Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route plannen - Forum Wereldfietser

Route plannen

Ik ben van plan deze zomer in Belgie en Frankrijk te gaan fietsen, in Belgie wil ik wel een deel van de LF-routes te volgen, maar wil ook een beetje mijn eigen route fietsen. Hoe stippel ik een route uit? Gewoon een gedetailleerde (fiets)kaart (1:50.000 ofzo?) kopen en dan een route uitstippelen? Zijn er fietspaden in Frankrijk? Op wat voor soort wegen kan je fietsen? Waar moet ik opletten bij het uitstippelen van een route? Etc. etc. Alle tips zijn welkom! (Ik vind het op een Nederlandse kaart al moeilijk te bepalen waar je wel en niet kan fietsen, soms is een c-weg wel geschikt om te fietsen, soms niet, hoe weet je dit van te voren?) Mijn plan is trouwens: Vlissingen-Brugge-Duinkerken-Calais-Boulogne-sur-Mer- Lille-Gent-Terneuzen-Vlissingen

1:50.000 is m.i. echt niet nodig. Je bent een kapitaal aan kaarten kwijt en je fietst al van de kaart af voordat je goed en wel een voet op je trapper hebt gezet. In Frankrijk heb ik altijd rustige fietsroutes gevonden met de gewone gele Michelin (1:200.000) door zoveel mogelijk de witte weggetjes te volgen. In jouw geval heb je alleen nr. 236 nodig.

Gerd

Hoi,

Wij hebben ook gewoon op de Michelin kaarten in Frankrijk gefietst. Gewoon de witte en gele weggetjes volgen en als het echt niet anders kan een rode gepakt, maar nooit voor lang!

Zoals Gerd al zegt, niet van die gedetailleerde kaarten kopen hoor, heb je niks aan!

Succes!
El & El

Waarom heb je een fietspad nodig om te kunnen fietsen?
Dat kan toch op elke willekeurige weg (en zelfs zonder weg).
In sommige landen mag je zelfs over de echte snelweg fietsen.

Maar om een antwoord te geven op je vraag: er zijn (gelukkig) vrij weinig fietspaden buiten Nederland.

Groet,
Freek

Wij kopen altijd gedetailleerde kaarten (1:100.000 of 1: 200.000) afhankelijk van de dichtheid van het wegennet.
Een route plannen kun je het beste een beetje globaal doen, en dan per dag kijken waar je die dag heen fietst.
Want je kunt alles van te voren gaan uitstippelen, maar soms kom je iets tegen waardoor je een stuk minder ver fietst, of je hebt een dag geen zin om te fietsen of een andere denkbare reden, en dan klopt je planning niet meer.

Ik gebruik regelmatig kaarten van 1:50.000 maar dan alleen voor mountainbiketochten. In bergachtige gebieden kan dat handig zijn. Daarbuiten vind ik een kaart van 1:200.000 over het algemeen voldoende. De Michelin kaarten zijn handig als je er eenmaal aan gewend bent door het handige en consistente gebruik van kleuren.

Volgens mij is het "mijden van rode wegen" een echt universeel Wereldfietser begrip geworden, terwijl dat rode toch echt op de kleur van de drukke wegen op Michelin kaarten slaat.

Dennis

Kan je dan overal fietsen zonder illegaal bezig te zijn en/of om ver gereden te worden? Ik heb hier dus geen ervaring mee, dus ik weet ook niet wat voor weggetjes ik me moet voorstellen bij de witte en gele op de kaart... ik bedoel als ik het vergelijk met de Nederlandse kaart, dan kan je echt niet op alle gele wegen fietsen... toch vervelend als die weg die je dacht te gaan nemen niet fietsbaar blijkt te zijn :-) Wellicht dat ik teveel met Nederland vergelijk wat betreft wegen en de drukte op wegen?

Overigens heb ik een 1:100.000 van Frankrijk van ICN, daarop staat rood, oranje, geel en wit, dus ik neem aan dat de rode op de Michelin kaart gelijk zijn aan mijn oranje (main roads) en dan moet je over de gele (secondary roads) en de witte (regularly maintained roads) kunnen fietsen?

MiriamvL schreef:Overigens heb ik een 1:100.000 van Frankrijk van ICN, daarop staat rood, oranje, geel en wit, dus ik neem aan dat de rode op de Michelin kaart gelijk zijn aan mijn oranje (main roads) en dan moet je over de gele (secondary roads) en de witte (regularly maintained roads) kunnen fietsen?
Hoi,
Er zit een overlap tussen.
De oranje resp. gele wegen op de IGN zijn "kleiner" dan de rode resp. gele op de Michelinkaarten. Als je je tocht op deIGN-kaart over gele en witte weggetjes laat lopen heb je gegarandeerd een fijne tocht. Sommige oranje wegen zullen ook nog wel aangenaam zijn. Tip: voor afdalingen is het minder erg om op een grotere weg te rijden dan tijdens beklimmingen.
Veel plezier.
Leon

Duidelijk :D Nu nog een vraag: Hoe kan ik redelijk de afstand inschatten? De hemelsbrede afstand lijkt me een beetje te weinig, maar om nou al die kleine kronkelweggetjes uit te gaan meten?! Ik neem ook aan dat het niet nodig is om de kleine kronkelweggetjes uit te gaan stippelen en minutieus te volgen, maar dat je gewoon op bordjes (?) o.i.d. dorpjes kunt volgen naar de plek van bestemming?

globaal meten doe ik altijd met een curvimeter.

MiriamvL schreef:.. dat je gewoon op bordjes (?) o.i.d. dorpjes kunt volgen naar de plek van bestemming?
Ja, in Frankrijk is het veel eenvoudiger fietsen dan Nederland
Leon :D

Wat is een curvimeter? :?:
Met bijv. http://www.map24.nl kan ik de hemelsbrede afstand tussen plaatsen meten, als ik steeds de (hemelsbrede) afstand meet via de dorpjes waar ik denk door te gaan komen, hoeveel moet ik er dan nog op rekenen dat er in de werkelijkheid bijkomt? Als je van een hemelsbrede afstand van 60 km uitgaat, en in de werkelijkheid blijkt de fietsafstand dan het dubbele te zijn is dat best vervelend...

een curvimeter is een metertje met een klein wieltje waarmee je over de kaart kan rollen. Meestal zit er op het metertje een schaal verdeling van verschillende veelvoorkomende kaartschalen.

Kan handig zijn als de weggetjes op de kaart niet al te kronkelig zijn.
Ik denk dat je 20-50 % bij de hemelsbrede afstand kunt optellen afhankelijk van hoe kronkelig een weg is. Maar dat is en blijft een gok.

"Plannen is richting geven aan je doel" , niet altijd letterlijk uitvoeren dus, levert alleen maar frustratie op. :D

Ja, maar ik wil toch wel weten of de route die ik geplanned heb uitvoerbaar is in het aantal dagen dat ik geplanned heb... En we gaan niet kamperen, maar nemen hotels (vriend heeft hekel aan kamperen), dus dan moet je toch wel ongeveer weten wanneer je waar bent...

Je zou eens kunnen kijken in boekjes waarin routes worden beschreven omdaar uit een omrijfactor te bepalen (hemelsbreed afzetten tegen beschreven kilometers). Als ik kijk in bv. het boekje Maastricht - Mediterranee, waar een omrijfactor staat aangegeven, komen de meeste etappes uit op 1,35 tot 1,45 maar er zijn er ook bij, met name in bergachtig gebied, met een factor van 1,65

Groeten
Harry

MiriamvL schreef:Duidelijk :D Nu nog een vraag: Hoe kan ik redelijk de afstand inschatten? De hemelsbrede afstand lijkt me een beetje te weinig, maar om nou al die kleine kronkelweggetjes uit te gaan meten?! Ik neem ook aan dat het niet nodig is om de kleine kronkelweggetjes uit te gaan stippelen en minutieus te volgen, maar dat je gewoon op bordjes (?) o.i.d. dorpjes kunt volgen naar de plek van bestemming?
Ik gebruik altijd een routeplanner, bijv. de route66 planner van Europa staan zelfs de allerkleinste kronkelweggetjes op. De laatste edities is om onduidelijke redenen half Europa (oost) van de kaart geveegd, dus probeer een oudere versie te krijgen (2001 ofzo).
Online is de http://www.viamichelin.com een aanrader. Gewoon alle dorpjes waar je denkt doorheen te fietsen opgeven als tussenpunten.

Hoi!

Voor zover ik weet staan er op de Michelinkaarten afstanden tussen de verschillende dorpen/steden. Deze afstanden kun je gebruiken als leidraad voor de dagafstand. Meestal klopt het redelijk.
Op deze manier hoef je niet alle dorpjes in te voeren in de computer en hoef je ook niet met een stukje touw de weggetjes op te meten.

Succes!

hier heb je wat informatie over die LF-routes in België: http://www.fietsroute.org/Landelijke_Fi ... &leftFrame