Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slot en spaken - Forum Wereldfietser

Slot en spaken

Misschien is het onzin van mij, maar het valt me op dat als ik mijn fiets op slot wil zetten, ik heel vaak (zeker 6 van de 10 keer) tegen een spaak aan zit. En dat vind ik raar want een wiel is voor het grootste gedeelte lucht. Statistisch gezien zou je toch niet zo vaak tegen een spaak aan moeten zitten. Die dingen zijn heel smal en hoeveel zitten er nu in een wiel.
Ligt dit aan mij of hebben anderen dat nu ook?
Wat mij opvalt is dat ik de tweede poging vaak ook tegen een spaak aan zit en soms een derde ook. Het lijkt wel als het slot eenmaal tegen spaken begint te stoten daar niet meer mee wil ophouden. Of in ene er doorheen of drie keer er tegenaan. Maar dat is op mijn stadsfiets, mijn vakantiefiets heeft beduidend meer ruimte tussen de spaken.
Misschien moet je wielen nemen met zo een modern spaakpatroon. Daar zitten de spaken plaatselijk dichter op elkaar, zodat je meer ruimte heb om je slot dicht te doen.
HansvanderVeeke schreef:Misschien is het onzin van mij, maar het valt me op dat als ik mijn fiets op slot wil zetten, ik heel vaak (zeker 6 van de 10 keer) tegen een spaak aan zit. En dat vind ik raar want een wiel is voor het grootste gedeelte lucht. Statistisch gezien zou je toch niet zo vaak tegen een spaak aan moeten zitten. Die dingen zijn heel smal en hoeveel zitten er nu in een wiel.
Ligt dit aan mij of hebben anderen dat nu ook?

Binnenomtrek( 559-20)x 3.14 =1692mm
slotbeugel = 9.5mm, spaak 2mm: 36 x (9.5 x 2 + 2)= 756

dus 1- (756/1892) = 60 % kans dat je niks raakt
HansvanderVeeke schreef:Misschien is het onzin van mij, maar het valt me op dat als ik mijn fiets op slot wil zetten, ik heel vaak (zeker 6 van de 10 keer) tegen een spaak aan zit. En dat vind ik raar want een wiel is voor het grootste gedeelte lucht. Statistisch gezien zou je toch niet zo vaak tegen een spaak aan moeten zitten. Die dingen zijn heel smal en hoeveel zitten er nu in een wiel.
Ligt dit aan mij of hebben anderen dat nu ook?
Heb ik helaas ook vaak. Ik heb er meer last van als het druk is(drukke omgeving/gauw-gauw!). Tegenwoordig beweeg ik de fiets iets voordat ik met het slot afsluit.
m-gineering schreef:
HansvanderVeeke schreef:Misschien is het onzin van mij, maar het valt me op dat als ik mijn fiets op slot wil zetten, ik heel vaak (zeker 6 van de 10 keer) tegen een spaak aan zit. En dat vind ik raar want een wiel is voor het grootste gedeelte lucht. Statistisch gezien zou je toch niet zo vaak tegen een spaak aan moeten zitten. Die dingen zijn heel smal en hoeveel zitten er nu in een wiel.
Ligt dit aan mij of hebben anderen dat nu ook?

Binnenomtrek( 559-20)x 3.14 =1692mm
slotbeugel = 9.5mm, spaak 2mm: 36 x (9.5 x 2 + 2)= 756

dus 756/1892 = 40 % kans dat je niks raakt
Als je voor en achter een slot hebt wel ja.

Anders is het gelijk aan 36(9.5+2)/1692=0.245 (24.5%).
Je hebt gelijk Bas, maar als je voor en achter een slot hebt wordt de raakkans natuurlijk gewoon 2x 24.5%

Marten gaat er vanuit dat er rond iedere spaak een zone is van (9.5 x 2 + 2) mm waarbij het slot de spaak raakt. Als je het middenpunt van het slot als referentiepunt (zoals het hoort) neemt is dit echter nog maar (9.5/2 x 2 + 2), wat op hetzelfde neerkomt als de bereking van Bas.
Jelle'81 schreef:Je hebt gelijk Bas, maar als je voor en achter een slot hebt wordt de raakkans natuurlijk gewoon 2x 24.5%

Marten gaat er vanuit dat er rond iedere spaak een zone is van (9.5 x 2 + 2) mm waarbij het slot de spaak raakt. Als je het middenpunt van het slot als referentiepunt (zoals het hoort) neemt is dit echter nog maar (9.5/2 x 2 + 2), wat op hetzelfde neerkomt als de bereking van Bas.
had toch een schetsje moeten maken ;)

Hans heeft trouwens maar 32 spaken, maar het slot zit zo hoog dat het denk ik tegen de dikkere nippels aankomt.

(9.5+8)* 33 / 1635= 0.35
Hmmm, bedankt voor de wiskundige onderbouwingen.
Als ik het goed lees zou ik 3 a 4 keer op de 10 een spaak moeten raken. Naar mijn gevoel is het vaker, maar dat kan selectieve perceptie zijn.

Ik zal het eens gaan tellen...
Een aardige oplossing is een punt slijpen aan het slotdeel wat door je spaken beweegt....

Anders onderstaande fiets voorzien van bagage drager en een slot, nooit meet problemen.
Afbeelding

John.
johntelleman schreef:Anders onderstaande fiets voorzien van bagage drager en een slot, nooit meer problemen.
Afbeelding
Haha, als je die met een ringslot op slot zet, dan - euuuh - fiets je er zo mee weg, mocht dat kunnen :lol:
Leon
johntelleman schreef:Een aardige oplossing is een punt slijpen aan het slotdeel wat door je spaken beweegt....

Anders onderstaande fiets voorzien van bagage drager en een slot, nooit meet problemen.
Afbeelding

John.
Met zo'n fiets hoef je geen slot te hebben, ze zijn zo uniek en opvallend dat een dief het wel uit z'n hoofd haalt deze te ontvreemden.
DriesBa schreef: Met zo'n fiets hoef je geen slot te hebben, ze zijn zo uniek en opvallend dat een dief het wel uit z'n hoofd haalt deze te ontvreemden.
proest. Doet me denken aan Aart Roeland van wie zijn Roulandt ligfiets gejat werd op het centraal station. De agenten konden hem precies vertellen welke kant op de dief het ding gesjouwd had :shock:
...of de fiets van Fins pro-mtb'er Matti Lehikoinen die twee weken gestolen werd in Helsinki. Enkele dagen later hield de politie in Talinn (Estland) de dief staande terwijl deze nb. de helm op waar de naam van Matti op stond.
(foto en Fins nieuwbericht) http://omakaupunki.hs.fi/helsinki/uutis ... llinnasta/
Feitelijk is in zo'n geval alleen maar meer aan de orde: hoe zwaar de fiets is beschadigd en daarvoor zou alleen al de zwaarst mogelijke sanctie moeten worden opgelegd! :wink:
Weer even terug naar het begin:
Heel herkenbaar dat bijna altijd het slot je spaak raakt (of althans heel vaak),
De verklaring is simpel (voor mij als fietsende psycholoog);
Je onthoudt ellende en tegenslagen nu eenmaal beter dan zaken die je gewoontjes of vanzelfsprekend vindt.
(....die ene dag dat je de hele dag in de regen gefiets had en dat toen na 130 kilometer de enige camping gesloten bleek terwijl je band lek raakte; tja die herinner je wel)
Theo B schreef:Je onthoudt ellende en tegenslagen nu eenmaal beter dan zaken die je gewoontjes of vanzelfsprekend vindt.
(....die ene dag dat je de hele dag in de regen gefiets had en dat toen na 130 kilometer de enige camping gesloten bleek terwijl je band lek raakte; tja die herinner je wel)
Dat zou kunnen betekenen dat tegenslagen minder voorkomen dan positieve impulsen, alsook omgekeerd evenredig. Conclusio á contrairio: de gemiddelde mens is van nature optimistisch en zo te redeneren gaat dat vooral op voor het fietsend publiek. :idea:
Als er maar geen spaak in dat wiel van gedachten komt! :wink:
En dan nog het aantal keren dat ik het ventiel raak............
Heb medelijden.... ik heb een 48 spaaks achterwiel.... :x
Dick Schuurman schreef:Heb medelijden.... ik heb een 48 spaaks achterwiel.... :x
Medelijden is mooi, maar je hebt vast liever een oplossing:
Schuur met een bandschuurmachine 48 vlakken regelmatig verdeeld op je band. positioneer ieder vlak tussen twee spaken.
Als je de fiets parkeert komt die het liefst tot rust op een van de 48 voorkeursposities waarbij het slot maximale ruimte heeft

succes

:wink: