Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen slijtage en lekbest. Schwalbe marathon supreme? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Ervaringen slijtage en lekbest. Schwalbe marathon supreme?

121 berichten

Leopard schreef:Ik heb mijn supreme banden (vouw) nu zo'n 3500 tal kilometers en het enigste wat ik kan opmerken is dat ze snel slijten. Maar ja, het rijplezier is zo hoog dat ik deze "snelle" slijtage er graag bij neem.

Maak maar eens het vergelijk met goede autobanden. Zelf Michelin pilot sport slijten snel.
Nou moet je ze niet met autobanden gaan vergelijken, ik heb zelf van die cheap-ass banden en die slijten nauwelijks (rustig rijden en 20.000km halen ze dan wel), gaan nooit lek en kosten zelfs nog minder dan een Marathon Surpeme :)

De Surpeme's zijn niet goedkoop, maar die van mij slijten niet echt hard (jan. 2008 gekocht), er zitten weinig/geen scheurtjes, glasstukjes of andere ongerechtigheden in en ze rijden echt ongelofelijk comfortabel. Dus zo teruglezend denk ik dat de eerste batch wellicht wat constructiefoutjes hadden, maar dat de daarna geproduceerde banden zonder meer hun geld waard zijn.

Leopard schreef:Maak maar eens het vergelijk met goede autobanden. Zelf Michelin pilot sport slijten snel.
De vergelijking met autobanden gaat erg mank. Een auto helt niet over in de bochten en heeft dus een (vlnr) plat loopvlak. Een vergelijking met motorfietsbanden is al aardiger. Maar denk dan ook eens aan de nuttige last die de band kan dragen versus het gewicht ervan.
Leon

Zoals beloofd zou ik af en toe verslag doen van mijn nieuwe set Supreme banden. Afgelopen week heb ik me lekker uitgeleefd in de bossen bij Sauerland en had ik helaas weer een lekke band. :?

Zoiets gebeurd altijd als je de avond ervoor op de camping tegen mensen loopt te verkondigen dat je met huidig materiaal eigenlijk nog zelden lek rijdt.

Afbeelding

Via het loopvlak er in via de wang naar buiten en vervolgens vast tussen de Magura remmen met de punt in het blokje .... Full House.

Maar het bewijst meer over de pech die ik met lekke banden heb dan over de kwaliteit van de band. Ik ben over deze nieuwe set nog steeds erg te spreken .... de compound is harder waardoor glas minder kans heeft. Ik haal er nog wel af en toe een stukje uit maar het is nu na 2500km niet zo'n maanlandschap als de oude 2007 set.

Wouter Hagedoorn

Note: Het gaat er mij niet om om oude bovenstaande discussie weer op te stoken maar is puur informatief bedoeld.
Het is echt alsof de :evil: er mee speelt. Bij de voorjaarstocht in Noord-Holland sta ik trots te vertellen dat ik al bijna een jaar probleemloos en lekvrij rij met de Supreme .... en nog geen 3 uur later sta ik met een lege band langs de kant.

Bij het vervangen van de band is al snel duidelijk dat het geen gewone lekke band is. De band is van binnenuit kapot gegaan, deze beschadeging heeft vervolgens de binnenband kapot geschuurt, en dit heeft ten slotte tot het lek geleid. Deze beschadiging zat midden op het vlak en aan de buitenzijde van de band was niks zichtbaar. (Dus voor de duidelijkheid onderstaande foto heeft niets te maken met de spijker/foto van vorige bijdrage)

Afbeelding

Met een nieuwe binnenband heb ik het weekend uitgefietst en thuis heb ik de band vervangen en opgestuurd naar de importeur. Niets vermoedend ging ik afgelopen weekend naar de Paastocht .... tot dat ik op zondag een klapband voor had. Tijdens het rijden zag ik binnen enkele omwentelingen de buitenband openscheuren, de binnenvand naar buiten komen, en tenslotte knappen. Dit was gelukkig met een buitenband patch en een nieuwe binnenband opgelost maar was wel de 3de supreme die ik kapot heb gereden.

Gelukkig was ondertussen mijn band bij de importeur in Nederland onderzocht en doorgestuurd naar Schwalbe in Duitsland. Gelukkig waren zij heel meedenkend en was het doel vooral om het samen te begrijpen. En vandaag heb ik dan ook een helder antwoord gekregen, uit het onderzoek is het volgende gebleken:
Het blijkt dat de overlapping van de breakerlaag te krap is geweest met name onder druk van vele c.q. belastende kilometers. Dit probleem is inmiddels erkend en is er in het produktieproces een modificatie doorgevoerd.
Conclusie: Ik heb na de pech met mijn eerste banden (9 keer lek) een set banden gehad (model 2007) die niet lek ging maar die binnen een jaar allebei kapot waren. Dit is te wijten geweest aan een technisch probleem dat inmiddels is opgelost. Kortom de kinderziektes zullen er nu wel uit zijn.

Onder garantie had ik dan ook bijna weer een nieuwe set Supreme's gemonteerd. Maar gezien mijn voorliefde voor (stevig) Off-Road heb ik gekozen voor de Marathon Extreme, zelfde techniek maar een iets robuustere bouw. Dus hopelijk kan ik daarmee dit onderwerp sluiten.

Wouter Hagedoorn
Pathfinder_II schreef:Onder garantie had ik dan ook bijna weer een nieuwe set Supreme's gemonteerd. Maar gezien mijn voorliefde voor (stevig) Off-Road heb ik gekozen voor de Marathon Extreme, zelfde techniek maar een iets robuustere bouw. Dus hopelijk kan ik daarmee dit onderwerp sluiten.
En misschien eens Continental proberen...??? :lol: :lol: :lol:
Wouter,

Dank je wel voor je moeite om al je informatie met ons te delen. Op mij komt het heel objectief over.
Ik heb nu ook sinds kort de knoop doorgehakt en ben overgestapt op Marathon Supreme banden (kom van Marathon Plus ATB banden).

Ze zijn een stuk smaller dan de Plus banden, ook al is de maat officieel hetzelfde. Hierdoor zullen de 42mm die ik heb op praktisch alle fietsen wel passen denk ik (in tegenstelling tot 42mm Plus banden).

Ze lijken inderdaad wel iets lichter te lopen. Vooral het wegfietsen uit stilstand lijkt makkelijker te gaan (door het vele lagere gewicht). Ook fietsen ze een stuk comfortabeler. Putten en drempels worden makkelijker opgevangen. Ze vervormen een stuk beter dan de stugge Plus banden en stuiteren dus ook een stuk minder.

Vooral op het gebied van grip is het een wereld van verschil. Met de Plus banden moest ik zo rechtop mogelijk door de bochten, anders had je sterk het gevoel weg te glijden. Met de Supremes kan ik weer gewoon in volle vaart schuin door de bocht.
Wel ging ik van het weekend op de Veluwe op een zanderig pad bijna onderuit door het gebrek aan profiel. Dat is jammer, maar ik fiets eigenlijk 95% van de tijd verhard en dan zijn de Supremes toch wel erg prettig. Door het gebrek aan profiel blijft er ook gene grind en modder aan de banden hangen, wat ook wel prettig is.

Ook heb ik in Almere en op de Veluwe nog geen lekke band gehad. Vooral in Almere is dat best speciaal, aangezien de fietspaden hier meer uit glas dan uit asfalt bestaan.

Wat me wel erg opviel is dat de banden nogal suizen. Alsof je door een windtunnel fiets of zo. Niet echt hinderlijk, maar wel vreemd.

Al met al ben ik erg tevreden tot nu toe.
Onze ervaringen met de supreme zijn positief. Ik heb 12.000 km met de eerste set lekloos gereden (ongeveer 70 % verhard) en met de tweede set na 3000 km een punaise door de zijwang. Ingrid heeft na 15.000 km 2 maal lek gereden.
Het is wel een band met een relatief zachte compount waar je elke dag wel even de eventueel ingereden steentjes etc uit moet peuteren. Voordeel van deze compount is wel dat hij een zeer goede grip en controle heeft op met name nat wegdek.

Ben & Ingrid
Inderdaad, zeer goede grip. Zelfs afgelopen winter (sneeuw en ijs) was er behoorlijk goed mee te fietsen.

Op nat wegdek lijken ze een beetje te veel grip te hebben, zuigen ze zichzelf vast aan de weg en dat voelt als meer rolweerstand. (Maar dit is heel subjectief).

Lekke banden: de eerste tijdens de proefrit (waren dus geen nieuwe banden), de tweede (langzame leegloper) na 400 km. met nieuwe banden. Je kunt soms pech hebben. Blijkbaar.
Steentjes peuteren heb ik nog niet gedaan, maar dat is nu toegevoegd aan mijn actielijstje.
Ik heb ook al wat steentjes er uit gepeuterd.
Graag had ik hier nog wat meningen over?
Laten zitten of uitpeuteren? Ik heb het idee dat de rubber zich wel terug wat dicht na peuteren, maar zou het steentje in kwestie dieper geraken en een lek kunnen veroorzaken?
Zonder enige twijfel (bij mij) is de kans dat een steentje (of nog erger: een doorn) uiteindelijk tot een lek leidt groter naarmate je het langer laat zitten. Iedere wielomwenteling betekent een nieuwe doorboringstest voor de band. Liever een gat dan een tijdbommetje in je band.
s0lar schreef:Ik heb ook al wat steentjes er uit gepeuterd.
Graag had ik hier nog wat meningen over?
Laten zitten of uitpeuteren? Ik heb het idee dat de rubber zich wel terug wat dicht na peuteren, maar zou het steentje in kwestie dieper geraken en een lek kunnen veroorzaken?
Een band waarbij ik na iedere rit steentjes uit moet poeren, om lek rijden te voorkomen, had geen band moeten worden. Na een dag fietsen wil ik mijn tent op zetten en er lekker voor zitten, en niet nog eens een uur kwijt zijn aan banden controleren. Ik overdrijf nu misschien een beetje, maar toch.... :wink:
Mijn Supreme's zagen er ook al na een paar ritjes (2000km) uit als een gatenkaas. Steentjes komen er meestal vanzelf wel weer uit, het meest gemene wat ik met die band heb gehad was een schelpenpad. Daarna stond de band vol met kleine fragmentjes schelp. Toen ben ik wel aan het peuteren gegaan, maar meestal check ik de banden op de 3 a 4 dagen onderweg. En ja dan peuter ik ... het liefst pak ik ff een pincetje erbij om de 'gaten' beperkt te houden.

Mijn oordeel is ook dat deze band echt alleen voor super glad asfalt is gemaakt. Ik heb mijn laatste Supreme dan ook weggegeven aan een vriendin die er nu dagelijks woon-werk mee rijdt ... Maar als jullie de voorgaande berichten hebben gelezen zal jullie niet verbazen dat ik geen Supreme fan (meer) ben :wink:

Mijn Big-Apples hebben hier absoluut geen last van en de Extreme's pikken ook steentjes op maar die blijven tussen de 'noppen' hangen en vallen er later weer uit.

Wouter
Onze supreme's vier stuks zijn allemaal vanuit de binnenkant gescheurd. Hierdoor kregen we een zogenaamde klapband. Hetzelfde euvel en oorzaak als Wouter hiervoor heeft beschreven; een productiefout. Het gevolg; een klapband. Ze waren waarschijnlijk uit dezelfde lichting als die van Wouter. Wij hebben ze namelijk gekregen van dezelfde leverancier op hetzelfde tijdstip om proef te rijden. Domme pech dus maar we zijn toch overgestapt op de Schwalbe marathon naar volle tevredenheid.
Onze supreme’s, 4 stuks, draadversie, liggen er inmiddels 11 maanden en 5700 kilometer onder. Ik schat dat daarvan 750 a 1000 onverhard zijn gereden. Naar aanleiding van de berichten in het forum heb ik de binnenkant aan een controle onderworpen. Niets aan de hand. Wel is het zo dat de buitenkant veel steentjes en schelpje op pikt. De ergste haal ik eruit na 750 a 1000 kilometer, maar ik besteed hier niet heel veel tijd aan. Ik verwacht nog ongeveer 3 a 4000 km met deze banden t kunnen rijden.
Deze banden rollen niet alleen veel makkelijker dan onze XR (ook een superband trouwens) maar zijn ook veel comfortabeler. Het aantal lekke banden staat nog steeds op nul. Kortom ik ben super tevreden over deze band.
Kortom wij zijn super tevreden met deze band.
Mijn vouw supreme's gaan nu bijna 6500 km en 13 maanden mee (woon-werk verkeer met regelmatig een flinke noodstop) en lekvrij! En ik kijk die banden nooit na op steentjes of zo hoor. :) Ze rijden wel vlotter dan de marathon plus die op mijn batavus staan. :D
in de nieuwere Supreme (en ook de XR's) zit een keramische brekerlaag. Dat schijnt ervoor te zorgen dat stukjes glas in de band bot worden, waardoor ze op den duur niet door de brekerlaag zullen prikken.

Is het marketing of een serieuze technische vinding? Ik heb in ieder geval geen enkele lekke band met de Supremes gehad.
Ik heb met mijn Supremes (jaar geleden gekocht) überhaupt geen last van steentjes die blijven plakken en/of zich in het rubber nestelen, terwijl ik er ook veel onverhard mee heb gereden. Ook geen last van kleine sneetjes in het loopvlak die invretende steentjes achterlaten. Heeft het wellicht met de breedte (50 mm) en daardoor lagere bandendruk (ca. 3 bar) te maken?
Foutje...
Eric Schuijt schreef:in de nieuwere Supreme (en ook de XR's) zit een keramische brekerlaag. Dat schijnt ervoor te zorgen dat stukjes glas in de band bot worden, waardoor ze op den duur niet door de brekerlaag zullen prikken.

Is het marketing of een serieuze technische vinding? Ik heb in ieder geval geen enkele lekke band met de Supremes gehad.
Je bedoelt zeker dat die ene lekke band die je gehad hebt, niet door jou geplakt is maar door mij, en dat je het waarschijnlijk daarom niet meer weet? :lol: