Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stuurpenlengte (stuurpen vervangen voor langere pen? - Forum Wereldfietser

stuurpenlengte (stuurpen vervangen voor langere pen?

Ik heb een Batavus Locarno (maat 57) uit 1999. Voor mijn lengte is de stuurpen net te kort. Kan ik deze zo vervangen voor een langere stuurpen en bestaat deze langere stuurpen er? Is de lengte van een stuurpen per framemaat verschillend? Stel ik vind een stuurpen van een Locarno framemaat 61 is deze dan standaard langer?
De lengte of de hoogte?
hrs schreef:Ik heb een Batavus Locarno (maat 57) uit 1999. Voor mijn lengte is de stuurpen net te kort. Kan ik deze zo vervangen voor een langere stuurpen en bestaat deze langere stuurpen er? Is de lengte van een stuurpen per framemaat verschillend? Stel ik vind een stuurpen van een Locarno framemaat 61 is deze dan standaard langer?

Stuurpennen schalen vaak op met het frame maar in dit segment zijn twee of drie maten voldoende ;)

Geen reden om specaal een pen van een Batavus uit te zoeken als die pen maar bedoeld is voor dezelfde stuurdiameter en binnenbalhoofdbuis diameter
hoogte. De pen zit nu namelijk op de maximale hoogte en is te kort. Ik zit namelijk krom.
De keus aan hoge stuurpennen is niet heel groot. Welke diameter is de pen op het vertikale gedeelte net boven het frame? 22,2 of 25,4. Bij een fiets uit 1999 heb je goede kans dat het een traditionele 22,2 mm pen is. De standaard oplossing is dan een Nitto Technomic pen. Opletten welke horizontale/voorwaartse maat je wilt, en opletten met de klem diameter (is er in 25,4mm, voor stads en mtb's) en 26 mm (voor de meeste racesturen).
Wim

x

x
De hoogte wordt niet de lengte genoemd. Dit even voor de duidelijkheid als je bij de fietsenmaker komt.
De lengte is de afstand die de stuurpen je stuur verder van het balhoofd af brengt.
De hoogte is de afstand tussen de "grond" en het stuur.

De stuurpen moet dus hoger, niet langer. Dan bereik je namelijk het tegenovergestelde.
Een kortere, hogere stuurpen zou wellicht wel kunnen in combinatie. Dan komt het stuur "dubbel" dichterbij.