Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke voorvork voor tourfiets? - Forum Wereldfietser

welke voorvork voor tourfiets?

Mijn tourfiets is toe aan een nieuwe voorvork. Op dit moment zit er een 28" 1" draadvoorvork in, de binnenmaat van mijn balhoofdbuis is 30mm.

Nu wil ik er een ahead voorvork in gaan zetten. Hij moet geschikt zijn voor low riders en moet v-brake remnokken hebben. Nu is mijn vraag of dit dan ook een 1" moet zijn? En waarom deze zo moeilijk te verkrijgen zijn? En kan ik er misschien ook een 1 1/8" in zetten?

Ik had deze besteld maar dat kan nog wel een tijd gaan duren gezien de levertijd: http://www.bike-components.de/products/ ... Gabel.html
Je vraagt of er een 1 1/8 inch in kan....
1 inch is 25,4 mm => 1 1/8 is 28,58 mm.

Je buis is 30mm. Nu moet die vork ook nog in een lager draaien. En dat ga je dus niet redden met 1,4 mm ruimte ertussen.
Je zou dan je balhoofdbuis uit moeten fresen om een lagerschaal passend te maken. Je verzwakt het frame dan waarschijnlijk te ver om het nog zwaar te belasten met bagage.

wil je echt een 1 1/8 vork, neem dan ook een frame wat hiervoor geschikt is.

kortom: kies gewoon weer een 1" vork, dan haal je je geen problemen op de hals.

Dat deze lastig te krijgen zijn komt doordat het tegenwoordig allemaal oversized is. Maar ik denk dat de oplossing dichterbij is dan je denkt... (wellicht m-geneering)
Ja dat is idd waar, dat kan niet. Weet jij waar ik zo'n tour vork nog meer kan krijgen? Dus 18" 1" ahead tour?
Hi,

de balhoofdbuis is bepalend.

std buitenbalhoofdbuis, freesmaat 30.2 mm (JIS = 30.0 mm)
OS buitenbalhoofdbuis, freesmaat 34.0 mm
XL OS buitenbalhoofdbuis, freesmaat 37.0 mm

Dus zoals je ziet, geeft een 30mm balhoofdbuis diameter de ruimte voor een 1" cup.

Als je dus een frame hebt voor een 1" balhoofdkager dan kun je hier zo ineens een andere maat in persen.

1" is nog wel aan te komen, maar is inderdaad vaker niet zo 123 op voorraad.

Heb zelf momenteel in de singlespeed/fixie een 105 draad balhoofdstel zitten, deze is er ook in ahead en moet zeggen dat het me tot op heden nog niet tegen valt.

Dus, ja je zit vast aan 1" maar dat zal wel goed komen, nu hopen dat je vork snel binnen is. Heb je een nieuw lager op het oog of ga je vork conus overzetten?

Bas

bron
Misschien vragen bij vittorio, m-gineering of ene andere framebouwer die met staal werkt? Lijkt mij het meest logisch.
Waarom wil je een nieuwe vork, en waarom wil je ahead als je alles al hebt (neem ik aan) voor een vork met draad? Realiseer je bijvoorbeeld dat als je balhoofdbuis niet doorloopt je stuur al snel lager komt te zitten, tenzij je een ahead vork met een hele stapel spacers neemt of een sterk oplopende stuurpen. Dat is geen van beide erg mooi.
Wim
Wim schreef:Waarom wil je een nieuwe vork, en waarom wil je ahead als je alles al hebt (neem ik aan) voor een vork met draad? Realiseer je bijvoorbeeld dat als je balhoofdbuis niet doorloopt je stuur al snel lager komt te zitten, tenzij je een ahead vork met een hele stapel spacers neemt of een sterk oplopende stuurpen. Dat is geen van beide erg mooi.
Wim
Ik heb inderdaad geen balhoofdbuis die doorloopt. Dus misschien is het wel helemaal niet slim om voor een ahead te gaan? Ik dacht ik upgrade het eea aan mijn fiets, maar dat is dus niet per definitie een verbetering.
Wat mij betreft is ahead anders maar niet beter. Het is moderner, als dat je interesseert.
Wim
Nee, dit is niet echt een upgrade. Als je een goed draadbalhoofd kiest is dit ook duurzaam. En met een draadvork heb je meer mogelijkheden om te verstellen.

Ik heb op al mijn fietsen (tandem, racer en mtb) ahead, maar op mijn travelmaster een draadvork.

Hooguit dat het ene cosmetische upgrade is.

Om hoger uit te komen met een ahead zit je inderdaad aan een hoop spacers en een verstelbare stuurpen(die je ook moet vernieuwen dus)
Okay dat is duidelijk. Erg bedankt voor jullie snelle en goede reacties! Van mijn huidige voorvork is het draad beschadigd daarom was is op zoek naar iets nieuws. Ik ga toch maar voor een draadbalhoofdsysteem.
y0ur1 schreef:Okay dat is duidelijk. Erg bedankt voor jullie snelle en goede reacties! Van mijn huidige voorvork is het draad beschadigd daarom was is op zoek naar iets nieuws. Ik ga toch maar voor een draadbalhoofdsysteem.
King balhoofdstel met een gripnut? (en je oude vork)
Kun je niet het draad herstellen? Ben je al bij jouw lbs geweest?
Voordeel van een A-headsysteem, het is met een inbussetje uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten, scheelt weer wat grote steeksleutels. Maar verstelmogelijkheden stuurpen worden stukken minder, is maar net wat je liever hebt.

Als het draad niet te beschadigd is is het misschien nog wel te fixen, vraag idd. je LBS maar eens. En anders idd, zo'n Chris King-balhoofd, maar daar koop je misschien ook wel een nieuwe vork voor (met goed balhoofd)...