Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Speling stuur irriteert - Forum Wereldfietser

Speling stuur irriteert

Hoi,

In het stuur van mijn Koga WT zit speling. De fiets is nieuw.
Bij het wegrijden, dus wanneer ik trek aan het stuur voel ik een knikje in het stuur.
Ik dacht eerst dat het het balhoofd was, deze heb ik aangedraaid maar de speling bleef.
Nu denk ik dat het de stuurpen is. Ik zie deze namelijk wat bewegen als ik optrek.
Stuurpen los gehaald, gekeken maar niks bijzonders gezien (er zitten ribbels in het binnenwerk voor grip en deze zijn allemaal in prima staat, niet versleten of beschadigd. Daarna stuurpen weer in elkaar gezet en flink vast gedraaid. De spelling blijft.

Nu ik er steeds meer op ga letten, gaat het me ook steeds meer irriteren... :x
Welke techneut heeft hier een oplossing voor?

BVD
Terra

Bijlagen

Ook ik kreeg de speling er niet uit. Het was niet veel maar genoeg om irritant te zijn.

Ik heb de verstelbare stuurpen vervangen door een vaste. (Met de verstelbare pen kun je wel mooi bepalen welke hoek voor jou geschikt is)
Als je zo’n voorbouw te strak aan draait Is de kans groot dat je speling krijgt. Dat is nou echt bout die ik met een momentsleutel aantrek.

Ik ben bang dat de oplossing een nieuwe voorbouw is. Maar nu weet je onderhand de hoek die je wil dus koop dan een vaste.
Terra schreef:
vr 17 mei, 2019 10:54
In het stuur van mijn Koga WT zit speling. De fiets is nieuw.
Niet aankomen. Terug naar de winkel.

Foto gezien: het aantal verstelbare types stuurpennen die wél stabiel zijn en blijven is beperkt. Ik zou om een vaste vragen.
Vervangen voor een vaste pen is natuurlijk een optie.
Maar zou graag eerst nog wat willen proberen, zoals de ruimte tussen de ribbels opvullen o.i.d.
Zou daar iets voor bestaan?
Terra schreef:
vr 17 mei, 2019 11:11
Vervangen voor een vaste pen is natuurlijk een optie.
Maar zou graag eerst nog wat willen proberen, zoals de ruimte tussen de ribbels opvullen o.i.d.
Zou daar iets voor bestaan?
Vergeet het. Dan creeër je alleen meer spanning met de kans dat er nog iets afbreekt ook.
(Net als wat egopro bedoelt met momentsleutel)
Prima stuurpen om je houding te bepalen. Kan ook wel met speling, daarna gewoon een vaste erop.

Al krijg je er eentje terug zonder speling, zal die uiteindelijk toch wel terugkomen. Tenzij je alleen glad geasfalteerde binnenlandse knooppuntroutes rijdt ermee natuurlijk, dan maak je het niet mee tijdens jouw eigendom.
Jurr schreef: Al krijg je er eentje terug zonder speling, zal die uiteindelijk toch wel terugkomen.
Begrijp ik goed dat alle verstelbare stuurpennen om den duur speling krijgen?
Zolang de spelling nog te overzien is kun je de pen mooi gebruiken om de perfecte positie te bepalen, waarna je deze pen kunt vervangen voor een vaste pen. Mocht je toch de spelling te irritant vinden en toch de vrijheid willen van een verstelbare pen, dan is de Ergotec Swell een goed optie die vrijwel altijd probleemloos functioneert.
Heb precies hetzelfde probleem gehad met een verstelbare stuurpen. Een akelige luide tik op het moment van aanzetten. Hier is niks meer aan te doen kan ik je vertellen.
ik vraag me af of er redenen zijn om toch voor een verstelbare stuurpen te kiezen ipv een vaste, en daarmee de mogelijkheid te behouden om tussentijds de pen te verstellen
bijv wanneer je last hebt van je rug, bergachtig gebied, ander stuur erop zet etc.
patrick_ijsselstein schreef:
vr 17 mei, 2019 13:20
Heb precies hetzelfde probleem gehad met een verstelbare stuurpen. Een akelige luide tik op het moment van aanzetten. Hier is niks meer aan te doen kan ik je vertellen.
Als je te maken hebt met een mooi onderling afgestemd "passend" ribbelpatroon kan je de verstelbaarheid spelingsarm houden door bij het verstellen heel goed op te letten dat de ribbels goed passend aanliggen als je een en ander verstelt en weer opklemt.
Rag je de ribbels over elkaar heen dan past het ribbelpatroon niet meer (alternatief is dat het nooit echt goed paste), en daarna zal je altijd wel iets van speling hebben, en reken er maar op: eenmaal speling is altijd speling, steeds meer*.
Misschien kan je de speling tijdelijk wat verminderen door een en ander met zoiets als lock-tite te monteren, maar het is een lapmiddel.

*  In mijn automobiel is sprake van zogenaamde "splines", spiebanen dus, en de toenemende speling daarop is berucht, let je er niet op dan kan je uiteindelijk zonder ook maar enige aandrijving staan.

Groeten BSM
Terra schreef:
vr 17 mei, 2019 13:22
ik vraag me af of er redenen zijn om toch voor een verstelbare stuurpen te kiezen ipv een vaste, en daarmee de mogelijkheid te behouden om tussentijds de pen te verstellen
bijv wanneer je last hebt van je rug, bergachtig gebied, ander stuur erop zet etc.
Je geeft zelf al antwoord. Ook veranderen veel fietsers in de loop der tijd. Wat experimenteren met de verstelbare pen kan dan verbetering brengen of duidelijkheid.
Er zijn wel sterke en stijve verstelbare pennen, maar dat betaal je wel met meer gewicht.
Het is vooral handig voor de winkel. Een standaard vaste pen is bijna nooit goed van lengte en/of hoek, en met zo'n verstelbare pen los je dat probleem min of meer op. Maar het blijft behelpen en een vaste pen is gewoon veel beter. Dus zoals al geadviseerd: probeer welke hoek goed bij je past, en eventueel welke hoogte (je kunt de pen ook onder een spacer monteren in plaats van erboven), en koop dat dan in een vaste pen. Mag ik aannemen dat je weet hoe het lager strakker komt en losser (lang niet iedereen weet dat)?
Bestaat er ook een kans dat de vertanding van de stuurpen dermate versleten is dat het los kan raken en opeens naar voren kan klappen?
Wim schreef:
vr 17 mei, 2019 14:04
...een vaste pen is gewoon veel beter.
Waarom is dat?
minder fratsen, dat scheelt. Wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan.
nicolevelo schreef:
vr 17 mei, 2019 14:17
Wim schreef:
vr 17 mei, 2019 14:04
...een vaste pen is gewoon veel beter.
Waarom is dat?
Omdat een stuk aluminium niet lichter wordt als je er een verstelbare verbinding in moet maken en de mechanische stijfheid en sterkte wilt behouden.
Bel schreef:
vr 17 mei, 2019 14:16
Bestaat er ook een kans dat de vertanding van de stuurpen dermate versleten is dat het los kan raken en opeens naar voren kan klappen?
Al het altijd goed gemonteerd is en altijd goed is aangedraaid: vrijwel onmogelijk, of het is een flutpen. Als het één keer echt verkeerd is aangedraaid en er door de tandjes is heengeramd: ja. Maar een dergelijke mishandeling noem ik geen slijtage, dat noem ik mishandeling.
Wim schreef:
vr 17 mei, 2019 14:04
Mag ik aannemen dat je weet hoe het lager strakker komt en losser (lang niet iedereen weet dat)?
wat bedoel je precies?