Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alcohol in de benen - Forum Wereldfietser

Alcohol in de benen

Na anderhalve maand door Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije fietsen ben ik me me iets gaan afvragen.

Wat is het fysiologische effect van alcohol op fietsersbenen?

Dat alcohol in de benen zakt is me wel duidelijk geworden na het Tsjechische bier en de Bulgaarse Raki, maar wat er precies in mijn benen gebeurde is me een raadsel gebleven.

Is er een arts, fysioloog of andersoortig wereldfietser die hier een antwoord op heeft?

Ben gewoon benieuwd.
Ik had het er toevallig vandaag nog over met collega's. Het effect is me weldegelijk bekend, maar hoe het komt weet ik niet.

Ik heb de vraag bij mijn collega hobbybrouwers neergelegd. Niet dat dat nou per definitie fanatieke fietsers zijn, maar ze weten veel van bier en er zijn veel beroepsgroepen vertegenwoordigd. Als ik wat weet hoor je het.
Voor mij is een fiets dag niet compleet zonder een biertje, dus de effect van geen bier in mijn benen is erger dan met.

Trouwen alle dagen zijn niet complete zonder bier :twisted: alleen jammer van de nachtdiensten, waar ik vanaf volgende week 3 maanden geen last meer van heb :lol:

In mijn ervaring hoe later in de dag je begint met drinken hoe minder snel het in je benen zit, dus een lekker koude biertje bij het ontbijt is een afraden :wink:
Bij mij scheelt het één tandje achter per pilsje ;)

Maar is het de alcohol? Dan zou cognac (met zonder amphetaminen ;) ), champagne en wijn hetzelfde effect moeten hebben, en dat werd bij de klassieke touretappes toch ook vrolijk uit de cafeetjes gejat.
Beste bierliefhebber,

Ik ben schrijver van het boek "fietsen langs brouwerijen", een route door Nederland, Belgie en Frankrijk. Op de 700 kilometer lange route liggen 35 brouwerijen en de meeste heb ik ook bezocht. Uiteraard kon ik er niet weg zonder ook de diverse bieren geproefd te hebben. Langzaam aan leerde ik uit ervaring meer over de werking van alcohol en het drinken (proeven) van bier in combinatie met fietstochten. Ik kwam tot de volgende conclusies (niet wetenschappelijk onderbouwd).

Zweten en dorst lessen.
Het is logisch dat je op warme dagen en je veel transpireert meer moet drinken om je vochtverlies op te vangen dan op koude dagen. Zweten zorgt ervoor dat je lichaam op temperatuur blijft. Het vochtverlies kan je het beste aanvullen met niet-alcoholische drank. Bier is geen dorstlesser, want alcohol ontrekt juist vocht aan je lichaam, terwijl je juist aanvulling moet hebben. Het drinken van wijn en drankjes met een hoger percentage dan pils (5 %) is niet verstandig. Volgens mij ligt de grens tussen aanvullen en onttrekken bij dat percentage. Dus als je bier van 2,5 procent drinkt (zoals Radlerbier) lest dat ook enigszins je dorst. Overigens is koffie bijvoorbeeld ook geen goede dorstlesser. Ik pak overigens zelf tijdens mijn tochten ook vaak een pintje, maar drink er ook water bij. Verhouding 1 pint is 0,5 liter water extra!

Bier zakt in de benen
Alcohol zorgt ervoor dat je spieren verslappen. Je voelt ze niet meer en misschien dat je er ook licht in je hoofd door wordt, waardoor je geneigd bent om harder te gaan fietsen dan eigenlijk goed voor je is. Je wilt die berg op sprinten en je voelt door het verdovende werk van de alcohol je benen niet meer. Je lichaam waarschuwt niet dat je het eigenlijk rustiger aan moet doen. Maar dan ineens (na 30 minuten afhankelijk van hoeveel je drinkt) is de alcohol uitgewerkt en blijk dat je spieren ineens blokkeren. Vooral als je geen water erbij heb gedronken. Dus: na een terrasstop heel rustig verder fietsen.

Rutger
www.rutgersreizen.nl
Rutger schreef:... waardoor je geneigd bent om harder te gaan fietsen dan eigenlijk goed voor je is.
En dat is dubbel gevaarlijk, want je lijkt harder te gaan dan je echt gaat.
Toen ik nog elke week uitging - al een tijdje - fietste ik door de nacht naar huis. Ik vond dat ik er best tempo in had zitten, maar toch vielen de 12 km altijd lang uit. Vreemd. Op een gegeven moment had ik mijn eerste fietscomputer en kon ik de proef op de som nemen. In de duisternis schatte ik mijn forse snelheid op 24 km/u. Onder een lantaarnpaal bleken het er maar 20 te zijn. Teleurstelling in de nacht :(

De analogie met gevaarlijk autorijden klopt. Veel dronken rijders rijden langzaam, ze vinden het wel hard genoeg. Gevaarlijk wordt het als de rijder naar de snelheidsmeter kijkt en geeft gas tot 120 km/u. Voor zijn/haar gevoel echter zijn het er 150 en de gevaren navenant.

Leon
Geen idee, want ik drink net als mijn vader (die ook fietsliefhebber was) nooit en te nimmer alcohol! Water en melk in twee bidons onderweg voldoen prima genoeg. Maar ook geen koolzuurhoudende dranken zoals cola of sinas, want koolzuur neemt het zuurstof weg die je spieren zo hard nodig hebben.
Weet niet... heb ooit eens ergens gelezen dat het beter is af en toe alcohol te nuttigen dan NOOIT alcohol te nuttigen. Dit soort zienswijzen wijzigen altijd in de loop der tijd maar ik denk dat af en toe een glaasje helemaal geen kwaad kan. De zuurstofopname van je bloed gaat wel achteruit. Na een avondje bier drinken heb ik een saturatie van 98% wat eigenlijk gewoon 100% zou moeten zijn. Toch train ik lekker en heb niet het gevoel dat dat ene biertje me in de weg zit.. Na meerdere biertjes weet ik WEL waarom een training niet lekker liep............... :D
In Alcohol zit per gram het dubbele aan KJ (KiloJoule) als in koolhydraten. Dus je krijgt per gram het dubbelen aan energie binnen. Die moet je uiteindelijk ook weer kwijtraken. (Zo niet, dan wordt het in vetten opgeslagen, zoals in een bierbuik...)
De nadelen van alcohol zijn welbekend, en gelden ook voor fietsen. Dus de zelfoverschatting, niet helder meer kunnen denken, en de spieren die minder zuurstof kunnen gebruiken.
De gevolgen van alcohol:
- Lichaamstemperatuur wordt verstoord (de warmte verlaat het centrale lichaam richting de huid, bekend van wintersport)
- Concentratie en coördinatie vermindert
- uitdroging, waardoor de spieren minder kunnen presteren (met minder H20 wordt er ook minder C6H12O6 omgezet in C6H8O6)
- door het gebruik van alcohol, worden de in de spieren opgeslagen koolhydraten niet goed gebruikt
- verwijding van bloedvaten
Robertjan schreef:In Alcohol zit per gram het dubbele aan KJ (KiloJoule) als in koolhydraten. Dus je krijgt per gram het dubbelen aan energie binnen. Die moet je uiteindelijk ook weer kwijtraken. (Zo niet, dan wordt het in vetten opgeslagen, zoals in een bierbuik...)
De nadelen van alcohol zijn welbekend, en gelden ook voor fietsen. Dus de zelfoverschatting, niet helder meer kunnen denken, en de spieren die minder zuurstof kunnen gebruiken.
De gevolgen van alcohol:
- Lichaamstemperatuur wordt verstoord (de warmte verlaat het centrale lichaam richting de huid, bekend van wintersport)
- Concentratie en coördinatie vermindert
- uitdroging, waardoor de spieren minder kunnen presteren (met minder H20 wordt er ook minder C6H12O6 omgezet in C6H8O6)
- door het gebruik van alcohol, worden de in de spieren opgeslagen koolhydraten niet goed gebruikt
- verwijding van bloedvaten
Robert Jan,
Heb je hier ook een bronvermelding van? Het aantal Kilojoule in alcohol en koolhydraten per gram doet naar mijn mening weinig ter zake. Zou graag even een vergelijking willen treffen tussen 1 glas pils van 0,3 liter, een glas cola, een bordpasta, een broodje hamburger en een zak friet. Om even de aftrap te doen: in coca cola zit volgens etiket per 100 ml 10,6 gram koolhydraten waarvan 10,6 gram suikers. Van cola en andere vette troep word je volgens mij veel eerder dik dan het drinken van een paar biertjes. Volgens de gezondheidsraad mogen mannen vier alcoholische consumpties per dag en vrouwen twee. Maar ja dat is ook maar een verklaring. Verder had ik mijn punt al eerder gemaakt.
Overigens weeg ik nu ik 42 jaar een stuk zwaarder, circa 10 kg, dan 12 jaar geleden. Mijn consumptie aan alcohol is sindsdien hetzelfde gebleven alleen het restaurantbezoek wel toegenomen. Noem je dat dan een bierbuik. Overigens wijs ik er nogmaals op dat na je 30ste je minder gaat verbranden dus minder nodig hebt.

Rutger
Rutger schreef:Heb je hier ook een bronvermelding van?
Voeding & Sport
Anja van Geel
ISBN 90-6076-418-8
tweede gecorrigeerde druk
Rutger schreef:Het aantal Kilojoule in alcohol en koolhydraten per gram doet naar mijn mening weinig ter zake.
Jazeker wel, want TS wil weten wat alcohol met je lichaam (specifiek de benen) doet. Meer energie die binnenkomt, betekent ook meer energie die er uit kan. In bier zit echter erg weinig alcohol.
Rutger schreef:Zou graag even een vergelijking willen treffen tussen:
- 1 glas pils van 0,3 liter,
- een glas cola,
- een bordpasta,
- een broodje hamburger en
- een zak friet.
Om even de aftrap te doen: in coca cola zit volgens etiket per 100 ml 10,6 gram koolhydraten waarvan 10,6 gram suikers.
- pils: 170 KJ per 100 ml. (Heineken)
- cola: 176 KJ per 100 ml. (Coca Cola)
- pasta: 458 KJ per 100 gram ("Spaghetti + meatballs, canned")
- hamburger: 1080 KJ per 100 gram (McDonalds)
- friet: 1354 KJ per 100 gram (McDonalds)
Rutger schreef:Van cola en andere vette troep word je volgens mij veel eerder dik dan het drinken van een paar biertjes. Volgens de gezondheidsraad mogen mannen vier alcoholische consumpties per dag en vrouwen twee. Maar ja dat is ook maar een verklaring.
Iemand wordt "dik" als er veel vetten opgeslagen worden, of als er veel spiermassa aanwezig is. In het eerste geval kan dat in meerdere of mindere mate zichtbaar zijn. In het tweede geval ook.
Rutger schreef:Verder had ik mijn punt al eerder gemaakt.
Overigens weeg ik nu ik 42 jaar een stuk zwaarder, circa 10 kg, dan 12 jaar geleden. Mijn consumptie aan alcohol is sindsdien hetzelfde gebleven alleen het restaurantbezoek wel toegenomen. Noem je dat dan een bierbuik.
Als er iets weinig ter zake doet, is het deze tekst wel... :roll:
Rutger schreef:Overigens wijs ik er nogmaals op dat na je 30ste je minder gaat verbranden dus minder nodig hebt.
Volgens hetzelfde boek (landelijk gebruikt op een gerenommeerde MBO 4-sportinstructeursopleiding) is de hoeveelheid energie die voor een inspanning nodig is, afhankelijk van:
- soort inspanning
- intensiteit v/d inspanning
- duur v/d inspanning
- frequentie v/d inspanning
- lichaamsgewicht en lichaamssamenstelling
Nergens lees ik dat de leeftijd er toe zou doen...
Robertjan schreef: - pils: 170 KJ per 100 ml. (Heineken)
- hamburger: 1080 KJ per 100 gram (McDonalds)
- friet: 1354 KJ per 100 gram (McDonalds)
Ik heb altijd gezegd dat een liter bier beter voor je is dan eten bij de mac....

Beer so much more than just a breakfast drink.
Robert Jan,

Wat is nu de oorzaak van een "bierbuik" als je stelt dat vetten opgeslagen worden dus die burgers van MacDonalds? Dus volgens mij is die benaming helemaalfout en zou het de MacDonalds of BurgerKing buik moeten heten.

Groeten,

Rutger
Rutger schreef: Wat is nu de oorzaak van een "bierbuik" als je stelt dat vetten opgeslagen worden dus die burgers van MacDonalds? Dus volgens mij is die benaming helemaalfout en zou het de MacDonalds of BurgerKing buik moeten heten.
Rutger
Bier(buik) bestaat wat langer dan de burger?
Totaal en compleet off-topic, maar de oorzaak van de "bier"buik is i.h.a. gebrek aan beweging. Verdiep je eens in het ontstaan van dit woord zou ik zeggen, en probeer 16 miljoen mensen zo ver te krijgen het anders te gaan noemen. Echter is MacDonaldsbuik of Burger Kingbuik veel fouter, want misschien bestaan deze bedrijven er wel over 2 jaar niet meer.
Een betere benaming zou al "vetbuik" zijn. En dan niet op de manier bedoeld zoals je van de hedendaagse jeugd zou verwachten: "zo, hij heeft een 'vet-buikje' man!"
Robertjan schreef: Een betere benaming zou al "vetbuik" zijn. En dan niet op de manier bedoeld zoals je van de hedendaagse jeugd zou verwachten: "zo, hij heeft een 'vet-buikje' man!"

Van wikipedia: gastronomisch gezwel.

Bier is echter vooral een eetlustopwekker, waardoor bij een glas al vlug calorierijke versnaperingen (chips, nootjes, kaas, salami) verorberd worden. Als ze ook weinig bewegen en veel eten, zullen bierdrinkers overgewicht ontwikkelen.
Volgens mij is het echt simpeler:
alcohol verlaagt je bloedsuikers,
maw je hebt minder brandstof om te verbranden

(dit is ook de reden dat je na veel alcohol een broodje shoarma oid wil eten (suikers aanvullen) en waarom breezers zo gevaarlijk zijn: deze laatsen bevatten alcohol.....dus verlagen je bloedsuikers, maar tegelijkertijd bevatten ze veel suikers....dus merk je al de alcohol niet!)
Johojo schreef: Ik heb de vraag bij mijn collega hobbybrouwers neergelegd. Niet dat dat nou per definitie fanatieke fietsers zijn, maar ze weten veel van bier en er zijn veel beroepsgroepen vertegenwoordigd. Als ik wat weet hoor je het.
Ik moet nog een belofte nakomen zie ik:

De reacties:
Door alcohol krijg je eerder een verzuring doordat de metabole compensatie van die verzuring (verwerking van lactaat) tekortschiet.
Je krijgt dan een snelle lactaat-stapeling en dat merk je in je prestaties.
Minder energie
Bij lichamelijke inspanning hebben je spieren energie nodig. Deze energie wordt onder andere verkregen uit suiker (glucose) die in de lever is opgeslagen. Als je alcohol drinkt, heeft de lever ook suiker nodig voor de afbraak van alcohol. Er blijft onvoldoende ojongerenver voor je spieren. Hierdoor verminderen je prestaties. Je moet denken aan een vermindering van de sprintsnelheid met 10%, terwijl de sprongkracht met 5,8% kleiner wordt. Dit gebeurt al na gebruik van ongeveer 2 glazen alcohol.

Hart moet harder pompen:
Door alcohol verwijden je bloedvaten. Hierdoor moet het hart na alcoholgebruik een grotere inspanning leveren om de bloedcirculatie te handhaven. Door de vaatverwijding komen je spieren tekort waardoor je sportprestatie afneemt.

Verzuring van je spieren
Tijdens het sporten komt in de spieren melkzuur vrij dat in de lever afgebroken wordt. Omdat de lever alcohol afbreekt, treedt verzuring van de spieren sneller op. Bovendien wordt door alcohol extra melkzuur gevormd. Hierdoor voel je langer je vermoeidheid en stijfheid van je spieren door melkzuurophoping. Dit proces kan wel 12 uur duren.
Sprinten gebeurt toch m.n. met het energiesysteem van creatinefosfaat?
Ik kan me voorstellen dat daarvoor ook adenosinetrifosfaat gebruikt wordt, maar wordt dat nu niet verward met glucose/pyrodruivenzuur (C6H12O6-->C6H8O6) ?
Alcohol is net als rijst een stof die ook via de maagwand, i.p.v. de darmwand, in het bloed wordt opgenomen. Daarom kun je al na een half uur kenmerken zien bij de nuttiger van de stof. Het evenwicht en daarmee de coördinatie wordt beïnvloed en daardoor ontstaat het verschijnsel: onvast ter been. Bloeddoorlopen ogen(nystagmus) en naar alcoholriekende adem zijn andere kenmerken. Het is dus niet zozeer de rechtstreekse invloed op de benen, maar de onmiddellijke invloed op het evenwichtsorgaan en daarmee de coördinatie.