Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Slovenie naar Florence Italie. Hoe druk? - Forum Wereldfietser

Van Slovenie naar Florence Italie. Hoe druk?

Zoals ik in een eerder forum op deze site aangaf wilden wij graag naar Slovenie in juli/augustus. Omdat dit een klein land was, keken wij naar andere opties. Echter lijkt dit ons zo'n mooi land, dat we hier toch echt willen fietsen. Omdat we ook nog nooit in Italie hebben gefietst, willen we dan doorfietsen naar Florence en dan de trein terug nemen naar Nederland.
Echter lees ik veel over drukke wegen in Italie. Nou snap ik ook dat het niet heel rustig zal zijn in Italie, en dat de steden en rond de kust heel druk is, maar wij willen niet langs de kust fietsen, maar over kleine wegen richting Florence (zowiezo wil ik door Reggio Emilia).

Heeft iemand ervarin met binnen wegen in Italie rond juli/augustus?
Is dit echt qua drukte niet te doen, of is het rond de plaatsen druk en op de binnenwegen goed te doen.

Anouk
Hoi,
Veel mensen hebben ervaring in Italië in juli en augustus. Ik vond de drukte in juli in Toscane en Umbrië wel meevallen.
Maar punt is wel dat jouw route niet loopt door de gebieden waar je de meeste Nederlandse fietsers vindt. Jouw route gaat voor een grootdeel door de Povlakte, en die is dichtbevolkt. Kijk maar eens in de Bosatlas. Er zullen vast wel weggetjes zijn die rustig zijn, maar of die gemakkelijk te vinden zijn? En de afstand van Slovenië naar Florence is ruimt tweemaal de lengte van Slovenië zelf :?
Misschien kun je een trein nemen van Triëste naar Florence - het is maar een idee.
Groetjes, Leon

heb zelf een aantal jaar geleden van venetie naar trieste gefietst. ondanks dat ik vanauit venetie via de eilandjes zolang mogelijk langs de kust heb gereden (al die bruggetjes in venetie vallen trouwens fliink tegen met een volbepakte fiets..) was de route eigenlijk een ramp. langs de kust veel dikke duitse toesiten en italianen die weigerden hun moerstaal te spreken, en vervolgens de veel te drukke doorgaande weg naar trieste. enkel de laatste twintig km oid waren leuk langs de kust en afgesloten voor doorgaand autoverkeer, maar om daar nou die route voor te nemen..

weet van een andere fietser die ook vanuit ventie vertrok maar richting de tiglav reed om daar slovenie binnen te gaan dat die route veel beter was, maar heb hem niet over de drukte gehoord.

heb geen idee wat jullie tijd is om je tocht te maken, maar ik zou zelf net als leon toch erg geneigd zijn lekker een paar weekjes in slovenie (prachtland!) te blijven en dan met de trein iets richting venetie en florance te doen..

groetjes,


eelco

Ik weet er niets van maar misschien is het een - te onderzoeken - optie om met de boot over te steken van Slovenië naar Italië (bijv. Rimini).

Bij reactie op het stuk va Trieste naar Venetie kan ik me helemaal aansluiten, vreselijk. De boot lijkt me een beter alternatief, zie hiervoor de site http://www.cemar.it. In Marche, Umbrië en kleinere wegen in Toscane is het prima fietsen, ook in juli en augustus, toeristen trekken massaal naar de kust of de bergen. Het is wel handig als je tegen hitte kunt en van klimmen houdt, vlak is het nergens. Als je gaat kamperen is het zaak goed te plannen, zo veel campings als er aan de kust zijn, zo weinig zijn er in het binnenland. Bij steden van betekenis is meestal wel eentje, maar in het binnenland moet je ze met een lampje zoeken. Wel een gebied dat heel erg de moeite waard is. Misschien handiger als reisdoel op zich, toch een beetje een gezochte combi met Slovenië. Waarom combineer je Slovenië niet met Oostenrijk, Hongarije of Kroatië? Die heb je bij de hand en bieden ook veel mogelijkheden.

Goede reis,

Petra

Om in Trieste te komen via Slovenie kan zowat alleen maar via grote wegen. Daarom ben ik er destijds niet heen gegaan, te druk, te grote wegen. En eigenlijk ook omdat de kust daar niet verder niet bijzonder is. De kust in Kroatie is een stuk mooier.

Vrienden van mij zijn vorig jaar vanuit Budapest, via Slovenie/Kroatie naar Italie gegaan (overgestoken,met de boot). Ik weet niet precies waar ze zijn overgestoken, maar ik zal eens informeren. In ieder geval zijn ze juist vanwege de beperkte mogelijkheden om vanuit Kroatie terug te keren overgestoken naar Italie om vanuit daar met de trein terug te gaan.

Anneke

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties.
Een ding is zeker. De weg naar Florance door Italie valt af.
Over Kroatie kon ik niet zoveel vinden. Wel over Istrie, maar dat schijnt ook erg druk te zijn. Over de rest van Kroatie vond ik weinig informatie.
Oostenrijk zijn we vorig jaar al gedeeltelijk geweest. Hongarije is ook nog een optie.
In elk geval hartelijk dank voor de reacties.

Anouk