Additionally, paste this code immediately after the opening tag: frame verven met hammerite? - Forum Wereldfietser

frame verven met hammerite?

Beste mensen

Ik heb een alumium tour frame welke ik wil voorzien van een nieuwe laklaag. Nu ben ik begonnen met schuren maar ik ga nog wel verfafbijt halen want het wil nog niet echt vlotten, maar dat terzijde.

Aanvankelijk wilde ik hem laten poedercoaten, maar dan ben ik hem zo een paar weken kwijt (al eens eerder wat laten coaten..) en vind het geen probleem om zelf de handen uit de mouwen te steken.

Nu heb ik het idee opgevat om daar gewoon hammerite voor te gebruiken, met hammerite hechtprimer non-ferro als primer omdat het aluminium is. Zijn mensen die hier ervaring mee hebben? Voor- en nadelen?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit mooi wordt. Ik zou het frame naar een auto schadeherstelbedrijf brengen en hem daar laten spuiten. Ik heb daar zelf hele goede ervaringen mee. Het afschuren van het frame deed ik met schuurlinne dat loodgieters ook gebruiken. Dit is steviger dan gewoon schuurpapier en je kan het gemakkelijk rond de buizen gebruiken. (hmm lastig uit te leggen).

Bij alu is de grondlaag wel erg belangrijk. Anders is de verf er zo weer af.

Zoiets?

Ik zou het voorwerk zelf doen maar het spuiten overlaten aan een expert met goede voorzieningen.

Het ziet er best aardig uit, heb diverse frames al gezien op andere fora. Ook vind ik het uiterlijk niet heel belangrijk.

Hier een transportfiets in de hammerite: http://www.transportfiets.net/2007/08/1 ... uratie-ii/

Hier een brommerframe: http://i35.photobucket.com/albums/d174/ ... ing085.jpg
y0ur1 schreef:Beste mensen

Ik heb een alumium tour frame welke ik wil voorzien van een nieuwe laklaag. Nu ben ik begonnen met schuren maar ik ga nog wel verfafbijt halen want het wil nog niet echt vlotten, maar dat terzijde.

Aanvankelijk wilde ik hem laten poedercoaten, maar dan ben ik hem zo een paar weken kwijt (al eens eerder wat laten coaten..) en vind het geen probleem om zelf de handen uit de mouwen te steken.

Nu heb ik het idee opgevat om daar gewoon hammerite voor te gebruiken, met hammerite hechtprimer non-ferro als primer omdat het aluminium is. Zijn mensen die hier ervaring mee hebben? Voor- en nadelen?
Hallo, ik heb er ervaring mee en zal het iedereen afraden om dit voor een fietsframe te gebruiken.
Ten eerste moet je het in twee lagen aanbrengen na de eeste laag moet je de tweede na vier en binnen acht uur aanbrengen zonder te schuren uitaard en dan moet je verdomd goed kijken of je alles wel gehad hebt want die tweede laag gaat over de eerste glanzende laag en je hebt kans op stropen van de onderste laag.
Dan nog de uithardtijd twee weken schtijft de fabriek voor voordat je dit weer mag schuren om er nog een ekstra laag op aan te brengen, en de echte uithardtijd bedraagt wel vijftien weken het volgende nadeel je mag er niet met een ander soort verf overheen schilderen en dan nog een nadeel om je kwasten te reinigen of de verf te verdunnen ben je gebonden aan hamerite verfverdunner en dit heeft een absurde hoge prijs.
Al-met-al een apparte waardeloze dure verf.

En je vraagt ook naar de voordelen, dit zou moeten zijn dat je over roest heen kan verfen dus als ik jou was met een onroestbaar frame zou ik eens bij Halfords kijken voor autolak in een spuitbus en dan heb je de keus uit talrijke kleuren inclusief metalic.
zwartekees schreef:
y0ur1 schreef:Beste mensen

Ik heb een alumium tour frame welke ik wil voorzien van een nieuwe laklaag. Nu ben ik begonnen met schuren maar ik ga nog wel verfafbijt halen want het wil nog niet echt vlotten, maar dat terzijde.

Aanvankelijk wilde ik hem laten poedercoaten, maar dan ben ik hem zo een paar weken kwijt (al eens eerder wat laten coaten..) en vind het geen probleem om zelf de handen uit de mouwen te steken.

Nu heb ik het idee opgevat om daar gewoon hammerite voor te gebruiken, met hammerite hechtprimer non-ferro als primer omdat het aluminium is. Zijn mensen die hier ervaring mee hebben? Voor- en nadelen?
Hallo, ik heb er ervaring mee en zal het iedereen afraden om dit voor een fietsframe te gebruiken.
Ten eerste moet je het in twee lagen aanbrengen na de eeste laag moet je de tweede na vier en binnen acht uur aanbrengen zonder te schuren uitaard en dan moet je verdomd goed kijken of je alles wel gehad hebt want die tweede laag gaat over de eerste glanzende laag en je hebt kans op stropen van de onderste laag.
Dan nog de uithardtijd twee weken schtijft de fabriek voor voordat je dit weer mag schuren om er nog een ekstra laag op aan te brengen, en de echte uithardtijd bedraagt wel vijftien weken het volgende nadeel je mag er niet met een ander soort verf overheen schilderen en dan nog een nadeel om je kwasten te reinigen of de verf te verdunnen ben je gebonden aan hamerite verfverdunner en dit heeft een absurde hoge prijs.
Al-met-al een apparte waardeloze dure verf.

En je vraagt ook naar de voordelen, dit zou moeten zijn dat je over roest heen kan verfen dus als ik jou was met een onroestbaar frame zou ik eens bij Halfords kijken voor autolak in een spuitbus en dan heb je de keus uit talrijke kleuren inclusief metalic.
Welk merk raad jij aan dan? Ik heb wel eens iets met motip gedaan maar dat kras je er later zo weer af, niet echt duurzaam dus.
Ik heb mijn cr-mo ligfiets frame (veel meer onderdelen) ook laten spuiten met een poedercoating. Eerst een zinklaagje er onder, daarna een fraaie zwarte coating.
al met al was ik hem ongeveer een weekje kwijt en het resultaat was zondermeer super.
Ook na een winter gebruik blijft het frame er goed uitzien, maar ik heb dan ook alle scherpe hoekjes verwijdert en de zink-laag die er onderzicht schijnt ook er goed te werken.
Zink eronder is wel duurder (ong. 30), dus reken op 120 euro voor het hele proces van verzinken en poedercoaten, maar omdat ik niet zo'n poetsfanaat ben (ik heb zelfs een automatisch smeersysteem voor mijn ketting) vond ik het dat zelf wel waard.

Waarom moet je frame eigenlijk gespoten worden? schuur m kaal, pollijst m fraai op en zet er een blanke lak overheen! Corrosie treedt er met een fatsoenlijk frame toch niet of nauwelijks op, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
alecgold schreef:
Waarom moet je frame eigenlijk gespoten worden? schuur m kaal, pollijst m fraai op en zet er een blanke lak overheen! Corrosie treedt er met een fatsoenlijk frame toch niet of nauwelijks op, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
een plaatje zegt meer.....

Afbeelding

4130, gestraald en gepoedercoat, gaat ongeveer 1-2 jaar goed

't Kost wel geld maar het ziet er erg degelijk uit. http://www.specialpaintwork.nl/index.asp
m-gineering schreef:
alecgold schreef:
Waarom moet je frame eigenlijk gespoten worden? schuur m kaal, pollijst m fraai op en zet er een blanke lak overheen! Corrosie treedt er met een fatsoenlijk frame toch niet of nauwelijks op, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
een plaatje zegt meer.....

Afbeelding

4130, gestraald en gepoedercoat, gaat ongeveer 1-2 jaar goed
hmmm, lijkt op filiform corrosie, door een kras?
Je ziet dit soort vormen van corrosie vaak bij Alu.
4130 heeft dus een echte primer nodig. In de automobiel industrie wordt vaak een een Zn laag aangebracht of een Zn-primer en dan een katodische electrocoat.
Zo, ook na goed schuren/polijsten... een blanke of gepigmenteerde lak erop, vergeet het inderdaad maar...
Vraag eens bij je fietsenmaker om een oud afgedankt fietsframe van hetzelfde metaalsoort als je eigen fiets en ga met verf experimenteren :wink: !
4130 is toch ook geen alu, dat is toch een cr-mo frame?

Ik ben iig met je eens dat het dan wel nodig is om wat extra's te doen, want dit is na twee jaar ook zonde van al je werk!

Lastig probleempje dus al met al!
zwartekees schreef:
y0ur1 schreef:Beste mensen

Ik heb een alumium tour frame welke ik wil voorzien van een nieuwe laklaag. Nu ben ik begonnen met schuren maar ik ga nog wel verfafbijt halen want het wil nog niet echt vlotten, maar dat terzijde.

Aanvankelijk wilde ik hem laten poedercoaten, maar dan ben ik hem zo een paar weken kwijt (al eens eerder wat laten coaten..) en vind het geen probleem om zelf de handen uit de mouwen te steken.

Nu heb ik het idee opgevat om daar gewoon hammerite voor te gebruiken, met hammerite hechtprimer non-ferro als primer omdat het aluminium is. Zijn mensen die hier ervaring mee hebben? Voor- en nadelen?
Hallo, ik heb er ervaring mee en zal het iedereen afraden om dit voor een fietsframe te gebruiken.
Ten eerste moet je het in twee lagen aanbrengen na de eeste laag moet je de tweede na vier en binnen acht uur aanbrengen zonder te schuren uitaard en dan moet je verdomd goed kijken of je alles wel gehad hebt want die tweede laag gaat over de eerste glanzende laag en je hebt kans op stropen van de onderste laag.
Dan nog de uithardtijd twee weken schtijft de fabriek voor voordat je dit weer mag schuren om er nog een ekstra laag op aan te brengen, en de echte uithardtijd bedraagt wel vijftien weken het volgende nadeel je mag er niet met een ander soort verf overheen schilderen en dan nog een nadeel om je kwasten te reinigen of de verf te verdunnen ben je gebonden aan hamerite verfverdunner en dit heeft een absurde hoge prijs.
Al-met-al een apparte waardeloze dure verf.

En je vraagt ook naar de voordelen, dit zou moeten zijn dat je over roest heen kan verfen dus als ik jou was met een onroestbaar frame zou ik eens bij Halfords kijken voor autolak in een spuitbus en dan heb je de keus uit talrijke kleuren inclusief metalic.
Tja de uithardtijd en tijdsrestricties mbt aanbrengen van de hammerite is wat mij betreft niet echt een probleem, die kwast gooi je gewoon weg ;) kortom ik zie niet zo veel beren op de weg eigenlijk.

Ik ga niet met spuitbussen aan de slag want dat is gewoon echt niet duurzaam en je moet heel veel lagen aanbrengen wil het een beetje blijven zitten.

Berre schreef:Ik heb geen beste ervaringen met Hammerite.

Het is een dikke verf die aan kwark doet denken en die niet of slecht aan te brengen is met het pistool. De samenstelling wijkt sterk af van andere klassieke verven. Er zit een soort poeder in dat bij de verdunning die nodig is om te kunnen spuiten neerslaat op de bodem van de container. Je moet dat regelmatig oproeren.

Hammerite laat zich onregelmatig spuiten, sputtert en spettert en geeft hopeloze matte vlekken. Hoogglans is niet haalbaar.

De keuze aan kleuren is zeer beperkt.

De droogtijd (handdroog) is kort, maar de uithardtijd is zéér lang. Hoge temperaturen gedurende meer dan een week (+20°C) zijn noodzakelijk voor een goede uitharding. (Geduld is een deugd)

Ben nu aan de gang met de restauratie van enkele fietsen. Die spuit ik in Hammerite primer, omdat ik geen andere metaalprimer kon vinden, tenzij op waterbasis en dat geeft roestvlekken nog voor de verf droog is.

De laag Hammerite primer is minder kritisch wat de afwerking betreft. Die laag moet toch eerst nat worden geschuurd voor de lak er overheen gaat. Lakken doe ik met een klassieke alkydharslak in twee lagen. Tussendoor telkens weer nat schuren (korrel 600) voor goede hechting en fijn resultaat.

Het resultaat is dan behoorlijk tot zeer goed. Maar het is wel ontzettend veel werk. Engelengeduld en veel vrije tijd is noodzakelijk. Je hebt er geen idee van hoeveel hoekjes en kantjes een frame heeft.
Deze vent is het anders aardig goed gelukt met hammerite uit een spuitbus: http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 55#3020155

Zijn frame staat 3 posts erboven.
y0ur1 schreef:Beste mensen

Ik heb een alumium tour frame welke ik wil voorzien van een nieuwe laklaag. Nu ben ik begonnen met schuren maar ik ga nog wel verfafbijt halen want het wil nog niet echt vlotten, maar dat terzijde.

Aanvankelijk wilde ik hem laten poedercoaten, maar dan ben ik hem zo een paar weken kwijt (al eens eerder wat laten coaten..) en vind het geen probleem om zelf de handen uit de mouwen te steken.

Nu heb ik het idee opgevat om daar gewoon hammerite voor te gebruiken, met hammerite hechtprimer non-ferro als primer omdat het aluminium is. Zijn mensen die hier ervaring mee hebben? Voor- en nadelen?
Ik krijg een raar gevoel bij jouw gezien het feit dat je net lid bent en eerst advies vraagt en dan op een of andere manier reclame maakt voor hammerite.
Ik som nog een keer de nadelen op (duur, lange droogtijd, rot om mee te werken en als je een keer hammerite gebruikt hebt ben je verplicht om bij beschadiging weer hammerite te bebruiken en wat ook schoftig duur is is de hammerite verfverdunner wat ook fabrieksvoorschrift is.)

Is dit niet een betere oplossing mits je framemaat hetzelfde is:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ht=avaghon
alecgold schreef:4130 is toch ook geen alu, dat is toch een cr-mo frame?

Ik ben iig met je eens dat het dan wel nodig is om wat extra's te doen, want dit is na twee jaar ook zonde van al je werk!

Lastig probleempje dus al met al!
neen, het is ijzer met cr-mo, en niet van cr-mo alleen.
zie http://www.suppliersonline.com/propertypages/4130.asp
Dit soort corrosie zie je meestal juist bij alu en niet bij staal, dat was de achtergrond vd opmerking.

Interessante discussie over hammerite.

Weet iemand of hittebestendige verf een goed alternatief is.
Ik moet namelijk mijn bob karretje weer eens onder handen nemen daar hammerite nu echt op de meeste plekken verdwenen is.
Daar overheen wil ik het dan met blanke lak afwerken.

Tsja, je kan natuurlijk altijd alles proberen, inclusief hammerite. Op zich helemaal geen slechte instelling. Maar als het zulk geweldig spul is, waarom is dan niet elke fiets er mee afgewerkt?
Mijn conclusie: kijk (en lees) om je heen en denk nog eens na. Er is niks mis met gezonde eigenwijsheid ;)