Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is de prijs van een goede vakantiefiets met Rohloff naaf - Forum Wereldfietser

Wat is de prijs van een goede vakantiefiets met Rohloff naaf

Hoi,

Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op een nieuwe vakantiefiets, mijn huidige fiets is een Koga Miyata traveller, samen hebben we al vele tochten gemaakt maar offroad laat het te wensen over. Ooit heb ik deze fiets als leek gekocht niet wetend dat er zoveel is waar een fiets aan moet voldoen.
Nu sta ik opnieuw voor zo'n keuze, ik hoor naast mijn huidige merk zo veel meer merken: idworx, snel, vsf, santos, enz, enz dat ik door het bos de bomen niet meer zie, verschillende dealers bezocht. Mijn voorkeur gaat uit naar een fiets met Rohloffnaaf (riem) ik heb de idworx online bewonderd maar vind de prijs behoorlijk aan de hoge kant in verhouding tot andere merken.

Kan iemand me een beetje wegwijs maken in dit doolhof. :wink:

vriendelijke groet, Wim.
Wim, welkom op dit forum. Maar, kan je ons wat meer info verschaffen?
- Gebruik je de fiets ook voor woon-werkverkeer?
- Staal of aluminium?
- Sportief of rustig?
- Degelijk of licht?
- Asfalt, combo of puur off-road?
Onder een Traveller kan je trouwens nog 42mm banden persen. :wink:
Prijzen varieren van 1.800 tot 3.600 euro. Voor 1.800 euro heb je bijv. een Diamant, voor 2.300 euro heb je een Stevens Sovereign, de Jan Jansen Rohnin is iets van 2.600 euro, voor 2.800 euro heb je een Santos Travelmaster, en de Idworx EasyRohler is nog wat duurder.

Je spreekt behalve over Rohloff ook over 'riem'. Bedoel je riemaandrijving, als alternatief voor een ketting? Weet je het zeker? (zie onderstaande link)

http://www.idworx-bikes.de/nl/riemaandrijving.php
Voordeel van riemaandrijving is dat de keuze veel beperkter is. Bij dit soort prijzen wordt maatbouw interessant, zeker als je redelijk wat fietservaring hebt en daarbij specifieke wensen hebt ontwikkeld. Google eens op 'site:wereldfietser.nl maatbouw'.
De Vrijbuiter schreef:Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op een nieuwe vakantiefiets,
Ik zou me vooral orienteren op een goede fietsenzaak, een klein beetje in de buurt en liever 20% meer betalen dan de goedkoopste internetdozenschuiver aanbiedt. Uiteindelijk verdien je dat geld dubbel en dwars terug doordat je meer kans hebt op een fiets die lekker zit en vooral meer kans hebt dat je ook daadwerkelijk garantie krijgt als je die een keer nodig hebt of je onderdelen bij kunt krijgen die je nodig hebt.
Wim, waar woon je ongeveer?

Oeps, die riemaandrijving heeft de laatste tijd fors kritiek gehad zeg. Ik vraag me af of er nog wel één maatbouwer in Nederland bereid is zo'n riemfiets te maken.
(zie de link 2 berichten hoger en
http://wereldfietser.nl/phpBB/viewtopic ... &start=120)
Groetjes,
Leon
Wim,

Als je traveller goed bevalt, kun je hem ook ombouwen naar rohloff. Dit kost omgeveer 1100 euro. Ik heb dit zelf ook gedaan omdat ik graag een naafversnelling wilde hebben (en een rohloff in de bergen is echt ideaal omdat je kunt blijven schakelen bij bergje op) en mijn traveller net 1 jaar oud was. Inruil was geen optie omdat ik dan meer bij moest leggen dan de 1100,-- die de ombouw kost.

Sjoerd
Leo stelt een aantal erg belangrijke vragen. Als je zegt dat je huidige fiets off road teleurstelt dan ben je denk ik toe aan een fiets met 26 inch wielen en ruimte voor 50 mm banden.
Goede betaalbare Rohloff fietsen met 26 inch wielen zijn de T 400 Rohloff van Fahrradmanufaktur en de Avaghon Series 2.6. Als je iets meer kunt/wilt uitgeven dan komt in dit prijssegment ook een maatfiets in beeld. Dat is niet duurder dan de dure merken confectiefietsen die je noemt. Dan kun je niet alleen een afmontage krijgen die precies bij je wensen aansluit, maar ook een frame dat precies de rijeigenschappen en de stijfheid heeft die bij jou en je gewicht passen. Ik had zelf nogal eigenwijze wensen, en kon bij m-gineering heel goed terecht (doorscrollen naar einde document): http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Riemaandrijving zou ik niet doen. Er zijn teveel gerenommeerde bouwers (Rohloff zelf, Idworx, m-gineering) die er ernstige bezwaren tegen hebben.
Wim
Wim schreef:Riemaandrijving zou ik niet doen. Er zijn teveel gerenommeerde bouwers (Rohloff zelf, Idworx, m-gineering) die er ernstige bezwaren tegen hebben.
En toch zijn de ervaringen van mij en mijn klanten uitstekend. De test die Eric Schuijt heeft uitgevoerd toont ook aan dat de tandriem zich toch zeer goed houdt. Koga wil wel, maar wacht nog op de goedkeuring van Rohloff. En dan is er nog het record rond de wereld door James Bowthorpe op een Santos.

Er is veel discussie, maar mogelijk ook nijd in de fietsindustrie. Dit zorgt voor duidelijk twee kampen: voorstanders en tegenstanders van de tandriem. Of is het de groep die het wel met Rohloff-garantie voor elkaar krijgt versus de groep die niet aan alle kwaliteits-eisen kan voldoen? Ik vermoed dat enkele tegenstanders vanzelf overstag gaan wanneer ze hun zaakjes op orde hebben. Afijn, future will tell. ;)
Dat laatste is nogal insinuerend.
Wim
Christophorus schreef:Koga wil wel, maar wacht nog op de goedkeuring van Rohloff
Wat houdt die goedkeuring van Rohloff in? Verschillende merken, waaronder Santos, leveren de combinatie Rohoff-riem. Zijn die allemaal goedgekeurd door Rohloff?
Wim schreef:Dat laatste is nogal insinuerend.
Wim
Ja, dat is waar. Ik doel daarmee met name op het artikel van IdWorx. Ben benieuwd hoe ze dit gaan nuanceren, mochten ze uiteindelijk wel met de tandriem komen...
Let wel: ik behoor tot het kamp van de riem-voorstanders. :)
Als je van zelf afmonteren houdt:
http://cgi.ebay.de/Cross-Rad-Rohloff-Ra ... r%C3%A4der
Phaeton W12 schreef:Wat houdt die goedkeuring van Rohloff in? Verschillende merken, waaronder Santos, leveren de combinatie Rohoff-riem. Zijn die allemaal goedgekeurd door Rohloff?
De krachten op de ingaande as zijn bij een tandriem veel groter dan bij een ketting, omdat de tandriem zijdelings niet flexibel is en een ketting wel. Rohloff wil dus graag aangetoond zien dat je frame exact goed uitgelijnd is en voldoende stijf is. Het is niet eenvoudig om aan de technische eisen van Rohloff en Gates te voldoen, maar Santos heeft dus wel de volledige goedkeuring en medewerking verkregen.

Jan Janssen is ook druk bezig met de tandriem, maar krijgt het voor 2011 nog niet voor elkaar. Ik weet niet wanneer Koga er exact mee gaat komen.
Rohloff is eigenlijk gewoon tegen. Ze zien er niets in. Hetzelfde geldt voor gerenommeerde bouwers als Idworx of m-gineering. Als ik dan hoor hoe stijf je achtervork moet zijn dan wil ik al helemaal niet meer. Op zo'n lompe tractor zul je mij niet zien.
Wim
Wim schreef:Rohloff is eigenlijk gewoon tegen. Ze zien er niets in.
Eigenlijk? Waarom gaan ze er dan in mee? Ze kunnen hun garantie toch ook gewoon helemaal aan niemand geven? Hun merkwaarde is daar groot genoeg voor.
Wim schreef:Als ik dan hoor hoe stijf je achtervork moet zijn dan wil ik al helemaal niet meer. Op zo'n lompe tractor zul je mij niet zien.
Wim
Ach, ieder zijn meug en ik kan me het ook wel voorstellen als je een bepaalde voorkeur hebt ontwikkeld voor een soort rijgedrag. Net als dat ik Franse auto's prefereer boven wat stugger Duits spul. (Al blijken best veel Duitsers net zo comfortabel te zijn. ;) ) Maar heb je wel eens op zo'n stijve tandriem-Santos gereden?
Mijn vrouw heeft een gewone Santos, en hoewel het geen slechte fiets is vind ik die eerlijk gezegd ook niet echt fijn. Ik hou van mooie stalen frames met dunwandige luxe buis. Ik heb nu prachtig slanke Deda achtervorken.
Wim
Interessant leesvoer. Dank je.
Weet wel dat meningen en ervaringen op internet lang niet altijd een realistisch beeld geven van de werkelijkheid. Gij die ontevreden is gaat op zoek naar medestanders en klaagt aldus publiekelijk. Gij die tevreden geniet doet dat meestal in stilte. "Een tevreden pijproker is geen onruststoker," zegt Opa, terwijl hij rustig achterover leunt in zijn stoel. ;)
Pffff, leesvoer die met geringe moeite simpel onderuit gehaald kan worden. Daar ga ik geen moeite meer in stoppen.
Rohloff is niet tegen, dat klopt niet. Idworx levert het niet om allerlei redenen die niet alleen technisch zijn. De reden van m-gineering weet ik niet.
Wim houdt van slanke jaren 70 fietsen en dan is een Alu Santos, Idworx, Trek, enz inderdaad niets voor hem maar dat zegt meer over de voorkeuren van Wim dan over kwaliteit. Ik kan beide type fietsen waarderen en heb op beide type fietsen wereldreizen gemaakt. En dat gaat nu eenmaal een stuk makkelijker, betrouwbaarder, comfortabeler op de tractor die Wim noemt. (zijn overigens lichter en sneller dan veel slanke varianten, maar dat terzijde).
Oh ja, Wim, de opmerking van Christophorus over de nijd is niet insinuerend maar komt helaas voor. Als klant moet je verdomd goed weten wat je wel en niet kunt geloven.
Het is idd. niet moeilijk om medestanders te vinden op het Internet als je het ergens niet mee eens bent.
Afgaande op de conclusies van Gaastra c.s. en mijn eigen boerenverstand ben ik dus niet overtuigd van evt. superioriteit van dit systeem tegenover de oude vertrouwde 'ferrodrive' (vrij naar Marten G.). M.a.w.: met een ketting weet je wat je krijgt, in het geval van de beltdrive is dat nog niet helemaal duidelijk.