Additionally, paste this code immediately after the opening tag: PINKSTERWEEKEND vanaf Heerlen naar Ardennen en Eifel - Forum Wereldfietser

PINKSTERWEEKEND vanaf Heerlen naar Ardennen en Eifel

Iedereen die wat anders wil als met Frank van Rijn fietsen in het koude Noorden en voor iedereen die wel met Frank van Rijn wilde fietsen, maar niet meer mee kan, nodig ik uit om met Pinksteren vanaf Heerlen te fietsen door de Ardennen en de Eifel.

Ik heb de route inmiddels gesplitst in dag-etappes en tevens zijn er scans van de betreffende Michelinkaarten met en zonder route en GPS-files beschikbaar (een mail naar bertvansprang@telfort.nl is voldoende). Let op: de kaarten van België zijn 1:200.000 en de kaart van Duitsland is 1:350.000. Bovendien is de route slechts bij benadering aangegeven omdat lang niet alle weggetjes op deze kaarten te vinden zijn!

Etappe 1: Zaterdag 18 mei 2013 Heerlen – Ouren 115 km en 1350
http://bikemap.net/nl/route/2068048-pin ... en-115-km/
Vertrek om 9:30 vanaf de voorzijde van het station in Heerlen. Via de Duits-Nederlandse grens naar Aachen, van Aachen via het stuwmeer van Eupen, de Hoge Venen en een oude spoorbaan naar de camping op het drielandenpunt in Ouren.

Etappe 2: Zondag 19 mei 2013 Ouren – Altenahr 125 km en 1750 hoogtemeters
http://bikemap.net/nl/route/2099609-pin ... hr-125-km/
Direct na de camping steil omhoog Duitsland in, via oude spoorwegen en de Nürburgring naar de camping aan de Sahr, iets voor Altenahr aan de Ahr, bekend van de wijnfeesten.

De liefhebbers kunnen tussen de Nürburgring en Altenahr nog wat extra hoogte- en kilometers pakken door net voor Adenau rechts af te slaan langs de Hohe Acht.

Etappe 3: Maandag 20 mei 2013 Altenahr – Heerlen 110 km en 1400 hoogtemeters
http://bikemap.net/nl/route/2107620-pin ... en-110-km/
Via Bad Münstereifel, de Ruhrstuwdam en Aachen terug naar Heerlen.

In totaal 350 km en 4500 hoogtemeters, dus niet voor watjes!

Voor wie dit misschien te heftig is:
Je kunt natuurlijk ook vanaf Aachen meefietsen, dit scheelt in totaal circa 40 kilometer.
Voor wie etappe 2 wat aan de lange kant is en bij slecht weer: een alternatief via Prüm en het Ahrdal.
Alternatief etappe 2: Zondag 19 mei 2013 Ouren – Altenahr 105 km en 1100 hoogtemeters
http://bikemap.net/nl/route/2107551-pin ... hr-105-km/

Bedenk dat we zaterdag nauwelijks door dorpjes komen en zondag en maandag alles dicht is. Op zaterdag bevindt de laatste winkel aan de route (Kaufhaus Schommer) zich aan de Kirchweg in Amel.
maps.google.nl/maps?hl=nl&tab=wl
De camping in Ouren beschikt over een cafetaria en de mogelijkheid om broodjes te bestellen. De camping in Kreuzberg bij Altenahr biedt aan op zaterdag boodschappen voor ons te doen, ook kunnen ze maandagmorgen voor broodjes zorgen!

Daar we drie dagen door heuvelachtig gebied rijden, is een helm wel zo veilig!

Info campings:
Eventueel van vrijdag 17 op zaterdag 18 mei:

Camping Café in den Hof, Musschenbroek 27, 6414 AB Heerlen
00 31 455708234, info@indenhof.nl kosten overnachting € 8,50
Deze camping ligt in de buurt van Landgraaf, i.v.m. Pinkpop vooraf aanmelden, ik heb beloofd dat ik begin volgende week even doorgeef hoeveel mensen hier willen overnachten.

Van zaterdag 18 op zondag 19 mei:
Camping International, Ouren 14, 4790 Ouren (Burg-Reuland)
00 32 80329291 international@maredresorts.be
kosten overnachting € 9,00 per persoon

Van zondag 20 op maandag 21 mei:
Campingplatz Sahrtal, Münstereifeler Str. 11, 53505 Kreuzberg/Ahr
00 49 26432450, info@campingplatz-sahrtal.de
Kosten overnachting met groepskorting (10 personen) € 6,50 per persoon

Hoe werkt het?
• Je bent lid van De Wereldfietser.
• Je fietst met volle bepakking.
• De campingkosten worden centraal opgehaald en betaald aan de campingeigenaar.
• Er zijn geen organisatiekosten.
• Eten verzorg je zelf.
• Bij veel animo splitsen we ons in kleinere groepen met ongeveer gelijke interesse en tempo

Aanmelden:
• Geef je op door een email te sturen naar bertvansprang@telfort.nl (Bert van Sprang).
• Inmiddels hebben zich al 14 liefhebbers voor deze tocht gemeld.

Deelname aan een of meerdere activiteiten is voor eigen risico. De vereniging kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of schade in geval van ongeval, letsel, enz. aan uzelf of derden. Wij raden u aan zelf zorg te dragen voor een reis-ongevallen en/of aansprakelijkheids-verzekering.
Bert van Sprang schreef:Iedereen die wat anders wil als met Frank van Rijn gaan fietsen in het koude Noorden, nodig ik uit om met Pinksteren vanaf Heerlen een rondje te fietsen door de Ardennen en de Eifel.

Vertrek op zaterdagmorgen 18 mei om 9:30 vanaf de voorzijde van het station in Heerlen. Via de Duits-Nederlandse grens naar Aachen, van Aachen via het stuwmeer van Eupen, de Hoge Venen en een oude spoorbaan naar de camping op het drielandenpunt in Ouren.

De volgende dag steil omhoog Duitsland in, via oude spoorwegen langs Prüm, Gerolstein en de Nürburgring naar Altenahr aan de Ahr bekend van de wijnfeesten.

De derde dag via de Ruhrstuwdam en Aachen terug naar Heerlen.

De route: http://www.bikemap.net/route/2068048?13 ... ts_terrain

In totaal ruim 350 km en bijna 4500 hoogtemeters, dus niet voor watjes!

Bedenk dat we zaterdag nauwelijks door dorpjes komen en zondag en maandag wellicht alles dicht is. De camping in Ouren beschikt over een cafetaria en de mogelijkheid om broodjes te bestellen.

Daar we drie dagen door heuvelachtig gebied rijden, is een helm wel zo veilig!

Hoe werkt het?
• Je bent lid van De Wereldfietser.
• Je fietst met volle bepakking.
• De campingkosten worden centraal opgehaald en betaald aan de campingeigenaar.
• Er zijn geen organisatiekosten.
• Eten verzorg je zelf.
• Bij veel animo splitsen we ons in kleinere groepen met ongeveer gelijke interesse en tempo

Aanmelden:
• Geef je op door een email te sturen naar bertvansprang@telfort.nl (Bert van Sprang).

Deelname aan een of meerdere activiteiten is voor eigen risico. De vereniging kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of schade in geval van ongeval, letsel, enz. aan uzelf of derden. Wij raden u aan zelf zorg te dragen voor een reis-ongevallen en/of aansprakelijkheids-verzekering.
Dat is inderdaad niet voor de poes, maar voor gevorderde bergtijgers. Wel een mooie route. Als Ouren op de eerste dag toch te ver blijkt te zijn, dan zijn Wereldfietsers ook van harte welkom op camping Oos Heem, aan de fietsroute nog voor Sankt Vith.
Bert,

Ik heb hem verplaatst van Kletspraat naar Wereldfietser activiteiten. Daar is hij meer op zijn plek alhoewel je woorden met betrekking tot 'het koude noorden´ wel een beetje kletspraat waren :wink:
Dat is een wel heel mooie route. Ik ken diverse delen ervan, en dit is inderdaad flink zwaar. Ik zou graag mee willen, maar ik weet niet of ik na de wel heel lange winterstop in de noordelijke kou op tijd in vorm ben. Het beginnersweekend was dit jaar mijn eerste tocht, en dat ging prima, maar was heel andere koek. Eerst maar eens wat trainen en zien of er wat progressie is.
Wim
Die zaterdagroute valt wel mee, die hebben we vaker met de vereniging gedaan. De afstand is wel aan de forse kant, vorig jaar kwamen we met het grootste deel van de groep tot aan de camping die Bert aanraadt.
Leon
leuk idee Bert.
Dikke kans dat ik meega. Eventjes kijken of ik mezelf kan uitroosteren voor die tijd.
Mooie voorjaarstraining. Zijn er al veel aanmeldingen?

groet

Jos
HansvanderVeeke schreef:Bert,

Ik heb hem verplaatst van Kletspraat naar Wereldfietser activiteiten. Daar is hij meer op zijn plek alhoewel je woorden met betrekking tot 'het koude noorden´ wel een beetje kletspraat waren :wink:
Volgens de statistieken is het in mei in de Eifel en de Ardennen (én zeker op de Hoge Venen) écht een aantal graden kouder dan in Drenthe.
Jos, met jou erbij 4 aanmeldingen.

Bert, met statistieken kom je dit jaar niet ver, we zien wel wat het wordt!

Info campings:

Eventueel van vrijdag 17 op zaterdag 18 mei:
Camping Het IJzeren Paard, Gaasstraat 4a, 6369 VA Simpelveld
00 31 455444715 kosten overnachting € 10,00 per persoon

Van zaterdag 18 op zondag 19 mei:
Camping International, Ouren 14, 4790 Ouren (Burg-Reuland)
00 32 80329291 international@maredresorts.be
kosten overnachting € 9,00 per persoon

Van zondag 20 op maandag 21 mei:
Campingplatz Sahrtal, Münstereifeler Str. 11, 53505 Kreuzberg/Ahr
00 49 26432450, info@campingplatz-sahrtal.de
Kosten overnachting € 7,20 per persoon, met groepskorting (10 personen) € 6,50 per persoon
Hallo Bert,
Je kan mij op de lijst zetten, de benen zijn redelijk warm gedraaid laat maar komen die klimmetjes. Gr. Ton :lol:
Jos en Ton, als jullie mij even een pb sturen met je e-mailadres dan kan ik jullie buiten dit forum op de hoogte houden.
Inmiddels hebben zich 10 liefhebbers voor deze tocht gemeld.
Op zaterdag bevindt de laatste winkel aan de route (Kaufhaus Schommer) zich aan de Kirchweg in Amel.

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&tab=wl

De campingbaas van de camping van Kreuzberg bij Altenahr biedt aan op zaterdag boodschappen voor ons te doen, omdat in Duitsland alles op zondag dicht is. Ook kan hij maandagmorgen voor broodjes zorgen!
Bert, veel dank voor deze route. Ik ben begonnen en geëindigd in Epen waar ik eerst met vrienden nog wat rondjes heb gefietst naar drielandenpunt e.d. Ik heb met deze route als basis gemiddeld +/- 140km per dag gefietst; en wat extra hoogtemeters gemaakt. Ik vond een deel van dag 2 wat saai omdat het grotendeels over een saaie autoweg gaat (en ik had wind tegen). De vele stukken (onverhard) bos waren geweldig!

Afbeelding
Bedankt voor je feedback. Volgens mij zijn het "slechts" 20 km saaie autoweg vanaf Gerolstein, of zie ik iets over het hoofd? Eens kijken of we dat kunnen vermijden zonder al te grote omweg.
Hmz, voor mijn gevoel leek het iets langer, maar misschien beeld ik me dat wel in omdat de rest van de route zo mooi was; iig een stuk na Prüm en inderdaad vanaf Gerolstein.

Nog wat tips/dingen.

- De eerste camping (op het drielandenpunt) biedt ook de mogelijkheid om kleine+grote, simpele hutjes (met kookfaciliteit) te huren.
- Nürburg: bekend van de F1 (des te dichterbij ik kwam, des te harder de motorgeluiden :lol:). Ik heb wat extra tijd uitgetrokken om de burchtruïne te bekijken; met een erg mooi uitzicht; bij de ingang zit een restaurant.
- Bad Münstereifel (dag 3) leent zich erg goed voor een koffiepauze oid (ik heb er goed ontbeten).
- Met name het tweede deel van het traject: veel motoren op de weg.

De afstanden zijn prima te doen; ik had volop de tijd voor fotomomenten, pauzes en bezichtigen van dingen. Let er natuurlijk wel op dat je met zoveel hoogtemeters weinig bagage meesleept. Qua banden... ik vond ook de slechtere/onverharde paden goed te doen op 35mm kojaks (maar.. heb ook geluk gehad: geen regen), lekker afdalen over grind met 40km/h, en verhard bijna het dubbele :D :twisted: .
Naar aanleiding van de opmerkingen van Matthie heb ik de route voor de tweede dag iets aangepast: http://www.bikemap.net/route/2099609. De liefhebbers kunnen tussen de Nürburgring en Altenahr nog wat extra hoogte- en kilometers pakken door de oude route langs de Hohe Acht te nemen.
Zo!
Dit ziet er goed uit zeg!
Zet mij met potlood op de lijst. Als ik het een en andere aan kan passen in m'n agenda ben ik erbij!
Ik bevestig volgende week.
James
Ik heb het openingsartikel aangepast, o.a. de route gesplitst per etappe en de afstanden en de hoogtemeters vermeld. Er zijn inmiddels 10 Wereldfietsers die deze tocht aandurven. Om wellicht nog meer sportievelingen over de streep te trekken heb ik de volgende suggesties:

Je kunt natuurlijk ook vanaf Aachen meefietsen, dit scheelt in totaal circa 40 kilometer.
Voor wie etappe 2 aan de lange kant is: een alternatief via Prüm en het Ahrdal is 20 km korter en 600 hoogtemeters minder: http://www.bikemap.net/route/2107551
Ik heb de route inmiddels gesplitst in dag-etappes en tevens zijn er scans van de betreffende Michelinkaarten met en zonder route beschikbaar (even een mailtje naar bertvansprang@telfort.nl). Let op: de kaarten van Belgie zijn 1:200.000 en de kaart van Duitsland is 1:350.000. Bovendien is de route slechts bij benadering aangegeven omdat lang niet alle weggetjes op deze kaarten te vinden zijn!

James, als je mij even een mailtje stuurt, kan ik je van de laatste informatie voorzien.
Camping Het IJzeren Paard in Simpelveld bestaat niet meer, als alternatief heb ik een camping 2 km ten noorden van het station van Heerlen gevonden:

Camping Café in den Hof, Musschenbroek 27, 6414 AB Heerlen
00 31 455708234, info@indenhof.nl kosten overnachting € 8,50

Deze camping ligt in de buurt van Landgraaf, i.v.m. Pinkpop is vooraf aanmelden gewenst, ik heb beloofd dat ik begin volgende week even doorgeef hoeveel mensen hier willen overnachten.
Ik heb begrepen dat de links naar de dagetappes niet voor iedereen te openen zijn, inmiddels heb ik deze links in het openingsartikel aangepast. Voor wie wil kan ik ook de GPS-files mailen. vooralsnog lijkt het erop dat het weer richting eind van de week weer iets verbeterd.