Additionally, paste this code immediately after the opening tag: is dit een goede opbouw - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

is dit een goede opbouw

arnows schreef: steel is real en kan je overal op onze aardkloot laten lassen': er is inderdaad altijd wel ergens een locale hero die zijn open vlam op je high-end gelegeerde stalen frame uit wil proberen. You're my friend.
Leuk om te merken dat de ironie (in de vorm van cliche opmerkingen) uit mijn eerdere post je was ontgaan.:wink:
En is bijv 4130CrMo high-end...dat valt wel mee dacht ik zo.

Martijn
Dank voor alle reacties tot dusverre,

me
Wie heeft ervaring met zowel de Big Apples als de Supremes? Voor- en nadelen van de een en de ander?
Ik denk dat ik 60-70% verhard rijd en 30-40% onverhard. Nu rijd ik op gewone Marathons en ben daar erg tevreden over. Twijfel nog een beetje over welke banden te nemen.

Heb me inmiddels laten opmeten, dus ben alweer een stap verder in het bestelproces. (Heb in verhouding een langer bovenlichaam)

Heb toch besloten voor de Magura's HS 33 te gaan, maar ik maak me nog een beetje zorgen over de ruimte die er overblijft tussen de remmen en de band? Iemand ervaring met modder en aanlopen? Loopt dit niet sneller aan dan bij V-brakes?

Groetjes Jis
Hi,

Goede keuze!!

ik heb in ieder geval 2 opmerkingen eraan:
-remmen; investeer nu iets meer en heb er langer plezier van, oh dit had je al zelf ook gedaan. Mooi!

-ketting; ik hoor niemand over de kmc gold. Ik heb behoorlijk ervaring met slijtage van kettingen en ik kan vaststellen dat de kmc gold absoluut niet zo slijtvast is als beweert wordt. Wij (mtb rijders) hebben dit getest door een aantal rijders met de gold te laten rijden en een aantal met de xtr, en vervolgens omgedraaid. De XTR ging langer mee. De gold zal ook gaan roesten wanneer men hem niet smeert, net als andere kettingen. Kies eerder voor een HG7701 ketting (shimano XTR), deze staat niet bij Santos maar een beetje goede rijwielhandelaar heeft deze op voorraad. Qua prijs zijn ze praktisch gelijk.

Heb je je laten meten met bikefitting? Deze is nauwkeuriger dan bodyscanning.

Veel plezier met de nieuwe fiets!

Big-aple vs Supreme: Op een big appple zit bijna geen profiel. Op de weg rijdt hij perfect, maar zoals verwacht op onverhard heeft hij 0 grip. Ik rij zelf op mijn tandem met super moto's , deze rollen nog lichter dan een big apple. bovendien gaat de super moto ook enorm lang mee (mits de spanning goed is). Supreme zou ik meer omschrijven als een all-round band. Hij loopt wel iets zwaarder dan de big-apple. De supreme heb ik op mijn T.M. 2.6 .Kies wel de vouwband (lichter). Eventueel kun je een latex binnenband overwegen.
jis30 schreef: Loopt dit niet sneller aan dan bij V-brakes?
Je kan het ook anders zien: je band wordt beter "ontmodderd" :lol: . Maar nee, dan heb je wel erg veel bagger eraan hangen.
arnows schreef:'
Quote Tilmann Waldthaler: maak gebruik van de mogelijkheden die de tijd waarin je leeft je biedt.
En sloeg dat op fietsen of op $$$$ en €€€€€'s ? :D
Banden: Supreme's schijnen een soort zuiging te hebben op asfalt. Dat lijkt me niet prettig fietsen.
Als allround band lijken me gewone Marathons of Marathon Cross' het prettigste. Die laatste is iets lichter en kan 120kg dragen per band (wat nog steeds ruim voldoende is). Een Marathon Extreme lijkt iets meer voor onverhard gemaakt te zijn.

Modder weet ik weinig van i.c.m. spatborden. De jungles, hoogvlaktes en woestijnen die ik opzocht waren weliswaar soms erg nat en onverhard, maar niet modderig.

Ketting: ik pak gewoon die Sram-dingen.
Robertjan schreef:
Ketting: ik pak gewoon die Sram-dingen.
Ook geprobeerd, maar die liepen vaak weer minder lekker en schakelde ook minder (in onze gevallen)
Ik gebruik graag de Wippermann Connex.
Wim

Shifters LX rapidfire

cassette LX 11/32

ketting KMC goud (anti-roest)

remmen deore V-brakes

LX-naaf 36g vakantiewiel Santos

Marathon Supreme vouwbanden
-Zou zelf voor de Deore of de XT-shifters gaan, hebben een duidelijkere "klik" dan die LX.
-Cassette kun je net zo goed Deore nemen, de LX is uit elkaar te halen, maar wie doet dat?
-De KMC-ketting zou ik vervangen door de HG-93 (de XT-ketting is dat), ook al is het maar omdat ik wel eens gebarsten KMC-kettingen heb gezien (pekel), en nog nooit gebarsten XT's.
-Deore v-brakes okay, met bv. Koolstop-blokken net zo goed als zijn duurdere broertjes, anders Magura's.
-Zou voor XT-naven gaan in de wielen, langere levensduur met minder onderhoud dan LX.
-Vind zelf Supremes superbanden, rollen (volgens mij) minstens zo licht als Big Apples en zijn lekbestendiger. De gewone Marathon HS368 is een heel goed alternatief en goedkoper.

-Zou zelf voor de Deore of de XT-shifters gaan, hebben een duidelijkere "klik" dan die LX de lx schakelt wel lichter dan de deore. De xt is ook gelagerd.
-Cassette kun je net zo goed Deore nemen, de LX is uit elkaar te halen, maar wie doet dat?De LX is lichter en schakelt en loopt prettiger
-De KMC-ketting zou ik vervangen door de HG-93 (de XT-ketting is dat), ook al is het maar omdat ik wel eens gebarsten KMC-kettingen heb gezien (pekel), en nog nooit gebarsten XT's.
-Deore v-brakes okay, met bv. Koolstop-blokken net zo goed als zijn duurdere broertjes, anders Magura's.
-Zou voor XT-naven gaan in de wielen, langere levensduur met minder onderhoud dan LX.
-Vind zelf Supremes superbanden, rollen (volgens mij) minstens zo licht als Big Apples en zijn lekbestendiger. De gewone Marathon HS368 is een heel goed alternatief en goedkoper. De big apple rolt echt lichter dan een supreme, ik heb ze net omgewisseld weer.
jasper meijerink schreef:

-De KMC-ketting zou ik vervangen door de HG-93 (de XT-ketting is dat), ook al is het maar omdat ik wel eens gebarsten KMC-kettingen heb gezien (pekel), en nog nooit gebarsten XT's.
Komen ze niet uit dezelfde fabriek? Momenteel schijnen de 6600 kettingen te scheuren

-Zou voor XT-naven gaan in de wielen, langere levensduur met minder onderhoud dan LX.
Resultaten behaald in het verleden..........


Huidige XT naven (wacht al 3 maand op een asje van €40,-) zijn extra licht en minder belast- en mishandelbaar
at:

-Zou zelf voor de Deore of de XT-shifters gaan, hebben een duidelijkere "klik" dan die LX de lx schakelt wel lichter dan de deore. De xt is ook gelagerd.
De LX shifter alleen schakelt niet perse lichter, heeft ook met kabels en ketting etc. te maken, en ik vind ze te "zacht" klikken, met handschoenen aan voel je er praktisch niets van.

-Cassette kun je net zo goed Deore nemen, de LX is uit elkaar te halen, maar wie doet dat?De LX is lichter en schakelt en loopt prettiger
Alleen als je de nieuwe HG80 (SLX) cassette hebt, niet de oudere M580 cassette, die nog veel wordt gebruikt.


-Vind zelf Supremes superbanden, rollen (volgens mij) minstens zo licht als Big Apples en zijn lekbestendiger. De gewone Marathon HS368 is een heel goed alternatief en goedkoper. De big apple rolt echt lichter dan een supreme, ik heb ze net omgewisseld weer.
Ik voel geen waarneembaar verschil, en dan heb ik liever de betere lekbestendigheid en wegligging van de Supreme.

Citaat:

-De KMC-ketting zou ik vervangen door de HG-93 (de XT-ketting is dat), ook al is het maar omdat ik wel eens gebarsten KMC-kettingen heb gezien (pekel), en nog nooit gebarsten XT's.

Komen ze niet uit dezelfde fabriek? Momenteel schijnen de 6600 kettingen te scheuren

Dat zijn de nieuwste Ultegra-kettingen , eerste serie, nu hebben ze een nieuwe coating en gebeurt het noooit meer...
Maar met die pekel van afgelopen maanden heb ik toch heel wat gescheurde KMC-kettingen gezien, Gold en gewoon, en geen Shimano. En de goedkopere Shimano-kettingen worden idd. door KMC gemaakt.

Citaat:

-Zou voor XT-naven gaan in de wielen, langere levensduur met minder onderhoud dan LX.

Resultaten behaald in het verleden..........


Huidige XT naven (wacht al 3 maand op een asje van €40,-) zijn extra licht en minder belast- en mishandelbaar

En dat noemen ze dan verbeteringen...
Gisteren testgereden bij Santos, maar....... :( het zat helemaal niet lekker...
Ik heb een diepe en lange zit op mijn huidige fiets en wil dit ook op mijn nieuwe fiets, maar dat gaat bijna niet op de Santos! De bovenbuis is te kort. Alternatief is een racebocht monteren, maar ik wil absoluut goed direct kunnen remmen en niet alleen in de beugels. Nu is het advies om froglegs te monteren in combinatie met V-brakes. Het schakelen wordt ook ineens heel anders, 105, pfoe....weet het echt ff niet meer.
Ook vond ik het stuurgedrag erg nerveus, maar wie weet went dat?
Denk je er bijna uit te zijn, moet je voor je gevoel opnieuw beginnen.

Iemand ervaring met de froglegs? En de Santos icm racebocht?

Gr Jis
Bij ieder stuur heb je maar in 1 handpositie directe toegang tot je remgrepen.
Een mogelijk comfortabeler alternatief voor een standaard racestuur kan dit off-roadstuur zijn. (Alleen geen idee hoe die te verkrijgen.) Als je handen meer tijd doorbrengen in de comfortabelere bocht, zijn ze ook meer in de buurt van de remgrepen.

Mocht je aan Magura's denken, dan staan er volgens mij een setje remgrepen voor een racebocht te koop hier op het forum.
jis30 schreef:Gisteren testgereden bij Santos, maar....... :( het zat helemaal niet lekker...
Ik heb een diepe en lange zit op mijn huidige fiets en wil dit ook op mijn nieuwe fiets, maar dat gaat bijna niet op de Santos! De bovenbuis is te kort. Alternatief is een racebocht monteren, maar ik wil absoluut goed direct kunnen remmen en niet alleen in de beugels. Nu is het advies om froglegs te monteren in combinatie met V-brakes. Het schakelen wordt ook ineens heel anders, 105, pfoe....weet het echt ff niet meer.
Ook vond ik het stuurgedrag erg nerveus, maar wie weet went dat?
Denk je er bijna uit te zijn, moet je voor je gevoel opnieuw beginnen.

Iemand ervaring met de froglegs? En de Santos icm racebocht?

Gr Jis
ik ben heel erg voor racesturen, maar als dat als oplossing voorgesteld wordt om je pas te krijgen op een fiets deugt er iets niet.

froglegs zijn cross cantilevers, en de bijbehorende greepjes voor bovenop trekken een daarop afgestemde hoeveelheid kabel. Dat betekent dat je de V-brakes moet combineren met V-dapters, dat werkt maar zou niet mijn eerste keus zijn. Een regenbui en een off-road trektocht en je remmen blijven aanlopen omdat het wieltje vastzit.

Beter lijkt mij crosscommandeurs in het stuuruiteinde (er zijn ook consoles om de shifters op het stuur te schroeven) Diacompe 287v of Tektro v-brake grepen en Pauls cross levers speciaal voor V-brakes.
Robertjan schreef:Bij ieder stuur heb je maar in 1 handpositie directe toegang tot je remgrepen.
tenzij het een racestuur is, dan heb je er twee keer zoveel
ik ben heel erg voor racesturen, maar als dat als oplossing voorgesteld wordt om je pas te krijgen op een fiets deugt er iets niet.
Klopt. De eerste vraag aan mij was waarom ik dan niet voor een 28" ga, dan is de buis langer. Maar ik wil ook veel off-road en de mogelijkheid voor dikkere banden.
Toen bedacht ik me dat ik een aantal jaren geleden met een racestuur reed en ik het hangen in de beugels wel mis. Vandaar mijn wedervraag of de zit niet vanzelf langer wordt met een racebocht, ja dus.
Dus in eerste instantie werd mij een 28" aangeraden, de racebocht stelde ik zelf voor. Vraag me nog wel af of dat lekker is met off-road. :?: en of het al wat nerveuze stuurgedrag niet nog nerveuzer wordt (dat was de reden dat ik op mijn huidige fiets een recht stuur heb gezet)

Ik vind het lastig om nu 'zomaar' de fiets op te laten bouwen met racespullen en dan niet te kunnen testrijden.
(wie heeft een travelmaster met racebocht? :) )
Dat betekent dat je de V-brakes moet combineren met V-dapters, dat werkt maar zou niet mijn eerste keus zijn. Een regenbui en een off-road trektocht en je remmen blijven aanlopen omdat het wieltje vastzit.

Ik wil wel heel graag een beetje ruimte tussen remblokjes en velg......
Mocht je aan Magura's denken, dan staan er volgens mij een setje remgrepen voor een racebocht te koop hier op het forum.
Ik wil graag Magura's, maar mij werd verteld dat dat niet kon. Heeft dat dan met die froglegs te maken?
jis30 schreef:Ook vond ik het stuurgedrag erg nerveus, maar wie weet went dat?
Mijn Travelmaster met en zonder bagage dat zijn bijna 2 verschillende fietsen.

Met bagage is het een zachtaardige lobbes, gaat graag rechtuit, is niet snel van zijn stuk te krijgen, eenmaal op snelheid kost het niet veel moeite om de snelheid er in het vlakke in te houden.

Zonder bagage is hij, ondanks dat mijn stuur vrij hoog staat, in verhouding een racemonster. Bijna te vergelijken met mijn mountainbike, alleen krappe bochten blijven lastig. Versnellen is kinderspel en van koers veranderen doe je al voordat je hersenen de gedachte helemaal compleet gemaakt hebben.
Ik ben niet erg onder de indruk van je dealer, als ik dit zo hoor. Ik denk dat je goede redenen hebt om 26 inch wielen te willen, en de geometrie moet gewoon goed voor je zijn, of je nu kiest voor 26 inch of 28 inch. Als die dat niet is dan moet je geen Santos nemen. Alle fietsen zijn nu eenmaal verschillend, en wat de een past past de ander niet. Tot slot moet je bedenken of je inderdaad een racebocht wilt. Dat is heel erg een kwestie van smaak, maar ik fiets eigenlijk alleen maar lekker met een racebocht. Ik vind het veel comfortabeler, en het is ook nog sneller (als je dat belangrijk vindt). Ik heb de niet meer leverbare Magura HS 66 remmen voor racebocht en dar kan ik voor mijjn gevoel altijd snel genoeg bij. Als je brede banden monteert en een relatief breed racestuur dan kom je ook onverhard heel aardig mee. Pas bij echt ruw werk lever je inderdaad wat in ten opzichte van een rechter stuur.
Zelf heb ik een m-gineering maatfiets met 26 inch wielen en een racebocht, en dat bevalt mij prima. Dat is iets duurder dan een vergelijkbare Santos, maar het verschil is nu ook weer niet heel groot. Ik had juist een vrij kort frame nodig, en wilde net als jij een rustige stuurkarakteristiek (je kunt bij een maatfiets nu eenmaal krijgen wat je hebben wilt).
Als je geen maatfiets wilt nemen dan zou ik gewoon eens ergens anders gaan kijken naar een paar andere goede confectiefietsen, zoals een Snel of een Avaghon.
Wim
Ik ben juist bij Santos zelf geweest, niet de dealer (die heeft me alleen opgemeten)
Geen kwaad woord over Santos, ze hebben me erg goed geholpen, maar ik vind het gewoon niet zo logisch om vanwege de geometrie het stuur aan te passen. Vonden ze daar ook niet, maar ik wil het liefst een 26" en een Santos, omdat ik vanwege de dealer moet kiezen tussen Santos, Stevens en Cube. Dus dan is een racestuur de 'makkelijkste' oplossing. Ik ben wel een beetje verbaasd, want ok ik heb een diepe zit, maar ben niet lang (1.75) binnenbeen 0.83, dus dan moeten er toch heel veel mensen niet lekker op zitten? Kan je makkelijk wennen aan een andere (rechtere) zitpositie?

Mijn Travelmaster met en zonder bagage dat zijn bijna 2 verschillende fietsen.
Kan ik me iets bij voorstellen. Mijn Snel Safari (huidige oude beestje) rijdt ook heel anders vol bagage. Daarom heb ik getest met een beetje bagage. Toch vond ik de Santos wat nerveus.

Gr Jis