Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloffnaaf schiet uit de versnelling - Forum Wereldfietser

Rohloffnaaf schiet uit de versnelling

Beste iedereen,

Ik ben aan het fietsen in Polen, Slowakije en Oostenrijk en heb de laatste drie dagen problemen met mijn Rohloff naaf; hij schiet steeds door. Dwz, het lijkt of hij overschakeld naar de volgende versnelling maar schiet dan terug naar de zelfde versnelling (zodat je even in het luchtledige zit te fietsen). Een beetje als een derailleur die tussen twee versnellingen zit. Dit is het geval bij de versnellingen 6, 7 en 4; alle overige versnellingen geven geen enkele problemen. Mijn vraag: is er iets kapot in de naaf of kan dit afgesteld worden? En zo ja, hoe?

Overige info: ik heb een extern schakelblok voor de Rohloff en een excentrische spanner.

Hartelijk dank voor antwoorden, want het gaat zo ten koste van mijn fietsplezier en mijn knieen.

Peter
Peter Rodenburg schreef:Beste iedereen,

Ik ben aan het fietsen in Polen, Slowakije en Oostenrijk en heb de laatste drie dagen problemen met mijn Rohloff naaf; hij schiet steeds door. Dwz, het lijkt of hij overschakeld naar de volgende versnelling maar schiet dan terug naar de zelfde versnelling (zodat je even in het luchtledige zit te fietsen). Een beetje als een derailleur die tussen twee versnellingen zit. Dit is het geval bij de versnellingen 6, 7 en 4; alle overige versnellingen geven geen enkele problemen. Mijn vraag: is er iets kapot in de naaf of kan dit afgesteld worden? En zo ja, hoe?

Overige info: ik heb een extern schakelblok voor de Rohloff en een excentrische spanner.

Hartelijk dank voor antwoorden, want het gaat zo ten koste van mijn fietsplezier en mijn knieen.

Peter
Tenzij je de schakelkabels veel te strak hebt staan denk ik niet dat je er zelf veel aan kunt doen, en zou maandag Rohloff bellen. Niet mee wachten, ze gaan daar de 24e op vakantie
Bedankt Marten.
Ik had er al zo'n bang vermoeden van. :cry:
Op mijn vakantie in de VS had ik vergelijkbaar klachten in 8-11(naaf was tussen 1-6000km), dit is wel geleidelijk in gekomen, en was maar 1-5 keer per dag dus ik kon ermee leven, na de vakantie opgestuurd en binnen een week had ik hem terug en zijn de laatste 2000km goed gegaan. Lijkt wel op een afstelling na de inloop periode.

Maar Martin heeft gelijk Rohloff zijn bijna met vakantie, nu bellen dus voor de zekerheid.
Peter Rodenburg schreef:Beste iedereen,

Ik ben aan het fietsen in Polen, Slowakije en Oostenrijk en heb de laatste drie dagen problemen met mijn Rohloff naaf; hij schiet steeds door. Dwz, het lijkt of hij overschakeld naar de volgende versnelling maar schiet dan terug naar de zelfde versnelling (zodat je even in het luchtledige zit te fietsen). Een beetje als een derailleur die tussen twee versnellingen zit. Dit is het geval bij de versnellingen 6, 7 en 4; alle overige versnellingen geven geen enkele problemen. Mijn vraag: is er iets kapot in de naaf of kan dit afgesteld worden? En zo ja, hoe?

Overige info: ik heb een extern schakelblok voor de Rohloff en een excentrische spanner.

Hartelijk dank voor antwoorden, want het gaat zo ten koste van mijn fietsplezier en mijn knieen.

Peter
Hallo Peter e.a.

Ben net terug van naar Alicante fietsen. Ik heb externe schakelbox en 20.000 km met rohlof gefietst. Iedere dag wel een keer overslaan, inderdaad alsof je even in luchtledige fietst en soms flink tandenpoetsen. Echter daarvoor nooit last gehad. Ik schakel altijd met stilstaande trappers. Terug naar re-cycle in Wageningen?
Rob
Wij hebben nu ongeveer 200km op de teller staan met de nieuwe tandem en de Rohloff naaf. Wij schakelen altijd met draaiende trappers, omdat dat volgens de handleiding niks uitmaakt. Wel vind ik dat de versnelling (soms meer dan vijf keer per dag) even een soort van vastlopertje heeft tussen 7 en 8, omdat hij dan in de 14 schiet. Wordt ook voor gewaarschuwd in de handleiding, maar het komt wel heel vaak voor, zelfs als we de trappers amper belasten.

Over anderhalve week hebben we een service beurt bij Re-Cycle en dan laat ik hen er naar kijken. Het kan misschien ook nog de nieuwigheid zijn. Voor de rest bevalt hij uitstekend.

Nico
Beste iedereen,

Bedankt voor de reacties.

Er hebben zich opmerkelijke ontwikkelingen voorgedaan: nadat ik de ketting weer goed gespannen heb is het probleem opeens over. :shock: :D
Is dit een bekend fenomeen?

In ieder geval ben ik blij dat ik mijn reis kan voortzetten.
Kom ik misschien toch nog op de Edelweiss spitze van de Grossglockner.....
Peter Rodenburg schreef:Beste iedereen,

Bedankt voor de reacties.

Er hebben zich opmerkelijke ontwikkelingen voorgedaan: nadat ik de ketting weer goed gespannen heb is het probleem opeens over. :shock: :D
Is dit een bekend fenomeen?

In ieder geval ben ik blij dat ik mijn reis kan voortzetten.
Kom ik misschien toch nog op de Edelweiss spitze van de Grossglockner.....
Hoi Peter e.a.,

Fijn dat het bij jou opgelost is. ketting spannen helpt bij mij niet.
Rob
Hallo Rob,

Het probleem is toch niet zo goed opgelost als ik dacht. Na twee dagen had ik toch weer last van doortrappen.
Het rare is dat het alleen in versnelling 4, 6,7 en 11 zit.
Ik maak nu mijn fietsvakantie afzonder deze versneliingen te gebruiken en laat bij thuiskomst de naaf terugsturen naar Rohloff, via mijn dealer (Vittorio in mijn geval).
Kortom, wordt nog (lang) vervolgd.
Waar Marten al een hint voor aangaf. Het kan gebeuren dat als de kabels te strak staan en/of er te veel wrijving op de kabels of het externe schakkel mechanisme plaatsvindt, de versnelling niet goed op hun plek vallen. Dit is bij mij in het verleden al diverse malen gebeurt. Dit kan komen door stof, roest of ijsvorming etc. Effe alles uit elkaar, goed smeren en afstellen dat zou wel eens een oplossing kunnen zijn.

Groet,

Stijn
beste allemaal

Ik denk dat het doorstrappen bij mij in idd veroorzaakt werd door het hete Spaanse binnenland en dus dunne(re) olie. In nederland heb ik al drie weken niet mee doorgetrapt. Volgende week richting Berlijn enzo. Ik zal t.z.t. berichten hoe en wat.
Rob
Grappig. Het was ook mijn vermoeden dat het iets met hoge temperaturen te maken had. Nadat het weer twee keer plotseling omsloeg was ook het probleem beide keren opgelost.
Nu, terug in het koude Nederland werkt de naaf weer prima.
Het was dus niet het spannen van de ketting dat het probleem oploste, maar de plotselinge weeromslag waardoor de temperatuur met ca. 20 graden daalde.

Overigens had ik er vorig jaar in Utah bij temperaturen van 48 graden Celsius geen last van, en ik gebruik (uiteraard) alleen de officiële Rohloff olie.