Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is de prijs van een goede vakantiefiets met Rohloff naaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat is de prijs van een goede vakantiefiets met Rohloff naaf

Pffff, leesvoer die met geringe moeite simpel onderuit gehaald kan worden.

En dan:

Daar ga ik geen moeite meer in stoppen.

:roll:

Gaan we weer.
Er is ook geen superioriteit te vinden bij een riem. 'T is gewoon een riempje waardoor je je fiets niet meer hoeft te smeren en je Rohloff naaf (de afstand dan) niet meer hoeft af te stellen. Niet meer en niet minder. Je fiets er geen km harder of verder door. Je krijgt alleen meer luxe.
Het is ook niet iets waar je voor of tegenstander voor hoeft te zijn. Het is gewoon een product waar je wel of niet voor wilt betalen.

Deze discussie kan je voeren tussen canon en nikon, windows en mac. Geloof niet dat er ooit een winnaar uit tevoren is gekomen.
En ook bij de discussies tussen canon en nikon, windows en mac werden argumenten gebruikt die voor de reguliere vakantiefietser/wereldfietser van geen enkel belang zijn.
Christophorus schreef:Weet wel dat meningen en ervaringen op internet lang niet altijd een realistisch beeld geven van de werkelijkheid.
Hmm, iedereen heeft maar een mening en jij poog de werkelijkheid in bezit te hebben. Tuurlijk joh.

Als bezitter van ook zo'n riem, kan ik zeggen dat niet alles koek en ei is met de riem. In de winter piept dat ding en moet ik hem smeren met siliconenspray. Laatst hadden ze dat ding uitgemeten, en nu moet ik mijn ebb helemaal naar een kant toe schuiven zodat hij een beetje goed uitgelijnd staat. Dat gezegd hebbende, ben ik toch blij met dat ding. Het niet meer smeren of schoonmaken in de winter, en het niet bij hoeven te stellen is toch wel prettig.

Nu terug naar de fiets van Wim, want daar ging het toch om?
Het probleem met een beltdrive is dat als je de riem met trappen op spanning zet hij bij het kleine achtertandwiel aan de onderkant uithaakt. Als de tandwielen dan ook nog een beetje scheef uitgelijnd raken door de elastische vervorming in het frame slaat de riem door.
Dennis bij Rohloff trapt gelijk twee tanden door, bij mij is het meestal maar eentje. Een vriendelijke bejaarde zal er nooit achter komen.

Het doortrappen is wel een risico, als je hem normaal behandelt is de riem heel robuust, maar hier hoeft de riem niet tegen te kunnen. Gedeeltelijk kun je dit oplossen door een veel zwaarder frame te maken, maar als het allemaal zo duur en ingewikkeld moet worden met exotische spullen lijkt een kettingkast opeens een stuk practischer. Een riem is ook niet idiotensicher, als je het wiel uit het frame gehaald hebt moet je er bepaald voorzichtig mee zijn.

Nog los van de vraag of je in zee wil gaan met een monopolistische toeleverancier die de doelpalen niet laat staan ;)
Leo van Lierop schreef:
Christophorus schreef:Weet wel dat meningen en ervaringen op internet lang niet altijd een realistisch beeld geven van de werkelijkheid.
Hmm, iedereen heeft maar een mening en jij poog de werkelijkheid in bezit te hebben. Tuurlijk joh.
Nee hoor, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat het internet alleen niet altijd een goede bron is voor een overzicht van alle ervaringen. Daarnaast heb ik een mening en pretendeer niet de waarheid in pacht te hebben. Bij alle meningen ligt de waarheid ergens in het midden. Of... agree to disagree.
Marco Meijerink schreef:Deze discussie kan je voeren tussen canon en nikon, windows en mac. Geloof niet dat er ooit een winnaar uit tevoren is gekomen.
En ook bij de discussies tussen canon en nikon, windows en mac werden argumenten gebruikt die voor de reguliere vakantiefietser/wereldfietser van geen enkel belang zijn.
Helemaal mee eens.
Windows <-> Mac
Mercedes <-> BMW
Batavus <-> Gazelle
Coca Cola <-> Pepsi
Shimano <-> Campagnolo
Shimano <-> Sram
En heel voorzichtig... Koga.... <-> ...Santos?
Of... Santos <-> Idworx?
m-gineering schreef:Nog los van de vraag of je in zee wil gaan met een monopolistische toeleverancier die de doelpalen niet laat staan ;)
Ik kan me goed voorstellen dat dat een hele belangrijke overweging is. Maar denk je niet dat er op termijn vanzelf meer aanbieders van tandriemen komen? Met een kwaliteits-, prijs- en doelpalen-strijd als gevolg.
Leo van Lierop schreef:Wim, welkom op dit forum. Maar, kan je ons wat meer info verschaffen?
- Gebruik je de fiets ook voor woon-werkverkeer?
- Staal of aluminium?
- Sportief of rustig?
- Degelijk of licht?
- Asfalt, combo of puur off-road?
Onder een Traveller kan je trouwens nog 42mm banden persen. :wink:
Ik sluit me hhierbij aan. Wim ?
Uit een pb:
De Vrijbuiter schreef:Bedankt Leon voor het welkom.

Waarvoor ik de fiet wil gebruiken, over het allemeen voor woonwerk en in het weekend een flinke tocht waar ik ook offroad wil fietsen. Mijn voorkeur m.b.t. staal of aluminium maakt me niet zoveel uit, wel zit ik te denken aan 26 wielmaat. Ik fiets zowel sportief als rustig en ga voor degelijk boven allerlei onodige opties.
Overigens is mijn traveller al 9 jaar oud, om er dan nog veel aan te sleutelen lijkt me niet de juiste investering.
Wim. :D
En het is al gezegd, al zoek zoek je een niet al te dure fiets, dan is de VSF T400 een mooie fiets. Maar Avaghon en Vittorio maken ook van die mooie fietsen. :wink:
Tja, als de rankere Traveller niet stevig genoeg aanvoelt, zou ik meer voor een tank gaan inderdaad.
De T900 is, mits het dezelfde bouw is als de T400, van wat ik hoor zo'n degelijke fiets.
Nog een stapje verder is een Santos Travelmaster 2.6 Alu met voorvering, iets vergelijkbaars op maat in staal voor eenzelfde soort prijs, of een nog duurdere Thorn expeditiefiets uit Engeland.
Vergeet ook de Sputnik niet (zie banner op de frontpage)!

622mm-wielen kúnnen overigens ook erg degelijk zijn. In de ATB-wereld is er een kleinere groep die erbij zweert. Door de grotere wielmaat en mogelijk lagere bandendruk bereik je bijna hetzelfde comfort bij een onderhoudsvrijere en betrouwbaardere opbouw (zonder voorvering). Alleen bagagevoorzieningen zijn er standaard niet/minder, en de banden zijn alleen in het westen redelijk goed verkrijgbaar. Als expeditiefiets voor een langere tocht door echt rustige en ruige gebieden zou ik dan alsnog opteren voor 26".

Voor woon-werkverkeer kunnen er sowieso lichter lopende banden op.
Over de belt drive is nu wel genoeg gezegd. Of je de kans op problemen wilt lopen moet je zelf maar weten. Het beperkt je in elk geval in de keuze tot ik geloof in Nederland twee merken (Santos en Vittorio).
Verder is het zoals gezegd vooral een kwestie van budget en voorkeuren. Ik zou voor wat betreft dat laatste in elk geval kiezen voor 26 inch vanwege je off road uitstapjes. In de tweede plaats zou ik vanwege het woon-werk verkeer kiezen voor een naafdynamo, en bij zo'n fiets denk ik dan aan de SONDelux (lichter, minder weerstand en degelijker dan Shimano, maar wel duurder). De T400 zou mijn budget keus zijn, de Avaghon Series mijn keus als er wat meer te besteden is. Daarboven zou ik zelf rechtstreeks naar maatbouw gaan omdat het prijsverschil dan werkelijk minimaal is, en je toch weer iets mooiers krijgt.
Wim
Wim schreef:Over de belt drive is nu wel genoeg gezegd. Of je de kans op problemen wilt lopen moet je zelf maar weten. Het beperkt je in elk geval in de keuze tot ik geloof in Nederland twee merken (Santos en Vittorio).
(...)
Wim
Van Nicholas biedt de belt drive ook aan, op de Pioneer.
De Vrijbuiter schreef:Kan iemand me een beetje wegwijs maken in dit doolhof. :wink:
Wim, ben je, na je eerste post, al een beetje meer wegwijs geworden in dit doolhof? Of duizelt je het nu juist nog meer?
Ik wil nog even terugkomen op het onderwerp tractor fiets of niet, om het maar even onaardig te zeggen. Natuurlijk moet een fiets waarmee je in onbewoonde delen van de derde wereld reist flink wat bagage aan kunnen. Wat me echter opvalt is dat velen die lang niet zulke woeste tochten maken toch zulke expeditiefietsen kopen, en ze van de weeromstuit ook volhangen met tassen. Wie in Europa fietst (of ook vele stukken daarbuiten), heeft echt niet meer dan een kilo of 15 aan bagage nodig, en meestal zelfs minder. Als je met zo weinig bagage reist heb je ook helemaal niet zo'n beresterke en loeistijve fiets nodig. Een van de bijkomende voordelen van een lichter bagagegewicht is immers dat je vervolgens ook met een lichtere fiets op pad kunt. Ook dat kan weer een paar kilo schelen, en met weinig bagage fietst zo'n minder stijve fiets ook veel lekkerder, of het nu gaat om een asfalt randonneur van 11 kilo of een lichte geveerde off road fiets van misschien 13 kilo. Met de belt drive heeft dit overigens niet heel veel te maken.
Wim
Hallo Fietsvrienden,

Zo dan nu eindelijk de knoop doorgehakt en stap 2 gezet in aanloop aanschaf nieuwe vakantiefiets, ik ben er uit het wordt een MC met Rohloff naaf, vind het een goede kwaliteit prijsverhouding, tjee 28 inch wielen 48 spaaks wielen.

groeten Wim :idea:
Wat zijn je ervaringen met de MC?