Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn onze fietsen geschikt genoeg voor onze fietsvakantie? - Forum Wereldfietser

Zijn onze fietsen geschikt genoeg voor onze fietsvakantie?

Hallo fietsfanaten,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om dit jaar voor het eerst op fietsvakantie te gaan. We zijn allebei enthousianste kampeerders, maar hebben nog geen enkele ervaring met een fietsvakantie. Om niet al te hard van stapel te lopen, willen we tijdens deze eerste fietsvakantie vanuit Maastricht naar Parijs fietsen en weer terug.

We hebben allebei een goede fiets, althans dat denken we zelf. We hebben allebei een Giant Tourer, een paar jaar geleden tweedehands gekocht en inmiddels acht tot tien jaar oud (schatten we). Kenmerken zijn o.a.: zwarte velgen en zwarte bagagedragers. Beide fietsen zijn altijd goed onderhouden en verkeren nog in uitstekende staat. Het enige dat we sowieso willen vervangen voordat we er mee op fietsvakantie gaan, zijn de ketting en de tandwielen achter (cassettes heten die volgens mij). Beide voorbanden zijn ook aan vervanging toe, dus ben ik van plan om twee nieuwe achterbanden te kopen en de huidige achterbanden naar voren te verplaatsen.

Verder willen we nog de volgende dingen aanschaffen voor beide fietsen: bagagedragers voor (lowriders?), voortassen, achtertassen en 1 stuurtas. Een nieuwe standaard zou ook geen overbodige luxe zijn.

Dan nu mijn uiteindelijke vragen aan jullie:
- Wie heeft er ervaring met dergelijke fietsen zoals die van ons?
- Welke specifieke onderdelen verdienen extra aandacht?
- Verdere tips?

Het is natuurlijk moeilijk om, zonder dat je de fieten hebt gezien, te oordelen. Maar, er vanuit gaand dat er veel mensen met "fietservaring" hier op dit forum aanwezig zijn, stel ik iedere reactie op prijs.


Alvast bedankt!

Robert H.

Hallo Robert,

Met een eenvoudige fiets kun je prachtige fietsvakanties maken hoor! En denk maar zo: je eerste auto is ook (meestal) geen Mercedes. Eerst maar eens kijken of je het leuk vindt! Jaren geleden heb ik ook een Giant Tourer gehad en daar mijn eerste fietsvakanties op gereden. En dat ging prima. Voldoende versnellingen, een stevige drager, een lekker stuur. Meer heb je in principe niet nodig.
Er zijn zelfs genoeg mensen die jarenlang op een stadsfiets met 3 versnellingen door Europa (of verder) fietsen; met jouw Giant Tourer ben je dan al heel wat verder.

Veel fietsplezier!

Sandra

Lijkt me inderdaad een goed plan. Geen dolle uitgaven doen als je best redelijke spullen hebt, maar wel vervangen waarvan je denkt dat het zijn beste tijd gehad heeft. Dus nog wat suggesties voor maximaal plezier. Als je toch die cassette vervangt, zorg dan dat je het maximale aantal tandjes (34) op het grootste tandwiel hebt (als je derailleur dat aankan). Dat geeft je het lichtste verzet, en dat is fijn als je een heuvel op moet. Als je het nog niet wist: heuvelop is met bagage heel wat zwaarder dan zonder. Laat je niet wijsmaken dat Shimano dat (34 t) misschien niet meer in bijvoorbeeld 7 speed levert (dat is waar), maar de fietsenmaker kan het zelf samenstellen. Het kleinste aantal tandjes op het kleinste tandwiel hoeft niet zo klein te zijn. De normale 11 is nergens voor nodig, en aan 13 of 14 tandjes op het kleinste tandwiel heb je in de praktijk meer.
Neem als je toch nieuwe banden koopt (zijn die andere echt nog goed - niet alleen het profiel maar ook de wangen?) de breedste maat die nog goed tussen je spatborden past (40 mm als het eerder 37 mm was?). Bredere banden hebben meer draagvermogen, geven veel meer comfort, en hebben als je ze hard genoeg oppompt niet meer rolweerstand, integendeel. Schwalbe Marathon 622-40 is vermoedelijk een goede keus. Net een beetje breder, toch heel soepel, en niet te zwaar. Bovendien behoorlijk lekbestendig. Breder past helaas vermoedelijk niet. Neem wat reserve binnenbanden mee, en misschien een van de oude buitenbanden als reservebuitenband (buiten Nederland zijn er in 28 inch/ertro 622 meestal alleen racebandjes te koop).
De Tubus Tara lowrider is erg goed, maar ik denk eerlijk geezegd dat op een rit als deze elke simpele lowrider het wel overleeft.
Voor tassen geldt - als je het nog niet wist - dat velen van ons Ortlieb tassen gebruiken. Duur, echt waterdicht en ijzersterk. De Classic Back en Front roller zijn de echte originele versie - en de minst dure. Gebruik echter wat je al hebt of wat je kunt lenen, en tracteer jezelf op hoogstens een stel Ortliebs, dan blijft er tenminste iets echt zeker droog, en je hebt er altijd plezier van (wij gebruiken die van ons al bijna tien jaar elke dag naar het werk, en ze zijn nog niet versleten).
O ja, laat die standaard maar zitten - het is wat mij betreft nodeloos gewicht. Met bagage bllijft je fiets toch bijna nooit op een standaard staan. Anderzijds: zijn jullie tevreden over je zadels? Denk anders eens over de geveerde Brooks modellen (B67 en B67 S voor tamelijk rechtop, en de wat smallere Champion Flyer en Champion Flyer S voor iets meer voorover). Wat voor een korte rit een goed zadel lijkt, is het niet altijd op een langere rit.
Veel plezier,
Wim

Heb zelf een Trooper gehad, het model erboven. Werkte prima, totdat een onbekend persoon het ook een prima fiets vond en ik geen fiets meer had... Versleten onderdelen met gelijke of betere onderdelen vervangen heb ik ook altijd gedaan, was een erg fijne fiets moet ik zeggen.

Hi Robert,
Twee jaar geleden ben ik met een vriendin naar Taize (tussen Dyon en Lyon) in Frankrijk gefietst. Ik op m'n mooie Koga, zij op haar alledaagse fiets (wel met versnellingen!) en we zijn allebei aangekomen. We hadden allebei alleen maar achtertasjes. Mirjam zelfs zo'n tas met drie vakken van de Hema. Niks mis mee dus. Als het gaat om een fietsreis van maanden en/of langer, dan pas hoef je je gaan bezig te houden met eventueel een andere fiets, etc.
Groet,
Rena

ps: Geniet in ieder geval van dat wat je hebt. Zien we jullie a.s. zondag 13 februari bij de Europese Fietsreizenmarkt in Rotterdam?

Jurr schreef:Heb zelf een Trooper gehad, het model erboven. Werkte prima, totdat een onbekend persoon het ook een prima fiets vond en ik geen fiets meer had...
Dat ken ik ook erg letterlijk met de Trooper. Overigens, als je een beetje juist zit met de leeftijd van de fiets, dan heb je eigenlijk de fiets die vroeger de Trooper was. Heel kort door de bocht komt het erop neer dat het topmodel bij Giant al jaren de Expedition is. Daar zat vroeger de Trooper onder, dat is later de Tourer geworden en nu is het eigenlijk de Custom Super Lite.

Maar die Tourer is, mits in een beetje goede staat, zeer geschikt om mee op vakantie te gaan. Voor zover je dit nog niet kunt, probeer een beetje te leren hoe je fiets in elkaar zit zodat je, mocht de fiets toch kleine problemen vertonen, deze zelf kunt repareren. Desnoods een reparatiecursus bijwonen.

Hoi Robert,

Laat je niet gek maken dat je Parijs niet haalt zonder dure waterdichte tassen. Voor de eerste keer kan je ook prima met krantentassen o.i.d. op pad.
Je fiets is belangrijker, die moet rollen en remmen.
Dus ketting, tandwielen, casette, lagers, remblokkjes en spaken moeten allemaal langsgelopen worden.

Je kan altijd even je licht opsteken tijdens een van onze kampeerweekenden. Veel fietsers en fietsen, ook veel ervaring.
Voor de data moet je even naar de activiteiten pagina.

Succes, John.

Hallo allemaal,

Nou, leuk al die reacties! En vooral nuttig. Aan die brede banden (bedankt Wim!) had ik zelf nog niet gedacht. Maar het is wel heel logisch natuurlijk dat bredere banden, i.c.m. zware bagage, comfortabeler zijn. Over die tandwielen had ik zelf al wel nagedacht, maar ik wist niet dat een fietsenmaker die bijvoorbeeld ook zelf kan samenstellen (nogmaals bedankt Wim!).

Een paar reserve-binnenbanden meenemen is natuurlijk verstandig, maar één ding vraag ik mij af Wim, kan ik de buitenbanden, die ik er nu om heb zitten, er om weg halen, opvouwen en meenemen in de fietstas tijdens onze fietsvakantie? Dit zijn doodgewone (niet al te dure) buitenbanden. Verniel ik ze hier niet mee? Zijn er ook speciale (extra flexibele?) buitenbanden die je opgevouwen mee kunt nemen?

We hebben ons afgelopen zomer al eens voor laten lichten over fietstassen, bij de fietsenmaker bij ons in de buurt. We hebben toen al min of meer besloten dat we voor de Agu-tassen kiezen. De Yamaska-line. Deze zijn net iets steviger dan de iets goedkopere Ventura-line en veel goedkoper dan de Vaude- of Ortlieb-tassen. Het lijkt ons trouwens heel onpraktisch om één groot vak in de tassen te hebben, zoals bij Vaude of Ortlieb. Het werkt misschien wel ruimtebesparend, maar om nou je verse broodjes samen met je vieze stinksokken in één vak te stoppen, bij wijze van......


Groeten,

Robert

Ik las trouwens zojuist nog dat die fietsreparatiecursus in Kiel-Windeweer wordt gegeven? Dit lijkt me best nuttig om te gaan volgen. Heeft iemand deze cursus al eens eerder gevolgd?

Kiel-Windeweer is vlakbij Groningen; doarveur stap ik zo ev'n op fietse! :wink:


Robert

Er bestaan dure vouwbanden waar de hieldraad van flexibel Kevlar is. Op de onvolprezen fietsreparatiecursus van techniek guru Martin Gerritsen (zie ook zijn site www.m-gineering.nl) leer je hoe je een gewone band kunt opvouwen zonder dat deze het begeeft. Je leert er nog veel meer, en het is hartstikke leuk.
Wim
Dag Robert,

Ik ben er van overtuigd dat jullie fietsjes het prima zullen halenin/naar Frankrijk. Ben zelf al een paar keer Nederlanders met Opoefietsen tegengekomen in de Provence!

Maar die oude buitenbanden zou ik maar thuis laten: voor een paar weekjes Frankrijk lijkt me dat behoorlijk veel overbodige ballast, als je er net goed nieuwe banden op hebt gezet. Je moet al hele rare toeren uithalen om zo'n band stuk te rijden. Desnoods neem je een stukje mee, dat je als noodreparatie gebruikt. Maar Frankrijk is ook niet Siberië, als de boel toch kapot gaat is er wel een fietsenmaker binnen bereik!

Groetjes,

Astrid

Hi Robert,

De fietsreparatie-cursus die wordt gegeven in Kiel Windeweer is zeer zeker de moeite waard!!! Het is een weekend lang informatie over alle onderdelen van de fiets inclusief noodoplossingen. Aan het eind krijg je zelfs nog een handboek mee naar huis, waarin alles nogmaals geschreven staat. Een volledigere cursus bestaat denk ik niet.

Daarnaast is het erg leuk vertoefen in de tuin bij de boerderij.

Groet,
Rena

hoi Robert,

Mijn giant freerider (vergelijkbaar met je jou fiets) heeft het op die manier >26000km uitgehouden. Zelfs ijsland hield hij vol.

Met bepakking check ik regelmatig de wielen, vooral achter heeft het zwaar te verduren. Spaakspanning + of de velg geen scheurtje krijgt door het remmen. Soms wordt door al het gewicht de spaak door het alu van de velg getrokken dan zie je ook haar scheurtjes. Dit zijn verschijnselen die je bij een veel gebruikte fiets ziet, fijn om voor vertrek even te checken.

In mijn zadelpen verstop ik altijd wat extra spaken in een oude sok tegen het rammelen.

succes met je trip

ferry

Hallo allemaal,

Nou, ik wilde jullie nog even vertellen dat mijn vriendin en ik onze fietsen inmiddels hebben laten nakijken door een vakkundige fietsenmaker en we zijn al een paar weekendjes weggeweest om uit te proberen hoe het op fietsvakantie gaan bevalt. Ik heb zelf beide achterwielen voorzien van nieuwe Schwalbe Marathon Plus banden (40-622, i.p.v. 37-622 die er eerst omheen zaten). Mijn voorband is een Schwalbe Silento Puncture Protection (40-622), dit was de oude achterband van mijn vriendin en deze verkeert nog in goede staat (de wangen ook). De voorband van mijn vriendin is een nieuwe Vredestein Scarab (37-622), deze had ik nog liggen. De fietsmaker heeft bij mijn fiets de volgende onderdelen vervangen:
- cassette (met kleinere versnellingen dan voorheen)
- ketting
- stander (+plaat) (een zilverkleurige Gazelle, met brede voet)
- versnellingskabels voor en achter
- batterij achterlicht
Bij de fiets van mijn vriendin heeft hij de volgende onderdelen vervangen:
- trap-as
- cassette
- ketting
- der.wieltjes
- pedalen (aluminium i.p.v. plastic)
- stander (+plaat)
Verder heeft hij beide fietsen een grote beurt gegeven (alles goed afgesteld en gecontroleerd). Kortom, ze fietsen weer perfect!

Ook hebben we Vaude voor- en achtertassen, 1 stuurtas en twee kanozakken aangeschaft. Lowriders van Cordo (Agu). En natuurlijk nog veel meer andere praktische dingetjes.

We zijn met Pinksteren (koud!), hemelvaart en afgelopen weekend wezen kamperen in Nederland. Dit ging allemaal prima. Afgelopen weekend zijn we ook nog met de trein geweest. We hebben een 3-persoons tentje met een luifel ervoor, dus van regen hebben we niet zo heel erg veel last.

Over vier weken gaan we van Maastricht naar Parijs fieten en daarna van Luxemburg weer naar Maastricht. Wij zijn er helemaal klaar voor!

Groet,

Robert

Hi Robert, GEWELDIG!!!!!!!!!!
Horen we na terugkomst hoe het geweest is? En wat de volgende plannen zijn? Want je begrijpt: eenmaal proeven en je blijft eten!
Groet,
Rena :wink:

Leuk te horen dat het bevalt. Veel plezier en hopelijk lezen we hier de verhalen van jullie toch door de Benelux en Frankrijk.

Hallo,

Nou, het heeft even geduurd, en inmiddels hebben we al weer plannen voor 2006, maar hier nog een (beknopt) verslag van onze succesvolle, eerste fietsvakantie in 2005:

We zijn in 7 dagen van Maastricht naar Parijs gefietst, inclusief 2 rustdagen. De Ardennen waren best pittig, maar daarna ging het veel gemakkelijker. Prachtige Route! Vooral de afdaling naar Dinant. Prachtig! Toen we na een lange dag (126 km.) aankwamen in Parijs, was de camping (Bois de Boulogne) vol. Maar wij met ons kleine tentje mochten nog wel een plekje zoeken. Ach ja, we hadden ons er al een beetje op voorbereid, dus met elk plekje waren we tevreden. Ons tentje pastte helemaal aan de rand van de camping nog net op een stukje berm, tussen het asfaltpad en het hekwerk in! Met luifel en al! Aangezien we overdag en tot 's avonds laat in Parijs zouden rondwandelen, maakte het ons niks uit. We zijn uiteindelijk 4 nachten in Parijs gebleven. We hebben onze fietsen verder in Parijs niet gebruikt, aangezien de metro veel gemakkelijker en sneller is.

Ons plan was om vanuit Parijs (Gare de l'Est) met de trein naar Luxemburg (stad) te gaan. Toen we, met volle bepakking, naar het station fietsten, begaf mijn bagagedrager het vlak voor het station. Gelukkig was het nog maar 500 meter lopen naar de trein, dus dat was geluk bij een ongeluk, want we waren ruim op tijd. Toen we een paar uren later in Luxemburg waren aangekomen, heb ik bij de dichstbijzijnde fietsenmaker een nieuwe "nood"bagagedrager gekocht. Achteraf gezien had ik dit net zo goed niet hoeven doen, want het ding pastte voor geen meter en 's avonds op de camping in Diekirch heb ik mijn oude bagagedrager nog met tiewraps weten te repareren.

Na een paar dagen in Diekirch te zijn gebleven, zijn we door België weer terug gefietst naar Maastricht.

We zijn in totaal 3 weken weg geweest, waarvan het slechts 1,5 dag geregend heeft. Afgezien van de kapotte bagagedrager en een paar losgetrilde schroefjes op de Boulevard Haussmann (Parijs), hebben we geen problemen gehad met de fietsen.

Wij hebben inmiddels twee nieuwe Tubus Cargo bagagedragers gekocht, want deze fietsvakantie is goed bevallen! Onze plannen zijn om dit jaar naar Venetië te fietsen!

Groet,

Robert

Robert H. schreef:... Toen we een paar uren later in Luxemburg waren aangekomen, heb ik bij de dichstbijzijnde fietsenmaker een nieuwe "nood"bagagedrager gekocht. Achteraf gezien had ik dit net zo goed niet hoeven doen, want het ding pastte voor geen meter en 's avonds op de camping in Diekirch heb ik mijn oude bagagedrager nog met tiewraps weten te repareren.
Leuk verhaal! Als je nu de reparatiecursus gaat doen mag je vast en zeker meteen beginnen bij gevorderden :D
Leon