Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post eens je pakgewicht - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Post eens je pakgewicht

131 berichten
Hoi Wim,
Fotografie is niet mijn werk......meer een bijbaan. Mijn inkomen wordt door totaal iets anders gegenereerd. Kijk maar eens op linkedin.
@Leon: kwa scherpte heb je gelijk (Leon doelt naar alle waarschijnlijkheid op de scherptediepte die met een compactcamera's moeilijk te maken is) maar kwa compositie zit je ernaast. Zonder de 200 mm (de lens die in het filmpje werd genoemd) was de composite anders geweest. Door de genoemde lens werd alles "in elkaar gedrukt".
Marco Meijerink schreef:We vertrekken altijd met ongeveer 13 kilo per persoon.
Marco, die 13 kilo voor de reizen die jullie maken vind ik heel erg netjes. :wink:

En ik vind ook niet dat je grammenjager bent. Als je bepaalde dingen wilt doen in een bepaalde tijd, dan heb je op een gegeven moment geen keuze meer, maar dan moet het gewicht omlaag.

In dat filmpje was het grappig om te zien hoe die reserveband weg ging. Ik zie veel mensen daar veel gewicht aan besteden. Als je persee een reserveband mee wil nemen, ga dan voor een simpele Kojak of zo. Raken je banden op dan moet je die gewoon onderweg kopen en laat je reservebandje in je tas zitten.

Naar me zelf kijkend had ik een nog lichtere tent en een nog lichtere mat kunnen kopen. Maar dan komt voor mij de kwaliteit in het geding. Qua kleding nam ik vroeger ook vaak dubbele dingen mee. Nu poog ik op de koudste dag geen fietskleding meer te hebben in mijn tassen. Geen dikke lagen kleding meer, maar zo veel mogelijk dunne laagjes over elkaar heen. Al maak ik voor een extra koersbroek nog wel een uitzondering. En die vork laat ik nu ook thuis (dank je Jan).
Marco Meijerink schreef:
windinderugfietser schreef:Zelfs aan pagina's uitscheuren uit de Lonely Planet werd gedacht?
Yep, sterker nog: LP hebben we weg gegeven. Heeft een fietser niet bijster veel aan.
Klopt, maar in Europese landen staan er soms wel leuke tips in voor plaatsen. (landen buiten Europa heb ik geen ervaring mee). En dan komt de e-reader weer van pas. Ik had in de 300 gram, naast ongeveer 20 boeken, ook de LP van Italië, Oostenrijk en Duitsland mee...
Bas
Voor 5,7 (is inclusief tas)
Achter 7,6
Tent 4
Fiets 17,8
Bas 62
Totaal: 97,1 kg
Sarah
Voor 4,6
Achter 8,4
Stuurtas 2
Driepoot 0,5
Fiets 15,6
Sarah 52
Totaal: 83,1 kg
(En dan allebei nog ongeveer 1,5 kg water en eten voor een dag.)

We hebben 18 dagen gefietst; Leveroy (midden limburg) - Basel - Bregenz (bodensee) - Leveroy
Onze tent is vrij zwaar (voor een lichtgewichttent) maar ik was er erg blij mee. Het heeft best veel geregend en dan is het erg fijn als je droog kunt zitten en koken. Bovendien kunnen de fietsen in de tent wat erg prettig is op bepaalde campings.
Ik heb net al mijn tassen gewogen, ingepakt voor mijn reisje naar Afrika.

LV 5,7 kg
RV 4,5 kg
LA 7,3 kg
RA 7,8 kg

Roltas 4,0 kg
Roltas 7,2 kg
Stuurtas 3,0 kg
Rest ( stok, spin, nr plaat, stoeltje en etenstasje ) 4,5 kg

Totaal 44 kg, en dan zit er nog geen druppel water bij ...

Oeps :D
Hee die Lars,

In Schotland zijn we je duitse equivalent tegengekomen. Die had geen hoed op maar wel erg veel frutsels aan zijn fiets inclusief een plantje :P
hmz,
Wij hebben toch ook altijd zo'n 20 kilo bij ons. Denk dat we tijdens zomervakanties gewoon niet teveel aan luxe willen achterlaten. Volgend jaar wat langer op de fiets weg, dus ben benieuwd wat we dan allemaal thuis laten! We hebben in principe al lichte tent, matjes en slaapzakken, kooktoestel etc ook niet teveel gewicht, eens kijken waar we dan nog op kunnen bezuinigen.
Sarah89 schreef:Tent 4
Onze tent is vrij zwaar
Bovendien kunnen de fietsen in de tent
Ik vind dat een net gewicht als de fietsen mee de tent in kunnen!
Het is natuurlijk afwegen van risico's voor w.b. diefstal van de fiets, maar in Noorwegen kon ik uit de voeten met zonder slot :wink:, terwijl de fiets altijd buiten stond.
Om de leren zadels te beschermen had vrijwel iedereen een simpel plastic zakje. Het zadelhoesje van Brooks is uiteindelijk niet echt waterdicht na verloop van tijd.
Ik zit inclusief eten en drinken op ongeveer 22 kg. Ik ben een beginner dus mijn tent is nog niet zo licht, mijn slaapmatje idem dito. Daarnaast had ik dit jaar een statiefje mee (doe ik niet nog es) maar geen slippers. Dat laatste doe ik ook niet nog es, het wil maar ik vind het fijn om af en toe eens wat anders aan te hebben dan mijn wandelschoenen.

Kleding kan ik niet veel op bezuinigen, heb namelijk mmaar 1 thermoshirt en 1 fietsshirt mee en een zeembroek is niet nodig. Heb 2 afritsbroeken mee (waarvan ik 1 aan heb).

Eten kan lichter bij mij, maar dan vind ik er geen bal meer aan. Eet ik iets te veel kant en klaar :evil: . Heb standaard wat champignons en paprika etc mee. En natuurlijk iedere dag vers fruit en een liter jus d' orange. Het maakt mij niet veel uit, ik trek de kar wel, misschien niet zo snel maar ik kom er wel :)
Ik heb laatst toen we terugkwamen van onze vakantie alles wat ik meesleepte op de weegschaal gelegd:

- voortassen: 9kg
- achtertassen: 12kg
- tent: 3kg
- fototas aan het stuur: 2.3kg
- fietskar (burley d'lite): niet gewogen, ik schat 12-14kg
- 4 stoeltjes: 8kg
- 3 slaapzakken: 4kg
- slaapmatje: 0.6kg
- speelgoed + 2 paar kinderlaarzen + nog wat ditjes en datjes: +- 2,5kg
- zoontje van 3: +- 15kg
totaal: net iets minder dan 70kg :D (eten en drinken zit hier dan ook bij in, voor 2 volwassenen en 2 kinderen)

Mijn vrouw:
- voortassen: 6kg
- achtertassen: 9.5kg
- stuurtas: +- 1,5kg
- tent: 3kg
- aanhangfiets (burley piccolo): +-10kg?
- tassen op de burley: 5kg
- dochter van 6: +-18kg
totaal: 53kg (maar onze dochter trapt natuurlijk ook wat mee :wink: )
mijn paklijst

batavus sportfiets 24 versnellingen
imitatie bobyak met huif voor hond

vaude voortassen met regenhoezen
vaudeachtertassen met boventas met regenhoes
ortliep waterdichte stuurtas

tent (nieuwe wordt robens light dreamer 4,5 kilo, was norddisk 3,7 kilo)
grondzeil
inflateble matje 910 gram
slaapzak dons tot -10 1800gr
thermoskan
benzinebrander
lappenmok
koffiebusje
theezakjes
kant en klaar maaltijden voor 3 dagen
havermout
waterzak 1 liter
bidon groot
bidon klein voor de hond (wordt vervangen voor konijnenfles)
2 paar sokken( 1 paar aan)
2 onderbroeken (1 aan)
vaude hemd
vaude t shirt zonder mauwen
meru fleecetrui
meru bodywarmer
lange onderbroek
korte broek
pully
multifuncionele colsjaal
coretexbergschoenen (moet nog andere schoenen verzinnen)
sandalen
zakmes
2 pannetjes (1 kleine en iets grotere)
olie, azijn,peper en zout
1 dekseltje
asbakje (blikje van de smeerkaas ofzo iets
half sponsje
regenjack
regenbroek
regenhoezen voor voortassen en achtertassn en hondenkar
fototoestel met 4 batterijen aa
petz hoofdlamp 4 batterijen aaa
baterrijoplader 220v
mobiele telefoon + oplader 220v
(had zonnelader, maar die werkte niet in voor en na seizoen)
bach rescue olie
kindertandenborstel
klein tubetje tandpasta
kleine kam
halve handdoek outdoor
outdoorzeep
pleisters, sporttape en likdoornkussentjes
routeboekje en gedetailleerde gebiedskaart
fietscomputer
pen
schrijfblokje
maandverband
wc papier
schapenvacht voor de hond
slaapzak voor de hond (moet ik nog aanschaffen)
bandenplakspullen
combi setje gereedschap
pompje
sintjacobschelp
shag
aansteker
waslijn elastiek
fietsslot
boerenzakdoek
zonnebril
pet
vlooienkam
tekentang
hondenvoer
waterbak voor hond
tennisbal voor de hond
botje voor de hond
sokken
ondergoed
kortebroek
lange onderbroek

inhoud bagage 17 kilo
hondenkar 6 kilo
hond 5 kilo
fiets?
ik 70 kilo
wakkeropdefiets schreef: 2 onderbroeken (1 aan)
Lijkt mij wel erg weinig :wink:
Ok ik heb mijn voortassen afgeschaft. (Ze zijn te koop, wie wil ze? Echte grijze Vaude) Alles wat ik meeneem moet op 1 of andere manier achterop passen anders mag het niet mee! Ik vind voortassen echt verschrikkelijk! Besides, neem je alleen maar teveel mee. Pack light Freeze at night! zeggen de Amerikanen.

Ik ga nu 2 weken in Duitsland en Belgie fietsen. (Rheinradweg en Moeselradweg en dan naar huus) en er wordt niet al te best weer verwacht.

Mijn stuurtas weegt : 2 kilo
achterzijtassen samen 13 kilo.
Ik heb een dwarstas: 6,5 kilo
en dan nog een tent die ik er bovenop pin met een spin. De haringen zitten al in de dwarstas dus qua tent blijft er 1,5 kilo over
Ik weeg 75 kilo zonder kleding
Mijn fiets... geen idee ;-) M'pact is van aluminium ... 17kilo vanuit de fabriek lees ik op een site. Ik heb de voordragers eraf gehaald. Dat scheelt misschien een gram of 500. 16,5 dus.

Totaal: 114 kilo? MYGOD! Tel er nog wat water, eten en kleding bij en je zit zo tegen de 120 kilo. En ik ben een vrouw he ;-)

Best veel eigenlijk.... volgende keer als ik in een lift op een treinstation sta zal ik mijzelf en fiets als 2 personen rekenen ;-)
Mij lijkt dit toch wel veel voor alleen achtertassen. Ik weet niet of dit nog lekker fietst. Ik zou de bagage maar eens op dieet zetten, of misschien toch voortassen meenemen.
Wim
op weg naar ijsland woog onze bagage 34,7kg (volgens de incheckbalie). dat verdeeld over 2 fietsen maakt 17,9kg
Hierin zitten dan ook de trappers en extra hoezen om de fietstassen. dit heft misschien onze hand bagage een beetje op.

nou vooruit ietsje meer dat maakt de totale bagage: 19kg/fiets
zelf zijn we allebij na de vakantie ongeveer: 60kg/pp
2 fietsjes helaas wat zwaar: 18kg/st
eten en benzie voor een week mee geen flauwidee
saampjes opgeteld: 97,geenflauwidee kg

en ik vindt dat het zeker lichter kan maar dan leveren we comfort en geld in.
Met z'n tweeën op de tandem kwamen we op een totaal van 28 Kg bagagegewicht, met daarin al een beetje eten en drinken voor in de trein op de heenreis.

Dit was als volgt verdeeld over twee Ortlieb Backrollers, twee Agu McMurdo voortassen en een Ortlieb kanozak:

LV: kookspullen + eten + reisdocumenten etc;
RV: tent + gereedschap;
LA: kleding van vriendinlief + schoenen;
RA: mijn kleding + evt boodschappen;
Kanozak: tentstokken, 2x thermarest + chairkit, 2x slaapzak; allemaal in een keer opgerold, past precies :D

Wijzelf, ongeveer 60 en 70 Kg.

Plaatje:
Afbeelding
Sugar1973 schreef:achterzijtassen samen 13 kilo.
Ik heb een dwarstas: 6,5 kilo
en dan nog een tent die ik er bovenop pin met een spin.
Mijn fiets... geen idee ;-) M'pact is van aluminium ... 17kilo vanuit de fabriek lees ik op een site. Ik heb de voordragers eraf gehaald. Dat scheelt misschien een gram of 500. 16,5 dus.
Deze:?
Afbeelding
Dan zou ik die spullen maar niet op die achterdrager(s) doen, want die houdt dat niet lang vol.
Leon
Onlangs zijn we met het vliegtuig op fietsvakantie geweest, dus konden we bij het inchecken mooi zien hoeveel we nu eigenlijk meesjouwden. Dat viel erg mee!

Het bagagegewicht kwam uit op 30 kg. in totaal. Dit is inclusief tent en fietstassen (Ortlieb).
Sugar1973 schreef:Ik vind voortassen echt verschrikkelijk!
Het is ook altijd handig dat als je voortassen gebruikt om daar ook mee te trainen, dan kunnen je nek en schouders er aan wennen. En stop er nooit te veel in. :wink:
wakkeropdefiets schreef:vaude t shirt zonder mauwen
Wij werden ook altijd gek van dat gemauw :wink: