Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hebben WF-ers een auto in bezit? - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

Hebben WF-ers een auto in bezit?

330 berichten

Heeft U als wereldfietser een Auto?

Neen
23%
12
Jawel, 1 oud barrel
19%
10
Jawel, een nieuwe
23%
12
Jazeker, boodschappen wagen en een luxewage voor naar het werk
9%
5
Ja, een campeer mobiel
11%
6
Ja, een ....
15%
8

Blanche schreef::lol: :lol:

ach Marianne,
Maak je niet druk om het anti kanker boek. Sociale contacten en beweging in de buitenlucht zijn ook heel goed voor de gezondheid.

Dus komt allen dit weekend met of zonder auto, met of zonder (biologisch) vlees!
oeps nog vergeten.......verder zijn we dit weekend ook erg groen bezig.
In de auto staan ook stekjes voor de tuin van een andere wereldfietser.

Veel plezier nog in dit draadje, wij gaan even groenere dingen doen in Bosschenhoofd :wink:
:) Waarschuwing: houd bij een lange discussie over een gevoelig onderwerp rekening met de Wet van Godwin of Godwin's Law. Ik had er tot voor kort nog nooit van gehoord maar vind 'm wel leuk.
Maar om op de oorspronkelijke vraag van 16 pagina's terug te reageren. Ik heb geen auto en dat komt voornamelijk omdat ik hem niet nodig heb voor mijn werk. Je wordt ook heel creatief; met een stevige fietskar wandel ik zo de bouwmarkt binnen en laad deze vol met tegels, grind, stenen, enzovoort. Het karretje past precies door het poortje bij de kassa dus ik hoef ook niks over te laden. Je moet alleen geen hoogteverschillen onderweg tegenkomen als je met 100 kg achter je fiets naar huis rijdt.
JesseL schreef:
Haike schreef:
JesseL schreef:Maar ondertussen liggen de winkel nog voornamelijk vol met niet-biologisch vlees en vast niet omdat niemand het koopt... :wink:
Ik denk dat je beter kan stellen dat de consument niet weet wat hij koopt, en niet in de gaten heeft wat voor een dierenleed hij aanricht als hij die biefstuk uit het schap pakt... Die kijkt alleen hoe goedkoop het is.
En ondertussen heeft-ie niet in de gaten dat hij er al een smak geld via de belasting voor betaald heeft. Land en tuinbouw worden namelijk zwaar gesubsidieerd in Europa..
JesseL schreef:Ik vind dit een beetje te simpel. Er is genoeg aandacht voor dierenleed. Als je dat niet weet dan heb je of onder een steen geleefd of je kop in het zand gestoken.
Hum,... je merkt zelf op dat de schappen vol liggen met vlees uit de bio industrie en dat mensen dat kopen en eten. Hebben die mensen aandacht voor dierenleed? Tegenwoordig wordt het normaal gevonden dat er een afbeelding van een koe staat op een pak melk zonder hoorns. Zelfs bij de dierenbescherming gebruiken ze zonder er over na te denken zulke afbeeldingen. Hoorns bij een koe zijn niet zomaar overbodige attributen en ze eraf halen bij een volwassen dier is uitermate pijnlijk, vergelijkbaar met uittrekken van een vinger of teennagel bij een mens.

Aandacht voor dierenleed,? goed bedoeld van een klein groepje mensen, maar niet van en door de gemiddelde consument. En dat vind jij simpel gesteld?? Sorry maar ik krijg nu op mijn beurt niet de indruk dat je beseft waar het over gaat.. Maar hou me ten goede ik kan er naast zitten met mijn waarneming..

Haike schreef:
JesseL schreef:Uiteraard is biologisch vlees beter dan "normaal" vlees (noem het maar normaal hoe die dieren in fabrieken behandeld worden), maar de milieu en derde wereld aspecten blijven er wel gewoon. dieren verbruiken 3x zoveel tarwe (of mais etc) en 3x zoveel water om dezelfde hoeveelheid voedsel te produceren dan als je als je gewassen voor consumptie zou telen.
Nee dat klopt niet wat je schrijft, Biologisch gehouden vee krijgt geen krachtvoer of heel minimaal. Dus geen ontrekking van hectare's land met krachtvoer die verbouwd wordt in derde wereldlanden. Op die hectare's kan dus voedsel verbouwd worden voor de bevolking daar ter plaatse Dus ook geen gesleep per vrachtwagen of vliegtuig van dat spul. En als er al krachtvoer wordt gegeven moet dat van het eigen bedrijf komen en is het transport ervan dus nihil. Co2 uitstoot is dus behoorlijk gereduceerd. Op biologische bedrijven wordt ouderwets met vaste mest gewerkt, (koeien/paarden/varkensstront gemengd met stro) en niet of weinig met gier, die een hele hoge Co2 uitstoot heeft.
JesseL schreef:Uiteraard is biologische veeteelt beter, maar het klopt wel wat ik schreef.
Nee dat doet het niet
JesseL schreef:Dieren gebruiken nou eenmaal veel meer voedsel dan dat het oplevert. Ook gebruikt het veel meer water. Ook biologische veeteelt stoot veel methaan uit. Methaan is een nog veel schadelijker gas dan CO2. Methaan ontstaat tijdens het verteringsproces in koeienmagen en bij de opslag van varkens- en rundermest. Eén koe stoot per jaar net zoveel broeikasgassen uit, als een auto die anderhalf keer de aarde rondrijdt.
Ja natuurlijk produceert een koe methaangas, dat is inherent aan haar verteringsproces en vooral in de eerste maag. Zo lust ik er nog wel een. Maar met het niet geven van krachtvoer reduceer je dat proces. Methaan gas onstaat alleen in een anaërobe situatie en met name bij een rantsoen (koeien krijgen een gedoseerd rantsoen) waar veel kuilvoer gegeven wordt zie je dit probleem optreden. Kuilvoer wordt immers ook zo zuurstofloos mogelijk bewaard. Ga je een veel gevarieerder rantsoen geven met hooi e.d is de uitstoot van methaan minder.
En in de biologische landbouw is het iig het streven daar naar, en in de biologisch-dynamische landbouw helemaal. Het verhaal zit dus wel degelijk iets anders in elkaar dan dat jij het neerzet.
Komt ook nog bij dat het methaan probleem zich het meeste voordoet bij melkkoeien en niet bij koeien die gehouden worden voor het vlees. Dus het niet eten van vlees omdat je anders mee werkt aan het bevorderen van methaan uitstoot is klets.
Hetzelfde geldt voor het opzetten van een goed mesthoop; zolang daar goed zuurstof doorheen komt is de methaan uitstoot gering. Daar komt bij dat er ook systemen zijn om het methaangas op te vangen en weer aan te wenden als energiebron.
En verder waarom hebben we zo'n geweldige uitstoot van methaan? Simpelweg omdat we veel te veel koeien er op na houden, in de bio industrie wel te verstaan, (bekijk de weer oplopende boterberg en melkplas maar eens) en niet in de biologische landbouw.

Haike schreef:
JesseL schreef:En als laatste ben ik sowieso tegen het doden van anderen (ook dieren) voor mijn eigen genot. Bovendien eet ik nu minstens zo lekker als toen ik nog vlees en vis at (en een stuk gezonder bovendien).
Of iemand wel of niet vlees eet, is iets wat je natuurlijk altijd dient te respecteren. En je kunt natuurlijk zeer smakelijke maaltijden maken zonder vlees!! Maar dat het gezonder is of ongezonder zou ik niet durven zeggen. Wel weet ik dat veel vegetariërs een tekort hebben aan Vit B12 en dat zit alleen in een natuurlijke vorm in vlees volgens mijn huisarts..
JesseL schreef:Dit soort misverstanden weerhouden mensen er onterecht van om vegetariër te worden.
Of je hebt je huisarts verkeerd begrepen of je huisarts is dement aan het worden. Zuivel bevat grote hoeveelheden B12. Kijk maar eens bij de voedingswaarden op een pak melk.
Nou, op mijn pak biologische melk staat NIET bij de voedingswaarden dat er vit. B12 in zit, laat staan is toegevoegd, wat natuurlijk sowieso uit den boze zou zijn bij bio-melk. Je gaat niet zomaar van alles toevoegen, daar komt bij dat het er misschien dan wel inzit als toegevoegde stof, in een produckt, maar toegevoegde stoffen worden veel minder goed opgenomen dan wanneer deze in een natuurlijke verhouding aanwezig is in het voedsel. En het kost weer extra tijd en energie om het toe te voegen, daar wel over nagedacht? Dus waar jij je kennis of informatie vandaan haalt is me een raadsel.
Verder geeft mijn huisarts college's aan de VU hier in Amsterdam aan de huisartsen opleiding, en ik denk niet dat ze daar demente mannetjes aan nemen om les te geven aan toekomstige (huis)artsen in het belang van jou en mijn welzijn en de generatie na ons.

Dat je verder om wat voor een reden dan ook vegetarierer bent is prima, maar verder heb je de melk horen klotsen maar weet je niet waar de tepel hangt
Ik weet niet waarom je er zo'n agressieve houding op na houdt, maar volgens mij zijn we het in grote lijnen eens. Natuurlijk is biologische veeteelt veel beter dan bio-industrie, maar helemaal geen vlees eten is nog beter. Het klopt niet om te doen alsof biologisch vlees eten net zo goed is als geen vlees eten.
Feit blijft gewoon dat dieren veel meer voedsel nodig hebben dan dat het oplevert, ook indien biologisch gehouden. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat de bio-industrie het echte probleem is. We houden gewoon veel te veel dieren in Nederland:

Op een willekeurige dag in 2006 leefden deze aantallen dieren in de bio-industrie:
* Legkippen 42 miljoen
* Vleeskippen 41 miljoen
* Varkens 11,6 miljoen
* Vissen 10.000 ton per jaar
* Melkkoeien 2,6 miljoen
* Schapen 1,4 miljoen
* Kalkoenen 1,1 miljoen
* Eenden 1 miljoen
* Vleeskoeien 1,2 miljoen
* Konijnen 365.000
* Geiten 309.000
Jaarlijks worden in ons land meer dan 450 miljoen dieren geslacht.

Als we alleen biologische veeteelt zouden hebben dan zouden de negatieve bijeffecten veel beter beheersbaar blijven.
Dan nog vind ik het dus niet nodig en onethisch om andere levende wezens te doden voor alleen mijn genot. Waarom zijn wel heel veel mensen tegen dierproeven voor cosmetica en niet tegen het doden van dieren alleen voor een smaakje?

Verder zijn er in mijn omgeving (helaas) erg weinig vegetariërs, maar iedereen weet echt wel dat normaal vlees uit een bio-industrie komt en dat dat niet erg prettig voor de dieren is. Ze weten misschien niet precies hoe erg het is en in het echt is het inderdaad nog veel erger dan dat mensen denken, maar als je denkt dat je vlees van een gezellige ouderwetse boerderij komt dan ben je wel erg dom of naïef.

Verder zit er echt in grote hoeveelheden natuurlijke vitamine B12 in melk en andere zuivel (niet veel in kaas). Het staat niet op alle melk, maar bij biologische melk staat het meestal wel vermeld. Ik denk dus echt dat je je huisarts verkeerd begrepen hebt. Of dat je dierlijks vlees verward hebt met dierlijke producten. Of veganisten met vegetariërs. Veganisten lopen wel een grote risico op ernstige vitamine B tekort. Kijk maar eens op de website van het voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... -eten.aspx
En hier specifiek over vitamine B12:http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... amine.aspx

Het is dus erg jammer als door misverstanden als deze, mensen vlees blijven eten. Als je vlees eet, doe het dan tenminste bewust en niet om oneigenlijke redenen.
Er zijn buiten het missen van de smaak van vlees geen redenen om niet vegetariër te worden.
JesseL schreef:Ik weet niet waarom je er zo'n agressieve houding op na houdt, maar volgens mij zijn we het in grote lijnen eens.

Jesse mijn oprechte verontschuldigingen voor mijn toon, ze is te scherp dat zie ik nu ook nu ik het nalees en dat spijt me. Het is niet m'n bedoeling op de man te spelen of je persoonlijk aan te vallen. Maar je zet wat dingen uitermate ongenuanceerd neer, en ook niet met de juiste feiten.

Verder ben ik er klaar mee :wink:
Haike schreef:Het is niet m'n bedoeling op de man te spelen of je persoonlijk aan te vallen. Maar je zet wat dingen uitermate ongenuanceerd neer
Verder ben ik er klaar mee :wink:
Sure. Pot en ketel verhaal. Ik stel voor dat Jesse een nieuw topic over vegewereldfietsers begint, en dat Haike de Prijs van het Gelijk krijgt.
Wim schreef:De juiste prikkel volgens de neo klassieke economische theorie is simpel: duurder maken - heel veel duurder.
Wim
Helaas is dat nu juist de valkuil, waardoor er zo weinig maatregelen van de grond komen. De discussie gaat iedere keer weer over de centen en dan worden al snel termen als geldklopperij in de strijd geworpen met als gevolg dat de discussie alleen maar over dat middel gaat en niet het doel en het uiteindelijk vastloopt.
Een juiste prikkel is een samenhangend trendbreukscenario met push- en pullmaategelen.
Een prima pull-maatregel is de combinatie fiets en OV veel aantrekkelijker maken. In de omgeving van veel station valt bijna een plek de fiets meer te vinden. In de spits mogen geen fietsen in de trein.
In het regionaal treinvekeer in en rond Kopenhagen heeft men dat heel anders aangepakt, want in de rode S-treinen kan de fiets zeer voordelig mee: ook in de spits. Bij alle uiteinden van de treinstellen van de trein zijn speciale fietsdeuren met een lage instap. Er is veel ruimte voor fietsen en er zijn zitplaatsen tegenover je fiets. S-treinen rijden er voldoende. deze maatregel heeft het gebruik combinatie fiets en OV duidelijk bevorderd.
Voor het internationale, toeristische verkeer is het toch volkomen belachelijk dat er geen fietsen mee mogen in de HSL-treinen van Amsterdam naar Keulen en Frankrijk, van Amsterdam naar Parijs en van Brussel naar het zuiden van Frankrijk.
Het wordt alleen maar slechter, want binnenkort kunnen fietsen ook niet meer mee in de treinen van Amsterdam naar Antwerpen en Brussel.
Mijn voituur is een Citroën Berlingo van 2001 met 170 000km op de teller.
Woon-werk verkeer met fiets tis slechts 4km.
Ben niet bepaald auto-fan maar zo'n ding en zeker een Berlingo kan soms verrekt handig zijn.

Kan perfect zonder auto, maar soms heb je van die situaties waarvan je zegt "best dat een mens een auto heeft".

Hoop er 200 000km mee te halen, andere wagen moet zeker terug een Berlingo of iets in die aard zijn.
Praktisch en ruim!
He, he, eindelijk weer terug bij het topic. :lol:
benie schreef:Mijn voituur is een Citroën Berlingo van 2001 met 170 000km op de teller.
Woon-werk verkeer met fiets tis slechts 4km.
Ben niet bepaald auto-fan maar zo'n ding en zeker een Berlingo kan soms verrekt handig zijn.

Kan perfect zonder auto, maar soms heb je van die situaties waarvan je zegt "best dat een mens een auto heeft".

Hoop er 200 000km mee te halen, andere wagen moet zeker terug een Berlingo of iets in die aard zijn.
Praktisch en ruim!
Als je zo'n voertuig met verbrandingsmotor voor de deur heb staan, wordt je sneller verleid tot de situatie "best wel handig", zoals "het regent, dan maar met de auto geld uit de muur halen" en vervolgens parkeren op de fietstrook om zo dicht mogelijk bij de pinautomaat te komen.
Gemak dient de mens, maar ieder voordeel heeft een nadeel!
Ik weet nog goed dat ik in 1998 mijn Volvo kocht. Toen zeiden mijn collega's, "let maar op, nu ga je steeds vaker auto rijden en ga je niet meer fietsen".

Ze hebben geen gelijk gekregen. :D
Mijn gele kanarie is een Skoda Felicia. Een 2dehandsje gekocht in 2005. Uit nood; een nieuwe werkgever. Hiervoor altijd kunnen redden met fiets en ov. Omdat het ov in gemeenten als Hellevoetsluis in het weekeinde en 's avonds niet rijdt, onregelmatige werktijden, en woon-werk 50km bedraagt.

Vooral in de zomermaanden in lange files gestaan. Mede hierdoor gekozen intern verder te solliciteren en onlangs aangenomen op een plek die aan te fietsen is; 21km.
Kanarie staat te koop!
Leuke topic. Voordat ik 9 jaar geleden een nieuwe functie kreeg deed ik en later wij samen alles ( nou ja, alles ;-) ) met het openbaar vervoer en op de fiets. Ik stelde me op het standpunt dat als mijn werkgever vond dat ik een auto nodig had, hij me er dan ook maar een moest geven.

Ik rijd daarom al geruime tijd in een 'leasebak' en heb net mijn derde Ford Focus opgehaald. Hoe burgerlijk kun je zijn ;-) Dit keer wel met automaat, want schakelen in de file is voor mijn artrose voet niet zo fijn.

Maar goed, het is niet mijn eigendom, dus in wezen bezit ik nog steeds geen auto en rijden we alleen maar op de fiets en een enkele keer met het OV.

Nico
Op dit moment hebben zowel mijn partner als ik een voiture... Zij omdat ze zzp-er is en dus gewoon een auto nodig heeft. Ik omdat ik liever mee verlegen zit, dan om verlegen.

Ik gebruik mijn auto echter zelden. Nagenoeg altijd met de fiets naar het werk. Mijn partner op dit moment overigens ook...
Geen auto hier, ik geloof zelf niet dat de auto de oplossing is voor het mobiliteitsprobleem. Bovendien zijn er al files genoeg, ik ga ze niet langer maken.

Wat dan wel? Een hele hoop fietsen en een woonst vlakbij het centrum van een grote stad. We hadden ons voorgenomen niet te kijken op kosten voor een taxi of huurauto als het nodig was maar nu, anderhalf jaar later, hebben we exact één keer een auto geleend. (om een fiets te gaan kopen dan nog ;-) ).

Per jaar bollen we excl vakantie 15 000 km bij elkaar met de fiets. Met de gemiddelde Belgische wagen komt dat neer op een besparing van € +3000 en 3 ton CO2.

PS: voor de vakantie(s) maken we gebruik van fietsen/bussen/vrachtwagens. (voor dat laatste hebben we geluk met onze nonkel-trucker :-) )
Ik gebruik de auto dagelijks voor woonwerkverkeer (51km enkele reis), en daarnaast voor vakanties naar Zwitserland, Duitsland en Italië. Al met al 35.000km per jaar, in een Porsche 911 targa uit 2006. Het zal wel wat minder worden als ik met de fiets op vakantie ga, de eerste keer moet nog komen :lol:
Phaeton W12 schreef:Ik gebruik de auto dagelijks voor woonwerkverkeer (51km enkele reis), en daarnaast voor vakanties naar Zwitserland, Duitsland en Italië. Al met al 35.000km per jaar, in een Porsche 911 targa uit 2006. Het zal wel wat minder worden als ik met de fiets op vakantie ga, de eerste keer moet nog komen :lol:
Hmm...... erg lekker, een widowmaker of een ongeblazen versie?

Maarre hoe kom je aan je nick Phaeton W12?

Eric (meestal op de boxer, een BMW R1100GS)
Hoewel ik nu nog een Europa-fietser ben :) heb ik gelukkig geen auto in mijn bezit. Ik vind dat er al meer dan genoeg auto's in Nederland zijn. Wel zie ik de handigheid er van in (vervoer van zware objecten e.d.) Maar persoonlijk vind ik dat de auto te intensief voor alles en nog wat ingezet wordt terwijl men in veel gevallen ook gewoon met het openbaar vervoer of fiets kan.

Zolang ik mij met de fiets overal red, komt er ook geen auto...
jeroen_ schreef:Hoewel ik nu nog een Europa-fietser ben :) heb ik gelukkig geen auto in mijn bezit. Ik vind dat er al meer dan genoeg auto's in Nederland zijn. Wel zie ik de handigheid er van in (vervoer van zware objecten e.d.) Maar persoonlijk vind ik dat de auto te intensief voor alles en nog wat ingezet wordt terwijl men een veel gevallen ook gewoon met het openbaar vervoer of fiets kan.

Zolang ik mij met de fiets overal red, komt er ook geen auto...
Hier sluit ik me graag bij aan. Ik ben 37 en heb nooit een wagen gehad. Ik heb wel een rijbewijs (moet heel af en toe rijden voor het werk) en heb op zich niets tegen beperkt autogebruik. Het huidige overmatige autogebruik is echter de oorzaak van een groot aantal problemen. Maar ik ben er van overtuigd dat binnen een jaar of 20-30 autogebruik toch bijna onbetaalbaar zal zijn.
eric190173 schreef:
Phaeton W12 schreef:Ik gebruik de auto dagelijks voor woonwerkverkeer (51km enkele reis), en daarnaast voor vakanties naar Zwitserland, Duitsland en Italië. Al met al 35.000km per jaar, in een Porsche 911 targa uit 2006. Het zal wel wat minder worden als ik met de fiets op vakantie ga, de eerste keer moet nog komen :lol:
Hmm...... erg lekker, een widowmaker of een ongeblazen versie?

Maarre hoe kom je aan je nick Phaeton W12?

Eric (meestal op de boxer, een BMW R1100GS)
Gewoon de ongeblazen versie. Van de huidige targa's bestaan helaas geen turbovarianten. Vroeger in de jaren 70 waren er wel turbotarga's.

De Phaeton W12 is één van mijn favoriete auto's, het mag trouwens ook zeker een 4.2 V8 zijn, want de W12 is eigenlijk té dorstig! Helaas is de Phaeton te groot voor de garage waar ik iedere dag parkeer (max 5m lang en 1.9m breed :( ), dus vandaar dat ik een wat handzamere auto dan de Phaeton heb gekocht..

Behalve voor de boxer zit ik tegenwoordig ook wel op de vier-in-lijn (Honda CBR1100xx Super Blackbird) :)