Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Goede middag! De kogel is door de kerk. Mijn vriendin en ik zijn over enkele weken trotse bezitters van respectievelijk een VSF T-700 XT en een Avaghon S28.0 Rohloff. Beide fietsen zijn o.a. uitgerust met Tubus voor- en achterdragers, SON naafdynamo en Magura remmen.

Eerst zijn we vanuit Limburg naar Wageningen gereist naar Re-Cycle, daarna zijn we doorgegaan naar De Vakantiefietser in Amsterdam. Beide winkels bieden een prima service. Sarah kreeg bij de Vakantiefietser als cadeau, een mooi boek en tas en is officeel vriendin van Eric!

Een top dag dus, iedereen bedankt voor de informatieve reacties. Als de fietsen binnen zijn zullen we wat foto's posten in het bijbehorende forum.

Bas en Sarah
Gefeliciteerd met deze mooie fietsen! Je zult er veel plezier van hebben. Ga je deze fietsen ook verzekeren?
Robertjan schreef:Hij schrijft toch ook niet dat het tegen die lui helpt? Dat zijn geoefende criminelen, geen opportunistische dieven die toevallig langslopen.

Tegen die geoefende criminelen heb je een combinatie nodig van sloten. Zoals kettingsloten, en pitlocks (die je naaf vastzetten).
I.h.a. tref je deze lui in grotere steden, waar ik zelden zal kamperen. Dus ik kan op m'n oudere fiets toe met een flinterdun kabelslotje.
Diefstal is meestal ook niet te voorkomen, als de dief het wil.....; het is alleen te vertragen met sloten en schrikreactie alarm etc. en dat vindt een dief meestal niet leuk, want het risico om gesnapt te worden maakt het zeer wel groter. Derhalve als je 25 sloten op jouw fiets monteert, die niet in 1 keer zijn door te knippen, is een dief nogal een tijdje bezig en dat maakt het voor hem onaantrekkelijk de fiets te stelen.
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Mijn voorkeur gaat uit naar het model randonneur (cannondale T800, stevens Gran Turismo).
Als ik een santos scc02 frame op de kop kan tikken, daar een vaste vork in zet, het geheel voorzie van shim.XT, vanwege het aangenamere rijden een racestuur, Tubus dragers monteer, dan ben ik volgens mij al een heel end.
Nog tips, ideeën, andere merken, etc...
Surly Long Haul Trucker? Dat is de goedkoopste prima randonneur op de markt. De afmontage is prima, en het frame is niet luxe maar wel degelijk en goed van geometrie. Als je meer uit wilt geven zou ik eerder de richting uitgaan van een een custom opgebouwde Avaghon Series, of een maatframe. Santos vraagt voor zijn confectieframes zowat net zoveel als wat je betaalt voor een goed maatframe, en dan is een racestuur veel minder gedoe.
Wim
Inderdaad, op een Avaghon series kan ook een mooi racestuur (i.c.m. Rohl-off).
Graag advies!

Ik ben een beetje een vervelende koper. Ik weet al wat ik wil en ik wil het nu. Ik weet, een wereldfietser moet wat geduld hebben, maar dat heb ik niet. :)

Ik wil graag een vakantiefiets, maar voor op het asfalt. Dunne bandjes en lichtgewicht dus. Ik zou het niet erg vinden zo nu en dan een bergje te beklimmen. De Santos Trekking Lite valt (helaas!) af, ik wil wel genoeg bagage mee kunnen nemen. Naast ongeduldig, ben ik ook nog eens lui: Rohloffnaaf en belt-drive dus, om zo min mogelijk onderhoud te hebben aan de fiets. Naast ongeduldig en lui ben ik ook gierig, er wordt dus naar de prijs gekeken, ook al wordt ie sowieso hoog.

Wie adviseert? Alvast bedankt!
Een ouderwetse randonneur? Schroom ook niet om eens tweedehands te kijken. Staat altijd wel wat moois op Marktplaats.

Dit is wel een héél retro voorbeeld, maar iets soortgelijks komt aardig aan jouw wensen tegemoet, lijkt me: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 22&t=12392.

.tsooJ
Dat klinkt als een Avaghon Series Rando.
Zie HIER (PDF) voor meer info.
Geen idee wat de prijs zou worden met belt, maar dat zou je kunnen vragen. De kans is dan wel dat je tóch een paar maanden moet wachten. En ja, voor een maatframe vóór de zomer ben je nu ruimschoots te laat. Dan had je in december-februari moeten wezen.

Voor zo'n mooie fiets kan het overigens wel de moeite waard zijn om een paar maanden te wachten.
Oh, wacht… belt drive, Rohloff… Helemaal overheen gelezen. Bij asfalt, dunne bandjes en lichtgewicht gestopt met lezen en voor mezelf ingevuld. Sorry.

.tsooJ
Gijsjan schreef:ik wil het nu
Dunne bandjes en lichtgewicht
genoeg bagage mee kunnen nemen
Rohloffnaaf en belt-drive
er wordt dus naar de prijs gekeken
Ja, je kunt niet alles tegelijk nu hebben.
Gelukkig is het aantal fietsen dat met belt drive leverbaar is nog overzichtelijk.
Medebepalende punten zijn natuurlijk je lengte (ivm evt wielmaat en benodigde stijfheid van het frame), gewicht en hoeveel bij jou "genoeg babage" weegt.
Ben je groot en zwaar en neem je 30 kilo mee, dan zou ik alles mijden dat als Extra Licht wordt aangeprezen. Ben je klein, slank en is 20 kilo genoeg dan kun je op zoek gaan naar een rank frame, al is het niet te verwachten dat elk wielrenframe geschikt is om die 20 kilo aan te hangen.
Leon
Leon schreef:
Gijsjan schreef:ik wil het nu
Dunne bandjes en lichtgewicht
genoeg bagage mee kunnen nemen
Rohloffnaaf en belt-drive
er wordt dus naar de prijs gekeken
Ja, je kunt niet alles tegelijk nu hebben.
Gelukkig is het aantal fietsen dat met belt drive leverbaar is nog overzichtelijk.
Medebepalende punten zijn natuurlijk je lengte (ivm evt wielmaat en benodigde stijfheid van het frame), gewicht en hoeveel bij jou "genoeg babage" weegt.
Ben je groot en zwaar en neem je 30 kilo mee, dan zou ik alles mijden dat als Extra Licht wordt aangeprezen. Ben je klein, slank en is 20 kilo genoeg dan kun je op zoek gaan naar een rank frame, al is het niet te verwachten dat elk wielrenframe geschikt is om die 20 kilo aan te hangen.
Leon
Ik ben vrij lang, 1.93 en weeg bijna 80 kilo (dus wel slank :D). Ik neem tussen de 15 en 20 kilo mee, verdeeld over 4 tassen. Van stijfheid van het frame heb ik geen verstand. Ik neem steeds aan dat alu prima is.

Een paar maanden wachten? Oeps, dat had ik niet verwacht. :shock:
Gijsjan,

De fiets die je omschrijft, komt m.n. op het gebied van 'smalle banden' en 'racestuur' i.c.m. 'Rohloff met belt-drive' niet overeen met de massa. Omdat het dan al snel, vanwege het 'speciale' belt-drive frame, op een maatframe uitkomt, kom je al gauw aan die wachttijd.

Zelf heb ik vorig jaar een maatfiets met Rohloff en racestuur gekocht, wat uiteindelijk ca. 3 maanden wachttijd had (Vittorio in Heerhugowaard). Voordeel van een maatfiets is wel dat je alles zelf kunt kiezen.
Zo heb ik een felle LED-voorlamp en LED-achterlicht mét standlicht op een SON-naafdynamo laten aansluiten, een leren zadel in dito kleur als het leren stuurlint (voor de 'mooi', al is het leren stuurlint ook erg comfortabel!), en korte 160mm-cranks (we komen niet allemaal boven de 1m57 uit... :roll:).

Als je confectie gaat, ontkom je denk ik niet aan een Santos met aangepaste onderdelen i.o.m. je eigen fietsenmaker. Dit omdat... een racestuur nu eenmaal niet gebruikelijk is. Qua prijs kom je dan ongeveer even hoog uit als een maatframe, maar de levertijd kan misschien enkele weken zijn. Afhankelijk van je fietsenmaker.
Robertjan schreef:...maatframe uitkomt, kom je al gauw aan die wachttijd.
Zelf heb ik vorig jaar een maatfiets met Rohloff en racestuur gekocht, wat uiteindelijk ca. 3 maanden wachttijd had (Vittorio in Heerhugowaard). Voordeel van een maatfiets is wel dat je alles zelf kunt kiezen.
Robertjan,
Haal jij niet een maatfiets en een zelf samen te stellen fiets door elkaar?
Avaghon Series zijn geen maatframes, de naam zegt het al, ze worden in series gemaakt. Daarentegen kun je wel alle onderdelen zelf kiezen, in overleg met de bouwer.
Bij Snel hebben ze iets dergelijks. Voor mensen van 1,93 zijn er bij beide zaken zeker confectieframes. Bij Avaghon scheelt dat zo over de duim ruim 500 euro.

Gijsjan: met jouw specificaties zou ik wél voor een reisfietsenmerk gaan, maar daar dus een lichter type zoeken.

Leon (maatframefiets van Avaghon voor vakanties en een zelf samengestelde Snel voor de rappe tochtjes, maar geen enkele ervaring met Rohloff en belt-drive)
Leon, die 'zelf-samen-te-stellen-fietsen', zijn die er ook in een frame voor belt-drive? Je moet voor het vervangen van de riem 'door' het frame heen (vandaar de sluitschakel bij een ketting).
Wellicht dat bijv. een Avaghon een aanpassing aan een bestaand confectieframe (A. Series) wil maken, maar ik vermoed dat dat niet de juiste oplossing is.
Robertjan schreef:Leon, die 'zelf-samen-te-stellen-fietsen', zijn die er ook in een frame voor belt-drive? Je moet voor het vervangen van de riem 'door' het frame heen (vandaar de sluitschakel bij een ketting).
Wellicht dat bijv. een Avaghon een aanpassing aan een bestaand confectieframe (A. Series) wil maken, maar ik vermoed dat dat niet de juiste oplossing is.
Vermoedelijk niet de juiste oplossing, en Gates zal ook wel gaan zeiken. Misschien dat Norwid een frame in het programma heeft, maar mijn indruk op de EHBE was dat de Beltmania bij de meeste ervaringsdeskundigen al weer danig aan het afkoelen was :D
m-gineering schreef:mijn indruk op de EHBE was dat de Beltmania bij de meeste ervaringsdeskundigen al weer danig aan het afkoelen was :D
Heb je ook een idee waarom?
* Blijft te duur? * Blijft te gecompliceerd voor de fietsbouwers? * Toch nog niet zo ver uitontwikkeld als gehoopt? * Te kleine niche om moeite voor te doen?
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:mijn indruk op de EHBE was dat de Beltmania bij de meeste ervaringsdeskundigen al weer danig aan het afkoelen was :D
Heb je ook een idee waarom?
* Blijft te duur? * Blijft te gecompliceerd voor de fietsbouwers? * Toch nog niet zo ver uitontwikkeld als gehoopt? * Te kleine niche om moeite voor te doen?
Leon
van mijn prikbord

M-Gineering goes Ferrodrive, exit for Gates
Oftewel de Gates tandriem met carbonvezel is aardig, maar alles bij elkaar zijn de voordelen niet groot genoeg om de nadelen op te heffen. Voordelen zijn er natuurlijk, want een ketting die je zonder aarzelen beet kunt pakken is best handig, en als je normaal fietst is het mooi stil en soepel zonder vervaarlijk gekners als je weer eens een modderbad moet nemen. Maar de nadelen zijn ook niet mis. De aandrijving functioneert alleen als de voor en achter tandwielen 100% uitgelijnd zijn en blijven. Dus alle lagers moeten in nieuwstaat zijn en je moet een loodzware achtervork bouwen die twee keer zo zwaar en stijf en lomp is als je zou willen. Dan moet er nog een snubber op (lastig bij wiel uitbouwen) voorspanning in de riem (worsteling bij wielen steken) en als je in 'China'een tak in je aandrijving krijgt, heb je ook een probleem met alle specifieke onderdelen. De tandwielen zijn van aluminium, en ze demonteren bij een Rohloffnaaf is ook niet echt opgelost. Een modder en ijsmix vulling in de holtes van de achtertandwielen valt ook tegen en het systeem kost klauwen vol geld. En had Carbondrive een jaar geleden nog geen enkel idee hoe je een fiets moest bouwen en moest je het zelf maar uitvinden, nu je het uitgevonden hebt komen ze zelf met eisen aanzetten en moet je een frame bij hun laten certificeren of voor nog een boel geld bij hun meetspullen aanschaffen. Ik ga niet afwachten of ze volgend jaar weer wat erbij verzonnen hebben, het eerste verlies is het kleinst ;)

Een leuke kettingkast ontwikkelen lijkt nu weer een stuk aantrekkelijker, en dan blijft de aandrijving ieder geval in Verweggistan wel Idiotensicher
m-gineering schreef:
Leon schreef:
m-gineering schreef:mijn indruk op de EHBE was dat de Beltmania bij de meeste ervaringsdeskundigen al weer danig aan het afkoelen was :D
Heb je ook een idee waarom?
* Blijft te duur? * Blijft te gecompliceerd voor de fietsbouwers? * Toch nog niet zo ver uitontwikkeld als gehoopt? * Te kleine niche om moeite voor te doen?
Leon

Een leuke kettingkast ontwikkelen lijkt nu weer een stuk aantrekkelijker, en dan blijft de aandrijving ieder geval in Verweggistan wel Idiotensicher
Ik neem aan dat je een kettingkast bedoelt en geen 'riemkast'? Een kettingkast om een riem geeft qua onderhoud (ongeveer) hetzelfde resultaat als een ketting + kettingkast, toch?
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw, en hoewel ik in deze rubriek "Mijn fiets" mijn fiets nog niet kan voorstellen, ben ik hard op weg :lol: Na een fietsloze periode van 20 jaar, wil ik nu een echte wereldfiets kopen, concrete vakantieplannen heb ik nog niet, maar IJsland en Zwitserland staan wel op de agenda (naast kleine tochtjes van 20km in het weekend, misschien worden dat er gemakkelijk meer als ik eenmaal gewend ben aan zo'n luxe vakantiefiets :D )

Inmiddels ben ik vandaag bij een fietsenwinkel geweest, om te kijken naar een Koga Signature. De winkel was me aangeraden door een vriend. Gisteren was ik er al even langs geweest en toen vroeg ik naar de mogelijkheid om proef te rijden op een fiets. Dat kon prima, maar dan verwachtten ze wel dat je de fiets uiteindelijk bij hen koopt. Oké prima, een begrijpelijk concept. Vandaag was ik er dus om proef te rijden, ik was er al zeker van dat ik bij deze fietsenzaak een fiets wilde kopen. Zeer ruim assortiment, deskundige verkoper, en de winkel werd me aangeraden door een vriend. En in het concept "geen korting, maar wel veel service" kan ik me prima vinden. Dus proefgereden op 2 fietsen (staal en aluminium), daarna een fiets op de computer samengesteld met een erg aardige en deskundige verkoper. Toen werden op mijn verzoek mijn 'fietsmaten' opgemeten, dan was dat tenminste gedaan en opgeschreven, zoals gezegd ik wilde daar sowieso een fiets gaan kopen. Maar toen kwam het. Ik zei dat ik het geheel nog een paar dagen op me wilde laten inwerken, zodat ik in de loop van de komende week de definitieve beslissing kan nemen. Het gaat om een fiets van 3300 euro en ik heb 20 jaar geen fiets gehad en heb er helemaal geen verstand van (weet wel dat ik van kwaliteitsspullen houd, en dat is Koga wel), dan ga ik niet op een achternamiddag na wat proefrijden en wat passen en meten direct een fiets van 3300 euro bestellen. Al was het maar om het idee dat ik aan de aanschaf van zo'n dure fiets eventjes moet wennen. Het is niet een halfje brood van een euro of zo. De winkelier was verbijsterd, hij suggereerde dat ik de fiets eigenlijk al had gekocht en wenste een aanbetaling :? Ik stond aan de grond genageld, was echt perplex :shock: De winkelier suggereerde verder dat ik nu elders de fiets met 10% korting zou kunnen gaan bestellen en hij wenste dus een aanbetaling. Ik was volgens hem een "unieke persoon" zoals hij die nog nooit had gekend in zijn zoveeljarig bestaan als fietsenhandelaar (en dit was duidelijk niet vriendelijk bedoeld). Ik stond écht perplex, wist niet wat ik er aan had. Wat een leuk middaguitje had moeten worden (en zeker was tot dat moment) eindigde zeer teleurstellend :-( Ik had bijna de tranen in mijn ogen van zoveel wantrouwen in mijn integriteit en persoon. Een moment kwam het in me op om op de terugreis direct een email te sturen met de boodschap dat het voor mij zo niet meer hoeft. Maar ik denk dat ik de fiets toch maar daar koop. Het is een mooie fiets, en misschien had de fietsenhandelaar wel zijn dag niet.

Wordt binnenkort vervolgd :wink: