Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets ombouwen naar snelle vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Racefiets ombouwen naar snelle vakantiefiets

Of anders een Caldera Cone of Clikstand. Een kleine gasbrander weegt overigens ook heel weinig (iets van 350 gram voor brander, windscherm, kookpan en koekenpan). En dan je je echt koken.
Wim
Ernst. schreef:Ik zie net trouwens dat Tubus tegenwoordig ook een RVS fly heeft.

http://www.tubus.com/en/rear-carriers/fly

Mischien dat die met 40 gram extra net wat steviger is.
Ik werk veel met rvs, en het is echt zwakker dan staal. e-modulus staal:21000, rvs:19500. Het is wel afhankelijk van het soort rvs. Probeer maar eens een rvs schroef: de kop ligt er zo af.
Wim schreef:Of anders een Caldera Cone of Clikstand. Een kleine gasbrander weegt overigens ook heel weinig (iets van 350 gram voor brander, windscherm, kookpan en koekenpan). En dan je je echt koken.
Wim
Net mijn 'normale' setup gewogen: pepsi can stove, standaard, windscherm, pan met deksel, laplandmok en transavia lepel: 270 gram. De aluminium pan met deksel is al meer dan 20 jaar oud en 'veel' te zwaar. Maar kostte ook maar 2 gulden. Wordt ook gewoon op gekookt, het duurt alleen wat langer. Gas- en benzinebrander al zeven jaar niet meer gebruikt.

Sorry, weer erg off-topic.
Off-topic of niet, is toch wel een erg interessant brandertje die PepsiCan stove; ga ik zeker even beter bestuderen. Maar: écht een pan spaghetti koken lijkt mij lastig hiermee.
Momenteel heb ik alleen een CampingGas brandertje met ventielblik; licht en, van alle branders, het gemakkelijkst in gebruik.Een goede brander IMO voor als je binnen de EU blijft. Alleen die blikken zijn nogal volumineus.

En die drager: ik denk dat het idd een combinatie is van lichte wielen en een minder stijve achtervork waardoor het allemaal toch wat instabieler aanvoelt. Of dit met mijn frame ook zo is zal ik moeten uitproberen. SLX buizensets waren destijds een van de lichtere buizensets (lichter dan 531?) dus het zal op het randje zijn.
Ik hoop e.e.a. te kunnen opvangen met een 36-spaaks achterwiel met 30mm hoge V-shape velg(stijf!).
Ernst. schreef:Ik zie net trouwens dat Tubus tegenwoordig ook een RVS fly heeft.

http://www.tubus.com/en/rear-carriers/fly

Mischien dat die met 40 gram extra net wat steviger is.
De RVS dragers glimmen en zien er anders uit. Degelijker of steviger moet je niet verwachten.

Maar een Fly is stijf zat, mits correct gemonteerd op een bruikbare fiets. Maar wiebelende klemmetjes, een slappe achtervork of een matig achterwiel kun je er niet mee compenseren
pedalman schreef:Of dit met mijn frame ook zo is zal ik moeten uitproberen. SLX buizensets waren destijds een van de lichtere buizensets (lichter dan 531?) dus het zal op het randje zijn..
Welnee, SLX was 9-6-9 met ribbeltjes, 531c in die periode was dunner met 8-5-8
pedalman schreef:Off-topic of niet, is toch wel een erg interessant brandertje die PepsiCan stove; ga ik zeker even beter bestuderen. Maar: écht een pan spaghetti koken lijkt mij lastig hiermee.
Het is eigenlijk een zelfbouw Triangia, en daar kun je prima op koken:
http://www.trangia.se/english/
recepten:
http://www.trailquest.net/baking.html
http://www.winwood-outdoor.co.uk/acatalog/Recipes.html

Het maken van zo'n ding is erg simpel, geen bewegende onderdelen dus er kan weinig stuk. Is ie versleten dan maak je een nieuwe. Meestal gaan ze bij mij een jaar mee. Ik gebruik alleen geen Pepsiblikken maar bierblikken. :)
Welnee, SLX was 9-6-9 met ribbeltjes, 531c in die periode was dunner met 8-5-8
Ik dacht altijd dat die frame's lichter waren. :cry: en staan die getallen voor de wanddiktes? bijv. 0,9-0,6

Wat zijn die ribbeltjes precies, Marten?
*zit nu met zaklamp in de zitbuis te schijnen* :?
Het gaat inderdaad om de wanddikte. De zitbuis zou overigens wel eens de buis kunnen zijn zonder de ribbels.
Ben ik wel blij mee want grotere wanddiktes zijn idg juist een voordeel! :D

*zie nog geen ribbels trouwens*
Wim schreef:Het gaat inderdaad om de wanddikte. De zitbuis zou overigens wel eens de buis kunnen zijn zonder de ribbels.
helical reinforcements:
zitbuis: ribbels onder tot nok voorderailleur
onderbuis: beide einden
liggende vork: bij het bracket
binnenbalhoofdbuis: onder
Marten, ik blijf me verbazen over je onuitputtelijke feitenkennis! +1

Dit betekent dus, in theorie, dat dit frame stijver zou moeten zijn dan een 'good old' 531?
pedalman schreef:Marten, ik blijf me verbazen over je onuitputtelijke feitenkennis! +1
1 kuub hangmappenkast met documentatie ;)
Dit betekent dus, in theorie, dat dit frame stijver zou moeten zijn dan een 'good old' 531?
Nope, stijver als de typische 531c set zoals die ten tijde van SLX werd aangeboden. Good old 531 stamt uit 1935, dus er zijn nogal wat iteraties geweest
m-gineering schreef: Maar een Fly is stijf zat, mits correct gemonteerd op een bruikbare fiets. Maar wiebelende klemmetjes, een slappe achtervork of een matig achterwiel kun je er niet mee compenseren
Ik ben zelf heel licht en heb een stijve aluminium racefiets, maar mijn conclusie is dat je zelfs dan niet een paar kilo aan de fly kan hangen. Het gevoel dat je wilt hebben op een racefiets is er gewoon niet meer.

De fly was overigens met de bijgeleverde snelspanner en via een gebogen stangetje aan de remophanging verbonden. Volgens mij de standaard methode voor fietsen zonder oogjes.

Als pedalman al aan het denken is om een pepsi can stove te bouwen, alleen fietskleren meeneemt en een dreikwart matje gebruikt dan lijkt het mij niet heel moeilijk om zonder rack alles mee te krijgen. 1500 gram voor een tent is dan nog relatief veel en een boek past dan ook niet meer, maar dat was het dan ook wel.
Ernst. schreef: Ik ben zelf heel licht en heb een stijve aluminium racefiets, maar mijn conclusie is dat je zelfs dan niet een paar kilo aan de fly kan hangen. Het gevoel dat je wilt hebben op een racefiets is er gewoon niet meer.
Over welk gevoel heb je het dan?

Als ik met bagage fiets op mijn racer kan ik niet meer lekker op de pedalen staan. Dan voelt het niet echt lekker licht meer. Maar een paar uur achter elkaar lekker kilometers wegmalen lukt wel, je moet alleen je best doen om wat vloeiender te fietsen, eigenlijk gewoon ten alle tijde in het zadel blijven. Wel denk / hoop ik dat er qua wielstijfheid nog wel wat te winnen is bij mij. Ik heb nu van die 'aerodynamische' Mavic Aksium wielen met belachelijk weinig spaken...

Groet
Eric
Een grote zadeltas zoals de Camper Longflap brengt het gewicht ook wat meer in het middelpunt, mits goed ondersteund zodat hij niet gaat zwabberen. Maar ook dan wordt het een ander gevoel, dat is gewoon niet anders. En misschien is de geometrie van je fiets er toch gewoon minder geschikt voor, en heb je te lichte wielen, wie zal het zeggen.
Wim
eric190173 schreef:
Alien schreef:Anders eens rondkijken voor een wat oudere randonneur? Ík denk dan meteen aan Koga, maar da's een beetje vooringenomenheid; heb zelf een '94-er. Andere merken maakten (maken?) ze vast ook wel: stalen frame, beetje luie racegeometrie, nokken voor voor- en achterdragers, ruimte voor 40mm+ banden en echte spatborden, canti-nokken…
Zelf heb ik een oudere Koga Randonneur (97 of 98 dacht ik) en dat fietst toch echt anders dan een licht racertje.
Natuurlijk, ik heb ook niet anders beweerd. Al vermoed ik dat met een kilootje of tien bagage dat lichte racertje ook al niet meer als een lichte racer voelt.

Qua geometrie valt het allemaal nogal mee, hoor. Als ik mijn '94 randonneur vergelijk met mijn '95 GentsRacer (oké, niet bepaald een modern carbon scheermes, maar daarop zou ik al helemaal niet aan bagage durven denken), kom ik op een drie centimeter langere achtervork, anderhalve centimeter meer vorksprong en een halve graad kleinere zitbuishoek. Natuurlijk worden die randonneurs veel meer MTB-achtig opgetuigd (en met de jaren is dat steeds "erger" geworden) maar met een racegroepje, racebocht en 28mm bandjes erop en wat lichtere dragers dan standaard (bijvoorbeeld de al eerder genoemde Fly), wordt het allemaal al flink wat lichtvoetiger. Maar goed, ieder het zijne of hare, natuurlijk.

.tsooJ
Hoi hoi....

Wil in Aug/Sept van hier naar Zwitserland/Oostenrijk en even de Grossclockner mee pakken.

Ik zit in twijfel tussen mijn Avaghon RVS ranonneur [met race bocht] en super licht te gaan, op 25 mm bandjes. met ongeveer 13 kilo.
Hier fietste ik 2 maal 1200 km non stop mee [dag en nacht]
Parijs-Brest-Parijs

Of mijn zwaardere Avaghon randonneur met 37 mm banden en de racebocht ietwat hoger. Hier fietse ik mee van Lapland naar Malaga.

Moet zeggen dat meer comfort me heel erg geod bevalt en ook op een wat zwaardere fiets fiets ik 180 km per dag.

Belangrijk voor mij is de zit en 28 inch wielen. En de fiets moet lekker lopen en niet nerveus zijn, een wat langere voorbouw van de voorvork zorgt daar voor.

Henk Kamphuis
Kun je op die lichte fiets ook wat bredere bandjes monteren of houdt het bij 25 mm op? En zou je stuur hoger kunnen? Zelf heb ik vanmorgen ook nog vanwege rugklachten een Thudbuster ST verende zadelpen gemonteerd, en dat maakt flink uit zonder dat je zit te wippen op je fiets. Het ziet er alleen niet uit op een mooie fiets.
Andersom kun je misschien proberen die zware fiets wat lichter en sneller te maken. Het stugge gevoel van het frame raak je niet kwijt, maar een tikje vlotter kan vast wel, al was het maar met snellere bandjes. Ik denk dan aan Panaracer Pasela 37 mm of Vittoria Hyper Randonneur 38 mm.
Wim
Ik denk id dat ik voor die wat zwaardere Randonneur ga, gewoon een SUPER fijne fiets.
Ik zit er iets rechter op en vang wat meer wind maar bij veel tegen wind even onder in de beugel.
En ik ben al aan het zoeken naar lichte bandjes, jouw voorstel lijkt me een goed plan.
Ook ga ik voor SPD pedalen daarmee kun je lekker rond malen, duwen en trekken tegelijk in een mooie tred, en het gaat er dan om om relaxed en soepel te blijven draaien zonder pijn tussen je schouderbladen en nek.
En genieten mag ook van mij tegenwoordig, een dag langer op de fiets is voor mij geen straf.

gewoon gaan met die banaan :oops: