Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oververhitting keramische velgen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Oververhitting keramische velgen

Rapro schreef: - In Nepal was het 30+gr en de afdalingen waren lang (tot ca 1500m hoogte verschil) over redelijk goed asfalt, dus hogere snelheden van 20-30 km/u.
Dit is het probleem. Waarom ga je op goed asfalt 20-30 km/uur rijden?

Wees niet overdreven bang. Laat de fiets lopen op de rechte stukken, rem kort maar krachtig voor een bocht, draai de bocht door op een snelheid waarbij jij je goed voelt en laat de fiets weer lopen.
Het geen plakkers meer mogen hebben met fietsen in de bergen was voor mij de reden om over te stappen op schijfremmen.
Nooit meer lange afdalingen met klotsende oksels en af en toe stoppen om je velgen te laten koelen.
Geen seconde spijt van gehad!


John.
Nog even doorrekenen. De oude vakantiefietsvelgen die bij mij in het schuurtje hangen wegen 650 gram, die lijken me wel representatief (28", breed, degelijk). De samenstelling is qua warmtecapaciteit aardig samen te vatten als Aluminium, waarvan de soortelijkecapaciteit 880 J/kg*K is. [Binas]
Om de velg één graad warmer te maken is dus 880 * 0,65 = 572 J nodig, wat bij een beetje afdaling zoals in mijn eerder geposte grafiek zeker elke 2 seconden (wegens 2 velgen) zal gebeuren. Dat betekent dat een velg in één minuut gemakkelijk 30 graden warmer wordt zodat hij bij warm weer in twee minuten op het kookpunt zal zijn. N.b. Twee minuten fietsen met 20 km/u van een helling van 12% is een hoogteverschil van slechts 80 meter! Het gaat dus niet noodzakelijk over hoge bergen.
Uiteraard heb ik dan de geleiding naar de banden even weggelaten, maar het is wel duidelijk dat hete velgen een kwestie zijn van minuten en niet alleen spelen bij lange afdalingen van een half uur of zo.
Ideaal recept: heet weer, iets langere afdaling om velgen en banden alvast op te warmen en op het laast een gillend stele afdaling over perfect wegdek zodat je met 30 km/u 1500 Watt aan de velgen afgeeft.
Als je pech hebt zijn de velgen niet meer helemaal recht waardoor ze op bepaalde plekken extra hard remmen en dus extra heet worden.
Leon
Heb voor de zekerheid ook mijn vraag voorgelegd aan IDWorx, die het volgende antwoord gaven:

"Je hebt voor de tocht dus blijkbaar wel je buitenband vervangen voor een degelijker exemplaar. De Supreme is eerder een band voor asfalt, daar monteren wij natuurlijk een passende binnenband bij. Als je een degelijkere buitenband monteert, dan is het raadzaam ook de binnenband aan te passen.

Afgezien daarvan hoort ook een dunnere binnenband niet zo snel lek te gaan bij de extremere hitte van lange afdalingen. De reden moet dus waarschijnlijk in het plakken van de band gezocht worden. Nu belast een dunnere binnenband de plakkers wel extreem, dus waarschijnlijk is de ongelukkige combinatie de oorzaak van het lek gaan.

Overigens blijft dat een beetje een nadeel van een velgrem: lange afdalingen met veel bagage. De remedie is korter en harder te remmen en goed met 2 remmen tegelijk remmen. De CSS laag heeft niets met temperatuur te maken. Naast een iets hogere remkracht ligt het voordeel van de CSS laag vooral in de veel langere levensduur van de velg."

Commentaar: De originele binnenbanden die ik in de Dureme's heb gebruikt waren inderdaad aan de dunne kant. Naast lossende plakkers had ik ook last van scheuren over de langsnaad.
Rapro schreef:Heb voor de zekerheid ook mijn vraag voorgelegd aan IDWorx, die het volgende antwoord gaven:

"Je hebt voor de tocht dus blijkbaar wel je buitenband vervangen voor een degelijker exemplaar. De Supreme is eerder een band voor asfalt, daar monteren wij natuurlijk een passende binnenband bij. Als je een degelijkere buitenband monteert, dan is het raadzaam ook de binnenband aan te passen.

Afgezien daarvan hoort ook een dunnere binnenband niet zo snel lek te gaan bij de extremere hitte van lange afdalingen. De reden moet dus waarschijnlijk in het plakken van de band gezocht worden. Nu belast een dunnere binnenband de plakkers wel extreem, dus waarschijnlijk is de ongelukkige combinatie de oorzaak van het lek gaan.

Overigens blijft dat een beetje een nadeel van een velgrem: lange afdalingen met veel bagage. De remedie is korter en harder te remmen en goed met 2 remmen tegelijk remmen. De CSS laag heeft niets met temperatuur te maken. Naast een iets hogere remkracht ligt het voordeel van de CSS laag vooral in de veel langere levensduur van de velg."
+1
Heb nog even naar de maximale bedrijfstemperatuur van een binnenband gekeken. Meest voorkomend binnenband materiaal is butyl, een synthetisch rubber, wat een maximale bedrijfstemperatuur heeft van ca 120gr. Volgens de berekening van Leon (waar overigens de warmte afdracht naar de lucht verwaarloost is) zit je hier al vrij snel aan. Mischien dat we naar een hoge temperatuur bestendige binnenband moeten... maar waarschijnlijk blijven die plakkers dan toch de zwakste schakel...
Een degelijke kwaliteit binnenband helpt ook. In onze tandemtijd heb ik geleerd dat de meeste binnenbanden bagger zijn. Schwalbe gaf duidelijk minder problemen.
Wim
In de berekening van Leon zit alleen de opwarming en niet de afkoeling (toch?), dus de soep/velg wordt niet zó heet gegeten, maar wel heet. Geen plakkers op je banden gaat prima bij een korte vakantie of in fietsonderdelenrijk gebied. Bij een lange reis en onherbergzamer gebied is dat niet altijd haalbaar en/of is de kwaliteit van lokaal verkrijgbare binnenbanden beroerd.
Rapro schreef:Heb voor de zekerheid ook mijn vraag voorgelegd aan IDWorx, die het volgende antwoord gaven:
"... Nu belast een dunnere binnenband de plakkers wel extreem, dus waarschijnlijk is de ongelukkige combinatie de oorzaak van het lek gaan... "
Ik neem aan dat Gerrit hier met dun vooral de diameter van de band (28, 37, 47 mm en zo) bedoelt en niet de materiaaldikte van de binnenband. Vaak worden binnenbandmaten erg ruim genomen en zit je met een binnenband die geschikt moet zijn voor bijvoorbeeld 32 tot en met 47 mm. Bij 47 staat het ding dan al erg strak voordat hij de buitenband raakt.
Leon
In dit geval ging het over de materiaal dikte, die idd vergeleken met andere binnen banden erg dun en dus ook licht was. Te smalle binnenbanden (bv de standaard 1-3/8") in een 2" buitenband monteren levert problemen op bij je ventiel, waar de spanning dan weer erg groot wordt met tot gevolg lekkage of uitbreken van jet ventiel. Tja... door schade en schande wordt je wel een stuk wijzer.... De juiste binnenbanden maat voor 2" is 1 3/4".
Rapro schreef:In dit geval ging het over de materiaal dikte, die idd vergeleken met andere binnen banden erg dun en dus ook licht was. Te smalle binnenbanden (bv de standaard 1-3/8") in een 2" buitenband monteren levert problemen op bij je ventiel, waar de spanning dan weer erg groot wordt met tot gevolg lekkage of uitbreken van jet ventiel. Tja... door schade en schande wordt je wel een stuk wijzer.... De juiste binnenbanden maat voor 2" is 1 3/4".
s'avonds een binnenband plakken als het wat koeler is levert ook betere resultaten op als langs de weg in de zon. Ook daarom neem je extra binnenbanden mee
johntelleman schreef:Het geen plakkers meer mogen hebben met fietsen in de bergen was voor mij de reden om over te stappen op schijfremmen.
Nooit meer lange afdalingen met klotsende oksels en af en toe stoppen om je velgen te laten koelen.
Ik vindt hem leuk, want de thermische belastbaarheid van schijfremmen is van de zelfde grootteorde als die van V-brakes. Dus als bij een V-brake de band problemen geeft gaat bij een schijfrem de remschijf krom.
mis ik wat???

een velg met een binnenband ertegenaan kan tot ca 120gr. de disk van een schijfrem kan tot de smelt temperatuur van staal op ca 1700 gr. hoeveel energie aan hoogte meters is dat? ben bang dat hier de formule van leon niet helemaal meer opgaat...
Voor Alpendoorsteken per ATB zonder bagage (oke, 35L rugzakje) worden grotere remschijven van 180-185mm (t.o.v. 165mm) aanbevolen i.v.m. oververhitting. Ik kan me voorstellen dat dat met 20-30kg bagage een ander verhaal wordt.
Rapro schreef:mis ik wat???

de disk van een schijfrem kan tot de smelt temperatuur van staal op ca 1700 gr.
het korte antwoord is een volmondig JA


(metalen die heet worden zetten uit, en aangezien een schijf onregelmatig heet wordt en ook nog belast wordt gaan ze bij aanzienlijk lagere temperaturen al onherstelbaar krom)
Robertjan schreef:Voor Alpendoorsteken per ATB zonder bagage (oke, 35L rugzakje) worden grotere remschijven van 180-185mm (t.o.v. 165mm) aanbevolen i.v.m. oververhitting. Ik kan me voorstellen dat dat met 20-30kg bagage een ander verhaal wordt.
Wat ik er van begrepen hebt maakt dat voor de warmtehuishouding weinig uit: de grotere schijf is minder stabiel.
Rapro schreef:mis ik wat???

een velg met een binnenband ertegenaan kan tot ca 120gr. de disk van een schijfrem kan tot de smelt temperatuur van staal op ca 1700 gr. hoeveel energie aan hoogte meters is dat? ben bang dat hier de formule van leon niet helemaal meer opgaat...
JE vergeet de vloeigrens van staal.
Bij zo'n 600 gr neemt de kracht van staal dramatisch af (kromtrekken) dus ik denk dat de maximale temperatuur ver daaronder ligt en de temperatuur wordt eigenlijk beperkt door de remolie die zorgt dat de boel gaat faden en dan heb je ook nog het verglazen van de remblokjes wat niet goed is voor de remafstand en het gehoor (helse piep).
Ik stook de schijven (atb alpen of atb met 35kg bob -12%) regelmatig blauw. Wat is eigenlijk dan de temperatuur? zelf denk ik altijd iets van 300 tot 400 gr daar een druppel spuug direct op het metaal verspringt.
Robin76 schreef:
Rapro schreef:mis ik wat???

een velg met een binnenband ertegenaan kan tot ca 120gr. de disk van een schijfrem kan tot de smelt temperatuur van staal op ca 1700 gr. hoeveel energie aan hoogte meters is dat? ben bang dat hier de formule van leon niet helemaal meer opgaat...
JE vergeet de vloeigrens van staal.

en de temperatuursterkte van aluminium, het koopkpunt van remvloeistof, de ontleedtemperatuur van rubber afdichtingen, het druppelpunt van smeervet, het temperatuurgedrag van kunststof remleidingen .......;)

Bij zo'n 600 gr neemt de kracht van staal dramatisch af (kromtrekken) dus ik denk dat de maximale temperatuur ver daaronder ligt en de temperatuur wordt eigenlijk beperkt door de remolie die zorgt dat de boel gaat faden en dan heb je ook nog het verglazen van de remblokjes wat niet goed is voor de remafstand en het gehoor (helse piep).
Ik stook de schijven (atb alpen of atb met 35kg bob -12%) regelmatig blauw. Wat is eigenlijk dan de temperatuur? zelf denk ik altijd iets van 300 tot 400 gr daar een druppel spuug direct op het metaal verspringt.
lijstje gloei en ontlaatkleuren:
http://members.home.nl/desmidse/pages/g ... urpag.html
Wim schreef:Bij tandems is dit allemaal nog veel erger. Daar zijn dan ook sleepremmen voor.
Voor degenen die een sleeprem wensen: de productie is al enige tijd geleden gestopt. Bij diverse (al dan niet online) bedrijven liggen er nog exemplaren maar de voorraad is eindig. En er is geen 1-op-1 alternatief, voor extra remkracht komt nu de schijfrem in beeld.