Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wenen-Bratislava-Boedapest-Belgrado-Sofia-Istanboel - Forum Wereldfietser

Wenen-Bratislava-Boedapest-Belgrado-Sofia-Istanboel

Hoi Mensen,

Ik ben dit jaar van plan om met mijn vriendin de volgende tocht te gaan maken:

Wenen-Bratislava-Boedapest-Belgrado-Sofia-Istanboel

We hebben al eerdere tochten gemaakt door europa
(bordeaux - Montpellier, 'De groene route' en 'Onbegrensd fietsen Amsterdam - Rome')

Kan iemand me meer vertellen over de route die we nu willen gaan rijden?
* vlak/steil
* saai/mooi
* stukjes die we niet mogen missen
* aan/afraders
* is fietsen in joegoslavie al weer goed te doen?
* heenreis: trein/bus/vliegtuig
* terugreis: trein/bus/vliegtuig

etc.

Alle info is welkom!!

Groetjes Thido

ik kan je alleen wat vertellen over wenen - bratislava.
Dat is een mooi fietspad met veel infoborden over de natuur daar enz.
Wel een vlak en zeer toeristisch fietspad. Wij vonden het te druk.
Omdat het een vlak en goed fietspad is, is dit stuk vlot te fietsen.
Wenen vond ik niet echt mooi, maar Bratislava vond ik heel gezellig. In het oude gedeelte van de stad zie je 's avonds alleen maar terassen.
In Slowakije de fiets mee op de trein nemen is wel te doen, maar als je gaat informeren bij het station krijg je verschillende info. Raadzaam is om hier thuis al het een en ander over uit te zoeken. Want de de een zegt dat je in een bepaalde trein wel mag met fiets, terwijl die volgens iemand anders weer niet mag.

Terugreis vanaf Istanbul met Corendon, erg goedkoop; fiets kan tegen geringe vergoeding mee. Zie www.corendon.com
ter plekke in Istanbul kun je ook diverse tickets naar A'dam, Brussel etc. boeken; soms helemaal niet zo duur.

Succes,
Freek

hoi Thido.

In 2002 heb ik voor een groot deel deze route ook gereden (van Wenen naar Itanbul, maar al die hoofdsteden tussen door heb ik links laten liggen) Komende zondagochtend (van 9.00 tot 14.00 geloof ik) sta ik met al mijn spulletjes (ook over die reis) bij een van de Wereldfietser-stands op de Fietsvakantiebeurs in Amsterdam. Als je langs komt kan ik je daar wel een en ander over de route vertellen, waar het mooi is, wat goeie kaarten zijn, etc.
Ben je er niet, reageer dan even, dan zoek ik binnenkort even tijd om een paar dingen voor je uit te schrijven :)

Groeten,


Eelco

hoi thido (en vriendin waarvan ik naam (niet meer?) weet)

zag zojuist iets over roemeense lei op het web staan, wellicht nog handig voor jullie (ook omdat ik dat vanmiddag niet precies meer wist, maar dat ik die informatie juist nu tegenkom is toch echt toeval.. ;))

" Biljetten verschijnen in denominaties van lei 2000, 10.000, 50.000, 100.000 en 500.000 lei. Begin 2002 was een biljet van 100.000 lei ongeveer 4 euro waard, eind 2004 nog maar euro 2,50. Het goede nieuws is dat de inflatie langzamerhand acceptabel qua niveau is. Het slechte nieuws is dat u met een enorme stapel papier loopt als u - zeg 100 euro - pint. Houd hier rekening mee met de keuze van uw portemonnee. De meeste Roemenen lopen met een stapeltje papiergeld met een elastiekje erom in hun broekzak of binnenzak. "

en

"vier nullen eraf

Vanaf 1 juli 2006 gaan er vier nullen van de lei af. De gouverneur van de Roemeense Nationale Bank (BNR) heeft de details voor de introductie van de nieuwe leu bekend gemaakt. Globaal gezien verloopt de introductie van de nieuwe leu, waarbij van de huidige munteenheid vier nullen worden geschrapt, als volgt
  • 1 maart 2005 - 30 juni 2006: Prijzen worden in zowel de oude als de nieuwe leu weergegeven
  • 1 juli 2005: Introductie van de nieuwe bankbiljetten en munten
  • 1 juli 2005 - 31 december 2006: Oude en nieuwe bankbiljetten zijn naast elkaar in omloop
  • 1 januari 2007: Met oude bankbiljetten en munten kan niet langer worden betaald
  • 1 januari 2007 - 31 december 2009: Oude bankbiljetten en munten kunnen bij de BNR en door de BNR aangewezen financiële instellingen worden ingewisseld
Uit de Curier van OVR december 2004, pagina 7. "

(bron: http://www.hdd.dds.nl/ppr/content/algemeen_geld.htm )


groeten en veel plezier bij het voorbereiden van jullie reis,


Eelco