Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26" Snel, Santos of Avaghon en dan staal of alu? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

26" Snel, Santos of Avaghon en dan staal of alu?

Heb je een PB gestuurd.
..
windinderugfietser schreef: De Snel Savanne vond ik prima rijden en heb 'm besteld!
Van harte gefeliciteerd met de aanschaf van je nieuwe fiets! Ik wens je er veel plezier mee. Binnenkort in het draadje 'nieuwe fiets-foto's'?

Groetjes,

Carl
..
Of alleen achter....
Wim
..
Mij lukt het meestal best, ook als het wat kouder weer is, en zonder verschrikkelijk gebrek aan comfort. Tentje, comfortabel matje, goede slaapzak, brander, nette kleren, alles gaat mee in twee Ortlieb backroller achtertassen en een niet al te grote stuurtas, met de tent bovenop de drager. Het rijdt erg lekker.
Wim
..
Het frame is dan ook niet superstijf, wat duidelijk merkbaar is als ik met bepakking voor en achter (20kg) even aan het stuur schud.
Dat is nu net de reden dat ik nooit een stalen fiets wil. Ik wil ook met 60 km/u met 20 kg een berg af kunnen rijden en dat doe je niet als er 'beweging' in het frame zit.

Maguraremmen zou ik ook niet op mijn fiets zetten. Liever lowtech v-brakes.
Jan Eleveld schreef:
Het frame is dan ook niet superstijf, wat duidelijk merkbaar is als ik met bepakking voor en achter (20kg) even aan het stuur schud.
Dat is nu net de reden dat ik nooit een stalen fiets wil. Ik wil ook met 60 km/u met 20 kg een berg af kunnen rijden en dat doe je niet als er 'beweging' in het frame zit.
Dat is onzin, kan ik uit ervaring melden. Mijn Gazelle van destijds was superslap (cq. comfortabel verend :) ) en met bagage was het bij 18-22 km/u een dweil. Bij 40-60 km/u was er niets aan de hand. Zonder bagage was het zelfs een bijzonder fijne fiets.
Let wel: ik wil er niet achter komen dat een fiets bij 50 km/u plotseling wél lastig begint te doen...
Leon
Jan Eleveld schreef:
Het frame is dan ook niet superstijf, wat duidelijk merkbaar is als ik met bepakking voor en achter (20kg) even aan het stuur schud.
Dat is nu net de reden dat ik nooit een stalen fiets wil. Ik wil ook met 60 km/u met 20 kg een berg af kunnen rijden en dat doe je niet als er 'beweging' in het frame zit.
Kwestie van smaak, geef mij maar wat comfort tijdens de 99,999% van de rit. Dan maar wat minder snel de berg af of met wat flex, wat an sich niet persé onveilig hoeft te zijn. Sterker nog, je zou kunnen beargumenteren dat het veiliger is...
M'n zeer comfortabele stalen Reynolds 531 Vittorio zonder voorvering, houdt zich ook bij 82 km/u goed met alleen achtertassen. Met voortassen erbij zou het nóg stabieler zijn.
Stijf met voorvering is alleen iets voor de grovere paden.
..
Het materiaal (staal of alu) zal in de praktijk inderdaad niet veel (om niet te zeggen : niets !) uitmaken als het op rijgedrag (stijfheid) aankomt bij snelle afdalingen met bagage. Ik heb net een weekje Elzas achter de rug; mijn alu Koga Signature met 20kg bagage geeft geen krimp meer of minder dan mijn stalen Koga Traveller vroeger, bij snelle afdalingen.

Mijn fietsmaat die zijn gloednieuwe Stevens Sovereign XT (ook alu) inreed, was minder gelukkig : boven de 40km/u begon zijn fiets al vervelend te schudden en was de lol er voor hem van af :? . Lag het aan de geometrie van de fiets ? Aan het gebruik/gebrek van butted tubes ?
In elk geval, het lag niet aan de materiaallegering op zich !