Additionally, paste this code immediately after the opening tag: materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner) - Forum Wereldfietser

materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner)

150 berichten
Beste,

Ik ga volgende zomer (eind juni-half september) naar Japan. Bedoeling is om van het meest noordelijke punt naar het meest zuidelijke te gaan.

temperaturen: tussen 12°C en 33°C
weersomstandigheden: moessonregens (begin tot half juli)en tyfoons (september)
Hellingen: nog niet echt bekeken, maar aangezien Japan voor 73% uit bergachtig gebied bestaat vermoed ik dat dit vrij steil tot zeer steil kan zijn op bepaalde plaatsen (Japanse Alpen bijvoorbeeld).
Bagage: inclusief kampeerspullen en kleine laptop (liever niet, maar heb geen keuze)

Ik ben een absolute leek op gebied van fietsen. Ik zou liever met mijn huidige fiets (specificaties onderaan) gaan, omdat ik vermoed dat het goedkoper is om deze aan te passen dan om een nieuwe te kopen. De fiets zal in augustus 2 jaar oud zijn en is niet intensief gebruikt. Mijn fiets heeft de laagst mogelijke frame-maat, daar ik klein van gestalte ben (1m50).

Is het mogelijk om mij (in lekentaal) een opsomming te geven van noodzakelijke aanpassingen (bagagedrager die meer dan 25kg aankan, lagere versnellingen,...) met eventuele kostprijs?

Een nieuwe fiets koop ik liever niet, daar ik een beperkt budget heb en het voor mij (als kleine vrouw die zo rechtop mogelijk wil/moet zitten (wegens holle rug)) niet zo evident is.

Zijn er nog dingen die jullie mij kunnen aanraden in verband met mijn fiets?

Alvast bedankt!
Kelly

*****************
Huidige fiets: L'avenir Eclips 7v met verende voorvork
Frame: Aluminium 7005 monotube frame met lage opstap voor comfort en gebruiksgemak.

Overbrenging
Aluminium crankstel 46tands
Shimano derailleur
Shimano 7speed vrijwiel 14-28tands
Shimano gripshift draaischakelaar

Remmen
Miranda V-brakes met remkrachtbegrenzer vooraan

Verlichting
Shimano naafdynamo 2N30E
Halogeen koplamp on-off
LED achterlicht op batterijen

Wielen en banden
Dubbelwandige alu velgen Mach1, RVS spaken
Reflecterende buitenbanden met anti-leklaag

Overige
Aluminium verstelbare stuurpen
Zadel met elastomeren
Pakdrager met geïntegreerde minipomp
Axa Solid ringslot
Jasbeschermer (zelf op laten zetten)
fietsmandje (zelf op laten zetten, maar dit gaat er af)
Hoi Kelly,
Als ik je goed begrijp heb je een fiets met slechts 7 versnellingen, denk dat je het daar niet mee gaat redden.
Maar een goede 2e hands reisfiets hoeft zeker niet duur te zijn en heb je toch alles wat je nodig hebt
Overigens zeg je dat je compleet onervaren bent, ik snap dan ook niet zo goed dat je dan direct naar japan gaat ....alleen??
Op dit forum is wel heel veel info te vinden over een juiste fiets en hoe zulke trips te ondernemen.
succes en een prachtige reis toegewenst
Dirk
Kikitjah schreef:Beste,



*****************
Huidige fiets: L'avenir Eclips 7v met verende voorvork vaste stalen vork inzetten
Frame: Aluminium 7005 monotube frame met lage opstap voor comfort en gebruiksgemak.

Overbrenging
Aluminium crankstel 46tandsik hoop 3 bladen voor? Zo ja, wat zijn dan de andere tandwieln voor maat? Zo niet;ander crankstel en v. derailleur plaatsen.
Shimano derailleur welke kwaliteit? (dus type)
Shimano 7speed vrijwiel 14-28tands (freewheel? zo ja, dan andere wielen nemen met een cassette body, liever 8 speed shifter erop zetten dan meteen zodat de cassette ook groter bereik heeft.
Shimano gripshift draaischakelaar

Remmen
Miranda V-brakes met remkrachtbegrenzer vooraan liever Magura hs33 nemen wanneer je met bepakking naar beneden raast.

Verlichting
Shimano naafdynamo 2N30E
Halogeen koplamp on-off
LED achterlicht op batterijen

Wielen en banden
Dubbelwandige alu velgen Mach1, RVS spaken naar mijn weten zijn dit van die trendy wielen met groepen spaken bij elkaar in plaats van netjes verdeeld over het wiel. Je sprak al over een "vrijwiel vertanding". wanneer dit zo is neem dan liever goede andere wielen, de lagerring gaat het niet overleven anders.
Reflecterende buitenbanden met anti-leklaagwelke maat? welk merk? welk type?

Overige
Aluminium verstelbare stuurpen
Zadel met elastomeren
Pakdrager met geïntegreerde minipompTUBUS!! 40 kg
Axa Solid ringslot
Jasbeschermer (zelf op laten zetten) heb je die nodig onderweg op reis? Ik zou hem weglaten, kan alleen kapot gaan.
fietsmandje (zelf op laten zetten, maar dit gaat er af)
Ik vraag mij een beetje af of deze fiets de investeringen waard is. Misschien kun je beter een goede 2e hands zoeken met betere specificaties erop.
Ik zou zeggen: lees dit ook eens van Willem Jongman:
http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf

Ik zou echt een nieuwe of tweedehandsfiets aanschaffen, want geschikt maken van deze fiets voor deze toch wordt waarschijnlijk duurder dan dat.

Reken op zo'n € 700 - € 1.000.
Hoi,

allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Enkele reacties op de reeds geplaatste berichten:

- ik ben inderdaad vrij onervaren en ben inderdaad van plan om alleen door Japan te trekken. Ik ben mezelf momenteel aan het "trainen" door regelmatig met de fiets naar colleges, vergaderingen en vakantiewerk te gaan (allemaal op ongeveer 25km enkele afstand). Ook zou ik (na mijn examens) eens naar de Ardennen willen voor een paar dagen, staan er langere dagtrips gepland, ... . Dit om het toch al een beetje gewoon te worden. Een langere trip zit er niet in, daar ik hier geen tijd voor vrij kan maken. Het alleen trekken... tja, daar kan een mens zich niet echt op voor bereiden denk ik... . Japan mag dan één van de veiligste landen zijn, ik ben mij er van bewust dat dit als jonge vrouw hier en daar voor problemen kan zorgen. Maar ach, het is niet dat ik er hier in België nooit last van heb... . Ik zal mij alleszins zo goed als mogelijk informeren en voorbereiden.

- voor degene die meer informatie hopen te verkrijgen over mijn fiets: de informatie die ik heb gegeven is genomen vanaf de website van L'avenir zelf. Meer informatie heb ik hier zelf totaal niet over (ik snap zelfs de helft niet van wat je vraagt). De jasbeschermer heb ik erop laten zetten omdat ik wel eens met een rok fiets (naar de winkel 2km verderop) en je weet maar nooit... . Voor mijn reis naar Japan is dit natuurlijk niet nodig.

Ik had gehoopt goedkoper af te zijn met mijn huidige fiets aan te passen, maar dit blijkt een heel gedoe te zijn. Het zal dan toch een nieuwe (of tweedehandse) fiets worden.

Ik zal nog eens wat rondsurfen hier (voor zover ik al die technische taal kan verstaan), op zoek naar informatie over vrouwelijke fietsen. Door mijn kleine gestalte vrees ik dat het (zeker met bagage) bijna onmogelijk is om voor een herenfiets te gaan... (ook al zijn deze steviger van frame).

Zou iemand mij kunnen vertellen of ik op specifieke dingen moet letten in verband met het uiteen halen van mijn fiets? Om met de fiets op de trein te mogen (in Japan) is het namelijk noodzakelijk dat de wielen van de fiets worden gehaald en dat alles in een "bike-bag" gaat. Geeft dit geen problemen met de ketting?

Ik heb ongeveer een budget van €3000,00 voorbehouden voor de aankoop van materiaal; inclusief alles qua fiets, fietskledij, kampeermateriaal, ... (ik heb nog niets). Is dit een haalbare kaart?

Mag ik eventuele volgende vragen in verband met fiets/fietsmateriaal in dit topic plaatsen, of is het beter om telkens een nieuw te openen?

Allemaal hartelijk bedankt!

Groetjes,
Kelly

ps: ik heb hier en daar iets gelezen over een beginnerstocht... Wanneer zou eventueel de volgende zijn? (hoewel het twijfelachtig is dat ik mij voor 5-10 dagen vrij kan maken...)
Ik zou de onderwerp-titel veranderen en hier een persoonlijk topic van maken. :wink: Dan is de hulp voor jezelf meer gecentraliseerd.

Noodzakelijk:
Fiets: € 1.000
Tassen: € 80 - 150
Tent: € 200
2 Fietsbroeken: € 100
Slaapzak: € 50 - € 200
Slaapmatje: € 100
Brander: € 100

Dus voor € 3.000 kun je het jezelf extra luxe maken. :wink:

Qua framemaat voor de fiets moet je denk ik rond de 45cm zitten. Maar dat is afhankelijk van je binnenbeenlengte (kijk bij zadelhoogte). Indien mogelijk toch een diamantframe (herenframe).
Je hebt een stadsfiets *), en dat gaat geen echte reisfiets worden. Minimum oplossing is een triple met voorderailleur monteren en een lowrider voor. Vervolgens alles eraf slopen wat niet strikt noodzakelijk is (spatborden etc) anders krijg je die fiets nooit in de treintas. Kost je 100-150€ + arbeidsloon, en tel daarbij op wat het heen en weer vliegen van dat geval moet kosten.

Als er een ding in Japan lukt is het een klein fietsje kopen. Ik heb alleen geen idee of er ook een markt bestaat tussen goedkope barrels en €5000 camping bikes. Als je accepteert dat je de fiets ook omhoog kunt duwen wordt de fietskeuze een stuk breder ;)

En je zou een vouwfietsje kunnen overwegen, bv een Brompton of ev een Dahon of een Airnimal De Brompton heeft als voordeel dat die weer goed tweedehands te verkopen is. Knoop er een rugzak op en je komt altijd verder ook als het fietsen niet meer lukt






*) van het type wat op dit forum actief gehaat wordt ;)
Beste Robertjan,

Ik heb de titel aangepast, bedankt voor de tip!

Ik had reeds een vermoeden dat €3000,00 meer dan voldoende zou zijn. Natuurlijk zou het altijd fijn zijn moest ik veel minder op doen, daar ik mij dan meer luxe op de tocht zelf kan veroorloven.

Aangezien dit een "persoonlijker" topic zal worden, zal ik ook maar wat meer uitleg geven over de reis. Het zou gaan om ongeveer 4000km, met een gemiddelde van 100km per dag. Natuurlijk na een paar dagen een rustdag en hier en daar wat langere pauzes van een paar dagen tot een paar weken (Tokyo). Het is de bedoeling om op zeer regelmatige basis te kamperen, om zo de kosten wat te drukken. Ervaring met kamperen heb ik niet, dus ik besef dat deze reis heel wat uitdagingen gaat geven.
******************************
Beste M-gineering,

Ik heb liever geen vouwfiets, daar ik niet wil fietsen met een rugzak. Ik heb sowieso al snel last van zweten aan mijn onderrug en als ik dan dagelijks ettelijke kilometers bergop moet fietsen met een rugzak... .

Een fiets kopen in Japan is mij al vaker gesuggereerd. Hoewel dit waarschijnlijk een goed idee is, kies ik liever voor meer zekerheid. Als ik ter plaatse nog moet gaan zoeken naar een fiets met alle noodzakelijke delen erop én waar mijn bagage op past... . Bovendien kan ik wel Japans, maar om al die zaken te gaan uitleggen in het Japans, dat gaat moeilijk worden. Toch bedankt voor je antwoord!
*****************************
Benodigdheden
Tent en slaapzak: het is niet de bedoeling om te kamperen tijdens de moessonregen, maar toch wil ik dat mijn tent bestand is tegen redelijk wat water. (je weet maar nooit dat ik in het midden van de nacht een stortbui over me heen krijg). Is 3000mm waterbestendig dan voldoende? Moet de slaapzak zelf ook best waterdicht zijn? Zaken waar ik op moet letten bij aankoop? Ik ben iemand die het zelf vrij snel warm heeft, in de zomer slaap ik vaak enkel onder een plaid. Wat voor slaapmatje? Zo'n yoga-matje lijkt me onpraktisch, misschien zo'n zelfopblaasbaar iets?

Fiets: Wat is aan te raden? Kleine frame-maat (46cm heeft mijn huidige), rechtop zitten moet mogelijk zijn, compact stuur (ik heb vrij kleine handen en heb gemerkt dat sommige remmen vrij ver van het stuur staan, waardoor ik mijn handen in een onaangename positie moet houden), ... ?

Ik denk dat dit momenteel mijn 2 grootste bezorgdheden zijn om te krijgen. Ik heb natuurlijk nog wel een jaar, maar ik studeer nog en moet hier vrij veel tijd in steken (Japanologie). Ik weet dat ik uiteindelijk best naar een fietsenmaker kan, maar ik wil graag al geïnformeerd zijn op voorhand, zodat ik mij niet iets laat aansmeren dat niet zo goed is voor mijn doel.

Zou ik deze spullen nu reeds aankopen of nog even wachten? Nu aankopen heeft als voordeel dat ik al eens kan gaan kamperen en goede tochten kan maken op een goede fiets. Maar verzekering voor een nieuwe fiets is meestal maar één jaar. Tenten zijn volgens mij ook goedkoper tegen de winter, daar ze dan hoogstwaarschijnlijk in solden zijn?

Mijn excuses voor mijn vele vragen, maar ik wil zo goed mogelijk voorbereid zijn als ik maar kan zijn! Daarom ook dat ik nu al bezig ben met deze zaken...

Allemaal hartelijk bedankt!
Kelly

ps: Robertjan: bedankt voor je lijstje van noodzakelijke items, dit geeft me echt een goed idee waar ik wat aan moet spenderen en waar ik dus ook eventueel wat duurder kan gaan!
pps: voor zij die meer willen weten over mijn reis: www.bloggen.be/Kelly_in_Japan
aansmeren... als je dat gevoel al krijgt bij een fietsenmaker moet je er niet kopen. Ga liever naar een winkel die ook vakantiefietsen doet. Die heeft vast wel een goed advies voor je qua fiets.
Beste,

Ik heb geen idee waar ik een goede fietsenwinkel zou kunnen vinden bij mij in de buurt. Ik heb op internet al wel http://www.vakantiefietser.nl gezien, maar die ligt wel in Amsterdam. Laat dat nu net een beetje uit de buurt zijn... . De fietsenwinkels waar ik tot hier toe ben geweest vragen belachelijk hoge prijzen qua werkuren... .

Dit is waarschijnlijk wel overal, maar vroeger heb ik iemand gekend die gewoon heel graag aan fietsen lag te sleutelen. Hij vroeg bijna niets voor de werkuren... . Jammer genoeg kan ik niet meer bij deze persoon langsgaan.

Als iemand toevallig een goede fietsenwinkel weet in provincie Antwerpen, Brussel, Leuven, Hasselt of in het noorden van limburg (België)? Persoonlijk ken ik geen fietsenwinkel in mijn directe buurt die vakantiefietsen verkoopt.

Bedankt voor je antwoord!
Kelly

ps: net ontdekt dat er in België een soortgelijke website is, hoewel nog niet zo uitgebreid als die van Nederland. Ik zal ook daar eens mijn licht opsteken voor een fietswinkel.
La Maison du Velo.
De rest kom ik morgen nog eens op terug.
Beste Robertjan,

Bedankt! Dit lijkt me alleszins al een goede winkel!
***************
Beste Mario,

De Pinte ligt helaas niet bepaald in de buurt. Toch bedankt voor je antwoord.

Lieve groetjes,
Kelly
kelly,
van waar bent ge juist?
ik kan je misschien wel verder helpen, ikzelf ben van antwerpen, maar weet er wel meer zijn in de rest van't land...
jassy
Hoi Jassy,

Ik woon momenteel in Mechelen, ga naar school in Leuven, doe vakantiewerk in Brussel en mijn vriend woont in Hasselt (en in het weekend in het noorden van limburg). Dus zolang het in de buurt van één van die steden is ben ik tevreden.
Antwerpen zelf is ook nog goed te doen, dus dat mag ook.

Liever een kwalitatief goede zaak dan een zaak die in Mechelen ligt.

Alvast bedankt!

Lieve groetjes,
Kelly
Kikitjah schreef: Ik heb liever geen vouwfiets, daar ik niet wil fietsen met een rugzak. Ik heb sowieso al snel last van zweten aan mijn onderrug en als ik dan dagelijks ettelijke kilometers bergop moet fietsen met een rugzak... .
ik raad niemand aan te gaan fietsen met een rugzak op zijn/ haar rug, en dat stond er dan ook niet
ik heb vrij kleine handen en heb gemerkt dat sommige remmen vrij ver van het stuur staan, waardoor ik mijn handen in een onaangename positie moet houden), ... ?
remgrepen hebben zeer vaak een klein schroefje uit het huis steken (halverwege het stuur en waar de kabel naar buiten komt), als je dat indraait gaan ze niet meer zover open en heb je niet zulke lange vingers nodig
Hey Kelly,

Ook hier een Belg. Om te beginnen: mooi plan heb je daar, gewoon doen. Je fiets is totaal geen reisfiets, maar dat wil niet zeggen dat je er niet kan op reizen. Je gaat dan wel met de beperkingen van je fiets moeten leren omgaan. Qua comfort lijkt het inderdaad aan te raden om toch iets aan je fiets te doen, of een andere te voorzien.

Ik zou je aanraden om niet eerst een fiets te kopen, maar eerst een cursus fietsherstelling te volgen (via de wereldfietser/vakantiefietser/fietsersbond of gewoon bij één van de vele gepassioneerde fietsers hier). Enerzijds gaat dit je zeker van pas komen, anderszijds leer je zo de verschillende onderdelen kennen en kan je bepalen wat er voor jou belangrijk is.

Voor de fiets: geef voor jezelf een antwoord op volgende vragen en het beeld van wat je wilt wordt wellicht scherper:
  • Plan ik enkel verharde wegen of ook onverharde?
    Hoeveel bagage neem ik mee? Wil ik die enkel achteraan of ook vooraan?
    Bij het dalen, hou ik liefst de snelheid laag of wil ik op volle snelheid door de bochten scheuren?
    Ga ik vaak 's nachts rijden?
    Welke houdingen vind ik comfortabel op de fiets?
    Hoe snel moet ik alles kunnen monteren/demonteren?
De opmerking van m-gineering over vouwfietsen kan in eerste instantie vreemd overkomen, maar er bestaan wel degelijk vouw-reis-fietsen. Hoe kleiner je bent hoe minder nadelen je zal ondervinden van de lage frames. Kijk in dat verband eens op http://www.bikefriday.com/, ze hebben er ook met dragers zodat je geen rugzak moet meeslepen.
Wat Marten bedoelt met rugzak binden achterop de vouwfiets, is dat Kelly haar eerste "grote" fietsvakantie gaat maken. Mocht het niet bevallen, dan is het relatief gemakkelijk om verder te reizen met een rugzak. Vandaar de rugzak achterop binden (niet op de rug dragen!). En een vouwfiets is qua maten nu eenmaal wat kleiner/lager, daar heeft hij een (goed?) punt (zei hij, die 1m57 is).
Beste m-gineering,

Ik heb verkeerd gelezen, mijn excuses. Bedankt voor je tip in verband met dat schroefje, zal ik zeker onthouden!
*****************
Beste Robertjan,

Ik snap zijn punt wel ergens. Als ik toch met het openbaar vervoer ga reizen is zo'n vouwfiets natuurlijk praktischer (geen "bike-bag" nodig), maar ik denk niet dat ik alles wat ik nodig heb in een rugzak krijg. Qua maten heb je natuurlijk wel gelijk... .
Misschien zou ik eens aan iemand moeten vragen om eens met een vouwfiets te mogen rijden, heb dit namelijk nog nooit gedaan. Is dit doenbaar met veel bagage en een zware helling?
********************
Beste EnriceV,

Blij om hier toch redelijk wat belgen te zien!

Antwoord op de vragen:
Verhard of onverhard? Ik vermoed dat het beide zal worden, hoewel waarschijnlijk meer verharde dan onverharde.
Hoeveel bagage en waar? Ik zou het liefst ook vooraan bagage hebben en vermoed dat ik vrij veel mee zal hebben, daar ik ook allerlei kampeerspullen mee moet sleuren.
Dalen? Snelheid laag vermoedelijk. Als ik Leuven binnenkom is er een vrij stevige daling (vlak naast de auto's) en daar voel ik mij bij 35km/u toch niet echt op mijn gemak... (was toen al volop aan het remmen).
's nachts rijden? Normaal gezien niet. Voldoende licht zal sowieso wel voorzien worden op mijn fiets.
Houdingen? Zo rechtop mogelijk (wegens holle rug). Stuur moet ook vrij dicht kunnen staan, wegens korte armen.
Snelheid monteren/demonteren? Dat maakt me niet zoveel uit, zolang ik het maar KAN monteren/demonteren (en niet plots ergens een schroefje over heb...)!

Van Bike Friday fietsen heb ik al gehoord, maar ik heb liever geen "bakske" achter mijn fiets. In Japan is dit volgens mij niet praktisch, daar je soms (bijvoorbeeld in Tokyo) in zeer druk verkeer zit en op het voetpad moet rijden... . Een vouwfiets zegt me niet zoveel, hoewel ik er nog nooit mee heb gereden. Het zou voor binnenlands gebruik wel handig zijn, maar om er met heel veel bagage in een vreemd land (onderdelen?) mee te gaan fietsen? Ik weet het niet... . (zie wel net dat Bike Friday ook in Japan bestaat) Ze lijken me bovendien ook vrij duur, als ik even de website screen... .

Achter een fietsherstelcursus ben ik al aan het zien, dit is iets dat ik zeker nodig heb!

Bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes,
Kelly
Tent:
Je kunt bijv. denken aan deze modellen:
Nordisk Pasch Si
Eureka Moon Shadow Duo XP
Of kijk bijv. hier als je meer over hebt voor een fijne tent.

Slaapzak:
Ook hierin zijn ontelbare mogelijkheden, afhankelijk van het budget. Twee voorbeelden:
Me'ru Colorado
The North Face Cat's Meow womens
Meer info over slaapzakken vind je in de FietsVakantieWiki van De Wereldfietser en De Vakantiefietser.

In Antwerpen-Merksem zit een Bever Zwerfsport. In België kun je voor kampeerartikelen ook terecht bij K2, AS Adventure, Kariboe (Leuven en Hasselt !!), Decathlon, etc.