Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff versnelling kabels smeren. - Forum Wereldfietser

Rohloff versnelling kabels smeren.

Mijn Rohloff versnelling kabels werden droog geleverd.
Is het handig om de binnen kabel in b.v. teflon spray te zetten?


John.
johntelleman schreef:Mijn Rohloff versnelling kabels werden droog geleverd.
Is het handig om de binnen kabel in b.v. teflon spray te zetten?


John.
voor montage met teflonvet invetten is niet raar, maar als het eenmaal in elkaar zit krijg je dat er niet meer in. Draaigreep smeren lukt wel zonder de binnenkabels los te halen.
Als je de binnenkabels losschroeft moet je ze iets inkorten , en dat lukt alleen als de buitenkabels ook ingekort kunnen worden of als de stelschroeven al heel ver uit stonden
Ik gebruik gewoon wat dunne smeuige olie, laat het er van boven inlopen als de kabels losgeklikt zijn, smeert zich wel een weg naar beneden.Rohloff zelf zegt trouwens dat je de kabels droog moet monteren, maar niet waarom.
Ik dacht dat in de kabel een binnenvoering van teflon opgenomen is en dat je deze niet mag smeren om de goede werking van de voering niet teniet te doen.
Volgens de handleiding van Rohloff zijn de schakelkabels voorzien van een teflon voering. Dus niet smeren.
Paul Snoeij schreef:Volgens de handleiding van Rohloff zijn de schakelkabels voorzien van een teflon voering. Dus niet smeren.

- teflon en vet gaat best samen, daarom is er teflonvet
- de strengen van de rvs binnenkabel wrijven over elkaar, dat mag best gesmeerd worden
- gesmeerd glijdt de binnenkabel beter door de voering van de mantel, het gaat alleen mis als er zand bij komt. Als je altijd MTB't ( wat Rohloff denkt dat je zou moeten doen) is droog misschien practisch, op de weg is er best wat voor smering te zeggen.
Marten bedankt!

Nu nog de teflon saus in de kabel krijgen.....

John.