Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips gezocht over fietsreis Oekraine naar Nederland - Forum Wereldfietser

tips gezocht over fietsreis Oekraine naar Nederland

Hallo daar,

Ik zou graag tips willen hebben over een fietsreis die ik ik wil gaan ondernemen van de Oekraine naar Nederland, welke route te nemen (zelf denk ik aan door Polen en Duitsland naar Nederland maar je kan ook denken aan Slovenie en Tjechie) maar wie heeft er tips, ook m.b.t. campings en vrij kamperen in de Oekraine, ik wil in het oosten van de Oekraine vertrekken richting Nederland.
De reis zelf naar Oekraine vanuit Nederland ga ik met de trein, of is het beter te gaan vliegen?
Dus alles is welkom, alvast bedankt.
Heb je al de op de fietsvakantiewiki onder landeninformatie gekeken?
Daar vind je dit over Oekraine. Voor andere landen van Europa kan je daar ook tips vinden. En anders even wachten tot een reactie van iemand die daar is geweest :wink:

Succes.
Anneke schreef:Heb je al de op de fietsvakantiewiki onder landeninformatie gekeken?
Daar vind je dit over Oekraine. Voor andere landen van Europa kan je daar ook tips vinden. En anders even wachten tot een reactie van iemand die daar is geweest :wink:

Succes.
Ja natuurlijk heb ik daar gekeken, maar wou ook graag tips van anderen, dus ik wacht af...

Alvast bedankt.
Hoi Robert,
Je zou een deel van mijn route kunnen volgen (pakweg van Krakow tot pakweg Piatra Neamt in Roemenië maar dan in omgekeerde richting):
http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=89338

Vanuit Moldavië fiets je dan richting Piatra Neamt (ik zou "skimcity" Bacau maar links laten liggen ;-)) evt een uitstapje naar de fraaie Bicaz kloof, en dan richting de fraai bewerkte kloosters van Bucovina.
De tovenaar schreef:Hoi Robert,
Je zou een deel van mijn route kunnen volgen (pakweg van Krakow tot pakweg Piatra Neamt in Roemenië maar dan in omgekeerde richting):
http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=89338

Vanuit Moldavië fiets je dan richting Piatra Neamt (ik zou "skimcity" Bacau maar links laten liggen ;-)) evt een uitstapje naar de fraaie Bicaz kloof, en dan richting de fraai bewerkte kloosters van Bucovina.
Dank je voor deze zeer mooie suggestie ik zal ze zeker meenemen!
Alleen zie ik nu in mijn schrijven een klein foutje staan, ik schrijf dat ik vanuit het zuiden vertrek, maar dat moet het oosten zijn, om precies te zijn Lugansk.
Nu kan ik dit niet zo snel op jouw route terug vinden Minko maar ga er zeer zeker mee aan de slag.
Mijn route gaat niet door de Oekraïne, maar het oosten van Roemenië.
Robert_Kroon schreef: Dank je voor deze zeer mooie suggestie ik zal ze zeker meenemen!
Alleen zie ik nu in mijn schrijven een klein foutje staan, ik schrijf dat ik vanuit het zuiden vertrek, maar dat moet het oosten zijn, om precies te zijn Lugansk.
Nu kan ik dit niet zo snel op jouw route terug vinden Minko maar ga er zeer zeker mee aan de slag.
De tovenaar schreef:Mijn route gaat niet door de Oekraïne, maar het oosten van Roemenië.
Robert_Kroon schreef: Dank je voor deze zeer mooie suggestie ik zal ze zeker meenemen!
Alleen zie ik nu in mijn schrijven een klein foutje staan, ik schrijf dat ik vanuit het zuiden vertrek, maar dat moet het oosten zijn, om precies te zijn Lugansk.
Nu kan ik dit niet zo snel op jouw route terug vinden Minko maar ga er zeer zeker mee aan de slag.
Dat heb ik gezien maar inclusief je tips en suggesties we goed om mee te nemen, ik ben as we speak aan het knutselen met mapsource.
Hoi Robert,

Ik ben een paar jaar geleden vanuit Nederland naar de Oekraine gefiest. Eerst heb ik het routeboekje Fietsen naar Praag gevolgd. Erg handig want daar staan campings en andere overnachtingsmogelijkheden aan gegeven. (Op het overzicht van het fietsweb van de Europafietsers zie ik dat er ook nog andere routes zijn vanuit NL naar Berlijn en naar Roemenië die je zou kunnen gebruiken.)

Eenmaal voorbij Praag heb ik zelf een route gemaakt via Krakow, L'viv en Moldavië naar Odessa en verder. Tot de zuidzijde van de Krim heb ik bijna geen campings meer gezien. Overnachten werd voor mij hierdoor een combinatie van hotels en wild kamperen.

L'viv (of Lwow of Lvov er zijn veel namen voor deze stad in verschillende talen) en Krakow vond ik prachtige steden. Zeker een bezoek waard.

Vanaf Praag tot aan Ostrava in het oosten van Tsjechië had ik redelijk rustige wegen. Maar het laatste stuk tot Krakow lukte het me niet om rustige wegen te vinden in dit dichtbevolkte gebied. Ten oosten van Krakow was het weer rustig op de weg. Zelfs een stuk over de hoofdweg naar Lviv gefietst, die was erg rustig in de Oekraine.

(Reisverslag staat op www.wilbertgatochfietsen.nl)

Groet Wilbert
wilbert thoonen schreef:Hoi Robert,

Ik ben een paar jaar geleden vanuit Nederland naar de Oekraine gefiest. Eerst heb ik het routeboekje Fietsen naar Praag gevolgd. Erg handig want daar staan campings en andere overnachtingsmogelijkheden aan gegeven. (Op het overzicht van het fietsweb van de Europafietsers zie ik dat er ook nog andere routes zijn vanuit NL naar Berlijn en naar Roemenië die je zou kunnen gebruiken.)

Eenmaal voorbij Praag heb ik zelf een route gemaakt via Krakow, L'viv en Moldavië naar Odessa en verder. Tot de zuidzijde van de Krim heb ik bijna geen campings meer gezien. Overnachten werd voor mij hierdoor een combinatie van hotels en wild kamperen.

L'viv (of Lwow of Lvov er zijn veel namen voor deze stad in verschillende talen) en Krakow vond ik prachtige steden. Zeker een bezoek waard.

Vanaf Praag tot aan Ostrava in het oosten van Tsjechië had ik redelijk rustige wegen. Maar het laatste stuk tot Krakow lukte het me niet om rustige wegen te vinden in dit dichtbevolkte gebied. Ten oosten van Krakow was het weer rustig op de weg. Zelfs een stuk over de hoofdweg naar Lviv gefietst, die was erg rustig in de Oekraine.

(Reisverslag staat op http://www.wilbertgatochfietsen.nl)

Groet Wilbert
Ok daar had ik nog niet aan gedacht een mooie tip, en volgens mij geef je na praag aan de route die Minko ook aangeeft.
In mijn geval natuurlijk zelf andersom, maar dat even nagelaten.

Ik heb alleen je hele website doorzocht maar zag deze reis niet op terug :?:
Alvast iedereen dank voor jullie tips :!:

Nu nog ga ik erheen met de trein of het vliegtuig :?: iemand hier nog tips over?
Wij zijn ooit van Bucharest Roemenie naar huis gefietst. Tips n.a.v. deze tocht zijn: Kijk uit voor tegenwind als je van oost naar west fiets in Hongarije, het vlakke gedeelte in Hongarije is oersaai (neem de noordelijke bergen) en ga vooral door Tsjechië en Slowakije. Zie ook de video op onze website

Veel plezier met het uitzoeken van de route!
Hoi Robert,

Voor mijn reisverslag moet je kijken bij de Azië-Australië-reis. Het is het eerste deel.

Groet Wilbert
Hi Robert,

Ik heb vorig jaar in Oekraine gefietst. Langs de Zwarte Zee vond ik het landschap een beetje saai. De uitgestrekte rietvelden langs de Donau-delta zijn mooi, maar verwacht niet dat je veel van de rivier ziet: De dijk is "grensgebied" en met prikkeldraad afgesloten :-(
De Karpaten in het westen van de Oekraine vond ik het mooiste deel van het land.
Als je van bergen houd zou je door Moldavië naar het Noorden van Roemenië kunnen rijden en dan door de Roemeense Karpaten en vervolgens Oekraiense karpaten naar Slowakije en het Tatra gebergte.
In deze route van Roemenië terug naar de Oekraine is er een grensovergang die niet op de kaarten vermeld wordt: Bij Sighetu Marmatiei kun je over een brug de grensrivier oversteken.
Mocht je liever vlak terrein willen dan is door Polen een optie, maar het verkeer in Polen houdt heel weinig rekening met fietsers op de weg is mijn ervaring
I heb in de OekraIne overal wild gekampeerd. In de Karpaten is het eenvoudig om een plek te vinden, Langs de Zwarte Zee is het soms wat meer zoeken.
Verwacht overigens niet dat er overal wegwijzers staan en als ze er al staan zul je vaak alleen cyrrilische letters zien! Ik heb veel profijt gehad van de oekrainse wegenkaarten (4 stuks schaal 1:500.000 beslaan het hele land) als ik weer eens in een dorp stond en de juiste uitvalsweg niet kon vinden: Op een voor de lokale bevolking leesbare kaart aanwijzen waar je heen wilt werkt beter dan aanwijzen op een kaart die je zelf kunt lezen.
(Het cyrrilsche schrift is overigens niet erg moeilijk om te leren)

Groet,

Jan
Beste Jan,

Dank voor je tips, ik neem ze mee samen met de andere tips alhier.
Ik ga binnenkort naar bikemotion en ook naar de wereldfietsbeurs, als het bij een van deze aktiviteiten mogelijk is om kaarten te kopen doe ik dat, maar ik heb ook GPS dus ik ga mijn route trachten op die manier te plannen, alleen op de gps kaart die ik heb staan alleen de hoofdwegen van de oekraine en niet de subwegetjes, ik wil dit eerst nader bestuderen en kijken of ik ergens een betere gps kaart kan vinden.
Toevallig sprak ik gisteren Ivo Miesen (ook op dit forum maar niet vaak actief, wel googelbaar) en die zei dat Oekraïne fietsvriendelijker aan het worden is omdat niet aleen grotere wegen (opnieuw) worden geasfalteerd, maar ook de kleinere worden verbeterd. Dat was zijn waarneming van afgelopen zomer ter plekke.
Leon
Leon schreef:....die zei dat Oekraïne fietsvriendelijker aan het worden is omdat niet aleen grotere wegen (opnieuw) worden geasfalteerd, maar ook de kleinere worden verbeterd....
't Is maar wat je fietsvriendelijker noemt. Asfalt betekent altijd dat er sneller gereden gaat worden en trekt meer auto's aan!

Ik rijd zelf liever op een zandweg waar het spaarzame (auto-)verkeer voor me inhoudt, dan dat ik op en gladde asfaltbaan uit mijn broek waai vanwege de rakelings langssuizende vehikels...

Jan
Jan Koelstra schreef:
Leon schreef:....die zei dat Oekraïne fietsvriendelijker aan het worden is omdat niet aleen grotere wegen (opnieuw) worden geasfalteerd, maar ook de kleinere worden verbeterd....
't Is maar wat je fietsvriendelijker noemt. Asfalt betekent altijd dat er sneller gereden gaat worden en trekt meer auto's aan!
Ik rijd zelf liever op een zandweg waar het spaarzame (auto-)verkeer voor me inhoudt, dan dat ik op en gladde asfaltbaan uit mijn broek waai vanwege de rakelings langssuizende vehikels...
Jan
Ik heb het alleen maar van horen zeggen van Ivo. Maar Ivo kennende valt het met de auto's op de kleine wegen wel mee, hij {voorzichtig}houdt niet echt van auto's {\voorzichtig}.
Leon
Vergeleken met Nederland is het er inderdaad rustig op de wegen, maar het blijft verbazingwekkend hoe automobilisten hun rijstijl veranderen zodra er asfalt ligt.
En zeg nou zelf, het zou toch zonde van het landschap zijn als onderstaande oekrainse weg ineens een strakke asfaltstrook zou worden?
Afbeelding

Jan
Jan Koelstra schreef:En zeg nou zelf, het zou toch zonde van het landschap zijn als onderstaande oekrainse weg ineens een strakke asfaltstrook zou worden?
Dat ben ik roerend met je eens! Goede onverharde wegen zijn stukken fijner dan slechte verharde wegen, en die zijn vaak beter dan goed-verharde wegen, maar niet altijd.
Leon
Van het voorjaar door Duitsland, Tsjechië, Polen en Oekraïne gefietst. Zie mijn website. In Oekraïne vaak de kleine
binnenwegen genomen. Heel veel onverhard of anders
kasseienstroken van meer dan 20 km. Heb nog
steeds kiespijn. Maar ..... schitterend fietsen. De weg naar het volgend dorp vragen kan leiden dat je op de kortst mogelijke weg wordt gestuurd. Vaak een voetpad.

Er zijn geen campings dus wildkamperen is de norm. Er zijn voldoende plekjes.

Oh ja, de kaarten op mijn site geeft niet de echte route aan. In Polen geen enkel probleem met verkeer gehad.

Sjirk