Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post eens je pakgewicht - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Post eens je pakgewicht

131 berichten
richard9722 schreef:Pffff het lijkt wel of iedereen hier een vederlichtgewicht is. Ikzelf weeg al zo'n 80 kg schoon aan de haak. Komt daar nog een fiets bij van pak em beet een kilo of 15, dan nog tassen en bagage, sloten en weet ik wat al meer. Alles bij elkaar toch al snel >= 115 kg.
Moet zeggen dat ik daar overigens prima de bergen mee opkom.

Needless to say dat ik niet naar de laatste grammen in mijn 'uitrusting' kijk....
Helemaal mee eens, behalve de laatste grammen, daar kijk ik wel naar. Ik weet inclusief tassen de bagage net onder de twintig kilo te houden. Maar als ik dan kijk naar de paklijst van lichtgewichten moet ik concluderen dat ik niet veel extra's meeneem. Blijkbaar zit mijn overgewicht vooral in tent, slaapzak en matje.

Ik zou graag zonder voortassen op stap gaan (scheelt twee voortassen en een voordrager, is in mijn geval 2,1 kg!). Maar hoe je dan alle meuk in twee achtertassen en op de bagagedrager kwijt moet is me ook een raadsel.
Compacte pannenset, compacte slaapzak (hoge kwaliteit dons) en compacte matras (Exped Synmat basic of Thermarest Neoair voor de zomer). Ik heb ook geen fleece trui bij me, maar een minuscuul donsvestje. Verder alleen de schoenen die ik aan heb, dat is het wel zo'n beetje denk ik. Alles gaat in de tassen, behalve de tent (is toch vies en nat), de regenkleding, en eventueel een extra warm shirtje. Die kleding zou wel in de tassen passen, maar zo is het handiger, en hou je de nattigheid buiten de droge tassen. Ik heb wel een stuurtas.
Wim
Ik heb heb geen compacte pannenset, maar prop wel zoveel mogelijk rotzooi in het pannetje (met deksel/braadpan) dat ik meeneem. Heb 1 paar sandalen bij me, met een paar Sealskinz, dus daar gaat het volume/gewicht ook niet inzitten. Wel heb ik een 2-persoonstent (2,9 kg), terwijl ik altijd alleen op fietsvakantie ga. Daar valt natuurlijk winst te boeken in gewicht en volume.

Verder heb ik het idee dat het downsizen mij veel euro's per kg gaat kosten. :wink:
Voor het volume maakt de tent niet uit: die gaat toch bovenop. Voor het gewicht maakt hij uiteraard wel uit (ik had in Noorwegen een tent van 2,6 kilo bij me). Om zonder voortassen te kunnen is vooral volumereductie nodig. Compacte lichte spullen hoeven niet speciaal duurder te zijn (behalve de slaapzak misschien), maar als je er iets nieuws voor moet kopen loopt het natuurlijk wel op. Onze oude kampeeruitrusting was na vele jaren echt versleten, en toen we iets nieuws kochten zijn we heel goed gaan opletten op gewicht en volume. Geef jezelf dus een beetje de tijd.
Wim
achtertassen: 7,5 kg
voortassen: 0,0 kg
stuurtas: 2.0 kg
bagagedrager: 0,5 kg
water in bidons: 1,5 kg
totaal pakgewicht (incl. tassen): 11.5 kg
gewicht fiets: 14,5 kg
gewicht fietskleren aan: 2,0 kg
eigen gewicht: 85,0 kg

reis: 2,5 weken Noorwegen
overnachting: Tent
periode: juli 2010
minimum temperatuur: 3oC 's-nachts, 8oC overdag
Wow, dat is licht. Daar wil ik wel iets meer over weten
Wim
Wim, ik heb je zijn (Bert's) paklijst gemaild.
Een andere manier van op fietsvakantie gaan: toertje zonder tent maar, na Engels voorbeeld, met creditcart.
Bagage: beetje kleren en een wereldontvangertje.
Gewicht: minder dan 5kg.
Groot gevoel van vrijheid.
Nadeel: andere vakantiefietsers zien je niet als een vakantiefietser omdat je geen Ortliebs aan je dragers hebt hangen. = minder gezellig.
Afbeelding
Hoewel: als de bagage van Bert van Sprang in twee lowrider tasjes van samen 25 liter past dan past dat ook wel in zo'n klassieke Engelse Carradice Camper Longflap zadeltas van 24 liter. En zeker in combinatie met een wat grotere en ook heel klassieke Gilles Berthoud stuurtas van 10 liter.
Wim
Leo van Lierop schreef:Direct bij thuiskomst van mijn reis uit Schotland vandaan:

Achtertassen: 11.7 kg
Voortassen: 6.3kg
Stuurtas: 1.6 kg
Bagagedrager: 0.9 kg
Totaal pakgewicht (incl. tassen): 20.5 kg
Afgelopen week ben ik even wezen fietsen met mijn nieuwe spullen. De voortassen en dragers zitter er niet meer op en de achtertassen zijn lichter dan van het voorjaar het geval was. Dit is mijn nieuwe pakgewicht:

Achtertassen: 10.0 kg
Stuurtas: 1.6 kg
Bagagedrager: 0.9 kg
Totaal pakgewicht (incl. tassen): 12.5 kg

Ter info, nieuw zijn: Tent: MSR Hubba HP, Mat: Therm. ProLite, Slaapzak: PHD Minum Ultra, Brander: Caldera Cone alchol stove, Pan: AG 3 Cup, Jas: Castelli Tristan.

Kan ik weer wat meer doen met de ultra korte vakanties die ik van mijn baas krijg. :twisted:
Als ik zo heel ff snel het gemiddelde van alle genoemde gewichten van de fietsers neem kom ik op 70,2kg (zowel mannen als vrouwen). :)
Prima Leo. Hoeveel fietsplezier je erbij gekregen hebt valt natuurlijk niet zo makkelijk te zeggen in ons vlakke landje. Bij het echte klimmen zal het vast flink gaan uitmaken.
Wim
Laag pakgewicht heeft voor een vakantiefietser bijna alleen maar voordelen buiten dan het wellicht missen van wat luxe.
We vertrekken altijd met ongeveer 13 kilo per persoon. Dat is een tijdje meer geweest maar bij ons is gebleken dat hoe meer je reist hoe minder je mee wilt nemen.
Wat echt heeft geholpen is het thuis laten van electronica. Nu neem ik alleen nog maar een camera mee, de rest blijft thuis. Heerlijk gevoel.
Kleding is ook altijd minimaal. Mochten we toch iets missen dan kopen we het onderweg wel. We houden ruimte in de tassen over voor voedsel, water, boeken, enz.
Laag gewicht heeft een paar cruciale voordelen, te weten:
Op de lange duur hou je een tocht beter vol
De fiets (hoe duur dan ook) houdt het veel beter uit
Off-road is een genot
Tillen van de fiets is makkelijk bij bv landslides
En als je in Azie fietst en je gebruik maakt van hotelkamertjes (die altijd op de hoogste verdieping lijken te liggen:)) ben je dankbaar dat je alles in een keer kunt tillen.
Marco Meijerink schreef:Wat echt heeft geholpen is het thuis laten van electronica. Nu neem ik alleen nog maar een camera mee, de rest blijft thuis. Heerlijk gevoel.
Wat had je allemaal bij je dan? Zelf neem ik qua elektronica mee: een GSM (incl Tomtom en radio), een compacte fotocamera, een camcorder en m'n scheerapparaat (incl de nodige opladers). Als ik echt minimaal zou willen kan ik ze allemaal thuislaten maar het is allemaal wel handig.. :oops:

Marco Meijerink schreef:Kleding is ook altijd minimaal. Mochten we toch iets missen dan kopen we het onderweg wel.
Daar zit mijn grootste twijfelgeval. Je kleding gaat toch enorm stinken na een dag fietsen? En vaak wassen is ook lastig als je op reis bent. Nemen jullie de stank op de koop toe of hoe pakken jullie dit aan?
Sjonge wat een lichtgewichten hier allemaal...
Wij zitten toch al gauw op een 20 kg pp of meer. Alleen mijn tent weegt al 4,5 kg met grondzeil.

Het liefst zou ik ook zonder electronica gaan zoals Marco maar het is toch ook wel prettig om bereikbaar te zijn voor de kinderen (telefoon), een muziekje of luisterboek mee te hebben (mp3 speler), een hulpmiddel voor navigatie te hebben (GPS), genoeg boeken (e-reader) en iets om de herinneringen vast te leggen (foto toestel). En dan hebben ze ook nog allemaal eigen laders :evil:

Kwa kleding heb ik twee fietssetjes mee. Als ik aankom ga ik met kleding onder de douche en speol het uit. In warme landen is het dan de volgende dag droog en kan ik het weer aan. Is het niet droog, dan trek ik mijn reserve setje aan en droog het onderweg achterop de fiets. Zolang een setje nog nat is, was ik het ander niet.
Kwa 'gewone' kleding heb ik één setje mee. Dat heb je alleen na het fietsen of op een rustdag aan, dus dat wordt niet zo snel vies.

Gewicht zit bij mij in de tent, regenkleding, het gereedschap en de schoenen.
windinderugfietser schreef:
Marco Meijerink schreef:Wat echt heeft geholpen is het thuis laten van electronica. Nu neem ik alleen nog maar een camera mee, de rest blijft thuis. Heerlijk gevoel.
Wat had je allemaal bij je dan? Zelf neem ik qua elektronica mee: een GSM (incl Tomtom en radio), een compacte fotocamera, een camcorder en m'n scheerapparaat (incl de nodige opladers). Als ik echt minimaal zou willen kan ik ze allemaal thuislaten maar het is allemaal wel handig.. :oops:

Marco Meijerink schreef:Kleding is ook altijd minimaal. Mochten we toch iets missen dan kopen we het onderweg wel.
Daar zit mijn grootste twijfelgeval. Je kleding gaat toch enorm stinken na een dag fietsen? En vaak wassen is ook lastig als je op reis bent. Nemen jullie de stank op de koop toe of hoe pakken jullie dit aan?

Ik begin met het stinken :lol:
Ja, dat kan een probleem zijn. In de tropen elke dag even uitspoelen. Zorg voor een droge "nette-kleding-set" voor als je op bezoek gaat. In de natte gebieden is het schipperen. Kleding drogen boven kampvuurtjes hebben we menigmaal gedaan.

Of je je electronica thuis wilt laten handig vindt kan alleen jezelf bepalen. Mijn achtergrond is: begonnen met heel weinig gewicht vanwege brakke fiets (Batavus Spring), toen veel gewicht omdat de fietsen het aankonden (Snel Explorer, Santos, enz) en nu weer terug bij laag gewicht omdat het mij niet alleen om gewicht gaat maar ook om de zorg om al die zooi in orde te houden. Heb teveel in rokerige internethokken gezeten tijdens het uploaden van bestanden om dat nog leuk te vinden. En dan blijft voor mij alleen de camera over.
Je zou kunnen denken om in ieder geval het scheerapparaat weg te doen en je nat te scheren met gewone zeep. Dat scheelt in ieder geval wat.

simpel filmpje waarin je ziet dat wij ook vaak aan het stoeien zijn met gewicht :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=ytDxSqj5Y0E
Marco Meijerink schreef:simpel filmpje waarin je ziet dat wij ook vaak aan het stoeien zijn met gewicht :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=ytDxSqj5Y0E
Haha, alles afwegen qua gewicht en noodzakelijkheid; heel bekend. Die lens is een no-brainer? Zelfs aan pagina's uitscheuren uit de Lonely Planet werd gedacht?

Ik heb al weer wat leuke ideeën opgedaan. Twee sets fietskleding en dan met het gedragen setje gaan douchen vind ik heel origineel!
windinderugfietser schreef:Zelfs aan pagina's uitscheuren uit de Lonely Planet werd gedacht?
Yep, sterker nog: LP hebben we weg gegeven. Heeft een fietser niet bijster veel aan.

Lens weg doen? Doe niet zo gek. Had anders nooit dit plaatje kunnen schieten :wink:
Kortom: iedereen maakt zijn eigen keuzes.
Afbeelding
Pracht foto, Marco. Precies, die fotografie is je werk, en dan gelden er andere regels. Hoewel, ook daar wordt het spul lichter: ik heb nu een micro fourthirds camera, en dat zit vrij dicht tegen professioneel aan, en is toch veel lichter. Ook ik heb geen electronica bij me, behalve in mijn geval een telefoon. Dus ook geen gezeur met zonnepanelen, E werk, of wat dan ook. Ik hou nog steeds van kaarten en ook wel van verdwalen.
Wim
Marco Meijerink schreef:Lens weg doen? Doe niet zo gek. Had anders nooit dit plaatje kunnen schieten :wink:
Afbeelding
Echt wel. Het is hier daglicht en het plaatje op het scherm is 400x600 p en er is overal scherpte. Rekening houdend dat je foto's van een compact op 50% moet resizen voordat ze echt scherp zijn kun je deze opname met elke compact maken, mits je vervorming verwijdert. (maar niet op 3000x4000 pixels, maar wie ziet er ooit echt een foto op 3000x4000?)
Die foto op je website bij de tip is al wat lastiger met een compact, want er is minder licht.
Leon