Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoopadvies vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Aankoopadvies vakantiefiets

Ik ben de afgelopen veel op jullie forum aan het lurken geweest om mijzelf in te lezen voor een goede fiets. Maar om eerlijk te zijn heb ik toch moeite om bepaalde informatie te vinden (ondanks ik geloof dat deze ergens op dit forum wel bestaat). Dus sorry als dit voor jullie het 100ste vergelijkbare topic is. Als jullie een link naar een vergelijkbaar topic hebben is dat ook wel gewaardeerd.

Mijn doel is om komend jaar een fietsvakantie te gaan houden in Nederland en omstreken. Dit ga ik alleen doen, en ik wil graag kunnen kamperen (dus ik moet de nodige spullen meedragen). Het is voor mij belangrijk dat ik met de fiets een berg op kan fietsen, maar ik ben niet van plan om er een gigantische bergtocht van te maken. Ik wil vooral niet bij een berg aankomen en dan weer om moeten draaien omdat mijn fiets het niet aankan.

Waar mijn grootste dilemma ligt is dat er veel toerfietsen op het internet te vinden zijn voor een schappelijke prijs. Maar vervolgens zijn er trekking fietsen die vele malen meer kosten. Ik weet precies waar de echte meerwaarde ligt voor een trekking fiets voor mijn gebruik, en of ik dit nodig heb. Hierover heb ik een paar algemene vragen. Hieronder heb ik ook de vragenlijst ingevuld.

Mijn oog is bijvoorbeeld gevallen op de Giant Anytour RS 2 https://www.giant-bicycles.com/nl/anytour-rs-2 (maar deze vragen zijn in principe voor alle fietsen die ik op het internet zie).
Deze fiets heeft een aluminium frame en weest slechts 13.5 KG. Moet ik mij hier zorgen om maken met bepakking? (let wel dat ik zelf maar 60KG weeg).
Hoe weet ik of ik een fiets geschikt is om een lowrider op de voorvork te plaatsen?
Shimano Deore lijkt mij ideaal. Het geeft voldoende kwaliteit zonder overkill te zijn. Klopt dit? Of kan ik beter naar duurdere of juiste goedkopere versnellingen kijken?
Banden zijn belangrijk. Hebben deze toerfietsen acceptabele banden? Of zijn het allemaal juist slechte banden. En waar moet ik dan specifiek op letten.


Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Fietsvakantie in Nederland en omstreken. Het is voor mij vooral belangrijk dat ik er ook een berg mee op kan fietsen. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken voor woon werk verkeer en dagtochtjes. Het is voor mij een testfiets, maar als het bevalt ben ik niet van plan om na 1 vakantie al meteen een volgende fiets aan te schaffen.


Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?

Relaxed fietsen in een sportieve houding.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Hij moet wel een stukje onverhard aankunnen maar ik zie mijzelf niet kilometers over zand rijden.

Waar gaan de vakanties naar toe?

Beginpunt is Nederland. Ik wil wel dat de fiets de Ardennen aan zou kunnen.

Wat voor vakanties worden dat?

Een kampeertocht met tent en kookgerei. In principe moet ik alles bij mij hebben om te overleven.


Je lichaamslengte
Je gewicht
Je lichaamsbouw

Ik ben 1.72 en weeg 60 kilo. Ik ben slank/dun gebouwd Als ik mijzelf goed heb opgemeten is mijn binnen-beenlengte precies 80cm. In de wielerwereld zou ik een klimmerlichaam hebben.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?

Ik kan mijn bagage gewicht nog niet meten. Maar ga ervan uit dat dit rond de 20 kilo zal liggen. Ik ben van plan minimale spullen mee te nemen en te investeren in lichte kampeerspullen

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)

Flevoland


Wat is je budget?
Voor de fiets zelf hoop ik onder de 1000 te blijven (kleding/kampeer gedeelte krijgt zijn eigen budget). Maar als jullie argumenten hebben voor een duurdere fiets hoor ik deze graag.

Welke fietservaring heb je?
Hoe ver fiets je gemiddeld per dag? Hoeveel jaar al?
Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?

Fietservaring van een gemiddelde Nederlandse stadsjongen. Ik fiets op het moment helemaal niet maar doe veel aan hardlopen. Dus heb wel wat conditie maar moet nog wel trainen voor een goede fietsconditie. Ik heb als test een fietstochtje van 60km gemaakt en dat ik ging mij goed af.

Welke fietsen heb je (gehad)?
En wat was je ervaring met deze fietsen?

Oude stadsfietsen. Geen bijzondere ervaring mee.

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?

Ik kan nu alleen standaard dingen zoals een band plakken. Maar ga mijzelf nog wel verder verdiepen over onderhouden van kettingen en hoe ik spaken moet vervangen.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

Liever niet.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?

https://www.stevensbikes.de/2019/index. ... lang=en_US
https://www.giant-bicycles.com/nl/anytour-rs-2
https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/tour/ ... nred-2020/

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Nog geen mening over

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik will vooral eerst tot een juiste keuze komen.
Deckkie schreef:
zo 24 mei, 2020 10:58
Ik ben de afgelopen veel op jullie forum aan het lurken geweest om mijzelf in te lezen voor een goede fiets. Maar om eerlijk te zijn heb ik toch moeite om bepaalde informatie te vinden (ondanks ik geloof dat deze ergens op dit forum wel bestaat). Dus sorry als dit voor jullie het 100ste vergelijkbare topic is. Als jullie een link naar een vergelijkbaar topic hebben is dat ook wel gewaardeerd.
Welkom!

Bij dit recente topic wordt hetzelfde budget genoemd:

viewtopic.php?f=8&t=34767

En komen ook de Giant en de Kubus voorbij.

Misschien daar eens mee kijken?

Deze link is ook altijd wel informatief voor een beginner in fietsvakanties:

https://fietsvakantie.home.blog/
Inderdaad zijn er vrijwel identieke vragen geweest deze week. Het is weer druk aan het worden!

quote=Deckkie

>Mijn oog is bijvoorbeeld gevallen op de Giant Anytour RS 2
>Moet ik mij hier zorgen om maken met bepakking? (let wel dat ik zelf maar 60KG weeg).
Je eigen gewicht is laag, wat betekent dat een fiets niet gauf te frageiel voor je is.
Maar als je 20 kg aan bagage hebt moet je wel een beetje oppassen dat de fiets dit aankan zonder te zwabberen en dat de bagagedrager hiervoor geschikt is. Zie ook het andere draadje.
Als er op de website niet expliciet staat dat de fiets voor veel bagage geschikt is en je kunt geen ervaringen lezen (en dat is nooit bij een nieuw model fiets) dan moet je een beetje oppassen.

>Hoe weet ik of ik een fiets geschikt is om een lowrider op de voorvork te plaatsen?
Als er géén oogjes midden op de vork zitten dan kan het niet zonder kunstgrepen en is de fiets hier waarschijnlijk niet voor bedoeld.
Als er wél oogjes midden op de vork zitten, en ook extra oogjes op de voorvork bij de as dan kan er een voordrager op maar dat is geen garantie dat alles goed gaat.

>Shimano Deore lijkt mij ideaal. Het geeft voldoende kwaliteit zonder overkill te zijn. Klopt dit?
Ja.

>Banden zijn belangrijk. Hebben deze toerfietsen acceptabele banden? Of zijn het allemaal juist slechte banden.
De meeste banden die je standaard op zulke fietsen ziet zijn best geschikt voor jouw doel. Als ze je niet bevallen koop je andere. Goede banden kosten tussen de 20 en 50 euro per stuk.

>Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
>Relaxed fietsen in een sportieve houding.
:D
(Relaxed fietsen betekent meestal traag en traag fietsen in een sportieve houding is niet fijn, maar ik begrijp dat je niet echt traag gaat fietsen maar ook niet gaat racen)

>Beginpunt is Nederland. Ik wil wel dat de fiets de Ardennen aan zou kunnen.
Dan heb je wel veel versnellingen nodig en goede remmen want de Ardennen zijn niet heel hoog, voor een groot deel goed te doen maar er zijn veel klimmetjes die steil zijn, steiler dan de meeste bekende Alpencols, maar niet zo lang natuurlijk. De fietsen die je op het oog hebt kunnen dat allemaal gemakkelijk aan.
de Giant fiets in je link heet ' AnyTour', dus dan zou een fietsvakantie ook moeten kunnen.
ik denk bij deze fiets als ik de link volg:
- een lowrider past in principe op de voorvork gezien de oogjes/schroefdraadbusjes, maar het het is altijd passen en meten.
- je lichtste versnelling is 26x34. leuk dat het minder dan 1 op 1 is (26 gedeeld door 34), maar ik zou kijken of je de 26 door een 24 (of 22) kunt vervangen. scheelt weer 8% en dus meer kans dat je fietsend boven komt in de Ardennen.
- standaard al lekker dikke banden, maar ik zou er achter zo'n sterke/taaie Schwalbe Marathon in maat 622-42 of 622-47 op zetten.
- vraag de leverancier/fietsenmaker of je de 'stuurpen' (voorbouw) mag wisselen met een andere maat, als dat voor een fijne(re) zitpositie wenselijk is.
- te zijner tijd het achterwiel vervangen door een wiel met 36 spaken: dat is sterker dan het 32-spaaks standaard achterwiel. nu vooral het gewicht goed over de fiets verdelen en laag hangen.
Leuk dat je op fietsvakantie wilt gaan!

Ik raad je aan om als eerste fiets niet meteen helemaal los te gaan, en om rustig met een betaalbaar model te beginnen. Dan wen je eraan, doe je ervaring op, als het goed bevalt weet je over een paar jaar wat je echt nodig hebt en als het niet goed bevalt heb je niet meteen een godsvermogen uit gegeven. Maar volgens mij heb je dit zelf ook al door.

Toch, moet je per se een nieuwe fiets kopen? Heb je nagedacht over een "occasion", dus een gebruikt en goed onderhouden exemplaar die net een grote beurt heeft gehad en voor minder dan de helft van de nieuwprijs bij een goede fietsenmaker te koop is? Marktplaats staat er vol mee.

>>Deze fiets heeft een aluminium frame en weest slechts 13.5 KG. Moet ik mij hier zorgen om maken met bepakking? (let wel dat ik zelf maar 60KG weeg).

Gewicht van de fiets zegt niet zoveel, jij zelf bent ook licht dus niets om je zorgen om te maken. Dure modellen zijn licht en toch enorm sterk, slechte kwaliteit fietsen kunnen zwaar zijn en toch snel kapot gaan

>>Hoe weet ik of ik een fiets geschikt is om een lowrider op de voorvork te plaatsen?

Kijk naar bevestigingspunten aan de zijkanten van de voorvork

>>Shimano Deore lijkt mij ideaal. Het geeft voldoende kwaliteit zonder overkill te zijn. Klopt dit?

Ja, prima geschikt voor jouw wensen

>>Of kan ik beter naar duurdere of juiste goedkopere versnellingen kijken?

Duurder is niet nodig, Shimano Tiagra kan ook prima voor jou zijn. Let inderdaad op dat je op erg klein verzet kan fietsen dus kijk naar de tandwielen -> kleiner=beter.

>>Banden zijn belangrijk. Hebben deze toerfietsen acceptabele banden?

Over het algemeen prima geschikt voor jouw wensen

>>Of zijn het allemaal juist slechte banden.

Naar mijn ervaring niet

>>En waar moet ik dan specifiek op letten.

Dat ze breed genoeg zijn, minimaal 37mm


Succes en laat het weten als je meer vragen hebt!
Jurr schreef:
ma 25 mei, 2020 10:33
Deckkie schreef:
zo 24 mei, 2020 10:58
Ik ben de afgelopen veel op jullie forum aan het lurken geweest om mijzelf in te lezen voor een goede fiets. Maar om eerlijk te zijn heb ik toch moeite om bepaalde informatie te vinden (ondanks ik geloof dat deze ergens op dit forum wel bestaat). Dus sorry als dit voor jullie het 100ste vergelijkbare topic is. Als jullie een link naar een vergelijkbaar topic hebben is dat ook wel gewaardeerd.
Welkom!

Bij dit recente topic wordt hetzelfde budget genoemd:

viewtopic.php?f=8&t=34767

En komen ook de Giant en de Kubus voorbij.

Misschien daar eens mee kijken?

Deze link is ook altijd wel informatief voor een beginner in fietsvakanties:

https://fietsvakantie.home.blog/
Ik heb dat topric inderdaad gezien, en ook heel veel van geleerd. Dank!
Leon schreef:
ma 25 mei, 2020 11:05
Inderdaad zijn er vrijwel identieke vragen geweest deze week. Het is weer druk aan het worden!

quote=Deckkie

>Mijn oog is bijvoorbeeld gevallen op de Giant Anytour RS 2
>Moet ik mij hier zorgen om maken met bepakking? (let wel dat ik zelf maar 60KG weeg).
Je eigen gewicht is laag, wat betekent dat een fiets niet gauf te frageiel voor je is.
Maar als je 20 kg aan bagage hebt moet je wel een beetje oppassen dat de fiets dit aankan zonder te zwabberen en dat de bagagedrager hiervoor geschikt is. Zie ook het andere draadje.
Als er op de website niet expliciet staat dat de fiets voor veel bagage geschikt is en je kunt geen ervaringen lezen (en dat is nooit bij een nieuw model fiets) dan moet je een beetje oppassen.

>Hoe weet ik of ik een fiets geschikt is om een lowrider op de voorvork te plaatsen?
Als er géén oogjes midden op de vork zitten dan kan het niet zonder kunstgrepen en is de fiets hier waarschijnlijk niet voor bedoeld.
Als er wél oogjes midden op de vork zitten, en ook extra oogjes op de voorvork bij de as dan kan er een voordrager op maar dat is geen garantie dat alles goed gaat.

>Shimano Deore lijkt mij ideaal. Het geeft voldoende kwaliteit zonder overkill te zijn. Klopt dit?
Ja.

>Banden zijn belangrijk. Hebben deze toerfietsen acceptabele banden? Of zijn het allemaal juist slechte banden.
De meeste banden die je standaard op zulke fietsen ziet zijn best geschikt voor jouw doel. Als ze je niet bevallen koop je andere. Goede banden kosten tussen de 20 en 50 euro per stuk.

>Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
>Relaxed fietsen in een sportieve houding.
:D
(Relaxed fietsen betekent meestal traag en traag fietsen in een sportieve houding is niet fijn, maar ik begrijp dat je niet echt traag gaat fietsen maar ook niet gaat racen)

>Beginpunt is Nederland. Ik wil wel dat de fiets de Ardennen aan zou kunnen.
Dan heb je wel veel versnellingen nodig en goede remmen want de Ardennen zijn niet heel hoog, voor een groot deel goed te doen maar er zijn veel klimmetjes die steil zijn, steiler dan de meeste bekende Alpencols, maar niet zo lang natuurlijk. De fietsen die je op het oog hebt kunnen dat allemaal gemakkelijk aan.
Dank voor de info! Dit geeft mij zeker meer perspectief over wat ik nodig heb.
hoogframe schreef:
ma 25 mei, 2020 13:00
de Giant fiets in je link heet ' AnyTour', dus dan zou een fietsvakantie ook moeten kunnen.
ik denk bij deze fiets als ik de link volg:
- een lowrider past in principe op de voorvork gezien de oogjes/schroefdraadbusjes, maar het het is altijd passen en meten.
- je lichtste versnelling is 26x34. leuk dat het minder dan 1 op 1 is (26 gedeeld door 34), maar ik zou kijken of je de 26 door een 24 (of 22) kunt vervangen. scheelt weer 8% en dus meer kans dat je fietsend boven komt in de Ardennen.
- standaard al lekker dikke banden, maar ik zou er achter zo'n sterke/taaie Schwalbe Marathon in maat 622-42 of 622-47 op zetten.
- vraag de leverancier/fietsenmaker of je de 'stuurpen' (voorbouw) mag wisselen met een andere maat, als dat voor een fijne(re) zitpositie wenselijk is.
- te zijner tijd het achterwiel vervangen door een wiel met 36 spaken: dat is sterker dan het 32-spaaks standaard achterwiel. nu vooral het gewicht goed over de fiets verdelen en laag hangen.
Erg bedankt voor al de info. Vooral het gedeelte over de versnellingen en verhoudingen had ik nog nooit eerder iets over gehoord. Ik zal hier even goed onderzoek naar doen. Verder lijkt het ook een goed idee om meteen een fiets te kopen die de juiste banden heeft. Scheelt toch weer een investering die ik op lange termijn zou moeten doen.
Hoi Deckie,

leuk dat je wilt gaan fietsen. Begrijp nog geen ervaring.
Ik denk dat de Giant fiets die je op het oog hebt wel voldoet aan je eisen.
Maar zou je ook aanraden te kijken naar een tweedehands fiets waar je ook nog jaren plezier van kunt hebben. Daarmee spaar je geld uit wat je weer kunt investeren in andere dingen.
Ik heb in 2014 een tweedehands Koga Miyata lightrunner gekocht voor rond de 500 euro. Die zijn ook lekker licht. afgemonteerd met Deore en Deore LX. En kan 25 kilo bepakking op de bagagedrager mee hebben. Daar heb ik verschillende fietstochten mee gedaan met bepakking zoals tent en eetgerei.
Qua banden moet je wat uitproberen, op de mijne had ik banden zonder profiel, perfect voor asfalt, maar bij glad weer en bos minder ideaal. Dus later eens nieuwe bandjes er op gezet. Voortassen heb ik niet maar kunnen er wel op, echter dat lijkt me beroerd fietsen.
Misschien zet dit je aan tot het kijken naar een tweedehands fiets.
Misschien heb je hier iets aan: https://fietsvakantie.home.blog/