Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets woon-werkverkeer kopen - Forum Wereldfietser

Fiets woon-werkverkeer kopen

Hallo,

ik weet niet zeker of mijn vraag hier wel thuishoort, maar ik sta op het punt om een fiets voor woon-werk te kopen (dagelijks gebruik, zo'n 20km enkel).

Ik twijfel daarbij nog tussen 2 Koga's.
Enerzijds een Citylite uit de comfort-reeks (maar dan met Magura HS33-remmen erop) die me dan 1.500 eruo zou kosten.
http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... id=7896126
Of ééntje via de Koga Configurator (Signature). Ik heb er eentje samengesteld die op ongeveer 1.850 euro komt.
http://www.koga-signature.com/build-you ... atortype=1

Ik vroeg me of af die 350 euro extra dan nuttig besteed is (betere naafversnelling, dynamo, verlichting, betere kader met meer mogelijkheden op termijn, bagagedrager, spatborden etc?)
Of zijn die verschillen beperkt?
Is de houding op de Citylite sportiever (ik vind de afmetingen voor de Signature niet terug)?

Alvast bedankt voor de reacties!
Ik wordt van die Koga's niet echt warm, al is er ook niet echt wat mee mis. Ik hou zelf niet van alu frames, of geintegreerde balhoofden. Ik vind ze ook nogal aan de prijs. Voor minder geld heb je aan deze meer fiets denk ik: http://www.fahrradmanufaktur.de/T300_Ne ... g_170.html In Nederland te koop bij De Vakantiefietser in Amsterdam en bij Bike4travel in Capele a/d IJssel.
Eigenlijk moet je bij zulk gebruik misschien toch aan iets anders denken. Het gaat immers om iets van 8000 km per jaar, en dat is gewoon veel. Die Shimano versnellingsnaven zijn daar niet helemaal op berekend, nog afgezien van de interne weerstand (zoek hier maar eens op ervaringen). Bij zulk intensief gebruik loont het zeer om een Rohloff naaf te nemen, en een SON naafdynamo. Dat zijn allebei naven die veel langer meegaan, met minimaal onderhoud.
Verder zou ik zelf als het om fietsen buiten de stad gaat (en dat zal wel bij deze afstanden) altijd kiezen voor een racestuur. Dat is comfortabeler (meer en betere handposities), en geeft minder lucht weerstand. Ik heb dit weekend weer eens tegen de bulderende polderwind in gefietst, en was erg blij met mijn racestuur. Een racerandonneur met Rohloff naaf zoals van Avaghon of m-gineering is dan eigenlijk erg veel lekkerder. Vind je dat te duur dan kun je ook een fiets met derailleur kopen. Dat slijt weliswaar best flink, maar eens per jaar een nieuwe ketting en nieuwe achtertandwielen kun je ook makkelijk zelf doen, en dan ben je voor 60-75 euro klaar. Zoiets dus: http://www.fahrradmanufaktur.de/TRandon ... 5_108.html
Wil je er ook nog mee op vakantie, neem dan een iets zwaarder model met iets bredere banden, en waar wat bagage op kan.
Wim
Ik sluit me volledig aan bij het verhaal van Wim over Koga, Rohloff, Fahrradmanufaktur en Son (je kunt je nog wat verder verdiepen in andere Duitse merken), een racestuur zou bij mij alleen in beeld komen als die 20 km echt alleen over stille landweggetjes gaat. Puur persoonlijk voel ik me nooit lekker in een racehouding op drukke wegen en fietspaden.
Stuurkeuze is heel persoonlijk, net zo als een zadel. Ik zou ze gewoon bij een Koga dealer eens gaan bekijken en "voelen".

Rohloff en SON is iets wat je bij deze hoeveelheid KM's zeker zult waarderen. In mijn optiek is de Shimanonaaf gemaakt voor een "stads" fiets. Bij 8.000 KM p/j kan je met een derailleur rekenen op minimaal 1 ketting en 1 cassette die aan vervanging toe zijn. En tijdens de herfst, winter en voorjaar veel onderhoud aan je ketting / cassette.

Verder rij ik al meer dan 15 jaar met Alu frames van Koga, minimaal 8.200 KM p/j en zonder problemen. Ik heb 1,5 maand geleden afscheid genomen van mijn 11 jaar oude Globe Traveller en ik rij nu een 26" Signature met Rohloff en SON. Behalve in inrijden van mijn nieuwe Brooks zadel heb ik nog geen negatieve ervaring met mijn nieuwe alu ros ;-)
Als aanvulling: sommige mountainbikers rijden met dit soort stuur. De houding van de handen is anatomisch gezien wat natuurlijker (want de palmaire mediale kant van de hand is half mediaal-half lateraal gericht), de houding van je lichaam zal wellicht wat sportiever zijn. Maar niet zo sportief als een (smal) racestuur.
Op de afgelopen fiets- en wandelbeurs zag ik bij Re-cycle een Diamant Saphir de Luxe met o.a Rohloff, Magura HS-11, Shimano DH3N72 met Supernova E3 led (deze specs heb ik moeten opzoeken hoor :wink: ) Nog steeds te koop voor 1699,-. Zie www.re-cycle.nl (produkten of aanbiedingen) Ik vond een hele knappe fiets voor een hele knappe prijs. Even bellen met Wageningen en je weet gelijk of dit een geschikte fiets voor jou is.
Hoi,
al bedankt voor de tips.
Stuur is sowieso geen probleem. Ik rijd al jaren met zo'n type rond en eigenlijk nooit een probleem gevonden. Zelfs ritjes van ruim 100 km mee gedaan.

Van Rohloff ben ik idd wel overtuigd van de meerwaarde. Alleen heb ik niet het budget om er nog eens pakweg 900 euro bovenop te gooien.
Die Diamant Rohloff valt dan weer mee van prijs. Al heb ik er bedenkingen bij. Op andere plaatsen komen fietsen met Rohloff's sowieso stukken duurder uit.

En Wageningen is wel ver weg. Ik kom uit België (regio Antwerpen).
ruud m schreef:Op de afgelopen fiets- en wandelbeurs zag ik bij Re-cycle een Diamant Saphir de Luxe met o.a Rohloff, Magura HS-11, Shimano DH3N72 met Supernova E3 led (deze specs heb ik moeten opzoeken hoor :wink: ) Nog steeds te koop voor 1699,-. Zie http://www.re-cycle.nl (produkten of aanbiedingen) Ik vond een hele knappe fiets voor een hele knappe prijs. Even bellen met Wageningen en je weet gelijk of dit een geschikte fiets voor jou is.
Yep, deze heb ik 2 jaar geleden gekocht (voor ook woon/werk), ben er nog steeds zeer tevreden mee. Bel inderdaad even, ze lopen elk jaar zeer hard de winkel uit.
Vermits ik zelf ook Belg ben uit Antwerpen kan ik bevestigen dat een goede fiets kopen in België een groot probleem is. (overigens: de belgische fietsenmakers zijn ook niet bepaald blij als je met een fiets uit bv nederland bij hen langs komt)
Houd er ook rekening mee dat je garantie voor de meeste merken enkel kan claimen in het land van aankoop. Vanuit die optiek heeft Koga op zijn minst het voordeel dat ze dealers hebben in België, maar je betaalt wel bij voor de naam. Verder zou VSF een dealer in Brussel hebben (zelf nog niet gevonden) en Santos 2 in Leuven en 1 in Lichtaart.
EnriceV schreef: Verder zou VSF een dealer in Brussel hebben (zelf nog niet gevonden)
http://www.lamaisonduvelo.be/nl/index.html
Ik heb heel goede ervaring met de vsf T300 lx.
Nu na een +/_ 8000km heb ik: vroeger eens de trapaslager moeten vast zetten,
en onlangs de stuurlagers, achterste remblokken, ketting en achtertandwiellen moeten vervangen (en vroeger ook eens het lampje moeten vervangen).
Voor de rest nog geen kosten moeten maken.
of een mooie santos ipv een koga signature.
Om op je initiële vraag te antwoorden : de Koga Signature (ik heb er zelf een) is qua geometrie een ietsiepietsie sportiever dan de Citylite, maar dat ga je in de praktijk nauwelijks voelen. Zadelhoogte, stuurpenlengte, en stuurhoogte, zullen veel voelbaarder effect hebben qua sportieve houding, en dat zijn allemaal dingen die je zelf kan beslissen.

Ik ben heel tevreden over m'n alu 28' Signature (sedert 2008, voordien 18 jaar Koga Traveller (staal)). Hij wordt gebruikt zowel voor dagelijks verkeer, fietsvakanties met véél(teveel) bagage, en vorige week zelfs om een 200km brevet mee te rijden naar de Ardennen.

Ik heb in 2008 ook naar Santos gekeken omdat ik overal las dat ze goedkoper waren voor gelijke kwaliteit; in de praktijk (appelen met appelen!) bleek dat een fabeltje te zijn. Een jaar na m'n aankoop heb ik wel ontdekt dat Stevens wél een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft dan Koga, maar Stevens kende ik 2 jaar geleden nog niet, ze zijn ook niet zo aanwezig in België. VSF is al helemaal onzichtbaar in ons land.
Houd er ook rekening mee dat je garantie voor de meeste merken enkel kan claimen in het land van aankoop
Dat klopt juridisch gezien niet. Als je een VSF zou kopen bij een dealer in Leeuwarden of Hamburg, dan kan je voor de garantie wettelijk terecht bij een gelijkaardige VSF dealer in Brussel, of Marseille, bij wijze van spreken. Of die Brusselaar c.q. Marseilleur je daar met een brede smile zal staan opwachten, dat is een andere zaak 8) , maar hij zal niet veel keuze hebben.
Zitten hier mensen tussen met aandelen in andere fietsmerken dan Koga?
Het model, met stuur, met mogelijkheden, die dhr./mevr. Steenmans beschreef is duidelijk: waarom dan nog allerlei persoonlijk (voorkeurs)toevoegingen? Ik heb onlangs een Koga gekocht, na nogal een absurde afweging in prijs. De Traveller lag mij het beste en dat is na 1500km nog steeds zo. Ik zweer na 15 jr gebruik bij aluminium i.p.v. stalen frames. De voor- - voor een ander - nadelen lijken me duidelijk en persoonlijk. Met een stuurbocht kan ik, wellicht ook de steller, gelet op m'n leeftijd, al jaren niet meer uit de voeten. Wel heb ik baat bij een hogere vlinder- en thriathlonstuur. Dat anderen dat niet prefereren, daar heb ik respect voor.
Een Rohloffnaaf en Maguraremmen begrijp ik, maar daar betaal je dan ook grof voor.
Wellicht iets meer duidelijkheid hoe andere mensen verschillend tegen fietsaanschafzaken aan kijken?
Ik dacht dat ik heel duidelijk argumenten gegeven had. Even goed kan ook goedkoper. Eigenlijk is echter bij zulk intensief gebruik iets degelijkers nodig. Daar betaal je voor, maar bij zulk gebruik betaalt zich dat ook terug. Neem anders een derailleur fiets, maar wees dan bereid zelf de cassette te vervangen. Simpel toch?
Wat ik niet snap is dat verhaal over oudere leeftijd en een racebocht. Ook ik ben aardig op leeftijd (57 jr) en niet meer zo soepel als vroeger. Juist daarom wil ik nog steeds een racebocht. Die staat bij mij niet zo idioot laag (ongeveer zadelhoogte), maar geeft me wel minder luchtweerstand en minder rsi problemen. Kortom, kalm blijven Dries, er is echt over nagedacht. Als jij wat anders wilt, van mij mag je hoor, zelfs als het een omafiets is.
Wim
Wim schreef:Ik dacht dat ik heel duidelijk argumenten gegeven had. Even goed kan ook goedkoper. Eigenlijk is echter bij zulk intensief gebruik iets degelijkers nodig. Daar betaal je voor, maar bij zulk gebruik betaalt zich dat ook terug. Neem anders een derailleur fiets, maar wees dan bereid zelf de cassette te vervangen. Simpel toch?
Wat ik niet snap is dat verhaal over oudere leeftijd en een racebocht. Ook ik ben aardig op leeftijd (57 jr) en niet meer zo soepel als vroeger. Juist daarom wil ik nog steeds een racebocht. Die staat bij mij niet zo idioot laag (ongeveer zadelhoogte), maar geeft me wel minder luchtweerstand en minder rsi problemen. Kortom, kalm blijven Dries, er is echt over nagedacht. Als jij wat anders wilt, van mij mag je hoor, zelfs als het een omafiets is.
Wim
Wim, het was meer een algemene reactie op de vele stelligheden die in het draadje werden gegeven. Bij jouw reactie miste ik de reden van: citaat: "Ik hou zelf niet van alu frames, of geintegreerde balhoofden." Voor de rest ieder z'n heug: ik heb wel een voorkeur voor aluminium fietsen omdat ze lichter zijn en minder stug/star fietsen. Die voorkeur heb ik al zo'n 15 jaar. En at least, ook van mij mag iedereen in - lees op - een tank rijden als hij/zij dat wenst
Dries, bedenk wel dat wij Koga-rijders straks de fietsen leveren waarnaar in diverse berichten wordt verwezen op vragen naar een niet te dure fiets: "... of zoek eens naar een tweedehands Koga". Wat dan schijnen ze wel goed te zijn :roll: En iemand moet die dingen toch aanleveren? :lol:
Hoi,
nogmaals bedankt voor al de reacties. Heel nuttig.

Koga : dit is eigl een uitgemaakte zaak, vermits ik eerst en vooral m'n fietsenwinkel heb gekozen (licht pal op m'n woon-werk-traject, en zeer tevreden oiver service tot nu toe) en daar al die andere merken (santos, vsf of bvb idworx) niet verkocht worden.
Het klopt inderdaad dat in België nog veel fietsenwinkel een vrij klassiek aanbod hebben met vnl koerstfietsen of échte stadsfietsen. Maar in fietsen voor intensief en dagdagelijks gebruik zijn ze meestal veel minder thuis.
Ook in de winkel waar ik ga heb ik zelf achter de Magura's moeten vragen, en een naafversnelling proberen ze toch uit m'n hoofd te praten. Terwijl ik toch duidelijk aangaf dat ik een onderhoudsarme fiets wil, vooral in de winter dan. Mijn huidige derailleurfiets vraagt veel te veel achter een poetsbeurt naar m'n zin. En vooral in de winter is dat er wat te veel aan.

Derailleurversnelling is om die reden eigl. geen optie. Goeie naafversnelling (spijtig genoeg geen Rohloff) lijkt me dan een goed alternief. Heeft er iemand een mening over de Shimano Nxus 8 vs Shimano Alfine (Signature)? Rijd de laatste vlotter?

En over de naafdynamo's Shimano DH-3N30 vs Sport DH-3D72 (Signature)? De Son zou vooral langer meegaan in de zin dat hij bij wijze van spreken een paar fietsen gaat overleven, is mij verteld.

Spatborden : in de winkel zie men dat de PVC's van Signature brozer zouden zijn dan die van de Citylite. Lijkt mij overdreven.

Magura's HS33 : al wat ik gelezen heb, overtuigt me dat dit goede keuze is voor kwaliteit en onderhoud.

Wat de kader betreft maak ik me weinig zorgen dat de Koga zijn diensten zal bewijzen. En als de Signature ook sportief zit is dat ook ok. Voordeel van de Signature-kader is misschien dat hij op termijn meer mogelijkheden geeft (als ik
bvb later nog naar Rohloff wil overstappen)

PS : voor m'n vrouw gaan we ook nieuwe fiets kopen (rijdt dagelijk enkele km's, met fietskar). Daar zouden rollerbrakes op staan. Maar dat systeem ken ik eigl. niet. Iemand ervaring hiermee?

Je ziet een hele boterham waar ik over zit na te denken.
(Ik ben eigl. niet zo onderlegd qua materiaal en technieken, maar heb de laatste tijd wel veel zitten lezen rondvragen. En probeer jdoor het bos de bomen te zien)
Ik hou jullie zeker op de hoogte over m'n keuze en ervaringen!
k_steenmans schreef:Heeft er iemand een mening over de Shimano Nxus 8 vs Shimano Alfine (Signature)? Rijd de laatste vlotter?
Qua duurzaamheid worden de Nexus 8 Premium en de Alfine beiden als goed gezien. Deze zouden dan zo'n 10.000km mee moeten gaan. Een Rohloff > 100.000km.
k_steenmans schreef:En over de naafdynamo's Shimano DH-3N30 vs Sport DH-3D72 (Signature)? De Son zou vooral langer meegaan in de zin dat hij bij wijze van spreken een paar fietsen gaat overleven, is mij verteld.
Die DH-3D72 zou ook betrouwbaarder moeten zijn dan die N30. Qua vermogensverlies weet ik het zo nog niet, gezien de test die Wim aanhaalde. Al kan ik die test zelf helaas niet zien (kost weer geld, lukt niet met 'n uitkering...).
k_steenmans schreef:Magura's HS33 : al wat ik gelezen heb, overtuigt me dat dit goede keuze is voor kwaliteit en onderhoud.
Zelf geen ervaring mee, maar ik hoor alleen goede verhalen.
k_steenmans schreef:PS : voor m'n vrouw gaan we ook nieuwe fiets kopen (rijdt dagelijk enkele km's, met fietskar). Daar zouden rollerbrakes op staan. Maar dat systeem ken ik eigl. niet. Iemand ervaring hiermee?
Zo lang het niet te heuvelachtig is en zonder bagage allemaal geen probleem. Is de kans wel aanwezig dat deze leuke fietstochten ondernomen gaan worden, dan zou ik het bij velgremmen houden.

Verder is Wageningen ook weer niet bijzonder ver. Zelf heb ik tot nog toe 2 reisfietsen in Heerhugowaard (Noord-Holland) gehaald, wat toch ook al gauw 2 uur rijden met de auto is... :roll: Antwerpen-Wageningen is niet veel anders.
arnob schreef:Dries, bedenk wel dat wij Koga-rijders straks de fietsen leveren waarnaar in diverse berichten wordt verwezen op vragen naar een niet te dure fiets: "... of zoek eens naar een tweedehands Koga". Wat dan schijnen ze wel goed te zijn :roll: En iemand moet die dingen toch aanleveren? :lol:
Nee hoor, wij Kogarijders kopen ook wel eens goedkoop zo'n modelletje op om er vervolgens nog jarenlang plezier van te hebben 8).

Wat niet wegneemt dat het allerminst vast staat dat ik een Koga nieuw aan zou schaffen.
k_steenmans schreef:De Son zou vooral langer meegaan in de zin dat hij bij wijze van spreken een paar fietsen gaat overleven, is mij verteld.
Een Son zou ik vooral aanraden omdat hij lichter loopt.