Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos versus Avaghon 26" - Forum Wereldfietser

Santos versus Avaghon 26"

Hallo,

Na lang beraadslagen heb ik uiteindelijk nog twijfel tussen 2 modellen. De bedoeling is om een fiets te kiezen die op alle terreinen zich kan bewijzen. Zowel een tocht naar Santiago de Compostela of een trektocht offroad door Marokko... alle 2 zouden tot de mogelijkheden moeten behoren met dezelfde fiets.

De modellen waartussen ik twijfel:

De Santos 26" met Rohloff naaf

De Avaghon Series 26" met Rohloff naaf

Mijn eerste gedacht gaat uit naar de Avaghon, de prijs is een 500 € goedkoper en de fiets krijgt alleen maar lovende commentaar over z'n rijgedrag, terwijl de Santos vooral nerveus aanvoelt bij vele rijders.

Zou ik gaan voor de Avaghon of zijn er toch nog argumenten waarom ik de Santos zou verkiezen boven Avaghon?

Merci alvast voor de info!

Groetjes,
Kristof
Het gaat niet om het merk, maar om het type fiets.

Wat verwacht je de komende pak-'m-beet 15 jaar te gaan fietsen? (En dan bedoel ik het soort tochten, niet de locaties.)
Beide reizen vormen voor beide fietsen geen enkel probleem. Als het zoveel geld scheelt lijkt me Avaghon de meest voor de hand liggende keuze. Ik heb sinds een paar weken een Santos Travelmaster Alu 2.6, maar heb nog niks gemerkt van een nerveus stuurgedrag. Moet echter mijn eerste ´bagagetocht´ nog maken.
Heb je de rohloffnaaf al wel getest? Ik vond het maar een lawaaierig ding, vooral ook als je de benen stil houdt. Maar goed, dat ben ik. :roll:
Ik stond vorig jaar voor dezelfde keuze en heb toen de Avaghon gekocht. Op beide fietsen heb ik niet één meter proefgereden. De doorslag gaf eigenlijk dat ik hem gewoon mooier vond. Ik wilde een stalen frame en het gelugde Avaghon-frame vind ik er beter uitzien dan het gelaste Santos-frame. De Rohloff-versie van Avaghon was, met de overige onderdelen hetzelfde uitgevoerd, 300 euro goedkoper. En Wageningen ligt niet ver van Arnhem, dat is ook wel handig. Het zijn allebei goede fietsen dus de keuze kun je rustig van je eigen voorkeuren laten afhangen. Zie ook dezelfde discussie over vergelijk tussen Santos, Snel en Avaghon. Ik heb trouwens nog geen seconde spijt gehad van mijn keuze :wink: .
Ruim een jaar geleden gekozen voor de Santos, na een vergelijking met Snel. De oplossing voor het spannen van de ketting van Santos vond ik mooier. Maar de doorslag gaf het stuurgedrag. Ik vind de (ChroMo) Santos wendbaarder dan de Snel, zonder dat het me al te zenuwachtig wordt. Bij onverhard rijden lijkt me dat een voordeel. Ik zou dus eerst een testrit maken.
Avagon.
Staal, klasse, niet trendy, mooier, goedkoper, eenvoudiger.
Ik kocht 1,5 jaar geleden de Avaghon 26" weliswaar niet met Rohloff. Ik vond de Santos ook veel nerveuzer sturen en alleen bij "grof langdurig offroad" leek me dat handiger. Avaghon levert de trapas ook met SKF lagers bij Rohloff. Dat geeft degelijkheid.

Ik kwam er zelf ietwat bekaaid vanaf want in de voorinfobezoek werd ik door een monteur uitgebreid te woord gestaan en was ik bij de bestelling in de veronderstelling de "vierkante trapas" op de fiets te krijgen (LX).
Bij ophalen bleek er een nieuwe LX "buitenboord"groep op te zitten. IK was enigzins teleurgesteld... Maar ja wat doe je dan met nieuwe fiets in de hand, miscommunicatie zullen we maar zeggen.
Je had die vierkante as er terstond op kunnen laten zetten, dat is ongeveer 5 minuten werk.

Mario
De achterliggende vraag is natuurlijk wat je gaat doen als wij je bevestigen (neem die Avaghon!) of tegenspreken (neem die Santos!). Je eerste gedachte is vaak de juiste. Bespaart een hoop keuzestress hoor! (Google maar op investment & regret.)

Maar weet je: beide fietsen zijn gewoon goed. Bij gelijke techniek neem je de fiets die het lekkerst past en fietst. Bij gelijke techniek, pas en fietservaring neem je de goedkopere.

Zelf kwam ik een paar jaar geleden voor een Santos bij Recycle en ze hebben me een Avaghon verkocht (26 inch Rohloff Magura bling di bling). Beide fietsen waren okay, dus daar lag het niet aan. De verkoper kwam met voor mij op dat moment non-redenen pro Avaghon, en natuurlijk had ik ook wel door dat hij liever zijn eigen frame verkocht. Doorslaggevend was voor mij echter het prijsverschil. Ik heb er nog geen minuut spijt van gehad.
Ik rijd al jaren op een Avaghon. Ben er zeer tevreden over.
Zeer betrouwbaar.
De afstand zadel/stuur is wel aan de korte kant. Maar genoeg opties om daar iets aan te doen.
En.. die rohloff is geweldig.
Geen overbodig gerammel aan je fiets. :)
Bovendien weten ze by Re-cycle waar ze mee bezig zijn.

gr. Chris
megarainman schreef:Mijn eerste gedacht gaat uit naar de Avaghon, de prijs is een 500 € goedkoper en de fiets krijgt alleen maar lovende commentaar over z'n rijgedrag, terwijl de Santos vooral nerveus aanvoelt bij vele rijders.
Ik kan me niet over de Avaghon uitspreken. Ik heb zelf zonder veel vergelijking een tweedehands Santos gekocht. Maar voor mijn gevoel (maar met nog maar enkele honderden kilometers op de teller) is de Santos toch niet nerveus.

Zeker als je toch voor een nieuwe fiets gaat, zou ik net wel eens proefrijden met de twee fietsen.
Mijn Santos Travelmaster 26" komt vanaf de plaatselijke fietsenmaker waar ik al 20 jaar klant ben. Dat maakte voor mij de keus eenvoudig. We kennen elkaar, ze begrijpen wat ik wil, dat is erg handig. Ik kwam daar met mijn oude fiets, de maten hiervan opgeschreven en de Santos is vervolgens met dezelfde afstelling voor mij klaar gemaakt. Het is een heerlijke fiets. En ik vind het een prettig idee, dat als er wat mee zou zijn, ik er niet half nederland voor door hoef!
Rijd al jaren met de Santos 26", nooit wat gemerkt van dat nerveuse gedrag. Stevig fietsje, geen seconde spijt van de aankoop gehad.

Binnen 2 weken mag ik m'n Avaghon randonneur met r-naaf gaan ophalen, waarom dan toch Avaghon? Prijsverschil...
megarainman schreef:Hallo,

Na lang beraadslagen heb ik uiteindelijk nog twijfel tussen 2 modellen. De bedoeling is om een fiets te kiezen die op alle terreinen zich kan bewijzen. Zowel een tocht naar Santiago de Compostela of een trektocht offroad door Marokko... alle 2 zouden tot de mogelijkheden moeten behoren met dezelfde fiets.

De modellen waartussen ik twijfel:

De Santos 26" met Rohloff naaf

De Avaghon Series 26" met Rohloff naaf

Mijn eerste gedacht gaat uit naar de Avaghon, de prijs is een 500 € goedkoper en de fiets krijgt alleen maar lovende commentaar over z'n rijgedrag, terwijl de Santos vooral nerveus aanvoelt bij vele rijders.

Zou ik gaan voor de Avaghon of zijn er toch nog argumenten waarom ik de Santos zou verkiezen boven Avaghon?

Merci alvast voor de info!

Groetjes,
Kristof
Beste Mega....

Afgelopen 4 jaar ben ik twee maal Santos fietsers zwaar beladen tegen gekomen en allebei de keren vonden de berijders nadat we voor de lol even van fiets gewisseld hadden dat de Santos fietsen niet stabiel fietsten, althans in vergelijking met mijn volbeladen Avaghon 28 inch (altijd met volle bagage oefenen). Zit nu voor de Pyreneeën met 19000 op de teller. Stabiel fietsje hoor.Rob
Aan iedereen een dikke merci voor de info, hoogst waarschijnlijk zal de keuze worden aangepast door de leveringstermijn van Santos die toch een 8 tal weken bedraagd naar een 2de hands Vlerick. Hier ook alléén maar lovende commentaar van gehoord.

Nu maar hopen dat ik nog snel alles in elkaar zie te krijgen tegen halfweg juli om zo naar Compostella te vertrekken.

Groetjes,
Kristof