Additionally, paste this code immediately after the opening tag: materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

materiële vragen rond lange trektocht (absolute beginner)

150 berichten
Robertjan schreef:Wat Marten bedoelt met rugzak binden achterop de vouwfiets, is dat Kelly haar eerste "grote" fietsvakantie gaat maken. Mocht het niet bevallen, dan is het relatief gemakkelijk om verder te reizen met een rugzak. Vandaar de rugzak achterop binden (niet op de rug dragen!). En een vouwfiets is qua maten nu eenmaal wat kleiner/lager, daar heeft hij een (goed?) punt (zei hij, die 1m57 is).
Standaard fietstassen op een vouwfiets gaat doorgaans niet werken, of je moet er een met grotere wielen hebben
Afbeelding

bij een Brommie moet je wat creatiever worden, zie verder http://mistymornings.net/


bij 24" zit de drager veel hoger
Afbeelding
Bike Friday's zijn gebruiksvriendelijker wat dat betreft... :lol:

Afbeelding

http://community.bikefriday.com/node/1483
Hoi opnieuw,

Hmm... blijkbaar kan je inderdaad veel bagage meenemen op zo'n fiets. Misschien zo'n fiets nog niet meteen uitsluiten dan. Zijn er hier echter ook goedkopere versies van? (mijn huidige fiets is mijn allereerste nieuwe fiets en voor die fiets vond ik €350,00 nog net doenbaar (hij was eigenlijk nog duurder).
Gewoon maar om aan te tonen dat ik niet gewoon ben van veel geld uit te geven aan iets.) Ik had eerder gedacht aan een fiets van rond de €1000,00, maar liefst goedkoper natuurlijk. (moest het mij in Japan toch niet zo bevallen, dan is dit wel grotendeels weggegooid geld (ook al verkoop je hem erna).)

Ik zou wel liefst een fiets hebben waar ik niet al te inventief mee moet om gaan (zoals bij die Brommie). Liefst een fiets waar ik gewoon mijn zakken op kan hangen zonder problemen of al te inventief zijn.

De aankoop zal sowieso nog niet voor deze maand zijn, daar ik momenteel in volle vaart op de blokperiode en examenperiode afsteven... . Desalniettemin is het altijd raadzaam om op voorhand al tips in te zamelen! :) (met andere woorden: je mag ze blijven geven ;))

Lieve groetjes,
Kelly
Zou wel eens jouw maat kunnen zijn, frame van staal, zadel bevalt je misschien en voor- en achterdrager: kijk een of het klikt.
Lijkt me een goede start!

Gouda is "halverwege" tussen Den Haag en Utrecht in Nederland.
Lees ook eens het boek 'Een gaijin op de fiets' van Josie Dew.

Dat is een Britse vrouw die in haar eentje Japan van noord tot zuid op de fiets (framemaat 46 cm) heeft doorkruist. Achter in het boek staat ook een lijst van haar bagage en een woordenlijst met fietsonderdelen in het Japans.
Hoi,

Hoewel de fiets er (in mijn leken ogen) inderdaad vrij goed uit ziet is het niet evident om naar Gouda te reizen voor mij. Ik heb dit eens eerder gedaan en dit kwam toen op om en bij de €40-€50 heen en terug.

Dit vind ik toch een beetje te veel. Bovendien denk ik dat het beter is om nog even te wachten en wat meer rond te kijken om zo een beter idee te krijgen van wat en hoe. Maar toch bedankt!

Weten jullie of er in de komende maanden (na 21 juni) ook nog fietsherstelcursussen zullen georganiseerd worden? Of beginnerstochten, infobeurzen, ... ? Of is dit enkel in het voorjaar?

Dat boek staat al een poosje op mij te wachten, maar jammer genoeg heb ik er nu nog geen tijd voor. Na 21 juni zal ik meer tijd hebben en zal het het eerste boek zijn dat ik lees! :)

Lieve groetjes,
Kelly
Kikitjah schreef: Verhard of onverhard? Ik vermoed dat het beide zal worden, hoewel waarschijnlijk meer verharde dan onverharde.
In dat geval kies je best voor een fiets zonder vering. Een wat dikkere band kan ook op korte stukken onverhard nog een goed comfort bieden en dan zit je niet met de kwetsbare en zware verende voorvork.
Hoeveel bagage en waar? Ik zou het liefst ook vooraan bagage hebben en vermoed dat ik vrij veel mee zal hebben, daar ik ook allerlei kampeerspullen mee moet sleuren.
Hoe lichter je bagage hoe minder je fiets afziet en hoe minder je moet trappen, dat is de algemene regel. Probeer je bagage gewicht te verdelen 1/3 voor, 2/3 achter (dat is toch de richtregel). Een lowrider (dat lage bagagerek vooraan) kan wel in de weg zitten als je je fiets compact wil verpakken, houd daar rekening mee. Verder is het zo dat staal sterker is maar zwaarder. Ik zou in jouw geval durven kiezen voor aluminium dragers.
Dalen? Snelheid laag vermoedelijk. Als ik Leuven binnenkom is er een vrij stevige daling (vlak naast de auto's) en daar voel ik mij bij 35km/u toch niet echt op mijn gemak... (was toen al volop aan het remmen).
De helling is me bekend, toen ik als student van antwerpen naar leuven fietste hadden ze me daar kunnen flitsen een eind boven de 50 :-). Probeer alleszins zoveel mogelijk je remmen te lossen en korter maar harder te remmen. Anders worden je velgen erg heet en kan je band kapot springen. Remblokken met koolstof in gaan langer mee en remmen beter.
's nachts rijden? Normaal gezien niet. Voldoende licht zal sowieso wel voorzien worden op mijn fiets.
Batterij verlichting is aanzienlijk lichter dan een naafdynamo. Als je niet veel 's nachts rijdt voldoet bijvoorbeeld een spaninga Luceo lamp.
Houdingen? Zo rechtop mogelijk (wegens holle rug). Stuur moet ook vrij dicht kunnen staan, wegens korte armen.
Veel reizigers zweren bij een racestuur, in jou geval niet aan te raden. Sommige vlindersturen zijn zo ontworpen dat het lage deel van het stuur dichter bij het zadel komt. Hierdoor kan je mogelijk wat rechter zitten. Probeer zeker een stuur te vinden waarbij je meerdere comfortabele posities hebt. De kans op slapende vingers en geknelde zenuwen wordt anders zeer reëel.
Snelheid monteren/demonteren? Dat maakt me niet zoveel uit, zolang ik het maar KAN monteren/demonteren (en niet plots ergens een schroefje over heb...)!
Snelsluitingen zijn dus niet echt nodig, maar zorg er wel voor dat er maar een beperkt aantal maten bout op je fiets voorkomen: bagageragers-remblokken-zadel-spatborden-... zouden allen dezelfde bouten moeten gebruiken, zo voorkom je dat je een hele kist moet meeslepen en kan je enkele reserve bouten voorzien.
Veel succes met de examens!
Hoi EnriceV,

Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting! Ik zal deze zeker nog een paar keer lezen en gebruiken als ik echt begin uit te kijken voor een fiets! :)

Heb je een idee hoeveel bagage ik normaal ongeveer zou mee (moeten) hebben (bij benadering)? 20kg ongeveer? meer/minder?

Hoe weet je of je fiets remt met koolstof? Het enige wat ik weet van mijn remmen is dat er zo'n 2 blokjes zijn. (ik zeg het: ik ben een absolute beginner)

Het stuur dat op mijn huidige fiets staat is verstelbaar, is zo'n stuur een goed idee?
Met verstelbaar bedoel ik dat ik het niet alleen hoger of lager kan zetten, maar ook het stuur zelf dichter/verder kan zetten.

Is er een prijsverschil tussen een (nieuwe) fiets aankopen in Nederland of in België?

Bedankt voor het wensen van succes, ik zal het kunnen gebruiken!

Lieve groetjes,
Kelly
Kikitjah schreef:Heb je een idee hoeveel bagage ik normaal ongeveer zou mee (moeten) hebben (bij benadering)? 20kg ongeveer? meer/minder?
Paklijst. :D
Hoi Robertjan!

Super handig die lijst! Komt zeker bij in mijn favorieten!(ik heb er ondertussen al een stuk of vijf instaan, maar bij de meesten ontbreekt het gewicht)

Verschilt het aantal kledingstukken als je langer/korter op reis bent? Of kom je normaal genoeg zaken tegen waar je je was kan doen?

Bedankt!!!
Kelly
EnriceV schreef: Remblokken met koolstof in gaan langer mee en remmen beter
Koolstof in de vorm van het smeermiddel grafiet lijkt me niet zo'n strak plan. In de vorm van diamant lijkt me duur en slecht voor de velg ;)

Maar we hoeven maar een letter te veranderen en de stelling kantelt: remblokken van Koolstop (en met name de rode uitvoering 'salmon' met ijzeroxide ) remmen prima, slijten niet hard en laten ook nog wat van je velgen over

Afbeelding
Kikitjah schreef:Super handig die lijst! Komt zeker bij in mijn favorieten!(ik heb er ondertussen al een stuk of vijf instaan, maar bij de meesten ontbreekt het gewicht)
Verschilt het aantal kledingstukken als je langer/korter op reis bent? Of kom je normaal genoeg zaken tegen waar je je was kan doen?
Hallo Kelly,
Op mijn pagina http://www.leonpoels.nl/f staat ook nog een dubbele lijst met gewichten. Even opletten welke kolommen van mij en welke van Wouter zijn.

Het aantal kledingsstukken verschilt niet heel veel. De was moet je op een langere reis toch doen. De meesten doen dat op de hand.

Ik kan je aanraden om ruim voordat je op reis gaat de nieuwe/gebruikte fiets al te kopen en er mét bagage al een kleine trektocht op te maken. Zeker als "absolute beginner" zal er een aardige reeks vragen - en probleempjes - komen na de eerste dagen. Di probleempjes zijn waarschijnlijk gemakkelijker hier op te lossen dan in Japen en het kost je vooral minder kostbare reistijd.

Een ander idee: ga eens mee met een activiteit van De Wereldfietser of De Vakantiefietser. Het ziet er ongeveer zo uit: http://www.leonpoels.nl/fotografie/hv2010

Groet,

Leon
Beste Leon,

Bedankt voor je lijstje, wederom een zeer handige!

Ik hoop mijn nieuwe/tweedehands fiets in de zomer te kunnen kopen, zodat ik er inderdaad al wat op kan rijden. Een langere fietstocht zou ik ook graag maken, maar dit moet ik nog eens bekijken (ik heb zo goed als geen vakantie).

Meegaan met een activiteit van de Wereldfietser of Vakantiefietser zou ik ook heel graag doen. Hoe snel rijden jullie ongeveer op zo'n activiteit? Het zou wel slechts een weekend kunnen zijn, daar ik in de vakantie moet werken en leren voor mijn herexamens. Ik zal hier alleszins regelmatig komen kijken voor nieuwe activiteiten, in de hoop dat er eentje bijkomt dat me op het lijf is geschreven! (een fietsherstelcursus zal er alleszins al komen!)

Alleszins enorm had bedankt voor je bijdrage!

Lieve groetjes,
Kelly
Kikitjah schreef:Als iemand toevallig een goede fietsenwinkel weet in provincie Antwerpen, Brussel, Leuven, Hasselt of in het noorden van limburg (België)? Persoonlijk ken ik geen fietsenwinkel in mijn directe buurt die vakantiefietsen verkoopt.
Google zal je waarschijnlijk wel wat resultaten opleveren en voor een dure aankoop kan je natuurlijk ook overwegen of het geen wat verdere reis waard is.

Mijn vaste fietswinkel is http://www.abcfiets.com, maar daar verkopen ze spijtig genoeg geen echte vakantiefietsen. http://www.jomasport.be heeft een winkel in Gent en Antwerpen met een redelijk assortiment trekkingfietsen.
http://www.fietsenkoen.be in Leuven verkoopt o.a de zeer prijzige fietsen van idWorx, maar ik vermoed ook nog andere merken.
http://www.a-bikes.be uit Leuven heeft ook twee uitstekende merken vakantiefietsen.
Maar nu vergeet ik vast en zeker nog enkele winkels met een goed aanbod en de nodige vakkennis.
Aha,
Je hebt nog http://www.vrmfietsen.be in Paal, die dealer is van het bekende Nederlandse reisfietsenmerk Snel.
Leon
Hoi Revanho,

Bedankt voor de vele links! Kiezen voor een bepaalde winkel wordt nu nog moeilijker!
Ik ga de websites allemaal nog eens rustig bekijken en kijken welke mij het meest bevalt/bevallen. Dan deze winkels eens een bezoekje brengen en kijken waar ik me het beste bij voel.

Ik weet dat je via google wel winkels kan vinden, maar ik hoor liever eerst van wat ervaren mensen met welke winkels zij goede ervaringen hebben. Bij deze dus enorm bedankt voor al de links!

Leon, ook jij hartelijk bedankt natuurlijk voor je link!

Lieve groetjes,
Kelly
dit is ook een beetje in de buurt als in in Mechelen woont.
http://www.defietser.be/start.htm (opwijk)
Kikitjah schreef:Hoe snel rijden jullie ongeveer op zo'n activiteit?
Afgelopen weekend ging het van 16 km/u bij de straffe tegenwind tot 25 km/u bij diezelfde wind op de rug. Bij windstil was het meestal 21 km/u.
Leon