Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Primus Omnifuel - Forum Wereldfietser

Primus Omnifuel

Zijn er mensen die de Primus Omnifuel al gebruikt hebben?

Wat zijn de ervaringen?

http://www.hiking-site.nl/indekijker_primusomnifuel.php
Ja, ik gebruik hem inmiddels al enkele jaren tot mijn volle tevredenheid.
Voorheen altijd op prikblikjes van Campinggaz gekookt, maar dit is veel prettiger en efficienter.
Goede brandkracht.
Sindskort gebruik ik ook de Markill adapter waardoor met deze brander ook op de alom verkrijgbare prikcartouches kan worden gekookt.
Een aanrader dus.
Sluit me hier graag bij aan; ik gebruik wat voorhanden is: gas (al dan niet met adapeter), Colemanfuel, benzine, diesel. Het ding werkt altijd; een echte aanrader.
Is deze brander met benzine ook goed te reguleren?

Mijn Whisperlite doet hier moeilijk om en gaat dan fakkelen, of te wel oranje vlammetjes geven die met een knalletje uit kunnen gaan. Daar wil ik graag vanaf.
Met de Varifuel is variëren nog wat lastiger, maar met de Omnifuel moet dat een makkie zijn. Eerste valve vol open, valve bij de brander zelf kun je dan mee regelen.
Brandt ook goed op lampenolie, maar is dan langzamer heet.

Schijnt zelfs op whiskey te branden; zelf gelukkig nog geen ervaring mee, want dat zou zonde zijn... :roll:
Robertjan schreef:Schijnt zelfs op whiskey te branden; zelf gelukkig nog geen ervaring mee, want dat zou zonde zijn... :roll:
Nou dat geeft maar aan dat ik die brandstof niet in m'n lijf wil hebben :wink:
Mocht ik dan een flesje wiskey cadeau krijgen, weten zij niet wat ik wel weet als het op is 8)
De omnifuel brandt echt alles; benzine liet zich bij mij prima regelen. Uit voorzorg gebruik ik binnen in de tent uitsluitend gas, maar dat heeft met mij(n zorg voor vrijkomende gassen) te maken, niet met de betrouwbare brander. Juiste maat sproeier monteren en branden maar.
Heb de Omnifuel nu sinds anderhalf jaar (gekregen van de Amerikaanse importeur), maar moet zeggen dat de Multifuel beter was. OK, de Omnifuel is wat beter te regelen met de twee draaiknoppen, maar bij langdurig gebruik (met benzine) raakt het ding steeds meer verstopt. En hij is moeilijker te reinigen dan de Multifuel. Ook James Pratt, die we meerdere malen ontmoet hebben, had dezelfde problemen...
Ik ga er eens een mailtje aan wagen naar Primus.
sonali schreef:(...) maar bij langdurig gebruik (met benzine) raakt het ding steeds meer verstopt. En hij is moeilijker te reinigen dan de Multifuel.
Bij de Omnifuel zit toch een gereedsschapssetje, met een prikkertje wat je goed kan doorprikken? Dat is me althans in de winkel zo verteld en heb het zelf gezien. Of verstopt er een ander onderdeel?
Geweldige brander. Net als veel anderen begon ik met een MSR en heb daar veel te lang (4-5 branders?) mee door gezeurd. De Primus doet het ook goed op hoogte (4000-5500 meter) en hoef je bijna niet schoon te maken vergeleken met de MSR. Af en toe een prikje ja als de benzine in verre landen weer eens in aangelengd en van slechte kwaliteit. Een aanrader.

www.osmosno.wordpress.com
Echt een geweldige brander.... goed regelbaar.
Heb hiervoor ruim 20 jaar een MSR Whisperlite gehad en die kan alleen maar hard of nog harder :lol:
Denk eraan het stervormige koperen branderonderdeel op de venturi brander van de Primus Omnifuel goed in de gaten te houden.
Dit onderdeeltje wil door de grote hitte van de brander nog wel eens los gaan zitten en bij het opbergen van de brander raak je dit onderdeeltje dan gauw kwijt.
Helaas werkt de brander zonder dit dingetje niet meer en da's dan toch jammer voor de rest van je reis.

Grtjs, Gerard
De Whisperlite gebruik ik nu ook. Werkt goed op wasbenzine en cooleman fuel.
Ik stouw m'n twee flessen vol met wasbenzine, maar helaas raakt dat wel op. In het buitenland wist ik deze brandstoffen bij herhaling niet te vinden. Dan overschakelen op ouderwets benzine maar zoals ik al eerder postte, heb daar onenigheid mee. Geen brandertje wat gewoon altijd goed werkt (met de goede schoonmaak acties incl.)
Helaas ligt dat ook voor een belangrijk deel aan het hendeltje die op de fles zit en niet op de brander, die vind ik qua apparaat zelf prima en degelijk.

Dat maakt het kopen van een nieuwe brander wel een beetje wrang, ik koop o.a. een nieuwe omdat het kraantje wat mij betreft op een verkeerde plek zit. Zonde!!!
Ik ben erg tevreden over de Omnifuel. Ik heb er nog geen problemen mee gehad. Verder is het een erg simpel ontwerp waar weinig aan kapot kan gaan. De brander doet het ook goed bij tempraturen onder de -10 graden C. Ook met dikke handschoenen aan, is de brander goed te bedienen.

Ik heb de volgende soorten brandstoffen al gebruikt (volgorde naar gebruiksvriendelijkheid / schone verbranding):
- Primus PowerGas (tot ca. -7C)
- Campinggaz priktank (met adapter) (tot ca. 0C)
- Medische alcohol
- ehtanol
- Coleman fuel
- Wasbenzine
- blauwe spiritus (werkt niet zo goed)
- Nafta
- E85 (flexifuel benzine)
- E95/E98 autobenzine
- Diesel

Wat ook een groot voordeel is, is dat alle brandstof uit de leiding op kan branden alvorens de slang te ontkoppelen. Tevens kan de druk dan uit de brandstoffles, dit zorgt ervoor dat je de pomp veilig en met schone handen van de fles kan draaien.

Op YouTube staat een leuke instructiefilm gemaakt door Primus:
http://www.youtube.com/watch?v=Tdja7UCIt0Y
GerardH schreef:Denk eraan het stervormige koperen branderonderdeel op de venturi brander van de Primus Omnifuel goed in de gaten te houden.
Inderdaad zat deze bij mij los en leek de brander het niet goed te doen op benzine. Er kwamen veel gele vlammen los, dus dat was niet goed voor het pannetje.

Toen maar overgeschakeld op gas. Daarna kwam ik er achter dat hij wel goed werkte op benzine. Dus erg handig om over te schakelen op andere brandstof. Alleen het leegbranden van de leiding lukt bij mij niet zo goed.
Ik heb jarenlang de uitstekende Primus Omnifuel gebruikt.

Maar kijk ook eens naar de Markill Phoenix; die heb ik de laate twee jaar gebruikt en die kun je -net als de Omnifuel- ook op allerlei benzines gebruiken en tevens op een gasblikje aansluiten. En hij is een paar tientjes goedkoper, zodat je daar weer van uit eten kan gaan.
Brand de Markill Phoenix ook zijn slangetje leeg, net zoals de Primus Omnifuel ?
Heb van Primus te horen gekregen dat het aan de benzine ligt hier in Brazilie. Daar wordt standaard 25% alcohol aan toegevoegd en daar brand de Omnifuel niet op. Dat had ik zelf al ondervonden trouwens.
Maar volgens mij zit het probleem toch echt in the leiding die loopt van de tweede knop naar de brander zelf. Die is gewoon verstopt en dus nauwelijks te reinigen.
Heb het al met CocaCola geprobeerd, maar het duurde niet lang voor het weer verstopt was. Nu met Sodium hydroxide gereinigd. Laat het resultaat binnenkort weten.
Groet
Ali
Zweer al ruim twintig jaar bij dit apparaatje. Deze op de foto is dus niet van mij.. ;-)

Afbeelding
gebruik de omnifuel nu een paar jaartjes naar tevredenheid
soms op gas, soms op (was)benzine
wel goed schoonmaken en met de filtertjes klooien want af en toe heeft ie de neiging tot verstoppen

groetjes

Jos
sonali schreef:Heb van Primus te horen gekregen dat het aan de benzine ligt hier in Brazilie. Daar wordt standaard 25% alcohol aan toegevoegd en daar brand de Omnifuel niet op.
Dan heeft de branderwereld de komende jaren een nieuwe uitdaging.
Leon