LANDENINFO EGYPTE
Wij ( Heleen en Robin) waren in jan/feb/maart 2005 in Egypte, door de Sinai gefietst, rondom Cairo, de westelijke woestijn door, en als laatste Luxor en Aswan.


Handige websites
www.wereldfietser.nl! FORUM!
www.lonelyplanet.com
www.windguru.cz ; tsjechische website voor windverwachting, eigenlijk voor surfers, handig in de sinai
http://weather.yahoo.com/ ; welk weer waar dan ook in de wereld de komende 5 dagen, redelijk accuraat


Grensovergang
Wij staken de Rode Zee over vanuit Aqaba (Jordanie) naar Nuweiba in de Sinai.
Wij kochten een visum in Aqaba, waar men de volgende mogelijkheden hebt;

* soort mini-visum voor alleen de oostkust van de Sinai (maken veel Israeli gebruik van voor korte zonvakanties)
* 1 maands visum, te gebruiken binnen 3 maanden, kost 12 JD (iets meer dan 12 euro) en kan verlengd worden.
* 3 maands visum, te gebruiken binnen 6 maanden, kost 15 JD (iets meer dan 15 euro) en kan verlengd worden

Wij vroegen en kregen het 3 maands visum (binnen 1 uur), maar hoorden van andere fietsers dat ze het niet kregen. Dat is een kwestie van complete willekeur van de mensen op het consulaat.

In de Lonelyplanet gids staat dat er een periode is tot twee weken na het verloop van je visum waarin je toch nog in Egypte mag zijn. Wat daar in de praktijk van waar is merk je pas als je het doet aangezien de egyptische regels soms zus en soms zo worden toegepast... wij waren precies op tijd het land uit dus weten het niet.

Betaalmiddelen
Betaalmiddel is de Egyptische pond. Waarde schommelt nogal; soms 8.4 pond voor 1 euro, soms 7.3 pond voor 1 euro.
Wij wisselden Jordaans geld voor Egyptisch en verder pinnen wij overal, kan in grote steden en kleinere stadjes, zonder enig probleem. geeft meestal de beste koers!


Voortransport
Wij kwamen per fiets vanuit NL, overland dus.
Grens bij haven Aqaba en Nuweiba geen enkel probleem, fiets op boot ook zonder problemen.
We verlieten het land met het vliegtuig (naar Marokko) en vlogen expres NIET met de Egyptische vliegtuigmaatschappij (Air Egypt) omdat ze bekend staan om maken van fouten met bagage en slordig met je fiets omgaan en veel geld voor beetje overgewicht vragen. Met 35 kilo mag je met Royal Air Maroc zonder problemen mee...Geen doos gebruikt, fietsen met tas en al in laadruim, gaf redelijke goede bescherming. Wel lakshade en spiegeltje van stuur af gebroken: dat hadden we er dus af moeten schroeven...


Binnenlands vervoer
Fiets mee in trein gaat heel goed, en is gratis!!! Soms wel zeer krap ruimte in tussenhalletjes van trein. 1 slimmerd zette onze fietsen rechtop op de voorbanden en we maakten ze vast aan de deur met spanbanden...ging wonderwel goed!
Laat je niet in de maling nemen door matcho/machtsmisbruikende kaartjescontroleurs die menen dat je geld moet geven voor je fiets; klopt niet! Vaak is er in trein politie aanwezig: bij aanhoudend gezeur om geld voor fiets rustig eens informeren waar oom agent is, want in Egypte zijn toeristen heilig, dus mag de controleur gaan oppassen voor zijn baan...
Wij gaven de jongen die op de bagage lette tussen Aswan en Cairo wel baksheesh omdat hij op de fietsen lette en trachtte de andere treinreizigers ervan af te houden steeds aan de bel te zitten (middenin de nacht, tringtring...leuk speeltje toch!)

Fiets in bus is een kwelling, te weinig ruimte, er gaat altijd iets kapot, kost meestal niks.

Fietsen en liften ermee gaat geweldig, lijkt mij de beste optie naast gewoon fietsen (daar gaat het toch om nietwaar?) Pick-ups en open laadruimte vrachtwagen bieden perfecte plek voor jou en je fiets, kost niks, aardige lui en leuk praatje erbij!
In de Sinai en de Westelijke Oases (op plekken waar je soms een dag of meer fietsen van een dorp of mens afzit en in nood niet graag strand...) nemen de auto's je altijd mee, zeer behulpzaam!

Kaarten
Wij kochten eerder in de lange reis een kaart van Egypte in Polen. Weet niet meer wat het merk oid was, leverde voldoende info behalve hoogte verschillen.

Reisgidsen
Lonely Planet, Middle East on a shoestring, engelse versie, prima.
Soms kunnen wel veel goedkopere hotelletjes gevonden worden dan in de gids staan, dat van die shoestring is een heel luxe shoestring soms...


Wegen & Verkeer & Bewegwijzering
Meeste wegen prima asfalt, in de stad veel potholes en putten en glas en ander puntigs op de weg, beetje slalommen dus!
Drukte valt erg mee, in Sinai erg rustig, in Westelijke Woestijn Oases ook rustig, langs de Nijl op de B-weggetjes beter dan de grote (vaak rood aangegeven) grotere weg.
Bewegwijzering in het engels en arabisch, soms een stuk alleen arabisch maar bij kruising weer in engels, nooit enig probleem. Mensen zijn behulpzaam, weten vaak niet echt hoeveel kilometer iets weg is, daarvoor heb je je kaart nodig.

Rijgedrag is over het algemeen wel aardig / goed, als je tegen chaos kan en een koel hoofd houdt!
Men is fietsers gewend en rijdt in het algemeen om je heen. Wel meer getoeter dan remmen, men rijdt hard, en in de stad heb je als fietser last van de in en uitvoegende minibusjes en taxi's die echt niet in hun spiegels kijken en zomaar de straat weer opgaan.
TIP: gebruik in grote drukke steden een politiefluitje! Met koordje om je nek hangen, en flink fluiten! Men denkt dat er een politieagent naar ze fluit en gaat stoppen en kijken, en in de tussen tijd fiets jij veilig voorbij! Werkte erg goed in chaos in Cairo!


Overnachten
Overal goedkope en als je zou willen luxe hotels te vinden.
Prijzen tussen de 15 en 40 Egyptische pond voor een 2-persoonskamer, soms met eigen douche/toilet (2 a 5 euro) voor budget hotels.
Langs de Nijl veel dorpjes en stadjes op maximaal 80 a 100 km van elkaar vandaan.
In Sinai en Westelijke Oase op minimale afstand van 100 a 120 km, in Westelijke Oases tussen enkele oases 300 km dus dan tentje nodig!
Bijna geen campings te vinden, wild kamperen alleen in de woestijn (stuk van de weg af achter bergje, geen mens te zien, je kan rustig alles voor je tent laten liggen) aan te raden, elders teveel bekijks en grijpgrage vingertjes!
Particulieren zijn terughoudender dan in andere midden-oosten landen en hoewel ze graag een praatje maken konden wij - behalve bij bedoeinen in de woestijn- geen uitnodiging verwachten tot overnachten.
Fiets het liefste op je kamer zetten, soms mag het niet, beetje over praten en geruststellen helpt, soms goed alternatief in hokje met slot of zo, maar het blijft riskant, neem goede sloten mee!! Ze worden niet meteen gejat maar men zit er graag aan te prutsen.... dan staan je versnellingsstanden ineens anders en je bel is verdraaid.... dus houdt er een oogje op!!

Eten & drinken
Drinkwater over het algemeen niet zonder oplopen van bacteriele diarree of giardiasis te drinken.
Overal is voldoende fleswater voor weinig geld te krijgen. Wij pompten met MSR Waterworks Mini een aantal litertjes water drinkbaarder. In Sinai niet te doen, want water is brak, daar dus op flessen aangewezen.
In Westelijke Woestijn zelf VEEL water meenemen!!! Onderweg zijn om de 80/100 km wel ambulanceposten maar niet altijd schoon water (zuiveren nodig). Soms gooien truck-chauffeurs flessen water uit het raam naar fietsers, erg lief! Als je auto's aanhoudt en om water vraagt hebben ze vaak 1 a 2 liter schoon fleswater voor je!
Bevoorrading prima, in dorpjes zelfs in de oases alles te krijgen van verse groenten en fruit, en in mini-supermarktjes koek, pasta, rijst, vis in blik, bonen in blik, kaas, brood bij bakker.

Eten in restaurantjes kan heel goed en heel slecht zijn qua hygiene, kijk waar het druk is en je eten niet drie uur heeft staan bacterie-vangen.
Over het algemeen standaard aanbiedingen van:
* bonen (fool) met brood OF falafel met brood (VEG!) 5 eg. pond
* halve kip met rijst en salade en soep 10 eg. pond
* kushari (dat is mix van pasta, peulvruchten, rijst, gebakken ui, en tomatensaus)(VEG!) 1 a 2 a 3 eg pond
* fiteer (egy variant op pizza, met versch. ingredienten naar smaak (VEG mogelijk!) 5 a 9 eg pond
* shoarma met salade en brood, 5 eg pond
In toeristen steden restaurants met europese aanbiedingen (pizza, pasta, mac donald) en in grote steden ook een chinees en thai te vinden: wel duur natuurlijk!

Onderdelen & reparatie
Bandenmaat is 28 inch, vaak ventiel voor autobanden erop, dus als je GEEN opzetstukje op je pomp hebt voor autobanden ben je de pineut...
Materiaal niet erg goed/duurzaam. Wel creative lui, lassen kan bv wel overal en vaak voor niks als ze begrijpen dat jij met je fietsje de aardbol probeert te bedwingen...
Mensen helpen je altijd, al is het alleen maar uit pure nieuwsgierigheid, liften en mee met OV geen enkel probleem.

Alleen in Cairo wat meer gespecialiseerde fietsenwinkels te krijgen, maar ook die hebben hopeloos verouderde onderdelen voor bv racefietsachtige modellen.

In Cairo kregen wij gratis oudere maar redelijke mooie pedalen van Dhr. Hanafi M. Abou El Goukh, de eigenaar van de fietswinkel "Abou El Goukh", downtown Cairo op de El Gomhoria Street nr. 76 (straat waar alle fietswinkels zitten).
We zochten naar nieuwe toeclips maar dat had hij niet in de soort die wij zochten (paste niet bij pedaal) dus gaf hij de pedalen en de andersoortige toeclips gratis!!
Tel nr: 202 5932087
Mail: abouelgoukh@hotmail;com

Bevolking & taal
Egyptenaren heb je in soorten en maten.
In het noorden, de Sinai en de Westelijke Oases is men over het algemeen aardig en rustig, en nieuwsgierig naar wat je aan het doen bent.
In het Nijldal en vooral het zuiden is men druk, opdringerig soms, lastiger met onderhandelen.
Onderhandelen over de prijs moet altijd en flink hard en aanhoudend ook, anders vraagt men rustig het 4 dubbele!!!

Fietsen doen de Egyptenaren zelf ook veel, dus dat waarderen ze wel!
Engels wordt over het algemeen redelijk tot goed beheerst, een beetje kennis van wat woorden en de getallen is echter zeer handig bij het vragen naar de weg in kleine dorpjes en bij het onderhandelen .

Aangepaste kleding is wel zo respectvol! De gemiddelde Egyptische vrouw heeft een hoofddoek, lange jurk, sommigen bedekken hun hele gezicht en hebben zelfs handschoentjes aan (bij 50 graden celcius ja...) en de mannen dragen een khalabaja (jurk) of lange broek met bloes of trui. Dat hoef je niet te kopieren. Maar den hier eens over na:
Als man in korte broek en hemdje, of als vrouw in korte broek en hemdje rondlopen/fietsen is hetzelfde als in NL in je boxershort of string en push-up BH door de stad/in het dorp lopen: het kan niet, het is schaamteloos en men wordt er zenuwachtig/kinderachtig van....
Toon jezelf en de Egyptenaar respect, burger een beetje in, en doe een lange wijdachtige broek aan, en minimaal een t-shirt met korte mouwen, dames eigenlijk beter een shirt/bloesje met lange mouwen!!! Hoofddoek hoeft niet, er zijn ook wel vrouwen in Egypte zonder hoofddoek.
Ik (Heleen) droeg vaak wel een hoofddoek (kleurige grote sjaal) omdat mijn lange blonde haar me soms teveel aandacht opleverde, en ook omdat het de beste bescherming bood in de zinderende zon in de woestijn, en het altijd opwaaiende stof overal!!!

Jaargetijde
De zomer ( vanaf april tot oktober) is ongelovelijk onverbiddelijk heet. In de woestijn kan het kwik tot 60 graden celcius oplopen. Geen goede fietstijd lijkt me.
De winter (vanaf oktober t/m maart) is prettiger, niet veel regen, temperaturen in het noorden soms fris in de nacht, maar een gemiddelde van 20 graden is normaal.
In het zuiden en vooral de westelijke woestijn loopt het kwik in febr./maart al op tot 35 a 40 graden: drinken en vroeg op is het devies!

Egypte is een redelijk plat en daardoor zeer winderig land! Men zegt dat er doorgaans een noord/noordoosten wind is in de winter, maar wij ervaarden vooral veel draaiende wind. Je staat op met zuidenwind en halverwege de ochtend is het ineens zuidoost en een paar uur later is het noordenwind. Reken op tegenwind! Als het waait waait het ook meteen hard ( vanaf 5 en 6 BF). In de maand maart waait het het hardste!


Diversen
Bijvoorbeeld contact met het thuisfront; Hoe staat het met de veiligheid in 't algemeen, kun je er alleen fietsen; Heb je contact gehad met fietsclubs en hoe ging dat; Zijn er internet cafe's, hoe werkt de post enz.

Emailen kan overal, tegen redelijke prijzen.

Egypte heeft in de eerste helft van de jaren 90 last gehad van wat fundamentalisten die het op toeristen hadden gemunt, daarna gebeurde er niks meer. Daardoor is men nu overvoorzichtig met toeristen en beveiligd ze extreem. Buiten ELKE stad en dorp zijn politieposten die iedereen stoppen en opschrijven wie je bent en waar je vandaan komt en heengaat. Bij de volgende politiepost is vaak doorgebeld wie er aan gaat komen, dus wordt je vaak verwelkomd met; "Ente itneen Hollandi a agala?" (zijn jullie die twee hollanders op de fiets?)
Tot op heden zijn er een aantal wegen waar je NIET of NIET ALLEEN kan fietsen!!!!

Vooral het Nijldal vanaf Al Minya tot aan Aswan (bijna geheel dus) is vol poltieposten waar men je niet alleen weg wil laten fietsen. Soms plaatst de politie je met fiets en al achterin een auto/busje die vervolgens in een convooi rijdt met airco luxe toeristenbussen en zwaailichtende politiewagens aan kop en staart, en valt er dus niks te fietsen.
Soms rijdt er een politiewagen met zwaailicht stapvoets achter je aan, met jonge agentjes die zich vervelen en graag naar het op het zadelzittende achterwerk van een europese kijken....grrrr!
In de westelijke woestijnoase Kharga krijgt elke toerist zijn eigen politieagent die je als je je hotel verlaat achtervolgt....
In de Sinai hadden we vanaf Sharm en Sheikh tot Suez een paar keer een politieagent die ons te auto wilde volgen. Na een praatje en uitdrukkelijk vragen of hij niet gewoon lekker kan blijven waar hij is, konden we alleen fietsen.
Wij gingen in Luxor naar de Convoy Department ( gebouw stukje verder naar het noorden vanaf de Luxor Tempel), en vroegen aan de hoogste baas daar (Mr. Dashan) om permissie om alleen te fietsen naar Aswan, via Edfu. Na lang praten wilde hij mondeling maar niet schriftelijk toestemming geven.
Omdat wij zijn naam vroegen, konden we de volgende dag even buiten Luxor bij een politiepost, waar men natuurlijk weer een convooi voor ons wilde regelen en van ons praatje met de baas niks wist, de naaam noemen van de baas en zeggen dat we van hem alleen mochten gaan. Toen liet men ons aarzelend gaan.

Geniet van Egypte, het heeft prachtige bergen, woestijn, de Nijl, de pyramides en tempels, grappige levendige mensen!