Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ijsland - Forum Wereldfietser

Ijsland

Hallo,

Ik ben van plan om volgend jaar naar Ijsland te gaan met fiets en daar dan rond te rijden. Is het goed te doen de fiets op het vliegtuig tot ginder te krijgen? Met welke maatschappij?
Algemene tips over Ijsland of reisverslagen zijn ook welkom...

Filip.

Het is niet moeilijk om met het vliegtuig op IJsland te komen. Vanuit Belgie is het waarschijnlijk het makkelijkst om met RyanAir naar Stansted te vliegen, en vandaar met Iceland Express naar IJsland. Als je een directe vlucht wilt, zul je met IcelandAir vanaf Schiphol of LTU vanaf Dusseldorf moeten vliegen. Dit kost je wel minstens EUR 100,- (LTU) tot EUR 200,- (IcelandAir) meer.

Een aardig verslag is dat van Luc Selleslagh op :
http://users.pandora.be/trekkings/

Op mijn site vindt je links naar meer verslagen :
http://home.wanadoo.nl/erens/iceland.htm

--
ME

Wij zijn net 2 maanden terug uit IJsland, fantastische fietsreis daar gemaakt. Weer veel 100% mee!
Wij vlogen met Iceland Air, vooraf werd ons al keurig verteld dat een fiets 25 euro enkele reis p.p zou kosten, maar in de praktijk vlogen de fietsen zowel vanaf Schiphol als vanuit Keflavik gratis mee.
Iceland Express is inderdaad duidelijk goedkoper (kwamen wij te laat achter); maar vergt wel overstappen en kans op dubbel betalen voor je fiets (zowel aan Ryanair voor het traject naar London als aan Iceland Express zelf).
Fietsdozen kun je niet kwijt op het vliegveld, en de camping van Keflavik vraagt een klein fortuin om ze te stallen in hun loods... wij haalden voor de terugweg dozen bij de fietsenwinkel van Keflavik (helemaal aan de westkant van het dorp).
Op Internet is veel informatie te vinden over fietsne op IJsland, zie vooral de site van de vorige beantwoorder voor veel info en een hele rij links (wij werken nog aan een verslag)

de info over de fietsdozen is zeer handig. Bedankt...

Ik zat mezelf af te vragen hoe of je een kampeeruitrusting (tent, matjes, brander, pannen en de hele rataplan) op IJsland krijgt. Hoeveel kg kan je meesjouwen? Wat stop je bij fiets? Wat in je handbagage?
Arjen,

Als je moet betalen voor je fiets (in principe) komt die gewoon boven op je bagagelimiet. Dus de rest van je bagage neem je gewoon mee in je fietstassen, die je voor het gemak samen kunt pakken in zo'n lekker grote en goedkope geruite 'Turkentas' (excusez le mot). Houd je tandenborstel en electronica bij je in één van de tassen als handbagage, maar stop zeker je Zwitsers mes daar niet bij. En vergeet niet de benzinefles leeg, open en uitgesopt mee te nemen...

Dingen bij je fiets stoppen is niet zo handig, behalve dan misschien je reparatietasje en je helm...

Groetjes,

Astrid
Toen ik naar IJsland vloog (zie http://www.creatingclouds.nl voor elk detail) had ik mijn fiets in een fietstas gedaan. Helaas kwam hij ernstig beschadigd in IJsland aan, de voor vork was zo verbogen dat de vering vast liep op de tasdragers. Dus ik raad aan om iets tussen de vork in te steken zodat hij niet kan verbuigen (een stukje hout met twee schroeven of zoiets... Hou er hoe dan ook rekening mee dat ze met die dingen gaan gooien en er kan ook zomaar een olifant over heen lopen.

Tjemig, dat is wel mooi balen zeg als je fiets zo gehavend aankomt!

Wij hopen dat dat ons bespaard blijft als we naar Oslo vliegen...
We vliegen vanaf Rotterdam, daar schijnen ze iets netter met je fiets om te gaan, maar het is eigenlijk te belachelijk voor woorden, hoe ze je fiets behandelen..

El & El

Wellicht dat het ook kwam omdat mijn fiets in een grote zwarte tas zat en dus niet direct herkenbaar was als een fiets... maar ik zorg er in het vervolg voor dat er tussen alle ijzeren delen een blok hout zit zodat ze niet meer kunnen verbuigen. La doende leert men