Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tik in fiets-aandrijving - Forum Wereldfietser

Tik in fiets-aandrijving

Zoals de titel al zegt zit er een tik in de aandrijving van mijn fiets. Tijdens het fietsen, en vooral wanneer ik veel kracht moet zetten(tegen wind, berg op), hoor ik steeds een tik. De tik is regelmatig, dus bij iedere omwenteling, en volgens mij komt het van de voorbladen vandaan. Ik heb al van alles geprobeerd. Smeren, afstellen, schoonmaken, ketting gecheckt, derailleur nagekeken, enz. maar niks mocht baten. Het gekke is dat ik het dus ook bij mijn andere fietsen hoor. Mijn vorige vakantiefiets en racefiets hebben er ook last van.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Ik word er zelf ook een beetje getikt van..... :wink:
audrey schreef:Zoals de titel al zegt zit er een tik in de aandrijving van mijn fiets. Tijdens het fietsen, en vooral wanneer ik veel kracht moet zetten(tegen wind, berg op), hoor ik steeds een tik. De tik is regelmatig, dus bij iedere omwenteling, en volgens mij komt het van de voorbladen vandaan. Ik heb al van alles geprobeerd. Smeren, afstellen, schoonmaken, ketting gecheckt, derailleur nagekeken, enz. maar niks mocht baten. Het gekke is dat ik het dus ook bij mijn andere fietsen hoor. Mijn vorige vakantiefiets en racefiets hebben er ook last van.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Ik word er zelf ook een beetje getikt van..... :wink:
Kijk in dit lijntje (http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=4545) 'ns naar de opmerking van de Vakantiefietser.

Gerd
Aha, er was al een topic over. Ik ga alles eens even nakijken en vastzetten.
Bedankt Gerd.
Als je het gekraak ook bij andere fietsen hoort dan is de vraag ook op zijn plaats of het gekraak wel door je fiets(en) wordt veroorzaakt en niet door b.v je schoenen?
Revanho schreef:Als je het gekraak ook bij andere fietsen hoort dan is de vraag ook op zijn plaats of het gekraak wel door je fiets(en) wordt veroorzaakt en niet door b.v je schoenen?
Ik fiets met verschillende fietsschoenen dus dat betwijfel ik. Ook heb ik op mijn racefiets een ander soort klikpedaal maar hetzelfde getik...al is het in mindere mate.
Misschien zijn het je enkels :D
audrey schreef: Ik fiets met verschillende fietsschoenen dus dat betwijfel ik. Ook heb ik op mijn racefiets een ander soort klikpedaal maar hetzelfde getik...al is het in mindere mate.
Het zit niet in je hoofd?! :P
:roll:
audrey schreef:Zoals de titel al zegt zit er een tik in de aandrijving van mijn fiets. Tijdens het fietsen, en vooral wanneer ik veel kracht moet zetten(tegen wind, berg op), hoor ik steeds een tik. De tik is regelmatig, dus bij iedere omwenteling, en volgens mij komt het van de voorbladen vandaan. Ik heb al van alles geprobeerd. Smeren, afstellen, schoonmaken, ketting gecheckt, derailleur nagekeken, enz. maar niks mocht baten. Het gekke is dat ik het dus ook bij mijn andere fietsen hoor. Mijn vorige vakantiefiets en racefiets hebben er ook last van.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Ik word er zelf ook een beetje getikt van..... :wink:
Doen de fietsen het ook als iemand anders er op rijdt?

Tikt een geleende fiets met jou er op ook? Is het dan geen sleutelbos/schoenveter/broekspijp/kniegewricht......
m-gineering schreef: Doen de fietsen het ook als iemand anders er op rijdt?

Tikt een geleende fiets met jou er op ook? Is het dan geen sleutelbos/schoenveter/broekspijp/kniegewricht......
Haha, ik ben niet degene die tikt.....dat weet ik zeker. :D
Het komt echt van mijn fiets vandaan.
audrey schreef:Haha, ik ben niet degene die tikt.....dat weet ik zeker. :D
Het komt echt van mijn fiets vandaan.
Hoe weet je dat dan?
Het maffe met tikken is dat ze vrij vaak ergens vandaan komen waar je ze niet hoort. Zo dacht ik ooit een tik te hebben in de trapas, maar een frustrerende tijd later bleek dat hij uit de achterdrager kwam, die door het buigen van het frame ergens wrikte bij een boutje.
Lastige tikken kun je alleen systematisch opsporen: tik het als je niet op het zadel zit? Tikt het als je helemaal niet op de fiets zit maar de fiets ophangt, etc. etc.
Succes,
Leon
audrey schreef:
m-gineering schreef: Doen de fietsen het ook als iemand anders er op rijdt?

Tikt een geleende fiets met jou er op ook? Is het dan geen sleutelbos/schoenveter/broekspijp/kniegewricht......
Haha, ik ben niet degene die tikt.....dat weet ik zeker. :D
Het komt echt van mijn fiets vandaan.
noem het cynisch, noem het ervaring, maar hoe harder sommige klanten roepen dat het iets niet kan zijn, des te groter de zekerheid dat ze ongelijk hebben :D

Als je een tik wil opsporen moet je zeer sytematisch te werk gaan en vooral geen stappen overslaan omdat je iets zeker weet :oops:
audrey schreef:vooral wanneer ik veel kracht moet zetten(tegen wind, berg op), hoor ik steeds een tik. De tik is regelmatig, dus bij iedere omwenteling, en volgens mij komt het van de voorbladen vandaan.
Zoals al gezegd komt geluid soms ergens anders vandaan dan waar je het denkt te horen. Mijn fiets kraakt, ook bij iedere omwenteling, ook vooral wanneer ik kracht zet. Het is het stuur in de stuurpen. Bij iedere omwenteling hoeft dus niet te betekenen dat het in de aandrijving zit, althans die van de fiets - jijzelf beweegt in diezelfde regelmaat dus stuur en zadel zijn (net als enkels en sleutelbossen :) ) ook opties. Als ik niet elke keer zou vergeten die strop open te maken en even te smeren, was ik allang van het gekraak af... :roll:

Succes met het opsporen!

Carl
Carl Buijs schreef:Mijn fiets kraakt,
Carl
Audrey zegt uitdrukkelijk dat er sprake is van een tik. Als het dezelfde tik is die ik wel gehad heb, is het geluid ook duidelijk herkenbaar als een tik en niet als gekraak.

Gerd
GerdC schreef:
Carl Buijs schreef:Mijn fiets kraakt,
Carl
Audrey zegt uitdrukkelijk dat er sprake is van een tik. Als het dezelfde tik is die ik wel gehad heb, is het geluid ook duidelijk herkenbaar als een tik en niet als gekraak.
Gerd
Ja, het is echt een tik. Geen gekraak, sleutelbos, veter, knie, enkel, broekspijp, schoen of stuur wat kraakt. Het komt duidelijk van beneden bij de voorbladen.
Ik ga eerst mijn pedalen, zadel en zadelpen vastzetten. Dat lijkt me nog enigzins mogelijk. Hopelijk is het dan gedaan met de tik.
Ik had hetzelfde op weg naar Rome, in Frankrijk. Het bleek dat mijn Nederlandse fietsenmaker m'n trapas niet goed had vastgezet. De franse fietsenmaker had dit snel geanalyseerd en gemaakt. Hij heeft de as eruit gehaald, goed ingevet en weer goed vastgezet. Probleem tot Rome verholpen!
Vergeet niet de bladen voor goed vast te zetten (4 inbusjes), dat leverde bij mij ook eens getik op nadat ik nieuwe erop had gezet.
Ben er ook eens gek van geworden. Een hinderlijke tik. Altijd op het zelfde moment.
Werd er woedend van.
Hoorde geen vogeltjes meer.
Kon niet meer genieten.
Hoorde alleen die verdomde rot tik.
Weer thuis van vakantie las ik ergens dat een tik vaak in het rechter pedaal zit.
Uitelkaar gehaald, nieuw vet erin, weg tik.
En is nog steeds weg.
Mijn geluidjes obsessie is er nog steeds.
Ratelende versnellingsapparaten, droge kettingen, piepende remmen van andere fietsers kunnen me enorm irriteren. Wat een energie verlies dat ook weer ten koste van mijn energie gaat. Mountainbike banden met van die piepende noppen op een asfaltweg, ook zo iets doms... :wink:
]Haha, herkenbaar. Heb heb je net een aantal enerverende kilometers door een drukke stad gefietst, kom je eindelijk op een rustige weg en dan hoor de die tik.... :twisted:
Ooit een keer een tik in het achterwiel gehad, getikt werd ik er van.... Op een gegeven moment alle spaken met olie behandelt, het wiel zag er niet uit, maar de tik was weg.... zucht, heerlijk, rust!

Op de fiets moet gewoon alles lekker draaien, anders wordt ik goed chagrijnig. Mijn buurman heeft een nieuwe racefiets, Ultegra 6700 tripple en ratelt op het middenblad... Gek word ik er van!