Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voeding, hoe neem je het mee, verpak je het? - Forum Wereldfietser

Voeding, hoe neem je het mee, verpak je het?

Tijdens een rondreis door Australie had ik het gemak om alles in een doos in de auto te mikken.

Nu wil ik beginnen met tochten door Europa op de fiets. Dat fietsen zal wel lukken, maar wat doe ik met het eten?

Hoe prop ik het in mijn tas? Bananenpuree zit ik niet op te wachten.

Zijn bijvoorbeeld de zelf te vullen tubes van Coghlan's werkelijk praktisch? Of zijn het 'zieterpraktischuitmaarishetniet' dingen? Als je er honing in doet, blijft die er dan ook in op sijpelt die er toch uit langs de afsluitklem?

Idee wat ik zelf al had zijn de zipplock zakjes die ik ook voor de speelstukken van bordspellen gebruik. Maar om in deze zakjes nu jam in te doen??

Roald

Hoi Roald,

Het mooie van Europa is een grote winkel dichtheid.
Zo neem je alleen bananen mee die je de eerste 24 uur op eet.
Mijn bananen neem ik mee onder een spin-achtig net wat je bij de meeste motorfietsspeciaalzaken kopen kan.
Het net zit niet al te strak en de bananen laat je aan de steel bungelen.
Zelf gebruik ik navul tubes voor wasmiddel. Broodbeleg koop ik in de supermarkt. Het merk Fred & Ed verkoopt tubes pindakaas, jam en chocopasta.
Dit vullen we aan met kleine hoeveelheden vleeswaar en kaas bij de kruidenier vandaan.
Het klimaat, vooral de warmte bepaald hoe snel je spullen bederven, en daar pas je je koopgedrag op aan.

Succes, John.

hoi

In europa is het inderdaad over het algemeen niet echt nodig om veel voedsel gedurende een aantal dagen mee te nemen. het komt inderdaad neer op zaken als broodbeleg die je een aantal dagen meeneemt. Mijn ervaringen zijn dat fred en ed handig zijn. Weegt minder dan een pot pindakaas (ideaal fietsbeleg). Alleen als ze op zijn ben je vaak toch genoodzaakt een pot van het een of ander te zoeken. navullen kan wel maar is niet handig.

vorig jaar hebben we de navultubes zoals te koop bij Bever geprobeerd. wij vonden het niet handig. er kan niet veel in en de sluitklip ging snel kapot. navullen is niet gelukt omdat de pindakaas er niet uit te krijgen was.

volgende keer nemen wij gewoon weer een potje pindakaas mee.

groet
joris

Wij hebben de tubes die je zelf kunt vullen ook geprobeerd. Ze zijn wel handig, maar wel een gedoe met het vullen, het is een gesmeer en erg ging er 1 kapot.
In het verleden ook lichtgewicht plastic potten met een draaisluiting gebruikt. Als je de ruimte hebt is dit handiger.
Verder gewoon in de supermarkt onderweg kaas en vlees kopen.
Olie om in te bakken nemen wij mee in een klein plastic flesje, net als koffie, suiker en zout.
Aan echt voedsel neem ik alleen een zakje knor mee als noodmaaltijd (zo'n zakje waar al pasta en saus in zit, hoef je alleen maar water bij te doen).
Omdat je in europa haast elke dag wel een supermarkt tegenkomt heb je niet veel voedsel nodig. Alleen je eten voor onderweg. Het avondeten kopen wij als we onderweg een supermarkt tegen komen. Komen we deze halverwege de dag tegen, en weten we dat we geen andere supermarkt meer tegen komen, dan kopen we gewoon ons avondeten daar. En dan gaat er ook rustig een glazen pot in de tas, want die paar gram meer of minder gaat het ook niet om.
Hoi,
De leukste manier om ideeën op te doen voor het verpakken van eten en andere spullen is natuurlijk meedoen aan een weekend of trektocht; dan blijkt dat er bijna net zoveel manieren zijn om je eten te verpakken als dat er modellen tenten zijn, en er zijn niet vaak dezelfde tentjes te zien.
Zo doe ik veel van het droge spul in contactlensflesjes. Die zijn er in vele maten, ze zijn compact, heel sterk en gaan jaren mee.
Leon

wat ik ook handig vind is de tubes van de apotheek.
De apotheek maakt zelfs zalf en doet die dan in een tube.
Ik haal een zwikje tubes in allerlei maten bij de apotheek en doe erin wat ik wil.

En niet te moeilijk doen hoor in europa is altijd wel wat te eten en als je zorgt dat je voor 1 dag aan droog voer hebt (bv pasta of droge boerenkool) dan komt het allemaal goed.
En als je geen zin hebt om een pot pindakaas mee te nemen dan eet je geen pindakaas maar de locale kaas op je brood.

Die tubes van Ed en Fred zag ik pas liggen ja, leek mij ook een uitkomst maar dus niet hervulbaar. En met die klemmmetjes werkt dus zo te horen niet zo bijster geweldig.


Zoveel mensen zoveel wens, daar kan ik inkomen. Misschien toch maar naar het voorjaarsweekend gaan. Handig inderdaad zo'n helmnet, zag ik hier pas al ergens iets over staan op dit forum.

Ik wil in iedergeval rijst en kerriepoeder en macaronie en wat blikjes tonijn als basis meeslepen. Ik heb potten gezien bij Bever en de Kampeermarkt.
Maar als een pot halfleeg is neemtie nog steeds de volle ruimte in....
Dan toch maar dubbele diepvrieszakjes?

Wij hebben gewoon altijd een "nood"maaltijd bij ons, maar over het algemeen kun je in Europa natuurlijk om de hoek een supermarkt tegenkomen, dus hoef je niet voor dagen mee te slepen.

Groetjes,
El & El

Roald schreef: Maar als een pot halfleeg is neemtie nog steeds de volle ruimte in....
Dan toch maar dubbele diepvrieszakjes?
Dubbele diepvrieszakjes is vragen om ongelukken. Lekkage van voedingsmiddelen is echt niet leuk. Je krijgt vieze spullen, en met een beetje pech trek je ook een hoop ongedierte aan.

Als je ruimte hebt voor een volle pot, dan heb je toch ook ruimte voor een halflege pot? Bij mij komen er gedurende de vakantie niet zo heel veel extra spullen bij die nog bij de tassen in moeten. Natuurlijk let ik er wel op dat ik niet teveel ruimte/gewicht verbruik, maar ik ga me niet in allerlei bochten wringen om 0,1 liter extra ruimte te creëren. Je gaat toch voor je plezier op vakantie?