Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke banden voor zambia/malawi? - Forum Wereldfietser

welke banden voor zambia/malawi?

Wij gaan dit jaar fietsen in Zambia en Malawi. We hebben nu continetal banden op onze fietsen. Zeer fijne banden om mee te fietsen, maar wel asfaltbanden. Er valt wel onverhard mee te fietsen, en dit hebben we ook wel gedaan, maar toch was het grootste gedeelte altijd asfalt.
Hoe dit in zambia en Malawi is weten we niet. We hebben gelezen dat de hoofdwegen wel van asfalt zijn, maar van welke kwaliteit?
We zullen ook andere wegen nemen, en zullen waarschijnlijk 40 tot 50% van de tijd niet op asfalt rijden.
Welke banden kunnen we het best op onze fietsen zetten? Nieuwe, of kunnen we met onze huidige banden af? En nieuwe banden, wat zijn dan fijne banden??

Anouk

Je hebt in het gamma van continental veel verschillende banden. Van een slick (sportcontact) tot een mountainbikeband of een vakantieband (travelcontact). Die laatste is ook redelijk geschikt voor onverhard.

Wij hebben vorig jaar in Malawi gefietst. We hebben altijd Swalbe marathon XR op onze fiets. De brede versie is voor Malawi absoluut niet nodig. De meeste wegen zijn bijzonder goed of je moet echt de bush ingaan, zou ik echter niet aan willen raden. Een enkele weg was gravel maar ook prima te rijden. Ik deNk dat het in Malawi vrij lastig gaat worden om 50% niet op asfalt te rijden. Een vriendin had wel veel lekke banden. Hebben wij met onze XR nooit last van gehad. In Zambia zijn we niet geweest.

Het is weliswaar 15 jaar geleden dat ik in het westen van Zambia gefietst heb, maar ik denk niet dat de wegen er sindsdien veel beter zijn geworden (zie reisverslag met foto's op http://www.keesswart.nl/fietsreportages/Zambia.htm). Asfalt met en zonder gaten, gravel met en zonder wasbordprofiel, hard zand, rul zand en modder wisselden elkaar af. Als ik deze tocht nog eens zou maken, zou ik zeker voor de Marathon XR banden kiezen, die zijn voor dit soort wegen gemaakt. En hoe dikker de band, des te beter je wielen over kuilen en gaten rollen (zie http://www.balloonbikes.de).