Datum: zaterdag 5 juni 2010
Traject: Leer-Nieuweschans
Spoorwegmaatschappij: Arriva
Fiets mee: niet mogelijk, toch wél gedaan

Na een lange fietstocht door Ostfriesland kwam ik op Bahnhof Leer terecht.
Ik had al een retour per trein naar station Nieuweschans samen met een fietsdagkaartje (6 euro) op zak. Alleen op de terugreis vanaf Leer wilde ik de trein pakken. Dit heb ik vroeger wel vaker gedaan. Maar nu kan het haast niet meer. Die zaterdagochtend was de balie van Hi-Speed op Hoofdstation Groningen gesloten en voor de gewone NS-loketten stonden lange rijen mensen. Daar kon ik niet op wachten, omdat de trein naar Nieuweschans over een kwartiertje ging en ik op tijd bij de Emsfähre tussen Ditzum en Petkum moest zijn, anders moet ik daar twee uur wachten.
In Bahnhof Leer zijn er nu geen loketten meer aanwezig, wel een kaartjesautomaat van de Deutsche Bahn. Je kunt daar een bepaalde code van de bestemming intoetsen. Voor Nieuweschans is dit 745. Daaronder een hele rij knoppen met verschillende functies, zoals 1. oder 2. Klasse, Schnellzug, Fahrrad, Hin- oder Rückfaht, enzovoorts. Maar na het toetsen van 745 en daaronder Fahrrad verschijnt op de display "Fahrradkarte nicht möglich". Het werkt dus alleen binnen Duitsland. Wel een pluspunt is dat de DB-automaten euro-bankbiljetten accepteert, wat bij de NS niet het geval is.
Flauwe kul, want het station van Nieuweschans ligt maar een paar honderd meter van de grens in Nederland. Ik nam een enkele reis naar Nieuweschans voor 3,55 euro. Ik heb mijn fiets toch in de Spurt-trein gezet en tot aan Groningen is de contucteur gelukkig niet langs geweest.
Waar blijft de goeie ouwe tijd waar ik mijn fiets makkelijk internationaal kon vervoeren? Ik vind dat zowel de Nederlandse als Duitse kaartjesautomaten aangepast moeten worden voor buitenlandse fietskaarten!

Hieronder het Bahnhof van Leer en mijn fiets "illegaal" in de trein naar Nederland.

Afbeelding

Afbeelding