Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trek X500: waarom zo slecht? (of, waarom zo goed?) - Forum Wereldfietser

Trek X500: waarom zo slecht? (of, waarom zo goed?)

Hallo allen,

In zowel de Op Pad test als dit forum is men niet al te positief over de X500 van Trek. Maar ik kan eigenlijk nergens ontdekken waaróm hij dan niet geschikt zou zijn als vakantiefiets.
Is hij wel geschikt te maken, bijvoorbeeld door het upgraden van sommige onderdelen?

Achterliggende reden van mijn vraag: ik was redelijk gecharmeerd van de Giant Expedition, totdat ik vlak voor bestellen ontdekte dat hij niet in mijn maat (65 cm) wordt gemaakt, ondanks verleding op internet en in hun folder :cry:. De Trek wel, en is ook nog goed betaalbaar (wil niet meteen de hoofdprijs betalen voor mijn eerste vakantiefiets namelijk). En ik wil mijn fiets een beetje in de buurt halen (Breda).
Ben benieuwd naar jullie reactie. Alvast bedankt!

groet,
Robbert

Die Trek heeft 24 spaken voor, en 28 achter. Dat is gewoon de goden verzoeken, zeker voor wat grotere en zwaardere mensen. De naven zijn eveneens suspect. Wielen zijn helaas vaak het zwakke punt van wat goedkopere fietsen (terwijl kapotte wielen toch een heel vervelend soort pech zijn). Bovendien heeft hij een geintegreerd balhoofdstel. Dat is evenmin een toppunt van levensduur. Kortom, niet doen. Er zijn genoeg andere goede vakantiefietsen, zie eerdere discussies op dit forum. Als je een goede grote fiets zoekt zou ik kijken naar de Avaghon Series. Dat is wel wat duurder, maar grote mensen hebben een stevige fiets nodig (ze zijn meestal sterker en zwaarder).
Wim
Remius Lupin schreef:Hallo allen,

In zowel de Op Pad test als dit forum is men niet al te positief over de X500 van Trek. Maar ik kan eigenlijk nergens ontdekken waaróm hij dan niet geschikt zou zijn als vakantiefiets.
Is hij wel geschikt te maken, bijvoorbeeld door het upgraden van sommige onderdelen?

Achterliggende reden van mijn vraag: ik was redelijk gecharmeerd van de Giant Expedition, totdat ik vlak voor bestellen ontdekte dat hij niet in mijn maat (65 cm) wordt gemaakt, ondanks verleding op internet en in hun folder :cry:. De Trek wel, en is ook nog goed betaalbaar (wil niet meteen de hoofdprijs betalen voor mijn eerste vakantiefiets namelijk). En ik wil mijn fiets een beetje in de buurt halen (Breda).
Ben benieuwd naar jullie reactie. Alvast bedankt!

groet,
Robbert
Als dat specificatielijstje van Op Pad klopt:
Heel raar frame met veel te steile zithoek
Zeer suspecte wielen
vage bagagedragers

Dat wordt dus geen fietsvakantie maar een Tour de chance

Kun je beter even op en neer naar Capelle ad Ijssel gaan en voor minder een T400 met een redelijk frame, normale wielen en een echte bagagedrager regelen

Maar word die T400 wel in maat 65 gemaakt? Ik meen opgevangen te hebben van niet...

Spironski schreef:Maar word die T400 wel in maat 65 gemaakt? Ik meen opgevangen te hebben van niet...
Geen idee, maar de FM was altijd goed in grote fietsen (in 98 hadden ze nog een 78cm) En is de T400 niet sloping? dan zal de 'framemaat' op papier wel minder zijn
Schlauch schreef:
Remius Lupin schreef:Hallo allen,

In zowel de Op Pad test als dit forum is men niet al te positief over de X500 van Trek. Maar ik kan eigenlijk nergens ontdekken waaróm hij dan niet geschikt zou zijn als vakantiefiets.
Hi,
Op zich vind ik de vraag prima gesteld.
Hoewel ik de analyses van de ervaren fietsers over bijvoorbeeld de wielen graag aanneem, wordt er niet verwezen naar gebruikerservaringen met deze fiets.
Er zijn wel heeeel veeeel gebruikerservaringen te lezen over de befietste Trek 520.
Er zijn er ook vast veel voor de Jamis Aurora en de REI Novarra. Allemaal randonneurs voor de amerikaanse markt en niet in Europa verkrijgbaar. Zegt niks over deze fiets.

Het verschil in prijs met de gemoemde op-maat fiets lijkt me een stuk groter dan hier wordt 'gesuggereerd'.
Verder zou ik, als ik voor het eerst een vakantiefiets zou kopen, niet gelijk voor het uiterste gaan, tenzij je echt ver weg wilt, en op '''zeker''' wilt spelen.
Ik meen het serieus als ik schrijf dat je beter eerst 'een wat mindere fiets' stuk rijdt. Afhankelijk van jouw rijstijl en ervaring kun je dan gerichter zoeken naar een geschikt model.
:D
Niks mis mee, maar als je op vakantie gaat is die 'fietsenmaker in de buurt' toch een rot eind weg. En dan ben je blij dat je je geld niet uitgegeven hebt aan allerlei features die het vooral in de showroom goed deden.
Want vergis je niet, deze hele branche hangt van de cynici aan elkaar. Die weten deksels goed dat er op de gemiddelde fiets helemaal niet gefietst wordt. De fiets moet vooral verkocht kunnen worden. Voor die enkele naieveling die wel fietst is er de afdeling garantie

Vast van klein tot groot, met vermoedelijk een gemiddelde dat iets boven de doorsnee populatie uitkomt, omdat ze hoger dan gemiddeld zijn opgeleid, en dus vermoedelijk gemiddeld ook een iets bovenmodale welvaart en gezondheid hebben gehad in hun jeugd.
Nederlanders zijn sowieso de reuzen van de wereld, precies omdat we relatief rijk zijn, relatief weinig sociale ongelijkheid hebben, en een relatief goede gezondheidszorg. Op populatie niveau doen genen er niet echt toe, en is lengte een functie van de omstandigheden.
Maar als je het zeker wilt weten, dan moet je ze meten.
Wim

Ik heb ooit toen ik in Amerika woonde een Trek Navigator 100 met vaste voorvork gekocht, en die eenmaal terug in Nederland opgebouwd als lichte vakantiefiets voor mijn dochter (zoveel keus aan vakantiefietsen voor kinderen is er niet in Nederland). Dat bevalt prima (al waren de pedalen, remmen, banden en het crankstel/trapas tamelijk brak). Ik heb toen zowel in de VS als later in Nederland tegen Trek gezegd dat ze met dit frame de ingredienten in huis hadden voor een goedkope vakantiefiets voor het niet al te zware werk. Ze waren totaal niet geinteresseerd. Ze hebben voor touren de 520, en dat is een mooie snelle stalen randonneur. Voor de rest is hun markt die van de racefietsen, en de mtb's. Dat doen ze zeker niet slecht, maar het is wel wat anders.
Marten heeft gelijk over het cynisme van de marketingafdelingen. Hoe anders kun je het verklaren dat zowel Batavus als Gazelle hybrides leveren met de combinatie derailleurversnelling en rollerbrakes. Derailleurs zijn alleen zinvol als je flink moet klimmen, en dan zijn rollerbrakes levensgevaarlijk. Maar goed, met die fietsen zal vast nooit geklommen worden (hoop je dan).
Op de site van Gazelle staat nog een mooie giller over de Medeo: 24 slijtvaste versnellingen van Shimano. Gewoon met een stalen gezicht de boel bedonderen, en het komt wel goed.
Wim

Als je meer dan acht versnellingen wilt/nodig hebt zijn er twee routes. De traditionele is die van de derailleurversnelling. Meestal nu 3x9=27 versnellingen, maar nogal wat overlappende of onbruikbare overbrengingsverhoudingen, en als belangrijkste bezwaar de stevige slijtage zodat de gebruikskosten aardig aan de prijs zijn. Mijn ergernis tegenover Gazelle was dat ze een instap derailleurgroep van Shimano met een stalen gezicht slijtvast noemen, alsof ze speciaal een extra slijtvaste optie hebben uitgezocht die je bij andere merken niet krijgt.
Het alternatief is de Rohloff naaf. Veertien versnellingen op steeds gelijke afstand, en zonder overlap. De slijtage is veel minder, maar de aanschafprijs mag er wezen.
Rollerbrakes zijn naafremmen, een variant van wat we vroeger trommelremmen noemden. Ze zitten op zowat alle stadsfietsen. Daarvoor zijn ze geschikt, maar niet voor vakantiefietsen die de heuvels in moeten.
Wim

Willem Jongman schreef:Als je meer dan acht versnellingen wilt/nodig hebt zijn er twee routes.
Zou je niet ook een Shimano-naafversnelling van 8 versnellingen kunnen combineren met 2 (of 3) bladen voor?

Gerd

Even terug naar de beginvraag: Waarom is de Trek X500 niet geschikt als vakantiefiets?
Willem en Marten hebben dat in het begin van dit draadje al overduidelijk aangegeven. (Framegeometrie; volgens de site van Trek niet helemaal zo steil als volgens Op Pad, wie meet er goed?; wielen :? , dragers).

Daar komt nog bij: de maatvoering. Een fiets waarop je dagen, weken achtereen vele uren per dag wilt gaan fietsen moet echt een beetje "passen"! De X 500 framematen lopen met sprongen van 5 cm (of 2"?) op. Dat maakt de kans dat het echt gaat passen niet groot. Maar misschien mag je ruilen als het past...... :wink:
Gelukkig krijg je een kettingscherm :roll: , dat waarschijnlijk al stuk is vóór je had besloten het eraf te halen....

Dat je niet de hoofdprijs wilt betalen is zeer begrijpelijk, maar een verpeste vakantie wil toch ook niemand...???

Daarom is het misschien handig om aan te geven hoe je je fietsvakantie ziet. Trek( :) ) je 2 weken van hotelletje naar hotelletje met alleen wat kleding en eten voor onderweg? Waarschijnlijk zal dat prima gaan met de X500.

Ben je van plan om met je eigen slaapkamer, keuken etc. op pad te gaan, dan hangt er toch gauw tussen de 20 en.... o.k., bij sommige mensen 30 kg. gewicht aan bagage aan de fiets. Als je denkt framemaat 65 cm. te moeten hebben ben je ook niet de kleinste (lichtste?) en je fiets dient toch liefst heel te blijven......

Toch hoef je niet meteen aan een maatframe te gaan denken, hoewel dat (in euro's) ook niet meteen de hoofdprijs hoeft te betekenen.

Kijk nou bijvoorbeeld (en dit zijn slechts voorbeelden!) eens naar een Snel (www.sneltweewielers.nl) Safari (28") of Savanne (26"). Dan betaal je voor de Deore uitvoering € 1199,=. Laat er 2 goede Tubusdragers opzetten en er komt nog 126 euro bij.
Hoofdprijs...? Maar de maatvoering loopt op per 3 cm. van 48 tot 72 cm. (extra grote maten + € 75,=) voor de 28" Safari. De kans dat het gaat "passen" neemt aanzienlijk toe! Overigens voert Snel ook Trek, dus kans dat je ze beide kunt vergelijken en/of proeffietsen!
Een Avaghon Series (www.avaghon.nl) is ook iets om naar te kijken, hoewel de framematen daar niet zo ver doorlopen en per 4 cm oplopen. Prijzen zijn ongeveer vergelijkbaar.
Bij beiden wordt de framemaat bepaald middels pasfiets en/of computerprogramma.
Helaas komen er nog reiskosten bij want Snel is alleen in Utrecht en Amsterdam te koop en Avaghon alleen in Wageningen.... :(

Maar in Breda zou je kunnen kijken naar een Santos Travelmaster 26 of 28" (www.santos-bikes.nl). In Alu/Deore komt die "kaal" op € 1049,=, in staal betaal je 130 euro meer.

En Robbert, weet je wat de hoofdprijs betalen is? Op vakantie gaan met en veel geld uitgeven voor een fiets die daarvoor niet geschikt is!

Bedankt voor alle antwoorden. Het is mij in elk geval duidelijk dat er genoeg twijfel is over de kwaliteit van de Trek om het niet te doen.

Over alternatieven heb ik al eerder lang nagedacht. Ik zit ook te denken aan de T400 van VSF (wil eigenlijk toch 26"), zoals eerder genoemd in antwoord op mijn vraag. Ook daar de vraag of die in grote maten bestaat (mij nog niet helemaal helder; volgens informatie van de fabrikant gaat hij tot 57 cm, maar schijnbaar is dat niet helemaal te vergelijken vanwege andere framebouw??); morgen maar eens naar Capelle a/d IJssel bellen... Anders is inderdaad Santos een goede optie; weliswaar iets duurder, maar wil ook weer niet alles laten vanwege het geld.

Remius Lupin schreef:Ik zit ook te denken aan de T400 van VSF (wil eigenlijk toch 26"), zoals eerder genoemd in antwoord op mijn vraag. Ook daar de vraag of die in grote maten bestaat (mij nog niet helemaal helder; volgens informatie van de fabrikant gaat hij tot 57 cm, maar schijnbaar is dat niet helemaal te vergelijken vanwege andere framebouw??); morgen maar eens naar Capelle a/d IJssel bellen... Anders is inderdaad Santos een goede optie; weliswaar iets duurder, maar wil ook weer niet alles laten vanwege het geld.
ja, ik zit ook te kijken naar de VSF T400 vanwege zijn gunstige prijs/kwaliteitsverhouding. Maar ik bots ook aan tegen die kleine framemaaten. Normaal heb ik een framemaat van ongeveer 60, als ik de framemaat 57 van de VSF zie, lijkt dat niet zo erg te kloppen... Weet iemand hier meer over?

57 cm met een sloping frame is vast groter dan 60 cm met een horizontale bovenbuis. Bovendien is niet de hoogte van de zitbuis van doorslaggevende betekenis maar de lengte van de bovenbuis (horizontaal gemeten voor de vergelijkbaarheid). Als je nu een fiets hebt die je goed past, meet die dan nauwkeurig op (er staat een formulier op www.m-gineering.nl), en ga de fietsen waar je het oog op hebt laten vallen gewoon passen.
Wim
Kennelijk kun je met de Trek X500 wel prima naar Praag :lol:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 22&t=13143
Maar daar zaten dan ook normale wielen op met een normaal aantal spaken, alsook een degelijke achterdrager.
Wim
Toen ik de wijsheid nog niet ontdekt had hebben mijn vriendin en ik ook een X500 gekocht, zij het model van 2008 met het malle patroon en ik het model 2009 met normaal patroon.

Je raad het al: het malle patroon heeft 2 jaar intensief fietsen en een fietsreis (op asfalt) overleeft. Het gewone patroon heeft me zwaar teleurgesteld en stond op het punt vervangen te worden: het wiel was stond in alle richtingen krom. Toen heeft een grapjas mijn fiets 2 dagen voor vertrek op vakantie komen stelen. (ik hoop dat ie er niet ver mee geraakt is)

(gewicht van mezelf is 83 kg, van mijn vriendin 63 kg)

om nog even te antwoorden op het initiële topic:
- achterlicht = rommel
- deore groep bleek maar niet goed af te regelen
- remkabel op de vrouwenfiets achteraan heeft problemen in de winter (vriest telkens vast)
- kader is superlicht en stijf (maar helemaal niet comfortabel)
- dragers: geen problemen mee gehad
- hollowtech lagers: op een jaartje waren ze op (0.5 cm speling op thv de pedalen!)
- kabels in het frame vervangen leidde tot allerlei vreemde taferelen met naaigaren en stofzuigers en is een afrader op fietsvakantie ;-)

De vrouwen fiets rijdt nog steeds rond als pendel fiets. De remmen zijn vervangen door een tweedehandssetje HS33's, wat het vorst probleem heeft opgelost. Schakelen is nog steeds wat "fingerspitsengefuhl" maar best wel aanvaardbaar.
Tja, ook een gewoon spaakpatroon kan dus verprutst worden. Alles bijeen is het wel een deprimerend verhaal.
Wim
Je kunt zo te lezen ook met een Trek X500 naar Santiago de Compostela. Moest onderweg wel een paar keer ermee naar de fietsenmaker:

http://vaderenzoonfietstocht.blogspot.com/
Dat kan je wel zeggen. Wat een gedonder: veel kapotte spaken, een slecht werkende derailleur, een gebroken ketting, en ook nog die scheve achtervork (heb ik nog iets gemist?).
Wim