Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rollator rem - Forum Wereldfietser

Rollator rem

Wat ik erg handig zou vinden om te hebben op een volgepakte fiets is een rem zoals je deze op rollators ziet: je kan de rem inknijpen en vervolgens vastzetten. Als je fiets op een steile helling staat, in de trein, op een pontje of wat dan ook zou dit erg handig zijn. Ik weet dat je ook gewoon het slot kan gebruiken, maar dat is volgens mij niet bevorderlijk voor de spaken en voor een korte stop op een helling niet te doen. Nu ligt het tempo van een fietser hoger dan van een rollator chauffeur en moet het mechaniek aan andere eisen voldoen. Bestaat er zoiets?
Bij mij weten bestaat het niet voor de fiets,ik zou niet weten hoe je het zou kunnen combineren met een v-brake of cantilever rem.
Op onze oude tandem was dat standaard: een Arai sleeprem + versnelling versteller (bijv. Shimano Nexus of Sram).

Maar een sleeprem monteren is hier geen optie.

Een extra (velg)rem wel als je die ergens kunt monteren. Of een extra schijfrem (weer een tandem oplossing). En dan een versnelling versteller gebruiken.

Maar ook onze mechanische schijfrem Avid BB7 remt niet meer met een versteller maar met een normaal remhandel. (Want: een schijfrem mag niet als sleeprem gebruikt worden omdat deze dan oververhit kan raken).

Dan blijft als meest simpele oplossing: een klitteband-riempje of spanbandje waarmee je de remhendel inknijpt en vastzet. Dat werkt bij iedere rem.

En inderdaad: het is soms handig. Maar dan vooral voor een vol beladen tandem met een Bob er achter. Voor een solofiets lijkt het mij een heel klein beetje overdreven. Alhoewel...

Nog een oplossing: met hetzelfde riempje kun je ook de fiets vastbinden aan een paal of een boom. Om die reden heb ik altijd een riempje voor in de stuurtas zitten. Dat werkt dan ook op een (veer)boot, waar een rem alleen niet voldoende is.
ankeric schreef:Dan blijft als meest simpele oplossing: een klitteband-riempje of spanbandje waarmee je de remhendel inknijpt en vastzet. Dat werkt bij iedere rem.
Een riempje werkt uitstekend. Of je zorgt voor een klein wigje van kunststof dat je na het inknijpen van de remhendel tussen de hendel en de 'body' van de remhendel plaatst zodat de hendel niet meer terugveert. Vroeger bestonden deze dingen van (als ik me goed herinner) Blackburn.
Een riempje, touwtjes wiggen?

Gebruik gewoon een kapotte biba, knip daar een reepje van 1cm vanaf en je hebt een perfecte elastiek wat strak zit om je handlebar er altijd is en verder niet tot last is..
Marten schreef:Of je zorgt voor een klein wigje van kunststof dat je na het inknijpen van de remhendel tussen de hendel en de 'body' van de remhendel plaatst zodat de hendel niet meer terugveert. Vroeger bestonden deze dingen van (als ik me goed herinner) Blackburn.
Google eens op 'parkeerrem + ligfiets'. Volgens mij bestaan er parkeerremhendels die met name op ligfietsen worden gebruikt.
Morgen,
Zolang buitensportzaken geen oplossing à € 38,95 hebben volsta ik met een exemplaar uit mijn voorraad postelastieken, mocht ik een parkeerrem nodig hebben.
Leon
Vorige week heb ik een proefritje gemaakt in een heus Velomobiel (Mango). Dit vehikel was uitgerust met een parkeerrem door een alu palletje tussen remhendel en 'hendelhuis' te steken. Werkte perfect. ik werd gelijk afgestraft toen ik het niet gebruikte want zo'n banaan gaat op een heel klein beetje helling gelijk aan de haal.... Ik kon met een sprintje nog net voorkomen dat er een onzachte aanraking met een auto volgde
Beetje fantasie en freubelen en je hebt een prachtige parkeerrem...
Mijn eerste ingeving was inderdaad ook: een elastiekje! Een vriend van mij heeft een plastic wigje voor zijn raceremgreep, producent weet ik niet maar zijn exemplaar is vast ook al twintig jaar oud net als zijn fiets. Handig, simpel en goedkoop, dus vast niet meer in de handel. :roll: Zelf maken zou niet zo'n probleem moeten zijn. Zorg met zo'n wig wel dat hij met een koordje aan je stuur hangt, anders is het natuurlijk onmiddellijk kwijt, en dat het niet, als het hangt te bengelen onder het rijden, ergens per ongeluk tussen kan komen!

Groetjes,

Carl
Wij hebben een oude binnenband aan stukjes geknipt voor allerlei zaken: zoals bijv. ook de 'rem'--> stukje afknippen, om je handgreep hangen en dan als je het nodig hebt om je handrem doen en vast staat je fiets! Deze tip heb ik via de volgende site gevonden en het werkt uitstekend!
http://www.tour.tk/cycle-touring-tips.htm
Janneke schreef:Wij hebben een oude binnenband aan stukjes geknipt voor allerlei zaken: zoals bijv. ook de 'rem'--> stukje afknippen, om je handgreep hangen en dan als je het nodig hebt om je handrem doen en vast staat je fiets! Deze tip heb ik via de volgende site gevonden en het werkt uitstekend!
http://www.tour.tk/cycle-touring-tips.htm
Wat ik zei Geplaatst: Di 18 Mei, 2010 00:13
Afbeelding

Zijn gewoon redelijk verkrijgbaar, zal morgen eens kijken bij wie je zou moeten zijn om ze te bestellen.

Zelf geef ik de voorkeur aan een toeclip riempje.


Bas.


-- ook dubbele zijn geen probleem, voor op de bakfiets... --
Bedankt voor de tips allemaal, ik zal zelf wat knutselen.
Robin76 schreef:
Janneke schreef:Wij hebben een oude binnenband aan stukjes geknipt voor allerlei zaken: zoals bijv. ook de 'rem'--> stukje afknippen, om je handgreep hangen en dan als je het nodig hebt om je handrem doen en vast staat je fiets! Deze tip heb ik via de volgende site gevonden en het werkt uitstekend!
http://www.tour.tk/cycle-touring-tips.htm
Wat ik zei Geplaatst: Di 18 Mei, 2010 00:13
Ha, had er zowaar overheen gelezen :-P