Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wegwerkzaamheden aan Simplonpas? - Forum Wereldfietser

wegwerkzaamheden aan Simplonpas?

Wie heeft recent de Simplonpas overgefietst?
Maandag a.s. begin ik aan Maastricht-Verona en lees nu over werkzaamheden, eenrichtingsverkeer met stoplichten en het advies om de trein door de tunnel te nemen. Maar de Simplon had letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van m'n reis zullen zijn!
Is het er werkelijk zo gevaarlijk voor fietsers of valt er in de praktijk toch wel doorheen te komen?
Is het er zo ellendig dat Reitsma met Silvretta of Arlberg een betere keus wordt?
Groet, Frank
Swiss Info:
A9
Simplon-Pass: Brig - Domodossola
20.08.2010 - 17:05
Zwischen Rothwald und Simplon-Pass in beiden Richtungen vorübergehende Regelung mit provisorischen Ampeln, vorübergehende Begrenzung der Breite auf 3.3 Meter, Dauerbaustelle, Länge des betroffenen Abschnittes: 1.8 km, Höchstgeschwindigkeit: 30 km/h, Dauer: 19.04.2010 bis 03.12.2010
(Einstreifige Verkehrsführung, Vorübergehende Beschränkung der Höhe auf 4.2 m)

Die 1,8 km Baustelle lijkt me niet echt dramatisch en er staat niks over fietsers, maar ik ben er niet langsgeweest en met de Zwitsers weet je het nooit, die zijn nogal gründlich als het om fietsersveiligheid gaat.
peter de rijk schreef:Swiss Info:
A9
Simplon-Pass: Brig - Domodossola....
Dat is precies de informatie waar ik op doelde, en de aanvullingen op de website van Benjaminse die adviseeert om maar de trein te nemen.
Dank je voor de moeite. Zou heel graag ook iets lezen van iemand die er recent heeft gefietst.
Frank
Niemand deze zomer over de Simplon gefietst? Zeker niet zo'n erg populaire route.
Ik ga het gewoon proberen. Als ik za 4/9 in Brig ben kan ik zondag ochtend de pas doen. Moet lukken.
Heb ook een weblog: http://www.bueters.nl/verona. Als de weblog plotseling stopt ben ik toch nog van de berg gereden :roll:
Frank
ik ben vorige maand over de simplonpass geweest en inderdaad er is één lelijk stuk waar ze aan het werken zijn. Dit is juist een stuk in een halfopen tunnel waar er met verkeerslichten het verkeer beurtelings op één rijvak moet. Het asfalt was toen afgeschraapt van het wegdek en af en toe een lelijke put of bult. Ruwgeschat ging dit over een goeie kilometer lang.

Als je graag klimt zou ik de klim daarvoor niet laten vallen want de afstand is beperkt van de werken.
Als je nog tijd hebt dan zou ik wel een andere pas zoeken want persoonlijk vond ik de simplonpas veel te druk (je kan het bijna een autosnelweg over een pas noemen), er zijn zeker veel rustigere en dus aangenamere passen als alternatief. Grootste voordeel van de simplonpas is dat hij nooit steil is en gemakkelijk op te rijden dus met pak en zak.
frank bueters schreef:Als ik za 4/9 in Brig ben kan ik zondag ochtend de pas doen. Moet lukken.
Als je daar een hotel zoekt, ik heb goede ervaringen met Hotel du Pont in Brig.
@ Gunter: Ik ga het maar proberen. Ondanks alles lijkt het me toch ook wel een erg mooie pas. Het is m'n eerste :)

@ Phaeton W 13: bedankt, ik noteer 'm voor 't geval de tent niet aantrekkelijk lijkt.

Frank
Hey Frank

Ik heb eind juli over de simplonpas gereden (route banjaminse naar Venetië). We hadden zo uitgerekend dat we hem op een zondag deden en dit was een heel goede keuze. Er waren geen vrachtwagens, enkel veel motortoeristen. Je kan kiezen om over de snelweg (wordt gewone weg) of door het dorp rechtsaf te rijden. Mijn vriend heeft em via het dorp gereden en zei dat het daar verdorie steil was.

Wanneer je omstreeks kilometer 20 aan de werkzaamheden komt, let dan op dat je niet in wegwerzaamhedenkoker rijdt. Hier hing een bordje naar fietspad en men maatje is erin gereden. Bijgevolg heeft hij 500 meter in pikzwarte koker door bulldozers en andere obstakels moeten rijden tot hij de juiste weg terug had maar toen was het de beurt aan het verkeer van boven om naar beneden te komen. Hij moest zich toen tegen de muur placeren om toeterende auto's en bus te laten voorbijgaan.

Moest je de trien in klandersteg nemen, wacht dan tot het verkeer na afloop voorbijgeraasd is en pak de oude weg naar domodossola. Heel mooie, verlaten weg!

Groeten

Evert
Vorig jaar waren er op de Grand St. Bernard ook vol op werkzaamheden. Ik heb me er niet echt heel aan gestoord. Er zijn dan van die stoplichten, en die negeer ik als fietser gewoon. Als er een colonne tegemoetrijdend verkeer op je af komt moet je wel effe aan de kant gaan.
Leo van Lierop schreef:Vorig jaar waren er op de Grand St. Bernard ook vol op werkzaamheden. Ik heb me er niet echt heel aan gestoord. Er zijn dan van die stoplichten, en die negeer ik als fietser gewoon. Als er een colonne tegemoetrijdend verkeer op je af komt moet je wel effe aan de kant gaan.
Italiaanse kant zeker ? Die waren dit jaar nog steeds aan de gang :wink: .
Als fietster moet je wel doorrijden als het rood is omdat dergelijke stroken met beurtelings verkeer niet bedacht zijn om aan fietssnelheid te rijden. Enfin, toch niet colopwaarts... En trouwens, liever een colonne verkeer van de voorkant dan van de achterkant, kwestie van veiligheid.
jansenius schreef: Als fietster moet je wel doorrijden als het rood is omdat dergelijke stroken met beurtelings verkeer niet bedacht zijn om aan fietssnelheid te rijden. Enfin, toch niet colopwaarts... En trouwens, liever een colonne verkeer van de voorkant dan van de achterkant, kwestie van veiligheid.
In dat soort situaties gedraag ik me als een auto. Niet vooraan gaan staan, maar gewoon op m'n beurt wachten in de file. En als ik dan door mag, rijdt ik ook zodanig dat ik niet gepasseerd kan worden. Heeft nog nooit problemen opgeleverd. Tenzij het erg omhoog gaat en het stuk erg lang is. Dan wacht ik meestal ergens een keer op de volgende golf. Maar vaak krijg je van de wegwerkers dan de ruimte om door te gaan.

Maar ik heb nog nooit in Italië gefietst :)

Peter
Je laatste zin verklaart alles 8) .
jansenius schreef:Je laatste zin verklaart alles 8) .
Wel eens van plan geweest, maar op m'n ouwe dag :D kan ik niet meer tegen de warmte.
Het zal er dus ook nooit meer van komen. Ik zoek liever koelere streken op.

Peter
Ha die Frank,

Ik ben ergens rond de 20e of 23e september in de buurt van de Simplonpas, op weg naar Griekenland en daarna Azië met mijn geliefde.
Laat je horen hoe de pas was?

groet!

Krista
fietsfreak schreef:Ha die Frank,

Ik ben ergens rond de 20e of 23e september in de buurt van de Simplonpas, op weg naar Griekenland en daarna Azië met mijn geliefde.
Laat je horen hoe de pas was?

groet!

Krista
Hoewel de Simplonpas mijn eerste echte bergpas was op de fiets vond ik het eigenlijk allemaal nogal meevallen, qua inspanning dan. Heb het eerste stuk over de oude route gedaan, heb altijd wel een tandje over gehad.
Dat eerste stuk was meteeen ook wel het lekkerste deel om te fietsen want daarna rij je op een mooie- maar tamelijk drukke autoweg. Één of twee tunnels heb ik lopend over de smalle wandelstrook gedaan ivm het achteropkomend vrachtverkeer.
Bijna boven trof ik een tunnel waarin één rijbaan is afgezet met houten schotten ivm met werkzaamheden. In het half duister hangt een mist van stoom en rook, stalen rijplaten op de weg, water van alle kanten, een ongelooflijke herrie van pneumatisch gejekker en bij het verlaten van de tunnel een explosie. Tegemoetkomend autoverkeer kun je nauwelijks ontwijken want de houten schotten staan strak langs de rijbaan. Afgezien van dit voorproefje van de hel heb ik toch lekker gefietst. Zie mijn weblog http://www.bueters.nl/verona
Kan je geen andere pas nemen zoals de Splügenpas? Met verdraaid mooie haarspeldbochten en fotogeniek. Aan de Italiaanse kant heet dit Passo dello Spluga. De klim vanuit Zwitserland is niet lang: 9 kilometer.