Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Griekenland: Ionische eilanden of Peleponessos? - Forum Wereldfietser

Griekenland: Ionische eilanden of Peleponessos?

In september willen we gaan fietsen in Griekenland. We twijfelen nog tussen de Ionische eilanden of Peleponessos.

Natuurlijk heb ik al in de fietsWiki en op internet gekekeken op zoek naar aanvullende fietsinformatie. Heeft iemand nog tips of ken je nuttige sites?
Peloponessos!
Schitterend binnenland, campings aanwezig, wildkamperen in binnenland geen probleem (voorzichtig met je brander!), schitterende kusten.

Een van de leukste en mooiste stukken die we ooit hebben gefietst. Wel flinke bergen en erg warm (in augustus).

Van de eilanden hebben we op Lefkas, Keffelonia en Itaka gefietst. Ook leuk! Ithaka is schitterend. Maar erg klein, na een dag ken je het wel. Daar wild gekampeerd want geen campings.
Op Keffelonia kan je een mooie berg (deels onverhard) op buffelen, 1600 m vanaf zee. Mooi. Nadeel van de eilanden is dat je vrij snel bent uitgefietst (zijn toch best klein) en vaak dezelfde mensen tegenkomt op gehuurde scooters :). En het wat drukker is, geldt niet voor binnenland.

Als kaart gebruikten wij die van Road. Verder Rough Guide Greece daar staan de campings goed in aangegeven.

Stuur een pb als meer wilt weten.

Mijn info is al wel vier jaar oud.

Marieke
Mijn eerste fietsvakantie. Heel lang geleden. Een rondje Peloponnesos. Toen nog met een racefiets met een zgn. bergverzet. Mooie natuur en leuke dorpjes. Ik was er in april/mei, dus de temperatuur was lekker.

Gerd
Peloponessos, het eiland van Pelops ! Laat die andere eilanden maar liggen voor later, veel kan je daar toch niet fietsen, maar dat van Pelops... Ik kan de superlatieven van hierboven alleen maar beamen.

Leonidio, de Mani, Methoni en Koroni, Monemvassia, Pilos, Andhritsena ... ach ach, heimwee doet mijn hart weer smelten.... :oops: :P . Nergens vind je zulke prachtige afwisselingen van landscapes en seascapes als op de Peloponessos.

Een tip : als je de kans ziet om Scholte's Griekenland als gids op de kop te tikken, niet aarzelen ! Dit werk uit 1976 is al lang niet meer in druk, de (weinige) puur commercieel toeristische info die erin staat verouderd, maar de erudiete Scholte is een begenadigd verteller, en loodst je met verve door de historische meerlagigheid van het land (Franken, Venetianen, Byzantijnen, Ottomanen, Duitsers WOII enz enz). Om van te smullen, als je met je vriendin retsina ergens op een terrasje zit uit te blazen... :-)
Ik overdrijf niet als ik zeg dat mijn liefde voor Griekenland op de fiets ingegeven was (en is) door de manier waarop ik er door de Scholtebril heb leren naar kijken.

PS1 : correctie, ik heb zelf de eerste uitgave uit 1976 van Scholte niet, wel de 2de, bij Kosmos, 1987, 1 jaar voor de dood van de auteur.
PS2 : als gidsen gebruikte ik "Fietsen op z'n Grieks" , de Rough Guide en de ANWB (Scholte was meer vertellend gezelschap dan gids).
De eilanden zijn idd wel wat klein om een hele fietsvakantie te houden, tenzij gecombineerd met wandelen of een verblijf van enkele dagen op bepaalde locaties.
Wel zijn ze erg mooi en erg geschikt om te fietsen.
Op Corfu is het aan de kust uiteraard vrij druk, maar ben je net het binnenland in is het vaak al heerlijk rustig en zijn er veel leuke kleine weggetjes, vooral in het westen.
Kefalonia is ook schitterend en het leuke is dat veel wegen op een vrijwel gelijke hoogte blijven nadat je daarop bent aangeland (een galerij weg noemden we het).

Wat ook prima kan is een combinatie van de eilanden met de Peloponesos waar het zoals al gezegd prachtig is om rond te trekken.
De veerverbindingen zijn prima.

Op mijn site staan verslagen van o.a tochten in Griekenland.
In 2006 met o.a. Corfu, Ithaka en Kefalonia

Franck
Beste
Ik fietste van Sint-Katelijne-Waver in België naar Olympia in Griekenland in 2007
en we gaan nog terug naar de Peloponessos
Dit jaar komt er verbroedering met mijn gemeente en de stad Olympia
Volgend jaar fietsen we van Katelijne naar Azië (Turkije) om terug in Olympia te eindigen
Om te fietsen is de Peleponessos mooi - rustig en meestal goede wegen
Op de eilanden is alleen Kos goed te doen
Ik heb veel contacten met de Peleponessos en wil U graag helpen als U dat wil
sportieve groeten
Willy Op de Beeck
wodb@skynet.be
zie website van onze fietsmarathons www.dcm-fietsmarathon.be
Iedereen bedankt voor de antwoorden en tips. Mede daardoor zijn we er wel uit: dit jaar gaan we in september fietsen op het schiereiland Peloponessos.

Nu zijn er nog twee belangrijke vragen:
1. Hoe? Vliegen we op Athene of op Zakynthos, of heeft iemand nog een ander (beter) alternatief. En met welke maatschappij?
2. Kamperen of overnachten in hotels?
Hebben gekampeerd. Campings staan in de Rough Guide. Vooral langs de kust voldoende.
Daarnaast vrij vaak wild gekampeerd. Soms met toestemming soms in the-middle-of-nowhere. Geen problemen gehad. Wel voorzichtig met je brander, natuurlijk.

Was wel warm.......ook 's nachts.
Geen idee hoeveel tijd je hebt, maar je zou heen kunnen vliegen op Corfu, daar eens rustig aankomen en de sfeer opsnuiven (het grote toerisme is dan al weg) en de boot nemen naar Patras, genieten van de surreëel blauwe zee onder je en dan het echte avontuur beginnen in Patras. Dan linksom rijden - en wat binnendoor? -, eindigend in Korinthe (leuk stadje, bizar kanaal) en een bus naar Athene. Misschien rijdt de bus met uitzicht op de havens, dat is een indrukwekkend gezicht. In Athene ren je nog even de Acropolis op en jup, terug naar huus.
Afhankelijk van hoeveel tijd je hebt voor je vakantie kun je ook overwegen de ferry te nemen, met de nachttrein naar Venetië, en dan nog 24 uur op de boot, naar Igoumenitsa en vandaar naar Corfu (niet echt spectaculair en iets teveel Britten) of door naar Patras en dan een rondje Peleponnesos. Reken wel op een week extra als je voor deze mogelijkheid gaat. Via de treinreiswinkel is dit prima te laten regelen.
Kamperen helaas (bijna) alleen aan de kust, binnenland erg bergachtig, op meeste plaatsen ontkom je er niet aan om eens een hotelletje te nemen, die in Kosmas is alleen al vanwege de bomen op het plein een aanrader, de klim vanuit Leonidio is pittig (volgens Italianen op challenge ligfietsen iets teveel van het goede) de afdaling naar Sparta is fantastisch. Camping bij Monemvassia is helaas niet meer.
Vertrekken met de fiets (en terug moeten aankomen) vanuit Athene zet een serieuze domper op het fietsplezier, maar ik heb geen ervaring met een alternatief.

Kamperen : er zijn imho genoeg campings op de Peloponessos, ook enkele in het binnenland, zoals bij Mystras en Olympia. In Andrithsena namen wij een hotelletje.

Wild kamperen : heb ik in Griekenland wel verschillende keren gedaan, meerdere keren achter een begraafplaats, jawel. Niet omwille van het kraantje dat er inderdaad wel dikwijls is, maar omdat het er meestal rustig is ... je riskeert er niet meteen gestoord te worden. Begraafplaatsen liggen dikwijls buiten de bebouwde kom. Soms ziet het er wel een beetje spookachtig uit : de Grieken hebben de gewoonte 's avonds (voor zonsondergang) voor de graven kaarsjes te komen aansteken, dat geeft op sommige kerkhoven een sfeertje van dwaal- en spooklichtjes ... Een aparte belevenis. Bij Delphi kampeerden wij in het wild in de onmiddellijke buurt van de site; 's morgens waren we dan meteen bij de opening binnen, en konden we ons in alle rust genieten van deze gewijde plaats. Tegen een uur of 10 komen de eerste horden toeristenbussen vanuit Athene aan, en is het uit met de rust.
Peleponessos is geweldig!

Vlieg op Athene en pak de stadsbus naar het interregionale busstation en pak daar de bus naar Korinthië. Slijm, fleem en wordt gepast ontstemd of netjes dankbaar totdat je fiets mee kan in de bus. Een kilometer of zes buiten Korinthië ligt een camping aan de zee. Een goed punt om te starten.

Sjirk