Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden op druk brengen: mét of zonder bagage? - Forum Wereldfietser

Banden op druk brengen: mét of zonder bagage?

Hoi,

Ik doe al jaren zomaar wat, maar nu wil ik het eens goed doen.
Dien je de banden nou op druk te brengen met de bagage op de fiets, of zonder de bagage? :roll:

(Ik zou gokken: mét bagage, omdat er dan meer druk op komt dan normaal.)

Alvast bedankt!
Robertjan schreef:Hoi,

Ik doe al jaren zomaar wat, maar nu wil ik het eens goed doen.
Dien je de banden nou op druk te brengen met de bagage op de fiets, of zonder de bagage? :roll:

(Ik zou gokken: mét bagage, omdat er dan meer druk op komt dan normaal.)

Alvast bedankt!
goeie vraag voor vandaag
Je moet de dingen zeker weten: en daarom pomp ik altijd mijn banden altijd op zeeniveau op bij 4ºC en bij 760 mm kwikdruk terwijl ik op mijn fiets zit.
Waarbij wel altijd de luchtvochtigheid in de gaten gehouden moet worden. Bij te hoge luchtvochtigheid je banden oppompen kan het weer in je banden veroorzaken....
Daarom doe ik altijd racekalk in mijn binnenbanden, heb je minder last van het vocht en rijdt erg soepel!
Wat een uitkomst, die racekalk! In een Amerikaans blaadje over fietsen heb ik gelezen dat naven met een groot volume minder goed zijn omdat bij het zakken van de buitentemperatuur er lucht naar binnen kan worden gezogen waardoor en vocht in de lagers kan komen.
Maar die speciale racekalk kan dus gelukig uitkomst bieden bij hoogvolumeracenaven.

niko
jongens.. jullie vergeten het belangrijkste. Na het oppompen de temperatuur controleren, en daarna nogmaals de rest bijpompen als de lucht is afgekoelt. Warme lucht neemt meer volume in.

De druk maakt niet uit, of er nu bagage op de fiets zit of niet.
Ik neem aan dat het voorgaande allemaal gaat over de bandenspanning op zeeniveau, als ik bij een klim op 2000 m hoogte kom is het dan verstandig om een beetje lucht uit de band te laten ontsnappen en na de afdaling weer bij te pompen, of is het verstandiger om iedere 100 meter hoogtewinst even de druk te controleren?
hou dan wel rekening met de ijle lucht op grote hoogten. Je kan hiervoor een speciaal bergpompje aanschaffen waarbij je de hoogte kan instellen.
Gelukkig..... Het is weer 2 April :D