Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sturen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Sturen

Is er, behoudens het gewicht, een wezenlijk verschil tussen een Dali en een vlinderstuur? Trouwens ik heb de combinatie vlinder- en triathlonstuur en vaar - lees fiets - daar wel bij, maar of een triathlonstuur het summum is? Bij mij werkt het principe wel omdat ik veel lange afstanden fiets(160km op een dag).
Robertjan schreef:Zie deze reactie halverwege de pagina.
:oops: :oops: :oops:

Meer naar het plaatje gekeken en dan de tekst erboven over het hoofd gezien.
HansvanderVeeke schreef:
Robertjan schreef:Zie deze reactie halverwege de pagina.
:oops: :oops: :oops:

Meer naar het plaatje gekeken en dan de tekst erboven over het hoofd gezien.
Niet erg hoor, we reizen om te leren :wink: .
Hier is het topic waar ik 2 jaar geleden mijn zoektocht naar een stuur in te berde bracht : Stuurkeuze - sturing gevraagd
DriesBa schreef:Is er, behoudens het gewicht, een wezenlijk verschil tussen een Dali en een vlinderstuur? Trouwens ik heb de combinatie vlinder- en triathlonstuur en vaar - lees fiets - daar wel bij, maar of een triathlonstuur het summum is? Bij mij werkt het principe wel omdat ik veel lange afstanden fiets(160km op een dag).
Zie ook het net hierboven geciteerde topic voor vergelijking tussen Dali en vlinderstuur.
jansenius schreef:
DriesBa schreef:Is er, behoudens het gewicht, een wezenlijk verschil tussen een Dali en een vlinderstuur? Trouwens ik heb de combinatie vlinder- en triathlonstuur en vaar - lees fiets - daar wel bij, maar of een triathlonstuur het summum is? Bij mij werkt het principe wel omdat ik veel lange afstanden fiets(160km op een dag).
Zie ook het net hierboven geciteerde topic voor vergelijking tussen Dali en vlinderstuur.
Zeer veel en vooral gevarieerde info in de geciteerde topic. Alleen al van het laatste bericht - nota bene van mezelf - begrijp ik weinig..... :oops: waarschijnlijk bedoelde ik extra ruimte voor een GPS, een bel, een hoogtemeter, verlichting etc. oftewel een staafje waar je wat extra zaken op kwijt kunt.
Toch is m'n standpunt/keuze niet gewijzigd. Gelet op m'n "bevallende" houding op de fiets blijf ik vooralsnog vlinder/triathlonliefhebber. Ik sloeg op tilt bij het lezen over de trendgevoeligheid van een dalistuur; je zit toch niet als een pauw te paraderen op een fiets? :?
Op mijn fiets heb ik ook een bezemsteel stuur zitten. Nu denk ik er toch over na om die te vervangen door een stuur met een knik er in. Zou zo'n stuur goed zijn? Heb ergens gelezen dat deze niet al te stijf is.

Afbeelding

Bij nader inzien is deze te breed. Een FSA xc-190 lijkt me beter.
DriesBa schreef:Is er, behoudens het gewicht, een wezenlijk verschil tussen een Dali en een vlinderstuur? Trouwens ik heb de combinatie vlinder- en triathlonstuur en vaar - lees fiets - daar wel bij, maar of een triathlonstuur het summum is? Bij mij werkt het principe wel omdat ik veel lange afstanden fiets(160km op een dag).
Een Dali is vrij smal. Da's handig bij b.v. vervoer in een trein, maar is in de praktijk toch wel vervelend voor mensen met grotere handen die ook nog een fiietscomputer en kaarthouder/GPS-klem gebruiken is een Dali niet breed genoeg.
GertjanT schreef:
DriesBa schreef:Is er, behoudens het gewicht, een wezenlijk verschil tussen een Dali en een vlinderstuur? Trouwens ik heb de combinatie vlinder- en triathlonstuur en vaar - lees fiets - daar wel bij, maar of een triathlonstuur het summum is? Bij mij werkt het principe wel omdat ik veel lange afstanden fiets(160km op een dag).
Een Dali is vrij smal. Da's handig bij b.v. vervoer in een trein, maar is in de praktijk toch wel vervelend voor mensen met grotere handen die ook nog een fiietscomputer en kaarthouder/GPS-klem gebruiken is een Dali niet breed genoeg.
?
Het hangt ervan af waarmee je vergelijkt en wat je aandachtspunten zijn. Ik raak mijn bel en mijn fietscomputer toch goed kwijt op m'n Dali, en de GPS (als ik die zou hebben) zou perfect op de stuurpen kunnen. Bovendien past mijn stuurtas een stuk makkelijker op mijn Dali dan op de meeste vlindersturen waar je met adapters moet werken. Zo verzwaar niet alleen het gewicht maar verplaats je ook het zwaartepunt van je stuurtas verder van het frame, met mogelijk negatieve impact op de stabiliteit.
Anderzijds, als je een smaller stuur wil ifv transportgemak op trein of elders, dan ben je beter af met een stuurbocht à la Nitto Noodle die toch smaller is (46cm).
Sluit niet helemaal aan op het onderwerp, maar het beste dat ik op stuurgebied ooit in mijn handen gehad heb, zijn de Pro Anatomic Bar Ends.

Gemonteerd op een (vrijwel) recht stuur, maar dat maakt eigenlijk niet uit, want ik heb mijn handen alleen echt op het stuur als ik moet remmen, schakelen of de bel gebruiken.

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=929
Het is eigenlijk nog simpeler dan ik dacht. De volgende "oefening" bewijst het:
1) strek je armen voor je uit, en merk op dat de handen/polsen zich horizontaal plaatsen.
2) buig nu je armen zo ver als je op de fiets zou doen, en merk de hoek van de polsen op.
3) draai nu je polsen totdat je handen horizontaal en daarna verticaal staan, en merk op hoe de spanning in de polsen is t.o.v. punt 2).

In welke houding kan het stuur het beste gevormd zijn ?
:D
Het kleven van de Ergon handvatten zou trouwens verholpen moeten zijn, volgens Ergon is de materiaalsamenstelling gewijzigd...

Rij zelf met een lichtgebogen stuur stuur (omhoog en naar achteren) op de toerfiets, met gewone Ergons GP1, de small-versie. Op de ruigere fiets een recht stuur met Ergon GC3 met geintegreerde bar-ends, ook small. Vind het voor een sportieve zithouding toch niet fijn om een te gebogen stuur te hebben, racestuur/extreem gebogen niet meegerekend...
Wat vinden jullie eigenlijk van het 'On-One Mary' stuur?

Afbeelding

review

Is dit te extreem gebogen, of juist goed?
Als je 'm een beetje schuin zet, lijkt het me een fijn stuur. Én er kan ook een Rohloff shifter op volgens mij.
Robertjan schreef:Het is eigenlijk nog simpeler dan ik dacht. De volgende "oefening" bewijst het:
1) strek je armen voor je uit, en merk op dat de handen/polsen zich horizontaal plaatsen.
2) buig nu je armen zo ver als je op de fiets zou doen, en merk de hoek van de polsen op.
3) draai nu je polsen totdat je handen horizontaal en daarna verticaal staan, en merk op hoe de spanning in de polsen is t.o.v. punt 2).

In welke houding kan het stuur het beste gevormd zijn ?
Goeie oefening! Het kan nog simpeler: houd je armen ontspannen langs je lichaam en kijk naar hoe je handen 'hangen' en breng dan je armen naar de 'stuurstand'. Volgens mij past bij de pols-/handhouding die dit oplevert goed een On One Mary of een Titec H- of J-bar, of een FSA Metropolis. Of toch een On One Midge of Salsa Woodchipper als je een 'race'bocht wilt. Leuk om uit te proberen! (Google voor de bijbehorende plaatjes).