Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reizen met organisatie of individueel ? - Forum Wereldfietser

reizen met organisatie of individueel ?

We zijn momenteel in de eerste fase van de planning van een fietsreis naar Azië. Ons eerste idee was Thailand, doch we sluiten andere landen in de regio niet uit.

Wat we ook nog niet beslist hebben is hoe we zullen reizen : individueel of begeleid, al dan niet in groep.
Vandaar dat we aan het informeren zijn bij diverse reisorganisatoren wat ze te bieden hebben. Onze voorkeur gaat uit naar Belgische organisaties (vermits we van België zijn), maar Nederlandse zijn natuurlijk ook perfect in orde voor ons.

Tot nu toe hebben we altijd al individueel gereisd (enkel fietsreizen in Europa), maar voor een fietsreis in Azië is het misschien 'beter' van toch met een organisatie te gaan (?).

Wat vinden jullie eigenlijk de voor- en nadelen van reizen in groep ?
Is het niet zo dat in geval van een begeleide fietsreis je toch een vorm van back-up hebt, ingeval het fout gaat (zowel medisch/technisch) ? Of is dit een illusie ?
Het gezelschap 's avonds lijkt me misschien ook wel leuk, en ook het feit dat ze voor je de beste paadjes uitkiezen, die je misschien anders niet vindt... Nadeel is natuurlijk de prijs en het schema waar je aan vasthangt...

Momenteel heb ik enkel gevonden :
'Asian Way of Life' (www.awol.nl), Xyxlo Explorer (http://www.xycloxplorer.com) en
'Vlieg en fiets' (maar dit is naar mijn mening voor de meer luxueuzere fietsreizen ?)

Wie heeft er ervaring met reisorganisaties (goede/slechte) of met deze formules van reizen ?
En wie kan me bepaalde organisaties aanbevelen ?

Groeten,

Feen

best feen,
ik ben een aantal keer eerder binnen europa op fietsvakantie geweest, waarvan 1 keer een georganiseerde groepsreis was. dit was een erg leuke ervaring, maar er kleven uiteraard ook nadelen aan. het gebrek aan vrijheid bijvoorbeeld. je moet elke dag weer persé verder naar de volgende plaats. ook hangt erg veel af van de begeleiders en je mede-reisgenoten. de andere fietsers waren die keer dik in orde, maar 1 van de begeleiders was duidelijk niet gelukkig met haar werk, en liet dit ook merken.
uiteraard had het reizen in een groep ook vele voordelen. sowieso dat je altijd vertrouwde landgenoten om je heen hebt (of is dit een nadeel? :) ), en uiteraard de extra veiligheid in de vorm van de bezemwagen en de voorzieningen.
let wel, dit was een vakantie in europa. ik heb echt geen idee hoe dat in azië zal uitpakken. de vraag die je jezelf moet stellen is volgens mij: wil ik in het diepe gegooid worden, zonder verdere hulp, en thailand ECHT ontdekken, alle leuke en minder kant? of ga je voor een veilige vakantie waar weinig fout kan gaan, je geen problemen tegen zult komen, maar minder vrijheid hebt?
Hoi Feen,
Als er een land is in Azië waar je gemakkelijk kunt fietsen is het Thailand, het is daar heel gemakkelijk om aan een slaapplaats en aan eten en drinken te komen. Ook aan gezelschap 's avonds is geen gebrek, in elke plaats van enige betekenis kom je reizigers van over de hele wereld tegen.

Leon

Hoi!

Wij zouden zoiets (voorlopig) nooit doen.. georganiseerd dan. Geen vrijheid, waarschijnlijk minder contact met de lokale bevolking aangezien je al in een groep zit. Geen spontane ontmoetingen. Vind je het ergens niet leuk.. jammer, zo is de route nou eenmaal. Vind je het ergens heel leuk? Jammer, morgen vertrekken we weer...

Azie is toch wel makkelijk te bereizen volgens ons. We zijn allebei ooit in Nepal, India en Thailand geweest en dat is toch echt geen probleem.

Niet angstig zijn, ga het avontuur aan!

Maar dat is uiteraard onze bescheide mening..

El & El

Van een andere discussie op dit forum begreep ik dat het (bij AWOL en Vlieg&Fiets) ook mogelijk is alleen een vliegreis en vervoer met een busje naar het eerste (geboekte) hotel te regelen. Daarna individueel verder. Dat lijkt me voor de eerste keer buiten Europa fietsen best een aangename start.

Lisette

Intussen zijn we er van overtuigd dat je in groep inderdaad minder vrijheid hebt, en het avontuur ook beperkt blijft.
Waarschijnlijk wordt het een fietsreis via AWOL, Vlieg en Fiets, of een gelijkaardige organisatie. Voor onze eerste fietsreis buiten Europa lijkt me dit een ideale formule.
We twijfelen nog tussen Noord en Oost Thailand, of een combinatie van Laos en Thailand. Iemand hiermee ervaring ?
Ook Vietnam komt nog altijd in aanmerking, maar ik vermoed dat dit een minder comfortabel fietsland is ?
En wat denken jullie van de maand december om in Thailand/Laos/Vietnam te gaan fietsen ?

Feen

Beste Feen,

Als je nog nooit in Azie hebt gefietst is Thailand een goede start. De route van Oost naar Noord geeft je een goed beeld van onbekend Thailand over vrij rustige wegen. Ik weet dat, omdat ik die route heb bedacht en uitgezet.
Er komen alleen maar positieve reacties. Als je nog langer de tijd hebt, kun je die route uitbreiden met Laos. Reken dan wel totaal op zo'n 7 weken. Je kunt natuurlijk ook eerst alleen die route doen en als het goed bevalt meedere fietstochten in Thailand en omringende landen ondernemen. Ik ben op 26 en 27 februari op de Asia Fair in Wemmel bij Brussel. Ik geef daar twee lezingen. Helaas voor jou geen Thailand, maar fietsen in Sri Lanka en fietsen in Taiwan.

Als je nooit in Azie hebt gefietst vind ik Sri Lanka ook een prima start, tenminste dat was het voor ons. De wegen zijn van matig tot slechte kwaliteit - zeker de kustweg tussen Matale en Hikkaduwa na de overstromingen van mei 2003 en nu na de tsunami - maar er is vast wel een tussendoorweg te vinden. Met Nelle's kaart kun je zelf heel wat uitzoeken. Hotelletjes te kust en te keur. Als je wilt kan ik je per email of PB een lijstje geven van onze ervaringen met adressen. Ons verslag staat hier op het forum.