Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk materiaal voor ondergoed? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welk materiaal voor ondergoed?

hs schreef:Wat ik me nu steeds afvraag is wat draag je nu onder de fietsbroek?
Niks, een fietsbroek met zeem is bedoeld voor demping en het tegengaan van schuren op het zadel. Beide werkingen worden verminderd als je er iets onder draagt. In zekere zin ook als je er iets over draagt trouwens.

Ik gebruik zelf polypro (in NL is het vaak PE denk ik) en merino (geen icebreaker).
Voordeel van beide materialen is dat ze blijven isoleren als je nat wordt.
Merino is behoorlijk warm, polypro minder.
Merino pluist sneller (bij bv dragen van een rugzak).
Merino is flexibeler.
Polypro droogt zichtbaar sneller.
Polypro is schrikbarend veel goedkoper.

Hier ergens werd ook al een keer de Aldi aangehaald en afgebrand. Ik heb er ook ééntje van de aldi (PE) en ik vindt dat hij maar minimaal minder presteert dan mij polypro die net zo is als mijn odlo. Mijn mening over Odlo is dan ook (Häglofs e.d. geen ervaring mee) dat je veel betaal voor een fancy uiterlijk, het ontbreken van lipjes met de wasvoorschriften en naden, maar functioneel is hij niet minder dan een Poly-'iets' van EUR 15. Uiteraard zullen er mensen zijn die een hekel hebben aan naden in een (zweet)shirt, net als dat sommigen Merino vinden kriebelen en anderen niet.

Ik vindt die verlengde rugpanden trouwens juist ideaal. Bij mij moet een shirt strak zitten. Ik heb geen last van naden, maar wel een hekel aan geklapper. Dus koop mijn fietsshirts altijd een paar maatjes kleiner, maar ze moeten altijd over je rug/zij lopen want anders koelt je middel te veel af. Daarom draag ik dus bij hitte ook een poly-'iets', als ik gewoon katoen koop in een paar maatjes kleiner lijk ik wel een buik danseres :)
Uit ervaring kan ik grofweg de volgende tweedeling onderscheiden:

Odlo e.d. houd me grotendeels droog, tenzij ik ga "sporten". Eigenlijk was het ooit bedoeld als sportondergoed om je droog te houden, maar voor mij voor dat doeleinde dus niet geschikt.
Patagonia Lightweight, Polartec PowerDry (o.a. Haglofs en tegenwoordig ook bijv. Craft), en bijv. VAUDE ondergoed houden me bij sportieve inspanningen wel goed droog. Hiermee heb ik ook zeer goede ervaringen met droogtijden na wassen. Patagonia zit echter wat verder van de huid, terwijl andere merken de shirts juist aansluitend op de huid ontwerpen. Dit is iets efficiënter.
Allen is dit van polyester.

Kennissen van me hebben merinowol aangehad. Na het wassen droogde dit veel te langzaam voor gebruik op een kampeertocht. Voor dagtochten en tochten met "warme" overnachting wel geschikt om tussendoor te kunnen wassen. Geen kriebels, wel een groot comfort, en een groot gat in het budget :wink:.

Hallo allemaal.

Mijn ervaringen met ondergoed op de fiets zijn de volgende:
Eerst (in mijn jonge jaren) katoen en zweethemdjes, niet direct mijn favoriete spul. Bij (veel) zweten altijd een kletsnatte rug. Vooral bij de cooling-down een zeer onaangenaam plakkerig gevoel.
Ik ging en ga met de fiets naar het werk en in die tijd was de werkdag niet lang genoeg :lol: om de katoen enigermate droog te krijgen.
Dus 's avond maar weer klam ondergoed aantrekken in een klein keukentje. Ja, ja die goeie oude tijd.
Later overgestapt op kunststof.
Nu gebruik ik als ondergoed een Nike running shirt. Dit shirt, is mijn ervaring, is zeer geschikt voor op de fiets. Het shirt is gemaakt voor hardlopers en die willen ook wel eens zweten.
Daarover, indien nodg, een kunststof shirt van diverse merken o.a Fjallraven en North Face. Perfect spul.
Bij koude en/of natte omstandigheden een fleecevest of regenjack.
Nadeel (vooral in combinatie met een "ademend" regenjack) is dat ik dan wel stink als een geitenbok. Vooral bij het omkleden op het werk is er een duidelijke odeur aanwezig in de doche- c.q. omkleedruimte. Niet aleen van mij, mijn fietsende collegae, kunnen er ook wat van. :shock:

Tevens wordt het Nike shirt gebruikt als gewoon fietshemd.

Op vakantie is het wassen van deze kleding erg eenvoudig.
's Morgens wassen en na een uurtje is het spul meestal droog
Voor mij dus geen katoen of wol maar kunststof.

Ger
Weliswaar een enorme kick voor een oud onderwerp, maar ik ben zelf groot fan van bamboe als onderkleding etc.

Het geurt niet (of althans niet snel - ik heb het nog niet uitgebreid getest, maar nog nooit echt last gehad) en zit erg comfortabel. Ook is het gemakkelijk te wassen. Wel is het iets zwaarder dan Merino of synthetisch modern materiaal en heeft het iets langer nodig om te drogen dan bijv. katoen.

Geen idee waar je het in Nederland kan krijgen, maar hier in Engeland is het bij http://www.bambooclothing.co.uk/ te koop. Volgens mij zijn de verzendkosten ook niet belachelijk en met de huidige pondkoers zal het toch al niet al te duur zijn.

Voor de liefhebbers van Merino kan http://www.chocolatefishmerino.co.uk/ interessant zijn. Dit is een Engels merk dat de het werk van Icebreaker in Nieuw Zeeland voortzet, sinds Icebreaker zijn productie naar China haalde. Ze zijn volgens mij nog goedkoper ook dan Icebreaker (zelfs met internationale verzendkosten!).
Geen synthetische vezels op mijn lijf...

1e keus wol al dan niet van het merino schaap.
of anders hemp (hennep) of katoen.

Gaat 100x langer mee als synthetisch en wol kun je
veel langer dragen voordat het daadwerkelijk begint te meuren.
Ennnnne, ze is onbrandbaar wat voor mij belangrijk is omdat ik wel
houd van een vuurtje :lol:

Energetisch gezien is een natuurlijk materiaal direct op je huid
tenallentijden te prevereren boven man made fibre's (synthetics).
Gaat wat ver om dat hier uit te leggen maar desalniettemin wilde ik
het toch even genoemd hebben.

Suc6 met kiezen



Yohta
Zonder direct een milieu-discussie te starten, denk ik dat het qua milieuvriendelijkheid wat gecompliceerder ligt. Zie de onderstaande link bij 'alternatieven voor katoen' (iets naar beneden scrollen).

http://www.milieucentraal.nl/pagina.asp ... rp=Kleding

Alleen katoen lijkt dus significant slechter te zijn dan alle andere opties (energie uit polyester etc. is vaak terug te winnen via verbranding na gebruik). Natuurlijk kun je voor biologisch geteelde katoen kiezen, dat is al wat beter. Of voor een merk als Patagonia, wat bekend staat om zijn ethische codes.

Toch, wat mij betreft is bamboe nog steeds een favoriet, omdat het natuurlijk en enorm comfortabel is, en gemakkelijk te groeien. Echter, de andere opties kunnen ook prima zijn.
:idea: Tip tegen kriebelend wol...

Gooi je kleding een nachtje in de diepvries en het is voorbij!


groet, Yohta
Wat ik het fijnste vind ik gewoon dit soort ondergoed aandoen onder mijn fietsbroek. Ik merk dan dat het zweet dubbel zo goed wordt opgenomen en het helpt mij enorm. Vooral Bjorn Borgs zijn erg dun en ideaal hiervoor.
Volgens mij is het niet aan te raden om een onderbroek onder je fietsbroek (met zeem) te dragen, omdat dit kan gaan schuren en dus het voordeel van het naadloze zeemleren kruis teniet wordt gedaan.

btw ik heb de link uit het bericht verwijderd, omdat het spam zou kunnen zijn.