Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen - Forum Wereldfietser

Remmen

Mijn Gazelle Champion Mondial (A-frame) is opgebouwd met Campagnolo Veloce onderdelen (schakel/remgrepen, derailleurs, casette). De remmen zijn Dia Compe 505Q omdat de moderne remmen met inbusbevestiging zijn en die niet passen zonder aanpassingen. Ik vind ze echter nogal zwaar remmen, Wat kan ik doen om minder hard aan de hendels te moeten trekken ? Andere remblokken, andere remmen? Zou ik moderne Veloce remmen kunnen monteren en zo ja, hoe dan?
Moderne remmen zouden op dit frame gewoon moeten passen. Hoe? Gewoon vastschroeven op het "mannetje" dat tussen je staande achtervork gesoldeerd is.
Meestal begint het met nakijken waarom ze zo zwaar remmen.
Zitten er de juiste buitenkabels op en zijn die misschien versleten? Idem binnenkabels. Stroeve kabels kun je gemakkelijk signaleren door de binnenkabel van de rem los te halen en dan met de hand te proberen of het soepel op en neer wil met wat kracht erbij. Smeren met heel lichte olie kan helpen, maar bij versleten kabels kan dit van korte duur zijn.

Zijn de remblokken te ver versleten? Zijn de remblokken goed afgesteld? Heb je de juiste remblokken bij de velgen die je hebt? (Alu, RVS, Carbon en CSS-velgen remmen elk het beste met hun eigen soort blokken)
Volgens de buitenkabels de juiste route, dwz zonder knikken?
Zit er misschien speling op het remscharnier en is het spelingvrij maar wel soepel afgesteld?
Is er iets raars aan de hand bij of in de remhendels? Zijn het de juiste remhendels?

Het scharnier tussen de twee remhoeven is het enige aan deze remmen dat kan verslijten; voor de rest zijn het alleen maar twee vaste delen.
Daar is een speciale bout voor nodig, maar het kan wel, Marten Gerritsen van M-Gineering kan je verder helpen, klik op 'Hebbedingen' en dan 'remmen'
Remmen en kabels zijn nieuw en zonder knikken, daar ligt het niet aan. De dual pivot remmen zijn nu eenmaal veel lichter te bedienen.
Is ombouwen van moderne remmen moeilijk?
swdick schreef:
ma 06 jan, 2020 12:10
Remmen en kabels zijn nieuw
Zijn de remblokken al ingesleten? Er kan een soort wasachtige laag op zitten die het remmen beperkt. Afvijlen. Schuurpapier kan ook, maar er mogen natuurlijk geen schuurpapierresten achterblijven.
Hoe je die nieuwe remmen monteert weet ik niet, maar Shadow en gios helpen je daarmee al. :D
De Dia Compe 505Q zijn remmen met langere armen dan standaard.
Standaard is een hoogte van 39-49mm, de 505Q zijn 45-57mm.
Zie http://www.diacompe.com.tw/product/505q/
Daar moet je wel op letten als je nieuwe aan gaat schaffen.
Ik heb inmiddels Campagnolo Veloce remmen gescoord via Marktplaats, evenals een Veloce compact cranckstel.
De remmen passen prima en dankzij de fantastische website van m-gineering heb ik ze zonder problemen kunnen monteren: Voorrem achter en achterrem voor m.b.v een verlengmoer. Ze remmen veel makkelijker dan de oude remmen, maar deels ook door vervanging van de binnenkabels (!)

Bedankt voor alle reacties.
Mooi zo, veel plezier!
Heb je een foto van je fiets? (Altijd leuk)