen zeer koud en/of onmogelijk fietsen is. Begin in het oosten, dan houd je landschappelijk ook nog eens het mooiste voor het laatst...
Ik heb de tocht in 2013 gedaan. Zie mijn blog http://jan-fietst.blogspot.com/
Behoudens wat tochten in de jaren 80 had ik geen ervaring met fietsvakanties. Na een korte oriëntatie heb ik de Santos Travelmaster 2.8 alu Special LX/XT/HS33 gekocht (toen €1799).

Zoals eerder gezegd zijn de wegen op de TransAm goed, behoudens een aantal shoulders: veel oneffenheden. Dan is het prettig als je brede banden hebt die wat dempen. Ik had 42 mm. De Santos is mij heel goed bevallen.

Ik ben er nog steeds bij mee en gebruik de Santos nog intensief. Wel heb ik er 50mm banden onder gedaan en daarmee afgelopen jaar nog op gravelwegen in IJsland gereden.
Wat ik maar wil zeggen: het is nu een investering maar ook na de TransAm kun je nog veel plezier hebben van je investering.

Dat gezegd hebbende: ik deed de TransAm met een groep van 14 en vrijwel iedereen had een andere fiets (de Surly LHT was wel in de meerderheid), er was er één die op een Moulton (een soort vouwfiets) reed: elke fiets heeft de finish gehaald.

Succes met je keuze!

-Jan
Inge1 schreef:
vr 18 jan, 2019 06:27
Ga eens kijken naar je vertrek tijd - begin mei is het als je west - oost rijdt nog erg koud om te vertrekken. Ik zou dan pas half juni aan de tocht beginnen.
Vertrek begin mei aan de oostkust is prima. Ik ben zelf 14 mei vanuit Yorktown vertrokken en op 15 juli in Astoria (Pacific) aangekomen. Zie https://www.crazyguyonabike.com/doc/?o= ... =5303&v=UG

De passen in de Cascades (westkust) en Idaho zijn het laatste sneeuwvrij. Vertrek aan de westkust vanaf half juni en dan is het daar nog koud. Bovendien kom je eind zomer aan in de drukkende hitte van de oostelijke staten Kentucky en Virginia. Er is veel voor te zeggen om oost-west te rijden.

Als je belangstelling hebt: ik heb nog de gids Bicycling Coast to Coast - A complete route guide Virginia to Oregon van Donna Lynn Ikenberry liggen. Tegen vergoeding van verzendkosten stuur ik hem op.
Wij vertrokken half juli aan de oostkust. Begin oktober konden we nog net de Rockies over. In Yellowstone NP waren ze de sneeuwpalen al aan het zetten langs de weg. Erg koud waren de nachten, zeker omdat de route daar een paar weken zich rond de continental divide ophoudt.
Gios, de fiets wereld in na 25 jaar sterk veranderd en Vittorio ook.

Neem bij aanschaf fiets, iemand mee die er verstand van heeft en je goed kan adviseren.

Een fietsenzaak is toch een commerciëel bedrijf.

Mario
Veel reacties weer! leuk!

Het is wel duidelijk dus dat ik een sterke fiets nodig heb. dus 2ehands van goed merk. Ik ken helaas niemand die voldoende van fietsen afweet dus het risico blijft. Maar ik ben ook zeer gevoelig voor al die goede verhalen over een (nieuwe) Santos. Welke ik ook kies (ik laat het weten natuurlijk) in ieder geval dank allen voor de input!

Het oost/west verhaal moet ik even aan wennen. Die kogel was bij mij eigenlijk al door de kerk. Mijn broer woont in NY en ik vind het leuk naar hem toe te fietsen. Ik wist dat het wat koud zou worden in het begin maar in een verslag van iemand die half april vertrok leek het nog te doen. Meer zorgen maak ik me om de hitte aan de oostkust later. Mijn visum haal ik volgende week op (visumvrij was 3 maanden, maar vind het prettig daar niet 100% aan gebonden te zijn), daarna koop ik de tickets en kies ik de richting.

Dank Jan en math voor jullie blog! altijd leuk (en leerzaam). Math, ik zou graag je gids willen lezen! Ik zal een pm sturen.
Omdat ik zelf vaak informatie zoek op Crazy-Guy-on-a-Bike, heb ik voor jou een selectie van de TransAm blogs in de richting west-oost gemaakt: zie https://www.crazyguyonabike.com/doc/cat ... pe=journal

Wat je het beste kunt doen als je toch aan die richting wilt vasthouden, is om deze blogs even door te lopen door ze aan te klikken. Dan zie je op de Contents pagina onder de subkop de periode waarin de tocht gereden is (voorbeeld hieronder). Lees dan even de in Mei begonnen blogs door over de sneeuwcondities in de eerste weken. De kritische passen lijken mij de Santiam pas in Oregon (de landschappelijk veel mooiere McKenzie pas is van November tot Juli gesloten volgens Wikipedia) en de Lolo pas tussen Montana en Idaho.
TransAmWE.png
Ik lees in dit blog dat in 2018 de McKenzie pas al op 18 mei open en voldoende sneeuwvrij was. Elk jaar is anders!
Ik las dat je 1.90m lang bent. Nu heb ik vanwege overstap naar een IdWorx fiets nog een i.z.g.s. verkerende 60cm Koga-Miyata Globe Traveller (2007) overgehouden die vrijwel niet meer gebruikt wordt (het frame bleek te groot voor mezelf). De fiets is uitgevoerd met 28" wielen, derailleurs, velgremmen, goede voor en achterdragers en alles is volledig Shimano XT afgemonteerd. Dat zou interessant voor je kunnen zijn mits je niet teveel off-road gaat reizen. Voor een zacht prijsje van 750 Euro mag hij door een mede-forumlid worden overgenomen (via PM ;-))
Ook XT naven?
Houdt er rekening mee dat 28inch geen vrij verkrijgbare maat is in de VS; 26 inch is erg gebruikelijk.
Magura is vrijwel onbekend en een rohloff wordt regelmatig aangezien voor een naafdynamo


Walter
Betaalbare Vittorio, 60cm met Rohloff en Magura: https://link.marktplaats.nl/m1367054425
Stuur kan vast nog wel omlaag. :roll: :wink:
gios schreef:
wo 23 jan, 2019 10:01
Stuur kan vast nog wel omlaag. :roll: :wink:
Daar zou ik niet te veel op rekenen. De balhoofdbuis is een stuk korter dan het het blanke deel van de stuurpen erboven.
Leon schreef:
wo 23 jan, 2019 10:10
gios schreef:
wo 23 jan, 2019 10:01
Stuur kan vast nog wel omlaag. :roll: :wink:
Daar zou ik niet te veel op rekenen. De balhoofdbuis is een stuk korter dan het het blanke deel van de stuurpen erboven.
Er bestaan ook korte stuurpennen :)
Een 60 cm frame en dan het zadel en het stuur zover omhoog zetten?
Zier er mooi uit. Wat vinden jullie van Vittorio? ik had er nog niet van gehoord.

Ik kijk op dit moment ook naar: https://www.go-cycle.nl/index.php/huidi ... f-5-detail

Met de hoop dat ik hem dan voor 2000 of iets dergelijks weer kan verkopen na de reis.... Dan weet ik tenminste zeker dat ik qua fiets goed zit...

Eventueel ook: https://www.go-cycle.nl/index.php/huidi ... ets-detail

Maar ik vind het verdomde lastig keuzes te maken tussen al deze opties.
mlb schreef:
wo 23 jan, 2019 10:48
Zier er mooi uit. Wat vinden jullie van Vittorio? ik had er nog niet van gehoord.
Vitorio is een zeer gerenommerd merk van vakantiefietsen bekend van hun maatwerk (al weet ik niet of deze fietsn ooit maatwerk waren, misschien voor een eerdere eigenaar?), behoudende afmontage, zeer degelijke bouw en onderdelen, retro-kleuren, forse gewichten (als je de kilo's moet gaan betalen voor de vliegreis kun je daar ook op letten. Neem een weegschaal mee als je de fiets gaat kopen) , zelfgebouwde voor- en achterdragers, brede sturen (al is dat met een zaag meestalop te lossen) en 48-spaakswielen met als bijzonderheid de Rohloffnaven met uniek voor Vittorio gebouwde extra flenzen om ze sterker te maken.
Dat laatste is een fraai idee, maar wel peperduur.
De dragers worden niet meer gemaakt en zijn in de losse verkoop misschien nog steeds zeer gewild onder een heel klein publiek.
Ik mis wel "de sloping bovenbuis en de gekruisde staande achtervork" op de foto's.
Walter M schreef:
wo 23 jan, 2019 07:43
Houdt er rekening mee dat 28inch geen vrij verkrijgbare maat is in de VS; 26 inch is erg gebruikelijk.
Na 7 fietsreizen dwars door de VS durf ik te zeggen dat het niet waar is dat 28 inch banden daar slecht verkrijgbaar zijn. Dat lees je ook in een discussie over Wheel Sizes for Touring op het meestgelezen touring forum in de VS.
Ik zie dat je alleen al bij Walmart uit vier 28-inch banden van touringbreedte (37-50 mm) kunt kiezen.

Magura hydraulische remmen zijn daar inderdaad vrijwel onbekend. Daarom doe je er verstandig aan om reserve remblokjes mee te nemen. Het remsysteem heeft tijdens zo'n tocht van 2-3 maanden geen onderhoud nodig. In geval van nood kun je zo'n Magura-rem altijd vervangen door een gewone velgrem.
Ik zou vooral gaan ervaren hoe ze fietsen, dus vragen of je proefritten mag maken.
Het achterwiel van de Vittorio is volgens mij een overkill. Je rijdt over asfalt en hebt niet opvallend veel gewicht. Ik denk dat je je moet afvragen wat je op en aan het voorrek wil. Het beïnvloed ten alle tijden je stuurgedrag. Waarschijnlijk gaan de fietsen wel zwaarder sturen, waardoor je makkelijker rechtdoor gaat. Dat is meestal wel fijn op lange asfaltwegen.
Als een Rohloff naaf binnen je bereik ligt zou ik er voor gaan. Het is absoluut niet nodig op de asfaltroute, maar wel een stuk rustgevender i.v.m. de betrouwbaarheid ervan. Ik zou dan voor de Idworx gaan, omdat deze waardevast is en ruim voldoende is voor wat je er mee wil.
Het belangrijkste is toch wel een uurtje of meer proefrijden, zodat je voelt wat de verschillen zijn.
Twee Vittorio's met Rohloff voor de prijs van 1 Easy Rohler... Dan zou ik door die smaakgevoelige nineties kleurkeuze heen kijken en lekker daarop eens gaan proefrijden.

GoCycle en Jan Hoedje zijn doorgaans niet goedkoop maar hebben wel een groot assortiment en bieden garantie. Wel de specificaties in de gaten houden, daar wordt nogal wat mee ge-copypaste van eerdere advertenties. Maar voor het prijsverschil kun je natuurlijk ook zelf een hoop onderdelen vervangen. Net of je daar zelf zin in hebt en tijd voor hebt natuurlijk.

Voor zo'n trip is het wel handig als je wat kunt sleutelen, en als je dat kunt zou je ook zelf vooraf al een gebruikte fiets in orde kunnen maken. Zorg voor een goed passend frame en een paar goede wielen.

Zelf zou ik met minimaal 50mm brede banden willen rijden voor comfort uit de banden te kunnen halen zonder met verende voorvork en/of zadelpen te gaan rijden.

mlb schreef:
wo 23 jan, 2019 10:48

Ik kijk op dit moment ook naar: https://www.go-cycle.nl/index.php/huidi ... f-5-detail

Met de hoop dat ik hem dan voor 2000 of iets dergelijks weer kan verkopen na de reis.... Dan weet ik tenminste zeker dat ik qua fiets goed zit...
Als particulier zonder garantie en zonder een assortiment aan alternatieven zou ik er niet op rekenen om van 2375 euro naar 2000 euro te kunnen gaan. Als je 'm in goede staat houdt blijft ' ie echt zijn geld wel waard, maar of je je dit bedrag haalt...

Net voor je reis kopen en weer verkopen met een overdraagbare garantie van je handelaar zou kunnen, maar dan heb je weer niet de gelegenheid om genoeg kilometers te maken vooraf. En ach, wat heb je aan garantie op een tweedehands fiets als je aan de andere kant van de wereld ellende ermee hebt? ;)
Afgelopen vrijdag ben ik naar Go-cycle geweest, uit Amsterdam dus flinke reis naar Limburg. Maar met het idee dat ik een van die twee eerder gelinkte fietsen zou kopen. Helaas ging dat niet zoals ik had gehoopt. Ik had van tevoren gebeld om een afspraak te maken, en aangegeven welke fietsen ik wilde zien. Maar eenmaal daar bleek hij de Koga Miyata helemaal niet meer te hebben.... Hij had een 'vergelijkbare fiets' maar daar vloog de ketting eraf na 3 minuten proefrit.

De Idworx was beter, maar ook daar had ik meer verwacht voor die prijs. Abnormaal tikkende rohloff in eerste versnelling en een slag in het wiel. Of de band lag er niet goed op, zoals John beweerde, kon ik niet goed zien. In ieder geval, ook dankzij het verloren vertrouwen bij fiets 1, zonder gedane zaken weer naar huis.


De vittorio was een heel mooie fiets, zeker voor die prijs, ik had hem bijna gekocht, helaas bleek hij bij de proefrit echt te klein voor me.


Na alle goede verhalen van Santos hier, heb ik besloten een nieuwe Santos travelmaster met derailleur te gaan kopen. Kost een stuk meer dan ik oorspronkelijk wilde uitgeven, maar dan weet ik in ieder geval zeker dat ik goed zit. Dat geeft een hoop rust. Als ik hem heb laat ik weten welke het precies is geworden.