Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meenemen Digitale Spiegelreflex - Forum Wereldfietser

Meenemen Digitale Spiegelreflex

Hi,

Zoals bij zovelen hier op dit forum is de fotografie naast het fietsen een andere hobbie van mij.
Ik ben me nu aan het orienteren op een nieuwe camera en ben er eigenlijk wel uit, een Nikon D3s ..... alleen ... in combinatie met een lichtsterke 24-70 standaardzoom is hij zo groot en past het geheel niet in de stuurtas, in ieder geval niet in mijn Ortlieb stuurtas met camera-insert.
Ben nu even nieuwsgierig ...... hoe doen jullie dat ???

Groet, Gerard
Mooie camera, mooie lens. Mijn Nikon ligt bovenin in mijn achtertas links. Dan maar minder kleren (en voor de puristen: een ebookreader neemt aanzienlijk minder plaats in dan 7000 pagina's echte boeken).
Ik stop hem altijd in mijn rechter low-rider tas. Dat 'pakt' iets minder snel dan een stuurtas, maar door de kleding die ik erin heb, is alles goed beschermd tegen stoten. Mijn Canon EOS1000 van tien generaties geleden heeft het zo ruwweg 40.000 km uitgehouden!

Als ik hem nodig heb, stap ik af, blijf met de bovenbuis tussen mijn benen staan, buig diep voorover, klik de low-rider tas open en trek in één keer de camera eruit. Ik heb mijn spiegelreflex in een neopreen Zing paraattas: erg handig.
Met uitzondering van enkele lucky shots maak je de meeste foto's toch als je de tijd neemt. Dus fiets eerst neerleggen/zetten. Dan maakt het niet uit of de camera in een stuurtas zit of niet.

Je kunt voor de snelle plaatjes ook een compact camera in je stuurtas doen.

Ik heb nu alleen maar een compact camera bij me en dat bevalt erg goed. Klein en licht. Wel de beste, een Leica DLux 4

www.osmosno.wordpress.com
Mijn fotospullen zitten meestal in mijn achtertas. Ik gebruik dan een Ortlieb en heb de sluiting boven zitten, zo kan ik er redelijk snel bij.

Een andere optie is er voor mij eigenlijk niet, want het spul is te zwaar/te groot voor in de stuurtas of voor een voortas. (Ik heb de Canon 5DII en daarop de 24-70 f2.8, de rest van de lenzen zitten ook achterin)

Nu sleep ik misschien wel iets te veel mee, want mijn achtertas is aardig gevuld met cameraspullen en lenzen... Maar ach, tot nu toe gaat dat heel goed, valt ook niet zo op en het werkt voor mij wel fijn.

We fietsen toch ook vaak niet de makkelijkste routes en onverhard en onderop de tas liggen de duffelbacks die je plat kunt opvouwen en ook voor schokdemping zorgen en dan is het eigenlijk wel vol.

Succes ermee!
Hallo allemaal,

Ook ik ben uitgebreid aan het experimenteren geweest hoe ik het beste mijn fotospullen mee kan nemen en.... dat het heel blijft.
In mijn stuurtas heeft een kapotte camera opgeleverd en inmiddels is die eigenlijk te klein om een nette spiegelreflex in mee te nemen.
Camera en lenzen in mijn fietstassen vond ik te omslachtig hoewel jullie er wel mee uit de voeten kunnen.
Bleef voor mij alleen nog een rugzakje over... ik weet dat velen dit vervelend fietsen vinden maar ik kan er wel mee overweg.
Eerst had ik een Vaude (waterdichte) rugzak, die is inmiddels versleten, heb daarna een Slingshot LowePro gekocht. Omdat deze asymetrisch over je schouder hangt en niet waterdicht is fietste dat niet prettig.
Ik heb nu een Ortlieb Vario besteld, deze is ook waterdicht en omdat het een rolzak is heb ik een grote opening waardoor ik snel en gemakkelijk mijn camera voor het grijpen heb. Ook andere belangrijke papieren zitten hier in zodat er niets waardevols meer in m'n stuurtas blijft.
De camera zit gewoon in de insert van mijn stuurtas maar dan in mijn Ortlieb.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan en anders ... jammer dan

Vriendelijke groet

hans stalpers
Zelf gebruik ik onderweg een Nikon D300 met 18-200 mm zoomlens en een polarisatiefilter. Deze combi is een stuk lichter en compacter (en betaalbaarder!) dan grote broer D3s/x met lichtsterke lenzen, zodat het nog in mijn stuurtas (Ortlieb met camera-inzet) past, samen met geld en papieren. Soms neem ik ook nog een 12-24 mm groothoekzoom mee, maar die stop ik in een achtertas. De onvermijdelijke lensfoutjes (zoals vignettering, ton- en kussenvormige vertekening en chromatische aberratie) corrigeer ik in Lightroom en Photoshop. Voor de beeldkwaliteit vind ik fotograferen in raw-formaat zinvoller dan het meezeulen van loodzware en peperdure objectieven: om daarmee technische perfectie te bereiken zou ik ook een statief mee moeten nemen, met als neveneffect dat ik door al het gedoe minder spontaan zou gaan fotograferen en door het extra gewicht (nog) langzamer zou fietsen. Uiteindelijk ontstaan goede foto’s vooral tussen de oren, net als fietsplezier!
Al sinds 1984 fiets ik met een spiegelreflexcamera (eerst de allergoedkoopste Minolta, later semiprofessionele Nikons) in de stuurtas en nog nooit is er onderweg een kapot gegaan. Wel waren na 5000 km fietsen over Afrikaanse wegen de schroefjes in mijn toenmalige telezoomlens losgetrild.
Met ruim 1,5 kilo gewicht in de stuurtas zal het rijgedrag van mijn fiets niet optimaal zijn, maar daar kan ik mee leven. Een stuurtas klik ik veel sneller van en op de fiets dan welke andere tas dan ook. Vaak maak ik tientallen foto’s per dag en soms loop ik ook nog tientallen meters het veld in op zoek naar het beste standpunt. Dan moet ik geen grote fietstas met vele kilo’s aan fotospullen meeslepen. Ook bij bezoek aan een winkel, museum of café is een stuurtas, die je snel om je schouders hangt, het handigst om mee te nemen.
Tijdens mijn ligfietsjaren fungeerde een toptas als stuurtasvervanger. Dit was minder handig in het gebruik, maar het rijgedrag van de fiets was toen in veel opzichten perfect.
Ik leg mijn foto tas achterop spullen (slaapmatje, statief, evt trui/jas o.i.d. die weer op de bagagedrager liggen. Met de klep naar achteren kan ik deze met 1 klikje eruit pakken als een soort achterklep. Ik zeker het tasje door het hengsel een keer om de zadelpen te winden. Beviel me uitstekend. Als het gaat regenen, doe ik z'n ingebouwde regen hoesje erover heen en klaar is kees.

Op de foto is ie geopend.
Afbeelding
Hi,

Allemaal erg bedankt voor jullie reacties en tips.
'k Heb het in de afgelopen weken allemaal nog eens laten bezinken :? en heb recent de Nikon D700 + een paar lenzen (o.a. 24-70, 2.8 + 70-200, 2.8 ) gekocht, mooi spul :lol:
tja ... en dan ga je plaatjes maken en met zo'n camera vliegen de gigabytes je natuurlijk om de oren...
Dat roept dan weer de volgende vraag op, waar maak je de back-up's van je geheugenkaarten op... bijv. een imagetank van Vosonic of een notebook...
En hoeveel stroom / batterijen / accu's gebruiken die dingen ??
Op deze manier blijf je in ieder geval wel lekker in de weer om de economie te supporten... dan was het vroeger toch iets simpeler
Suggesties en ervaringen zijn meer dan welkom....

Grtjs, Gerard
Gezien mijn reisdoelen gebruik ik geen imagetanks en harddisks enzo. Ik ben bang dat deze weer kapot gaan of zonder elektrische brandstof komen te staan, vooral dat laatste speelt erg mee. Weer een stel om energie smekende batterijen...
En een nootboek ( :wink: ) neem ik al helemaal niet mee, past niet in m'n avonturiersbeleving.
Ik neem gewoon een stel geheugenkaartjes mee en let op dat ik niet teveel foto's maak van hetzelfde onderwerp, of de beste en de een na beste bewaren.
Ja, ik heb jaren terug een imagetank gekocht toen je nog € 100 voor een GB-kaartje kwijt was. Nu kan je beter gewoon een paar 4GB-kaartjes kopen. Als je even rondsurft vind je die wel voor leuke prijzen. Eventueel kan je onderweg backuppen op DVD's.

Marianne
Marianne schreef:Eventueel kan je onderweg backuppen op DVD's.
Er zijn ook kopieer-apparaatjes waarmee je onderweg van usb naar usb kunt kopieren. Met adapters kun je dan kaartjes aansluiten. Maar net als met het steken van je kaartje in vreemde internetcafé-PC's kun je je dan afvragen of het risico van het onderweg rommelen aan kaartjes niet groter is dan het slechts in enkelvoud opgeslagen hebben op een kaartje (en er dan afblijven totdat je het kaartje thuis in je eigen computer stopt).
Leon
hallo Gerard,

allereerst gefeliciteerd met je D700 en bijpassende lenzen.
mijn camera en batterygrip passen niet in de welbekende Ortlieb stuurtas en de laatste reis in Laos en Thailand heb ik mijn camera in een rugzak meegenomen gehad. ik wil mijn camera direct binnen handbereik hebben. comfortabel was de rugzak uiteraard niet, maar ik had geen alternatief en alles went . . . .
op zoek naar een echte cameratas ( en geen insert voor een fietstas } vond mijn vrouw bij een erg ruim gesorteerde fotozaak een ThinkTank camera beltpack. omdat een flitser en een 70-200 nog op mijn verlanglijstje staan, heb ik een Speed Racer aangeschaft.
ik ben erg onder de indruk van de zware kwaliteit en goede draagcomfort van de tas. de tas is overigens niet klein ( maar dat ben ik ook niet ). de camera ligt - met de lens naar beneden - bovenin de tas en is achter een hele dikke YKK rits direct voor het grijpen.
je draagt m als een heuptas ( die worden ook vanzelf weer hip . . . ) met een diagonale schouderband. op de fiets schuif je de tas naar je rug.
er zit ook een regenhoes in. en een mapje voor 10 geheugenkaartjes.

ik heb ook een TT draagband voor mijn camera gekocht. valt minder op door het ontbreken van gele merknaam en type aanduiding en is langer dan de fabrieksband.

veel plezier met je camera.

Mees.
Ook ik ben erg geïnteresseerd in fotografie (en fietsen natuurlijk). Als nu je een kleine spiegelreflex zoekt, zou ik zeker eens kijken bij Pentax. De body van die camera's is in omvang vergelijkbaar met die van de meeste andere merken, maar Pentax heeft een heel interessante selectie van piepkleine lenzen, met een uitstekende optische kwaliteit (15mm, 21mm, 40mm, 70mm). Daarmee past je spiegelreflex met gemak in je stuurtas. Het gemis van de zoom-mogelijkheid heb ik nooit als een belemmering gezien. Integendeel.
Groetjes,
Robert