Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsroute Ijsland - Forum Wereldfietser

fietsroute Ijsland

Hallo,

volgende zomer (24jul-14aug) zou ik samen met mijn broer Ijsland doen met de fiets. We hebben 20 dagen. Hier is het traject dat ik in gedachte had:
Keflavik-Selfoss-Landmannalaugar-Skaftafell-Hofn-Egilsstadir-Myvatn-
Akureyri-Varmahlid-(Kjolur)-Geysir-Keflavik.
Ik denk dat dit een 1600km is, waar we dus op twee plekken de ringweg verlaten (rond Landmannalaugar en de Kjolur). Normaal gezien zouden we geen stuk bus nemen en als we dit toch zouden doen zouden we het stuk Egilsstadir-Myvatn nemen.

Zijn er mensen die vinden dat dit traject kan verbeterd worden- te ambitieus is- niet te doen is wegens de slechte omstandigheden op bvb de Kjolur?

Groeten, Filip.

Beste Filip,

Alles is geheel afhankelijk van het weer. Zo hebben we in IJsland eens in een dag 140 km gereden terwijl we op de andere dag niet verder kwamen dan 30 kilometer. Zelfde weg, zelfde ondergrond, zelfde hoogteprofiel maar heeeeeeeel andere wind en regen.
Op de ringweg van IJsland rijdt in de zomer een bus waar ook de fietsen mee kunnen. Dus mocht je vast komen te zitten dan kan dit een uitvlucht zijn.

Succes,
Marco

Beste Filip,
De enige die ik ken die in IJsland gefietst heeft is Anita. Zij is activiteitencommissie lid en als je er behoefte aan hebt, dan kan ik misschien regelen dat anita contact met je opneemt.
Stuur me even een mailtje en ik ga voor je aan de slag!
Groet,
Rena

Je kan een kijkje nemen op mijn site www.creatingclouds.nl en mail me maar suf met al je vragen : )

IJsland is geweldig en zeker op de fiets een hele beleving!

Ik ben niet zo'n enorm fanatieke fietser maar heb toch 1500 IJslandse kilometers op de teller staan. Dus als ik het kan... 1600 km in 20 dagen is te doen. Ik hou mijn gemiddelde op 60km per dag, maar zoals gezegd ik ben niet echt een berg-op-racer. Hoe dan ook hou rekening met dagen dat het zo hard waait dat je alleen maar achteruit ga. Ik heb het geluk gehad nagenoeg alleen maar goed weer te hebben. Het weer is in IJlsand volledig de weg kwijt. Ik heb op één dag, stiemende regen, felle zon, koude hagel, onweer en verblindende dikke mist gehad en dit alles binnen vier uur! Dus hoe slecht het weer ook is, bij de volgende kilometer is het volledig omgedraaid.

Waar je met de bus van Egillstadir naar Myvatn wel rekening mee moet houden is dat het niet zo een enorm grote bus is en het een zeer populaire route is, dus je loopt het aanzienlijke risico dat er geen plek voor twee fietsen is. Overigens van Myvatn naar Egillstadir is al een stuk rustiger.

Marcel

Hoi,
60km per dag is een mooi streven, moet lukken op IJsland. Maar als je ook nog eens een rustdag wilt nemen (wandelen Landmannalaugar, Skaftafell - prachtig!) kom je al snel hoger uit.
Wij hebben exact dezelfde route gereden alleen niet naar Landmannalaugar, maar een extra lus door noord IJsland (Siglufjorður).
Minst aantrekkelijk lijken ons inderdaad Myvatn-Egilstadir maar ook Selfoss naar het begin van de onverharde route naar Landmannalaugar
is minder mooi (maar niet foeilelijk...)
Het weer moet je inderdaad meehebben, maar bij slecht weer kun je altijd even wachten he.... de zomerdagen zijn lang op IJsland. Wij hebben ook eens een regenbui afgewacht in de tent, om 1500uur gaan fietsen en om 2200 uur de tent opgezet in het zonnetje.
Op internet is best wel wat informatie over routes te vinden zoek maar eens wat rond.

Succes

Overigens: de Kjolur lag er in 2004 zeer goed bij. Natuurlijk is hij wel geheel onverhard. Vanuit het noorden (in jullie geval dus) moet je eerst langdurig licht klimmen/vals plat tot aan Hveravellir. Wegdek was echt superglad tot ong. 15km voor Hveravellir. Dan volgen de slechtste kilometers met grote keien. Na Hveravellir volgen nog 20-30 mindere kilometers maar daarna wordt het wegdek rap beter.
Rivierdoorwadingen zijn d'r op de Kjolur ook niet meer bij, wij moesten slechts door 1 riviertje heen, bij alle andere lagen bruggen.
Kortom, ook op Kjolur is 60km per dag heel goed mogelijk (alleen het weer kan je dwarsbomen).
De weg naar Landmannalaugar schijnt andere koek te zijn...

ik ben overigens van plan deze zomer een rondje binnenland te doen. Via de Fjallbaksvegur boven de Hella langs en dan onwards to Landmannalaugar. Vervolgens de lange weg over de Sprengi. Dan lekker even de stad in en vanaf Akureyri de Kjolur afdalen terug naar Reykjavik. Dat alles moet iets van 1000 km zijn en ik geef mezelf 20 dagen. Zoals ik al eerder melde ben ik dus niet echt een wereldfietser of uberhaubt een fietser. Vorig jaar denk ik misschien net 60km gefiets te hebben : ) Het beloofd weer een geweldig avontuur te worden! Zadelpijn... here I come!

Voor de exacte route en meer zie www.creatingclouds.nl. Overigens voor al jullie IJsland liefhebbers, de eerste week van september organiseer ik (met nog een aantal onmisbare mensen) Reykjavik to Rotterdam, kort weg R2. Dit is een IJslands cultureel festival (film, dans en muziek) in Lantaren Venster in Rotterdam.

20 dagen voor de rondweg is te doen, maar wel krap, zeker als je wat dagen besteedt om ergens rond te kijken. Een dagje Landmannalaugar, een dagje Skaftafell, een dagje Myvatn en een dagje Reykjavik, en je moet een gemiddelde van 100 km/dag rijden.

Zelf vind ik de oude weg tussen Egilsstadir en Myvatn (langs Modrudalur) leuker dan Varmahlid - Hveragerdi (noordelijke Kjolur).

Je kunt eventueel met een busrit laat in de middag ook een dagdeel inhalen. B.v. het traject Landmannalaugar - Kirkjubaer kun je in een dag doen door om 17.00 uur de bus vanaf Holaskjol te nemen. Ook Skaftafell - Hofn kun je in een dag doen door bij Jokulsarlon de bus te nemen. In beide gevallen heb je het interessantste traject van die dag al gehad. Wel is het relatief duur, omdat je voor je fiets op een kort traject hetzelfde betaald als voor een lang stuk.

We zijn vorig jaar (2004) in ongeveer dezelfde periode geweest en hebben ons bij tijd en wijle niet bijzonder uitgesloofd en derhalve in 26 dagen 1250 km gefietst. Maar ook een aantal delen met de bus gedaan. Vanwege de enorme regen en zeer zware tegenwind hebben we een deel van de route naar en langs Landmannalaugar met de bus gedaan. Dat was maar goed ook, want de rivieren die we met de bus zijn doorgegaan hadden we zeker niet te voet kunnen doorwaden. Vanwege het weer werd ook ons door de lokale wandelgidsen bij Landmannalaugar afgeraden om te gaan wandelen.
Onze zwaarste dag zat ook in het lavaveld naar Landmannalaugar: 58 km in 6 uur pure fietstijd. Onverhard, berg op, wind tegen, regen in het gezicht. Niet dat het tijdsprestaties moeten zijn, maar we waren gewoon op aan het eind van de dag.

Nog een tip: vraag van te voren of 'The Rainman' in Landmannalaugar is. Het verhaaltje: het is een Duitser die Thomas heet en al 18 jaar daar naar toe komt. We kwamen hem in een Jeep tegen op weg naar boven. De man in het busrestaurant bij Landmannalaugar vertelde me dat Thomas daar al lang kwam en elke keer als hij kwam dat het veel en hard regende. Doe er je voordeel mee!

Vanaf Skaftafell naar Hofn ook met de bus vanwege aanhoudende zware regenval (deze trok bijna horizontaal langs de tent opening). Na deze 4 dagen regen hebben we eigenlijk alleen maar goed weer gehad. Toch de bus van Egilsstadir naar Myvatn genomen om daar nog vrienden te ontmoeten.

Het goede weer kwam goed uit op de Sprengisandur (vergelijkbaar met de Kjolur heb ik me laten vertellen), dat maakt het een stuk aangenamer. Maar vergis je niet, zware steenslag wegen en wasborden over uitgestrekte stukken. Reken om een maximum van 60 km per dag als het minder goed weer is; geen mogelijkheden tot kopen van iets eetbaars, maar de heldere (en zeer koude) riviertjes zijn wel erg lekker na een dag door het stof fietsen.

Kijk vooral ook even op http://cycling.petermarij.com/Iceland/ voor de route en wat foto's. Kort verhaaltje aangaande de eerste paar foto's: slechts 1/3 van de wegen in Ijsland is verhard, de rest is veelal bedekt met vrij scherpe lava (achtige) stenen. Om deze het hoofd te kunnen bieden had ik de net nieuwe Schwalbe Marathon XR 2.26" aangeschaft (extra comfort vanwege de enorme maat). Na 1.79km op de teller kreeg ik een 10cm lange dikke spijker door het loopvlak en de zijwand van de hagelnieuwe achterband. Zelden zo hard gelachen om de ironie en de wetenschap wat er nog voor me lag aan terrein.

Tijdens mijn voorbereiding heb ik meestal gelezen dat tegen de klok in het meeste kans geeft op wind mee. Het boekje ‘Island per Rad’ van Ulf Hoffmann is een klein en detaillistisch route boekje wat je goed voor je planning kunt gebruiken.
Mooi land! Maar mijn advies is: maak ook wandeluitstapjes, want dan kom je op veel mooie plekken die niet per fiets bereikbaar zijn.

Hoi,

Zelf ben ik een ervaren IJsland fietser. Ik ben er inmiddels vier keer geweest en heb er zo'n beetje 4000 kilometer weggetrapt. Wat ik een beetje mis in de verhalen is waarschuwingen voor hoog water. Rivierdoorsteken via de Landmannalaugurroute of de Sprengisandur kunnen best gevaarlijk zijn als de rivier hoog en krachtig zijn. Mocht je dit gaan doen, informeer altijd kort van tevoren naar de toestand van de wegen. (handig is dit om bij fietsers te doen die je tegenkomt).

Tijdens mijn fietstocht liet ik me altijd leiden door het weer. Regende het dan schuilde ik in mijn tent of in een benzinestationrestaurant. Op IJsland maakt het ook niet uit wanneer je vertrekt. Het wordt er bijna niet donker.

Nog iets over de weg tussen Egilstadir en Myvatn. Ik heb deze weg twee keer gefietst (in 1996 en 2001) en vond hem absoluut niet saai. Je kan sinds een aantal jaren kiezen tussen de zuidelijke onverharde variant waarbij er een aantal fikse bultjes overwonnen moet worden en de noordelijke grotendeels geasfalteerde variant. Voor Myvatn wordt de weg weer onverhard en pas op (vooral begin juli), want dan wordt er aan de weg gewerkt. En dat betekent. Eerst een laagje van de oude weg afschrapen en dan een lading grote stenen erover gooien. Vooral aan het begin van de zomer zijn deze nog niet aangereden.

Groet,

Rutger